Hydraulische koppling zakt weg bij warm worden
Moderator: ghulst
Hallo noppentoppers, een vraagje...
Mijn NEW KTM 450EXC(2005) heeft net als mijn vorige zo'n fijne hydraulische koppeling. Met vorige nooit last gehad, bij deze kom ik er achter dat wanneer ik veel koppel en de motor lekker warm wordt (o.a. bij Havelte Enduro in de proeven) dat mijn koppelingsdruk wegzakt en ik eigenlijk de koppelings hevel bij moet stellen (pennetje meer naar binnen draaien) om weer goed vrij te kunnen koppelen. Na de proef, als de motor en/of koppeling blijkbaar weer afkoelt, moet ik dan later weer bijstellen de ander kant op om weer voldoende "vrije slag" te hebben...
Nu hoor ik dat dit een bekend probleem is bij een hydraulische koppeling? Toch heb ik de twee vorige enduro seizoenen probleemloos met mijn vorige motor(KTM450 EXC 2004) gereden, geen enkel probleem met koppeling gehad ooit...
Wat kan er anders zijn aaan deze? olie type? Wie heeft er een tip om dit te verhelpen?
Let me know....!
Wopke
KTM530 EXCR 2009
#338 EV 40+
#338 EV 40+
kijk je olie eens na, deze MOET magura bleeding oil zijn,anders krijg je problemen. en chek je leiding op verzwakkingen of nepen.
ipv die dure magura olie kan je ook LHM olie gebruiken van citroen.
dus je oliereservoir blijft vol? maar toch neemt de druk af?
greetz
ipv die dure magura olie kan je ook LHM olie gebruiken van citroen.
dus je oliereservoir blijft vol? maar toch neemt de druk af?
greetz
gasgas ec300 2005 (nog steeds maar enkel de onderdelen wegens diefstal)
blije eigenaar van een gloednieuwe TM EN300
blije eigenaar van een gloednieuwe TM EN300
-
- Berichten: 1680
- Lid geworden op: ma mar 03, 2003 10:34
- Locatie: N52 00.692 E5 34.350
In principe zou een hydraulische koppeling hier juist geen last van moeten hebben omdat hij zelfstellend is. Als je de hevel loslaat dan zou in principe het systeem niet eens gesloten moeten zijn maar heeft het een opening naar het reservoir. Dat is normaal het principe hoe het zou moeten werken.Wopke schreef:
Hallo noppentoppers, een vraagje...
Mijn NEW KTM 450EXC(2005) heeft net als mijn vorige zo'n fijne hydraulische koppeling. Met vorige nooit last gehad, bij deze kom ik er achter dat wanneer ik veel koppel en de motor lekker warm wordt (o.a. bij Havelte Enduro in de proeven) dat mijn koppelingsdruk wegzakt en ik eigenlijk de koppelings hevel bij moet stellen (pennetje meer naar binnen draaien) om weer goed vrij te kunnen koppelen. Na de proef, als de motor en/of koppeling blijkbaar weer afkoelt, moet ik dan later weer bijstellen de ander kant op om weer voldoende "vrije slag" te hebben...
Nu hoor ik dat dit een bekend probleem is bij een hydraulische koppeling? Toch heb ik de twee vorige enduro seizoenen probleemloos met mijn vorige motor(KTM450 EXC 2004) gereden, geen enkel probleem met koppeling gehad ooit...
Wat kan er anders zijn aaan deze? olie type? Wie heeft er een tip om dit te verhelpen?
Let me know....!
Wopke
Het klinkt toch een beetje alsof er een luchtbelletje inzit die warm wordt en uitzet.
| Honda CB350K3 | BMW R1100GS
dan zou er teveel druk op de olie komen en zou zijn koppeling beginnen slippen,omgekeerd effect dus. ofwel is je olie aan het schuimen door niet de juiste olie te zijn ofzo of vocht in je leiding bij het monteren, ik zou als ik jou was eens purgeren met nieuwe olie.erwindob schreef:of je reservoir zit zo vol dat er geen ruimte is om uit te zetten bij warmte.
greetz
gasgas ec300 2005 (nog steeds maar enkel de onderdelen wegens diefstal)
blije eigenaar van een gloednieuwe TM EN300
blije eigenaar van een gloednieuwe TM EN300
O ja, zaterdagochtend 9:38 is voor mij erg vroeg.....Klx300R schreef:dan zou er teveel druk op de olie komen en zou zijn koppeling beginnen slippen,omgekeerd effect dus. ofwel is je olie aan het schuimen door niet de juiste olie te zijn ofzo of vocht in je leiding bij het monteren, ik zou als ik jou was eens purgeren met nieuwe olie.erwindob schreef:of je reservoir zit zo vol dat er geen ruimte is om uit te zetten bij warmte.
greetz
Klx300R schreef:kijk je olie eens na, deze MOET magura bleeding oil zijn,anders krijg je problemen. en chek je leiding op verzwakkingen of nepen.
ipv die dure magura olie kan je ook LHM olie gebruiken van citroen.
dus je oliereservoir blijft vol? maar toch neemt de druk af?
greetz
systeem lekt inwendig , of de piston bij het reservoir is stuk (kan gebeuren) of het cylindertje lekt langs de o ring , bij mijn 520 was dit tot 4x aan toe het geval , tot dat ik het zelfde cylindertje heb na gemaakt van rvs , het kan nu tegen een flinke stoot ook (bij 15 tands tandwiel wil de ketting nog wel eens het cylindertje * opvreten*
4 strokes only !!
dat van het lekken betwijfel ik wel,dan zou er in mum van tijd geen olie meer opzitten wat dus ook geen ontkoppeling meer betekend.
