Na 2,5 maand geleden mijn XR250 gereviseerd te hebben (nieuwe zuiger, cilinder uitgeboord, nokkenaslagers vervangen enz.) is afgelopen vrijdag mijn distributieketiting gebroken. Na de revisie heb ik zeker 2.000km (probleemloos) kunnen rijden. Bij het breken van de ketting heb ik geen ""knal"of iets gehoord. Waarschijnlijk heeft de zuiger geen kleppen geraakt. Het bevestigingspunt van het nokkenastandwiel op de nokkenas is wel afgebroken. Zou ik dit kunnen lassen? Er zit hier en daar nog wel wat aluminiumvijlsel in het blok. Hoe krijg dit het beste weg? Is een immitatie (DID) distributieketting net zo goed als een originele ketting? Hieronder een foto;
Gebroken distributieketting XR250
Moderator: ghulst
Nou.. da's ook pech hebben...
Hoe komt het dat die ketting is gebroken? Heb je die niet mee vervangen dan? (of opgemeten op speling?)
Ik vind het ook raar dat het bovenste bevestigingspunt is gebroken. Of dat gelast kan worden weet ik niet, maar ik zou er geen risico mee nemen als het twijfelachtig is. De schade door een kapotte distributieketting is (meestal) niet te overzien...
Een blok spoelen kan volgens mij alleen door hem helemaal open te maken & alles te reinigen. Zot of Dr. Bean (of andere sleutelaars op het forum) weten misschien nog andere manieren....?
Ik denk wel dat een DID ketting even goed is als een originele. Is het prijsverschil zo groot dan?
Suc6
Stijn
Hoe komt het dat die ketting is gebroken? Heb je die niet mee vervangen dan? (of opgemeten op speling?)
Ik vind het ook raar dat het bovenste bevestigingspunt is gebroken. Of dat gelast kan worden weet ik niet, maar ik zou er geen risico mee nemen als het twijfelachtig is. De schade door een kapotte distributieketting is (meestal) niet te overzien...
Een blok spoelen kan volgens mij alleen door hem helemaal open te maken & alles te reinigen. Zot of Dr. Bean (of andere sleutelaars op het forum) weten misschien nog andere manieren....?
Ik denk wel dat een DID ketting even goed is als een originele. Is het prijsverschil zo groot dan?
Suc6
Stijn
Montesa Cota 315R
Waarom ziet die bout er zo uit?
Is dat al gebeurt tijdens het indraaien, is die bout dus losgekomen, heeft de kop geraakt brak een stuk uit de nokken as en je ketting?
Oplossing: 2 kleinere gaten erbij boren (M5), in 1 draad tappen en een pennetje aan de andere zijde wat dus niet aan beide zijden eruit kan.
lassen moet m.i. ook kunnen en een pennetje erbij plaatsen
Waarom heb jij gesealde lagers? normaal zijn die toch open zodat die met olie gesmeerd worden ipv vet?
Zit er ook een scheur in je tandwiel?
Is dat al gebeurt tijdens het indraaien, is die bout dus losgekomen, heeft de kop geraakt brak een stuk uit de nokken as en je ketting?
Oplossing: 2 kleinere gaten erbij boren (M5), in 1 draad tappen en een pennetje aan de andere zijde wat dus niet aan beide zijden eruit kan.
lassen moet m.i. ook kunnen en een pennetje erbij plaatsen
Waarom heb jij gesealde lagers? normaal zijn die toch open zodat die met olie gesmeerd worden ipv vet?
Zit er ook een scheur in je tandwiel?
Wegen? Waar wij gaan zijn geen wegen!
EXC450-R / KLX250
EXC450-R / KLX250
-
- Berichten: 1680
- Lid geworden op: ma mar 03, 2003 10:34
- Locatie: N52 00.692 E5 34.350
Volgens mij is die bout gewoon losgelopen en heeft het tandwiel hem toen zo beschadigd tot het hele zaakje verzwakt was en afbrak.gassen schreef:Waarom ziet die bout er zo uit?
| Honda CB350K3 | BMW R1100GS
als er aluminiumvijlsel bijzit komt het van de cilinder buitenkant. dus wat ik denk is dit gebeurd:
vijs is beginnen trillen omdat er geen borgmiddel inzat, is naar buiten gekomen en tegen je cilinderomhulse (bedoel zo de binnenkant waar je ruimte is waar je distributielijn loopt he) beginnen schuren,opeens gegripeerd en afgebroken,want die bout ziet er echt niet gezond uit. heb je bij het monteren borgmiddel gebruikt?
