Wil mijn ketting ontvetten. Heb in de werkplaats gelezen dat benzine en diesel af te raden zijn vanwege de o-ringen. Wat dan wel? Fietskettingen hebben geen o-ringen dus die ontvetter zal ook wel niet o-ring proof zijn. Wasbenzine voor de luchtfilter?Merci.
Bart
ketting ontvetten
Moderator: ghulst
Even in witte petroleum (kerosine) leggen is voldoende.
En daarna zuiver blazen met de compressor...
Jo VdB
En daarna zuiver blazen met de compressor...
Jo VdB
Chain degreaser. Da's makkelijk, want dan kan je je ketting gewoon om de motor laten zitten.
Het is een soort o-ringvriendelijk scheerschuim dat je op de bovenkant en de onderkant van je ketting spuit, even wiel doordraaien en dan het volgende stuk ketting inschuimen.
Nadat je dat gedaan hebt kwartiertje laten intrekken. Stuk oud tapijt onder je achterwiel (milieu) en zachtjes afspoelen met een tuinslang of een gieter.
Daarna een uurtje laten drogen of even droogblazen met een compressor of voorzichtig droogdraaien op een standaard.
Daarna inspuiten met Profi Drylube PTFE (Teflonbasis). Is te verkrijgen bij Arie Molenaar te Nieuwegein en bij Hein Gericke per postorder. Dit is een droge spray die vuil, pekel, modder, zand en water afstoot. Met dit spulletje kan je ook je ketting in de woestijn smeren; ze hebben er ook een reisflacon van.
Effect? 20.000km met één ketting. Iedere 1.000km effe inspuiten. Voorwaarde hierbij is dat je hem vanaf de winkel direct ontvet en met dit spul inspuit. Dit was 90% woonwerkverkeer, 10% onverhard gebruik. Een vriendje van me gebruikte Shell Dry Lube en die heeft na 6.000km woestijngebruik er nog 8.000 op de weg uitgekregen!
Noppy
Het is een soort o-ringvriendelijk scheerschuim dat je op de bovenkant en de onderkant van je ketting spuit, even wiel doordraaien en dan het volgende stuk ketting inschuimen.
Nadat je dat gedaan hebt kwartiertje laten intrekken. Stuk oud tapijt onder je achterwiel (milieu) en zachtjes afspoelen met een tuinslang of een gieter.
Daarna een uurtje laten drogen of even droogblazen met een compressor of voorzichtig droogdraaien op een standaard.
Daarna inspuiten met Profi Drylube PTFE (Teflonbasis). Is te verkrijgen bij Arie Molenaar te Nieuwegein en bij Hein Gericke per postorder. Dit is een droge spray die vuil, pekel, modder, zand en water afstoot. Met dit spulletje kan je ook je ketting in de woestijn smeren; ze hebben er ook een reisflacon van.
Effect? 20.000km met één ketting. Iedere 1.000km effe inspuiten. Voorwaarde hierbij is dat je hem vanaf de winkel direct ontvet en met dit spul inspuit. Dit was 90% woonwerkverkeer, 10% onverhard gebruik. Een vriendje van me gebruikte Shell Dry Lube en die heeft na 6.000km woestijngebruik er nog 8.000 op de weg uitgekregen!
Noppy
vorkolie
wat Echt snel maakt is de behoefde om ergens anders te zijn dan daar waar je net bent
Vorkolie? Dat trekt vuil aan. Nee, neem dan luchtfilterolie. Dan weet je tenminste zeker dat het vuil er aan blijft hangen
Visolie dan...
...dat is goed voor je huid. Maakt het mooi waterafstotend en stinkt lekker!
FF zonder dolle. Wat is dan het voordeel van vorkolie?
Visolie dan...
...dat is goed voor je huid. Maakt het mooi waterafstotend en stinkt lekker!
FF zonder dolle. Wat is dan het voordeel van vorkolie?
Ik had altijd begrepen dat je een o-ringen ketting niet moet ontvetten vanwege het feit dat er vet in de ketting zit en niet zozeer vanwege de o-ringen zelf. Door de ketting in benzine te leggen spoel je als het ware het vet uit de ketting. Klingt mij heel aannemelijk in de oren. Ik zou dus zeggen: niet ontvetten die keting.
Klopt dit verhaal?
Zelf heb ik het beste resultaat door de o-ringenketting met een staalborstel schoon te borstelen en vervolgens met siliconenspray in te spuiten.
Klopt dit verhaal?
Zelf heb ik het beste resultaat door de o-ringenketting met een staalborstel schoon te borstelen en vervolgens met siliconenspray in te spuiten.