Heb over die dingen men eindwerk gemaakt,cnc programma's voor geschreven en alles (met de hand nog en dan in acad) dus moest je tekeningetjes nodig hebben van hoe het inwendig allemaal zit enzo laat maar weten
Heb over die dingen men eindwerk gemaakt,cnc programma's voor geschreven en alles (met de hand nog en dan in acad) dus moest je tekeningetjes nodig hebben van hoe het inwendig allemaal zit enzo laat maar weten
gasgas ec300 2005 (nog steeds maar enkel de onderdelen wegens diefstal)
blije eigenaar van een gloednieuwe TM EN300
blije eigenaar van een gloednieuwe TM EN300
als het systeem INWENDIG lekt verlies je geen olie !!Klx300R schreef:dat van het lekken betwijfel ik wel,dan zou er in mum van tijd geen olie meer opzitten wat dus ook geen ontkoppeling meer betekend.
Heb over die dingen men eindwerk gemaakt,cnc programma's voor geschreven en alles (met de hand nog en dan in acad) dus moest je tekeningetjes nodig hebben van hoe het inwendig allemaal zit enzo laat maar weten
je bouwt dan alleen geen druk op die nodig is om de zuiger te verplaatsen ...
4 strokes only !!
Klx300R schreef:dat van het lekken betwijfel ik wel,dan zou er in mum van tijd geen olie meer opzitten wat dus ook geen ontkoppeling meer betekend.
Heb over die dingen men eindwerk gemaakt,cnc programma's voor geschreven en alles (met de hand nog en dan in acad) dus moest je tekeningetjes nodig hebben van hoe het inwendig allemaal zit enzo laat maar weten
Als het systeem INWENDIG lekt , dan verlies je geen olie , maar bouw je in het systeem geen druk op die nodig is om de zuiger te verplaatsen ... mijn ktm had eens een scheurtje tussen het reservoir en de piston ...de druk de piston opbouwder werd dus terug in het reservoir gedrukt , waardoor het cylindertje aan het motorblok niet werkte
4 strokes only !!
Maar dan blijft de druk weg, bij Wopke komt deze na de proef weer terug.
Zal dus met warmte te maken hebben oid omdat deze dan veelvuldig wordt (ver) gerbruikt. Lucht ?? dan zou je volgens mij continue problemen met de koppeling moeten hebben. Mss dan het toch mechanisch in het blok is.
Zal dus met warmte te maken hebben oid omdat deze dan veelvuldig wordt (ver) gerbruikt. Lucht ?? dan zou je volgens mij continue problemen met de koppeling moeten hebben. Mss dan het toch mechanisch in het blok is.
Wegen? Waar wij gaan zijn geen wegen!
EXC450-R / KLX250
EXC450-R / KLX250
ja kan wel waar zijn wat joebar zegt, dan is de dichting van het zuigertje stuk, maar dan zou volgens mij als je de druk op zijn einde regeld aan de handpomp de zuiger op zijn maximum zitten, want of het of nu de volume aan olie vanvoor in de ruimte zit of vanachter,gevuld is gevuld, waarmee ik bedoel dus als je daar een lek hebt je in mum van tijd geen druk meer hebt op de zuiger,en geen olie meer in je reservoir, de olie die achter de zuiger raakt kan ook niet meer in de leiding dus je reservoir zakt ook zienderogend.
greetz
greetz
gasgas ec300 2005 (nog steeds maar enkel de onderdelen wegens diefstal)
blije eigenaar van een gloednieuwe TM EN300
blije eigenaar van een gloednieuwe TM EN300
met een haarscheurtje in het systeem kan het nog wel degelijk werken , zodra het blok warm wordt , en dus ook de olie dunner wordt het lekken erger ...
laat de motor draaien , knijp de koppeling in , zet hem in z`n 1 en hou de koppeling ingetrokken , net zo lang tot de motor vooruit wil (dus dat de druk in de koppelingscylinder afneemt .. , maak daarna het reservoir open en kijk of het olie peil nog klopt , zo ja dan heb je inwendig lekkage ... zo niet dan moet er ergens olie weglekken (vanzelfsprekend is dan ook het oliepeil te laag)
laat de motor draaien , knijp de koppeling in , zet hem in z`n 1 en hou de koppeling ingetrokken , net zo lang tot de motor vooruit wil (dus dat de druk in de koppelingscylinder afneemt .. , maak daarna het reservoir open en kijk of het olie peil nog klopt , zo ja dan heb je inwendig lekkage ... zo niet dan moet er ergens olie weglekken (vanzelfsprekend is dan ook het oliepeil te laag)
4 strokes only !!