Ik wil m'n XR graag opboren naar 440cc om huidig olieverbruik aan te pakken en er gelijk wat extra koppel en vermogen aan over te houden.
M'n XR is om "Rallye" mee te rijden, zoals afgelopen jaar in Marokko de Raid de l'amitie. Volgend jaar ook weer zoiets in Tunesie of zo.
Ik ben dan ook niet op zoek naar agressief inkomend vermogen en onrustig rijgedrag. En het verbruik moet ook nog eens redelijk binnen de perken blijven.
Iemand ervaring met 440 kits?
- waar koop je die? bv. xrstuff.co.uk 240 pond zuiger, sleeve, pakkingen maar wellicht voor hetzelfde bedrag gewoon in nl.
- nog merken die je vooral wel of juist niet moet hebben?
- volgens mij wil ik de niet al te hoge compressie versie hebben vanwege de eventueel slechtere benzine.
- Is het zinvol ook nog een TM36 carb ervoor te hangen, of ga ik dan toch richting dat agressievere vermogen en onrustiger rijgedrag of een verbruik slechter dan 1 op 15. (nu 1 op 20 in Marokko)
- ik heb al een CRD performance bocht en demper
Rwin
440 big bore ervaringen gevraagd
Ik heb een hele stapel artikelen (voornamelijk Amerikaans) over opgeboorde XR4's. Ik kan ze je wel toesturen, maar ik wil ze wel weer terug.
Er is toch ook een HRC kitje??
Er is toch ook een HRC kitje??
Dankjewel maar,
De amerikaanse verhalen lees ik ook op Thumpertalk.
Wat ik voornamelijk interessant vind is waar zo'n kitje te kopen vanuit hier. Ik lees wel in andere postings dat dat op ebay zou moeten gebeuren maar heb het afgelopen half jaar niets gevonden daar (anders dan uit VS)
De amerikaanse verhalen lees ik ook op Thumpertalk.
Wat ik voornamelijk interessant vind is waar zo'n kitje te kopen vanuit hier. Ik lees wel in andere postings dat dat op ebay zou moeten gebeuren maar heb het afgelopen half jaar niets gevonden daar (anders dan uit VS)
Noppennieuws had een testje tussen een XR4 met een HRC kitje en een 440 kit van JR tuning. Misschien hebben ze nog wat??
Op ebay vind je 440 kits voor weinig geld,soms met een Hotcams bij dacht ik.
Je hebt verschillende merken die een kit aanbieden;sommige hebben een speciale lichtere Wiseco zuiger.
Hotcams heeft nu een stage 3 nokkenas ,speciaal ontwikkeld voor bigbore Xr's.Een andere nokkenas is aan te raden om winst te boeken over het gehele toerengebied.Grotere kleppen zijn ook leuk (maar minder nodig).Wel even kop reviseren(kleppen/zittingen herslijpen,roderen,kop vlakken)+ kanalen en spruitstuk proper maken (port & polish),makkelijk zelf te doen met een Dremel.
Zorg wel dat je blok gezond is vor de montage van een kit: drijfstang+ koppeling.Strakkere koppelingsveren zijn aan te raden (HRC,EBC etc).
En goed afgestelde Mikuni Tm36 + big bore maakt van je XR400(440) een taaie klant voor bv een DRZ400.
Voor zuigers/sleeves : wiseco.be of oa Barnumpro,Xrsonly in de Usa.
Ikzelf heb een XR416,maakt meer/vlugger toeren dan een 426/440.Voordeel:de sleeve blijft origineel en de cilinder wanddikte en warmteafvoer blijft voldoende.
Verder is de kop aangepast:in/uitlaat ruimer gemaakt,HRC cam,CRD bocht + FMF endurodemper met db killer,TM36 met open airbox (top weggehaald mx-er style),andere cdi,15X46 tandwielen
Voor het snelle werk(woestijn/SM) is er een 16 voortandwiel voorhanden.
Laatst tegen een XR600SM -met HC zuiger-gereden,.Ik was (zelfs met crossbanden) een stuk sneller,op snelheid- boven 115/120 km- was hij daar wel weer terug natuurlijk
Je hebt verschillende merken die een kit aanbieden;sommige hebben een speciale lichtere Wiseco zuiger.