MOST WANTED: KTM 530 EXC-R
Fox,
Die degreaser is speciaal voor O- en X-ringen. Ik vermoed dat er wat weekmakers in die ringetjes zitten die oplossen door aggressieve ontvetters zoals kerosine en benzine.
Zodra ze niet meer flexibel zijn dan kunnen ze scheuren en dan loopt het vet uit die busjes.
Die degreaser moet je eerder zien als een soort shampoo die vuilophopingen en vetresten tussen de draaiende delen van je ketting losmaakt, zodat je het weg kunt spoelen.
Teflon tussen die draaiende delen en er hecht zich (bijna) geen vuil meer tussen de delen. En dat is toch wat je wilt, niet?
Die degreaser is speciaal voor O- en X-ringen. Ik vermoed dat er wat weekmakers in die ringetjes zitten die oplossen door aggressieve ontvetters zoals kerosine en benzine.
Zodra ze niet meer flexibel zijn dan kunnen ze scheuren en dan loopt het vet uit die busjes.
Die degreaser moet je eerder zien als een soort shampoo die vuilophopingen en vetresten tussen de draaiende delen van je ketting losmaakt, zodat je het weg kunt spoelen.
Teflon tussen die draaiende delen en er hecht zich (bijna) geen vuil meer tussen de delen. En dat is toch wat je wilt, niet?
Yep!
MOST WANTED: KTM 530 EXC-R
Kijk dat is nou de eerste keer dat ik een antwoord hoor dat ik wilde horen. Ik vroeg me al jaren af waarom bij zand-fietsen olie wordt gebruikt. Bij mijn mountainbike heb ik jaren geleden al ooit zo'n teflongoedje gekocht, werkt als een speer. OK heeft geen o-ringen, maar het gaat idd om het principe dat olie zand vasthoudt een droge teflon behandelde ketting niet.Noppy schreef:Chain degreaser....
Daarna inspuiten met Profi Drylube PTFE (Teflonbasis). ....
Bedankt voor de omschrijving van type en merk. Ga hier zeker naar opzoek en proberen bij een volgende ketting!
Is dit niet omdat deze te snel zou worden verwijderd door water, zand.....Volgens mij blijft die niet lang genoeg plakken....Rogier.V schreef:Kijk dat is nou de eerste keer dat ik een antwoord hoor dat ik wilde horen. Ik vroeg me al jaren af waarom bij zand-fietsen olie wordt gebruikt. Bij mijn mountainbike heb ik jaren geleden al ooit zo'n teflongoedje gekocht, werkt als een speer. OK heeft geen o-ringen, maar het gaat idd om het principe dat olie zand vasthoudt een droge teflon behandelde ketting niet.Noppy schreef:Chain degreaser....
Daarna inspuiten met Profi Drylube PTFE (Teflonbasis). ....
Bedankt voor de omschrijving van type en merk. Ga hier zeker naar opzoek en proberen bij een volgende ketting!
De degreaser gebruik ik omdat Teflon niet plakt op vet.
Thuis bakt mijn vrouw met Teflon pannen, omdat ze de ervaring heeft dat de eitjes en pannenkoeken minder blijven plakken.
Mijn vrouw mag van mij niet met ijzer snijden in de pan, maar ja, ze snijdt toch altijd de gebakken eieren met een houten spatel in stukjes En onze pan slijt en is binnen twee jaar aan vervanging toe.
Stel dat we zandkorrels op hoge snelheid vergelijken met de houten spatel, dan slijt de Teflon-laag wel degelijk! Maar minder hard dan vet dat er af geslingerd wordt.
Hebben jullie je wel eens afgevraagd aan hoeveel G-krachten het vet op je ketting blootstaat indien hij rond een 13- of 14-tands tandwieltje wordt geslingerd?
Mijn betoog samenvattend, Teflon is altijd nog beter en goedkoper dan vet. Levensduur van je ketting en van je smeermiddel kan soms wel verdubbelen, behalve bij regen. Dan wast vet er ook snel af, maar altijd nog iets sneller dan bij Teflon
Thuis bakt mijn vrouw met Teflon pannen, omdat ze de ervaring heeft dat de eitjes en pannenkoeken minder blijven plakken.
Mijn vrouw mag van mij niet met ijzer snijden in de pan, maar ja, ze snijdt toch altijd de gebakken eieren met een houten spatel in stukjes En onze pan slijt en is binnen twee jaar aan vervanging toe.
Stel dat we zandkorrels op hoge snelheid vergelijken met de houten spatel, dan slijt de Teflon-laag wel degelijk! Maar minder hard dan vet dat er af geslingerd wordt.
