Klein vraagje:
Ben reeds in het bezit van een roadbook houder. Werkt perfect -> alleen mis ik nog een deugdelijk apparaat om ook de afstanden tussen de twee punten redelijk in te schatten. Ik hoorde laatst iemand over IMO of ICO apparatuur. Vraag: Wat is het, wat kan je ermee, wat zijn de ervaringen en waar is het te koop en uiteraard wat kost het.
Groet,
Martin
IMO / ICO ???
Moderator: ghulst
-
- Berichten: 127
- Lid geworden op: za nov 23, 2002 17:53
- Locatie: Villanueva del Trabuco
- Contacteer:
Zijn tripcomputers. In principe hetzelfde als de fietsdingen van bijvoorbeeld Sigma, soms met extra functionaliteit maar vooral met héél veel extra degelijkheid. Topper onder deze dingen is de tripcomputer van het merk IMO. Kost ook het meest: met extras rap 1000 Euro. De ICO is van Touratech en is, afhankelijk van de uitvoering de helft goedkoper voor vergelijkbare functionaliteit of even duur voor een berg extra (mijns inziens overbodige) informatie.
Freek, hier op Noppenforum, heeft een heel nette trip die zonder meer vergelijkbare functionaliteit heeft als de IMO, maar nog weer een stuk goedkoper is dan de basis-ICO. Freek houdt op met de import dus heeft wellicht nog wat in de aanbieding.
Zelf heb ik genoeg aan een Sigma 700, welke in de beschermer op het stuur verzonken zit (klinkt mooi voor; gat snijden). CatEye heeft overigens een net ding dat geen kabeltje nodig heeft. De nieuwste uitvoering werkt op 70 centimeter betrouwbaar en dat monteert natuurlijk erg makkelijk, waarbij hét zwakke punt; de verbindingskabel tussen sensor en rekenaar, vervalt.
Tis maar wat je wil. Voor echt serieus rally-werk is een IMO een zinvolle uitgave.
Voor enduros voldoet een fietsding van 15 Euro. Tenslotte is de teller op de 2001/2002-modellen van KTM ook een Sigma 700.....
De functionaliteit die je écht nodig hebt zijn tijd en afstand, waarbij van vitaal belang is, dat je de afstandsteller makkelijk op nul kunt zetten opdat je synchroon kunt blijven met het roadbook.
Wat je meer hebt is leuk, maar extra.
Freek, hier op Noppenforum, heeft een heel nette trip die zonder meer vergelijkbare functionaliteit heeft als de IMO, maar nog weer een stuk goedkoper is dan de basis-ICO. Freek houdt op met de import dus heeft wellicht nog wat in de aanbieding.
Zelf heb ik genoeg aan een Sigma 700, welke in de beschermer op het stuur verzonken zit (klinkt mooi voor; gat snijden). CatEye heeft overigens een net ding dat geen kabeltje nodig heeft. De nieuwste uitvoering werkt op 70 centimeter betrouwbaar en dat monteert natuurlijk erg makkelijk, waarbij hét zwakke punt; de verbindingskabel tussen sensor en rekenaar, vervalt.
Tis maar wat je wil. Voor echt serieus rally-werk is een IMO een zinvolle uitgave.
Voor enduros voldoet een fietsding van 15 Euro. Tenslotte is de teller op de 2001/2002-modellen van KTM ook een Sigma 700.....
De functionaliteit die je écht nodig hebt zijn tijd en afstand, waarbij van vitaal belang is, dat je de afstandsteller makkelijk op nul kunt zetten opdat je synchroon kunt blijven met het roadbook.
Wat je meer hebt is leuk, maar extra.
Trail rijden: zo langzaam als mogelijk om er doorheen te komen genieten van het natuurschoon.
Hier de links
ICO http://www.icoracing.com
IMO, een product van Touratech http://www.touratech.de
Kijk bij shop/Cockpit
Trailtech http://www.trailtech.net
of als Freek er nog heeft http://www.mototacho.com
Eerste twee zeer degelijk. Worden beiden gebruikt in Dakar. Persoonlijk ben ik niet voor de fietscomputer toestanden. Volgens mij ben je daar nooit 100 % tevreden over. Bij boven aangehaalde merken zit de sensor in de remschijf ingebouwd, wat toch heel wat meer degelijkheid garandeert. Enig nadeel bij trailtech is dat je 3 sec moet duwen om te resetten (wat vrij lang is want dan rij je met één hand) en bij trailtech is er geen afstandbediening te krijgen.