Hotcams heeft nu een stage 3 nokkenas ,speciaal ontwikkeld voor bigbore Xr's.Een andere nokkenas is aan te raden om winst te boeken over het gehele toerengebied.Grotere kleppen zijn ook leuk (maar minder nodig).Wel even kop reviseren(kleppen/zittingen herslijpen,roderen,kop vlakken)+ kanalen en spruitstuk proper maken (port & polish),makkelijk zelf te doen met een Dremel.
Zorg wel dat je blok gezond is vor de montage van een kit: drijfstang+ koppeling.Strakkere koppelingsveren zijn aan te raden (HRC,EBC etc).
En goed afgestelde Mikuni Tm36 + big bore maakt van je XR400(440) een taaie klant voor bv een DRZ400.
Voor zuigers/sleeves : wiseco.be of oa Barnumpro,Xrsonly in de Usa.
Ikzelf heb een XR416,maakt meer/vlugger toeren dan een 426/440.Voordeel:de sleeve blijft origineel en de cilinder wanddikte en warmteafvoer blijft voldoende.
Verder is de kop aangepast:in/uitlaat ruimer gemaakt,HRC cam,CRD bocht + FMF endurodemper met db killer,TM36 met open airbox (top weggehaald mx-er style),andere cdi,15X46 tandwielen
Voor het snelle werk(woestijn/SM) is er een 16 voortandwiel voorhanden.
Laatst tegen een XR600SM -met HC zuiger-gereden,.Ik was (zelfs met crossbanden) een stuk sneller,op snelheid- boven 115/120 km- was hij daar wel weer terug natuurlijk
heb even gezien en er bestaat een complete big bore kit door white brothers, die raad ik je zeker en vast aan,heb deze gestoken op men 350 en deze is echt compleet, andere nokkenas, wiseco zuiger (hogedruk of niet is zoals je wenst) de sleeve andere veren voor je kleppen. Ik heb de mijne bij tmv in nederland besteld, deze mannen zijn echt correct.
groetjes Robby
groetjes Robby
gasgas ec300 2005 (nog steeds maar enkel de onderdelen wegens diefstal)
blije eigenaar van een gloednieuwe TM EN300
blije eigenaar van een gloednieuwe TM EN300
www.tmv.nl
White Brothers zijn niet van de goedkoopste en als je dan nog met een NL tss- persoon werkt...
Vraag ook eens prijs bij Denise van Barnumspro met mijn groeten
White Brothers zijn niet van de goedkoopste en als je dan nog met een NL tss- persoon werkt...
Vraag ook eens prijs bij Denise van Barnumspro met mijn groeten
mmm, daar had ik misschien zelf wel op kunnen komen ...xr-manu schreef:www.tmv.nl
heb mijn kit toen 6-700€ betaald zat wel nog een complete white brothers uitlaat bij zo een met semafoon systeem en een andere nokkenas dus vond ik de prijs wel nog goed meevallen, ook gratis stalen van olie
No-toil 6x cleaner en olie en andere luchtfilter enzo ook,had dit niet gevraagd maar kreeg ze toch en zaten niet op men factuur
greetz
No-toil 6x cleaner en olie en andere luchtfilter enzo ook,had dit niet gevraagd maar kreeg ze toch en zaten niet op men factuur
greetz
gasgas ec300 2005 (nog steeds maar enkel de onderdelen wegens diefstal)
blije eigenaar van een gloednieuwe TM EN300
blije eigenaar van een gloednieuwe TM EN300
Nog even over die nokkenas, stage3 van Hotcams
Dan is de automatische decompressie weg.
Dat betekend toch alleen dat de handbediende terug op het stuur moet? (ik had em d'r af, was toch niet nodig)
Trappen tot ie niet verder wil, inknijpen en nog een klein stukje, en dan een flinke trap
ipv
Trappen tot ie wat niet verder wil, kickstarter omhoog en nog een klein stukje, en dan een flinke trap
of is er meer aan de hand zodat die laatste trap ook zwaarder gaat worden?
PS, ik ben groot genoeg om 't ding een flinke trap te kunnen geven
Dan is de automatische decompressie weg.
Dat betekend toch alleen dat de handbediende terug op het stuur moet? (ik had em d'r af, was toch niet nodig)
Trappen tot ie niet verder wil, inknijpen en nog een klein stukje, en dan een flinke trap
ipv
Trappen tot ie wat niet verder wil, kickstarter omhoog en nog een klein stukje, en dan een flinke trap
of is er meer aan de hand zodat die laatste trap ook zwaarder gaat worden?
PS, ik ben groot genoeg om 't ding een flinke trap te kunnen geven