Hebben jullie je wel eens afgevraagd aan hoeveel G-krachten het vet op je ketting blootstaat indien hij rond een 13- of 14-tands tandwieltje wordt geslingerd?
Mijn betoog samenvattend, Teflon is altijd nog beter en goedkoper dan vet. Levensduur van je ketting en van je smeermiddel kan soms wel verdubbelen, behalve bij regen. Dan wast vet er ook snel af, maar altijd nog iets sneller dan bij Teflon
-
- Berichten: 1655
- Lid geworden op: vr okt 29, 2004 22:59
- Locatie: Veluwse bossen
Dat Boeshield is ook verkrijgbaar in Arnhem, kijk da's nou eens makkelijk, 300 mtr van mijn werk..
Ik ga eens kijken wat zo'n busje kost en eventueel hier rapporteren wat mijn bevindingen zijn.
http://www.boeshield.nl/
Groeten jan Willem
Ik ga eens kijken wat zo'n busje kost en eventueel hier rapporteren wat mijn bevindingen zijn.
http://www.boeshield.nl/
Groeten jan Willem
Vallen, opstaan en weer doorgaan...
maakt nogal wat uit of je in een droge omgeving (zuid europa, woestijn) of hier in de blubber rijdt.
Alles wat je erop spuit is er na 10km maisplak er al lang weer af.
In droge omgeving werkt WD40 ook goed.
Voor het natte werk gebruik ik O-ring spray, niet te veel natuurlijk.
Ik heb teflon spray staan maar ik vind het eigenlijk een zootje.
Na motor afspuiten met doek de ketting reinigen in inspuiten tegen roesten.
Ik moet wel toegeven dat ik maar max 2000km met een ketting doe
Alles wat je erop spuit is er na 10km maisplak er al lang weer af.
In droge omgeving werkt WD40 ook goed.
Voor het natte werk gebruik ik O-ring spray, niet te veel natuurlijk.
Ik heb teflon spray staan maar ik vind het eigenlijk een zootje.
Na motor afspuiten met doek de ketting reinigen in inspuiten tegen roesten.
Ik moet wel toegeven dat ik maar max 2000km met een ketting doe
smurf.
Ik kuis men ketting door gewoon goed af te spuiten met de stoommachine,aangezien ik men fiest heel goed kuis en doorsmeer op allerhande manieren kan stomen geen kwaad voor mij. Nu heb ik voor men ketting wel iets uit de oude doos gehaald, telkens ik nieuwe band steek (omde 3-4 weken) smeer ik men ketting op een speciale manier.
namelijk: Putoline verkocht vroeger dozen,die dozen moest je opwarmen op een vuurtje,is vast vet dat lopend word. dan hang je je ketting aan een draad en leg je die in die doos,het vet laat je even goed borrelen met de ketting erin, haalt ketting eruit,laat het vet wat afdruppen en dan is je ketting net als nieuw,staat ze zo wit en is het vet vanbinnen in de bussen gedrongen,is speciaal voor o-ring kettingen. Word wel niet meer verkocht denk ik. Is wel iets zeer efficient. Maar doe je best buiten want stinkt als de pest.
greetz
namelijk: Putoline verkocht vroeger dozen,die dozen moest je opwarmen op een vuurtje,is vast vet dat lopend word. dan hang je je ketting aan een draad en leg je die in die doos,het vet laat je even goed borrelen met de ketting erin, haalt ketting eruit,laat het vet wat afdruppen en dan is je ketting net als nieuw,staat ze zo wit en is het vet vanbinnen in de bussen gedrongen,is speciaal voor o-ring kettingen. Word wel niet meer verkocht denk ik. Is wel iets zeer efficient. Maar doe je best buiten want stinkt als de pest.
greetz
gasgas ec300 2005 (nog steeds maar enkel de onderdelen wegens diefstal)
blije eigenaar van een gloednieuwe TM EN300
blije eigenaar van een gloednieuwe TM EN300
Uitkoken? O-ring ketting? Dat snap ik nou niet.
Normaal zorgen de O-ringtjes ervoor dat er geen vet uit en geen vuil tussen de pennen en de bussen komen ,dit is een mechanische afdichting. Hoe krijg jij er dan vet tussen? Er zal volgens mij alleen vet tussen de rollers en de bussen komen.
Normaal zorgen de O-ringtjes ervoor dat er geen vet uit en geen vuil tussen de pennen en de bussen komen ,dit is een mechanische afdichting. Hoe krijg jij er dan vet tussen? Er zal volgens mij alleen vet tussen de rollers en de bussen komen.
Wegen? Waar wij gaan zijn geen wegen!