Bij Touratech is er een afstandbediening te krijgen die zowel tripmaster als electrische roodbookafroller kan bedienen. Zeer handing en neemt weinig plaats in
ICO http://www.icoracing.com
IMO, een product van Touratech http://www.touratech.de
Kijk bij shop/Cockpit
Trailtech http://www.trailtech.net
of als Freek er nog heeft http://www.mototacho.com
Eerste twee zeer degelijk. Worden beiden gebruikt in Dakar. Persoonlijk ben ik niet voor de fietscomputer toestanden. Volgens mij ben je daar nooit 100 % tevreden over. Bij boven aangehaalde merken zit de sensor in de remschijf ingebouwd, wat toch heel wat meer degelijkheid garandeert. Enig nadeel bij trailtech is dat je 3 sec moet duwen om te resetten (wat vrij lang is want dan rij je met één hand) en bij trailtech is er geen afstandbediening te krijgen.
Bij Touratech is er een afstandbediening te krijgen die zowel tripmaster als electrische roodbookafroller kan bedienen. Zeer handing en neemt weinig plaats in
-
- Berichten: 439
- Lid geworden op: di nov 19, 2002 10:48
- Contacteer:
Ik rijd met een IMO van Touratech. Wat hij kost weet ik niet, omdat hij gesponserd is. Maar ik geloof een 450 euro compleet met alle bedrading. Zeer degelijk. Zeer makkelijk om roadbook(ritten)rally's mee te rijden en routes uit te zetten. Een druk op de knop (zonder je hand van het stuur te halen) en alles springt op nul. Een groot uitleesvenster en gelukkig geen overbodige poespas zoals je op de fietscomputers dikwijls aantreft. gewoon zeer functioneel.
-
- Berichten: 127
- Lid geworden op: za nov 23, 2002 17:53
- Locatie: Villanueva del Trabuco
- Contacteer:
Zoals al geschreven heb ik wél een 'fiets'computer, een Sigma 700 en die is, zoals ook al geschreven, identiek aan de boordcomputer op de KTM en Husaberg resp. EXC-, FE modellen t/m vorig jaar.
Heb een magneet van GasGas in de voorschijf gemonteerd, de pick-up in de grondplaat van de remklauw, de kabel aan de remleiding getaped en de display in de sturbeschemer laten zakken.
De uitlezing die ik op het scherm heb staan is tijd en afstand. Reset is 3 sec. op linkerknop op de voorkant, wat met handschoen aan lukt.
Voldoende functionaliteit voor enduros, Spaanse raids en ritten op roadbook, ultra-licht, betrouwbaar en in totaal 35 Euro. Mocht je aan de betrouwbaarheid twijfelen: voor 15 Euro koop je een extra display en die luttele tiental grammen kunnen nog wel in je noodkitje.
Bijkomend voordeel is dat de teller makkelijk verwijderd kan worden als je dat wil. Oh en je hebt geen montageplaat of zo nodig...
Heb een magneet van GasGas in de voorschijf gemonteerd, de pick-up in de grondplaat van de remklauw, de kabel aan de remleiding getaped en de display in de sturbeschemer laten zakken.
De uitlezing die ik op het scherm heb staan is tijd en afstand. Reset is 3 sec. op linkerknop op de voorkant, wat met handschoen aan lukt.
Voldoende functionaliteit voor enduros, Spaanse raids en ritten op roadbook, ultra-licht, betrouwbaar en in totaal 35 Euro. Mocht je aan de betrouwbaarheid twijfelen: voor 15 Euro koop je een extra display en die luttele tiental grammen kunnen nog wel in je noodkitje.
Bijkomend voordeel is dat de teller makkelijk verwijderd kan worden als je dat wil. Oh en je hebt geen montageplaat of zo nodig...