EXC450-R / KLX250
EXC450-R / KLX250
is speciaal voor o-ring kettingen gemaakt geweest,werkt echt super,je ketting staat dan gewoon superstijf van het vet dat er tussenzit,zoals bij een nieuwe,zal van het systeempje is een revieuiw maken als ik het nog eens doe.
greetz
greetz
gasgas ec300 2005 (nog steeds maar enkel de onderdelen wegens diefstal)
blije eigenaar van een gloednieuwe TM EN300
blije eigenaar van een gloednieuwe TM EN300
-
- Berichten: 36
- Lid geworden op: vr jun 17, 2005 17:24
- Locatie: woerden
Er zit inderdaad vet in de ketting. Dit wordt op zijn plaats gehouden door de o-ring/x-ring. Als je met de verkeerde ontvetter aan de gang gaat, dan kan deze de o-ringen oplossen. Dan spoel je het vet in de ketting er ook uit en kan je een nieuwe gaan halen.Fox-kid schreef:Ik had altijd begrepen dat je een o-ringen ketting niet moet ontvetten vanwege het feit dat er vet in de ketting zit en niet zozeer vanwege de o-ringen zelf. Door de ketting in benzine te leggen spoel je als het ware het vet uit de ketting. Klingt mij heel aannemelijk in de oren. Ik zou dus zeggen: niet ontvetten die keting.
Klopt dit verhaal?
Zelf heb ik het beste resultaat door de o-ringenketting met een staalborstel schoon te borstelen en vervolgens met siliconenspray in te spuiten.
Ik zou een staalborstel ook afraden, beschadig je de o-ringen ook mee.
Dat boeshield ken ik niet, ben wel benieuwd naar eventuele resultaten. Ik gebruik nu dry-lube, vind ik wel prettig werken. Duurzaamheid weet ik nog niet.
KTM LC4 640 adventure
[quote="Klx300R"]Ik kuis men ketting door gewoon goed af te spuiten met de stoommachine,aangezien ik men fiest heel goed kuis en doorsmeer op allerhande manieren kan stomen geen kwaad voor mij. Nu heb ik voor men ketting wel iets uit de oude doos gehaald, telkens ik nieuwe band steek (omde 3-4 weken) smeer ik men ketting op een speciale manier.
namelijk: Putoline verkocht vroeger dozen,die dozen moest je opwarmen op een vuurtje,is vast vet dat lopend word. dan hang je je ketting aan een draad en leg je die in die doos,het vet laat je even goed borrelen met de ketting erin, haalt ketting eruit,laat het vet wat afdruppen en dan is je ketting net als nieuw,staat ze zo wit en is het vet vanbinnen in de bussen gedrongen,is speciaal voor o-ring kettingen. Word wel niet meer verkocht denk ik. Is wel iets zeer efficient. Maar doe je best buiten want stinkt als de pest.
greetz[/quote]
HEEEEEEEEEEEEY
ik heb dat ook staan,de draler kan dit zeker bestellen hoor!
kost maar 14 € en kan je een heel jaar mee door
ik ben zeer tevreden
en gelukkig is hier nog iemand die dit gebruikt :p:p
namelijk: Putoline verkocht vroeger dozen,die dozen moest je opwarmen op een vuurtje,is vast vet dat lopend word. dan hang je je ketting aan een draad en leg je die in die doos,het vet laat je even goed borrelen met de ketting erin, haalt ketting eruit,laat het vet wat afdruppen en dan is je ketting net als nieuw,staat ze zo wit en is het vet vanbinnen in de bussen gedrongen,is speciaal voor o-ring kettingen. Word wel niet meer verkocht denk ik. Is wel iets zeer efficient. Maar doe je best buiten want stinkt als de pest.
greetz[/quote]
HEEEEEEEEEEEEY
ik heb dat ook staan,de draler kan dit zeker bestellen hoor!
kost maar 14 € en kan je een heel jaar mee door
ik ben zeer tevreden
en gelukkig is hier nog iemand die dit gebruikt :p:p
yamaha yz 125
putoline chain wax noemt het
werkt super,ook op o-ring kettingen. Rubbers gaan wat open door de warmte en het vet kan er goed tussen (normaal is het aleen voor gewone kettingen)
greetz
werkt super,ook op o-ring kettingen. Rubbers gaan wat open door de warmte en het vet kan er goed tussen (normaal is het aleen voor gewone kettingen)
greetz
gasgas ec300 2005 (nog steeds maar enkel de onderdelen wegens diefstal)
blije eigenaar van een gloednieuwe TM EN300
blije eigenaar van een gloednieuwe TM EN300