Trail rijden: zo langzaam als mogelijk om er doorheen te komen genieten van het natuurschoon.
Ik heb ook een sigma, een 700 dacht ik ook maar daar ben ik niet zeker van. Het probleem bij mij is dat ie soms nie meer telt:
vb: ik rij 50km/u maar mijn teller blijft een paar minuten 20kl/u tonen.
Ik heb de magneet aan mijn remschijf gehangen en de sensor aan mijn vork vast gebonden met plastieken litsjes. De afstand tussen de sensor en de magneet is goed volgens het boekje.
Weet iemand hoe ik dit kan oplossen?
vb: ik rij 50km/u maar mijn teller blijft een paar minuten 20kl/u tonen.
Ik heb de magneet aan mijn remschijf gehangen en de sensor aan mijn vork vast gebonden met plastieken litsjes. De afstand tussen de sensor en de magneet is goed volgens het boekje.
Weet iemand hoe ik dit kan oplossen?
De TrailTech "endurance" wordt volgens mij ook door ToPeak geleverd, maar dan onder een eigen naam, de "Panoram". Deze (fiets) computer kocht ik afgelopen mei voor 70 euro, vooral omdat de knopeen ook met handschoenen aan goed te bedienen zijn. De functies zijn hetzelfde.
Ik heb bewust niet voor de draadloze versie gekozen, omdat de ontsteking van de motor het ontvangst tussen de meter en het wiel zou kunnen storen
Ik heb bewust niet voor de draadloze versie gekozen, omdat de ontsteking van de motor het ontvangst tussen de meter en het wiel zou kunnen storen
-
- Site Admin
- Berichten: 2036
- Lid geworden op: do jan 01, 1970 02:00
- Locatie: Balkbrug
- Contacteer:
Het verschil tussen de endurance en panoram is dat je met de eerste de tripafstand tijdens het rijden kunt meerderen/minderen.
Beiden zijn een verstevigde versie van de (Topeak)fietscomputer en wordt met een op maat gemaakte( per merk) sensor/kabel geleverd.
Ik heb er nog een stuk of 10 in voorraad.
Beiden zijn een verstevigde versie van de (Topeak)fietscomputer en wordt met een op maat gemaakte( per merk) sensor/kabel geleverd.
Ik heb er nog een stuk of 10 in voorraad.
Freek
Noppenforum brengt je op het slechte pad.
Noppenforum brengt je op het slechte pad.
-
- Berichten: 127
- Lid geworden op: za nov 23, 2002 17:53
- Locatie: Villanueva del Trabuco
- Contacteer:
Niet goed oppikken van het magneetsignaal kan twee oorzaaekn hebben;
- de afstand is te groot
- de hoek is the klein; de sensor moet zoveel mogelijk haaks op de bewegingsrichting staan en zoveel mogelijk parallel aan het vlak
De snelheid is overigens een goed punt: de goedkoopste fietstellers lezen maar tot 99,99 km/uur. Even controleren vóór aanschaf.
- de afstand is te groot
- de hoek is the klein; de sensor moet zoveel mogelijk haaks op de bewegingsrichting staan en zoveel mogelijk parallel aan het vlak
De snelheid is overigens een goed punt: de goedkoopste fietstellers lezen maar tot 99,99 km/uur. Even controleren vóór aanschaf.
Trail rijden: zo langzaam als mogelijk om er doorheen te komen genieten van het natuurschoon.
-
- Berichten: 127
- Lid geworden op: za nov 23, 2002 17:53
- Locatie: Villanueva del Trabuco
- Contacteer:
Oeps, schiet me net nog te binnen: ik kreeg geen goed signaal van de originele magneet omdat ik die niet stabiel en goed geïsoleerd op de schijf gemonteerd kreeg. Als je de magneet namelijk niet isoleert, wordt het schakel-signaal van het magnetisch veld vele malen zwakker omdat er geen abrubt moment meer is waarop de magneet langskomt. Daarom heb ik de magneet van GasGas gemonteerd op het bijbehorende niet-magnetisch metalen stripje.
Trail rijden: zo langzaam als mogelijk om er doorheen te komen genieten van het natuurschoon.