greetz
vijs is beginnen trillen omdat er geen borgmiddel inzat, is naar buiten gekomen en tegen je cilinderomhulse (bedoel zo de binnenkant waar je ruimte is waar je distributielijn loopt he) beginnen schuren,opeens gegripeerd en afgebroken,want die bout ziet er echt niet gezond uit. heb je bij het monteren borgmiddel gebruikt?
greetz
gasgas ec300 2005 (nog steeds maar enkel de onderdelen wegens diefstal)
blije eigenaar van een gloednieuwe TM EN300
blije eigenaar van een gloednieuwe TM EN300
Bij een Xr wordt er langs de kant van de distrib. olie in kop gepompt,de (aan 1 zijde)gesloten lager vormt mee een "kamer" , zo kan de olie netjes door de nokkenas stromen zonder drukverlies ,die lager wordt langs de andere,open kant gesmeerd, lager aan de andere zijde van de nokkenas is meestel volledig "open".gassen schreef: Waarom heb jij gesealde lagers? normaal zijn die toch open zodat die met olie gesmeerd worden ipv vet?
-
- Berichten: 87
- Lid geworden op: ma sep 01, 2003 17:44
- Locatie: Omg. Arnhem
Klx300R schreef:als er aluminiumvijlsel bijzit komt het van de cilinder buitenkant. dus wat ik denk is dit gebeurd:
vijs is beginnen trillen omdat er geen borgmiddel inzat, is naar buiten gekomen en tegen je cilinderomhulse (bedoel zo de binnenkant waar je ruimte is waar je distributielijn loopt he) beginnen schuren,opeens gegripeerd en afgebroken,want die bout ziet er echt niet gezond uit. heb je bij het monteren borgmiddel gebruikt?
greetz
Ik heb inderdaad loctite gebruikt bij het borgen van de bout op het nokkenastandwiel.
-
- Berichten: 87
- Lid geworden op: ma sep 01, 2003 17:44
- Locatie: Omg. Arnhem
gassen schreef:Waarom ziet die bout er zo uit?
Is dat al gebeurt tijdens het indraaien, is die bout dus losgekomen, heeft de kop geraakt brak een stuk uit de nokken as en je ketting?
Oplossing: 2 kleinere gaten erbij boren (M5), in 1 draad tappen en een pennetje aan de andere zijde wat dus niet aan beide zijden eruit kan.
lassen moet m.i. ook kunnen en een pennetje erbij plaatsen
Waarom heb jij gesealde lagers? normaal zijn die toch open zodat die met olie gesmeerd worden ipv vet?
Zit er ook een scheur in je tandwiel?
Er zit idd een scheur in het tandwiel?!
Dat tandwiel lassen, dat mag je vergeten, koop je vlug een ander. Voorst denk ik ook dat die bout eerst is losgekomen en wss tussen tandwiel en distributieketting geraakt. Zie je nergens geen verbogen of beschadigde tand op dat tandwiel?
-
- Berichten: 87
- Lid geworden op: ma sep 01, 2003 17:44
- Locatie: Omg. Arnhem
pantah81 schreef:Dat tandwiel lassen, dat mag je vergeten, koop je vlug een ander. Voorst denk ik ook dat die bout eerst is losgekomen en wss tussen tandwiel en distributieketting geraakt. Zie je nergens geen verbogen of beschadigde tand op dat tandwiel?
Is het afgebroken stukje wel op de nokkenas te lassen? Of zal de as krom gaan trekken door de onstane warmte die vrij komt bij het lassen.
ik zou dat niet doen,ik twijfel niet aan je laskunsten, maar het zal altijd een zwakke plek blijven,ook is de nokkenas ietwat gebalanseerd, en die balans zal wel zoek kunnen zijn.
greetz
greetz
gasgas ec300 2005 (nog steeds maar enkel de onderdelen wegens diefstal)
blije eigenaar van een gloednieuwe TM EN300
blije eigenaar van een gloednieuwe TM EN300
-
- Berichten: 87
- Lid geworden op: ma sep 01, 2003 17:44
- Locatie: Omg. Arnhem
Ik kan een gebruikte nokkenas kopen voor 50 euro. Maar op deze nokkenas staat R5 ingeslagen, op mijn nokkenas staat echter R7. Waarschijnlijk is dit een nokkenas uit een ouder type blok dan de mijne (1988), maar wel uit een RFVC-blok. Zijn deze nokkenassen hetzelfde?
Ik heb net een XR250R uit 1987 van een nieuwe nokkenas, tandwiel, lagers, distributieketting, spanner en geleideblad voorzien. In totaal was ik voor alles (orgineel Honda) € 335,00 kwijt.
nokkenas: € 124,56
tandwiel: € 25,59
ketting: € 123,50 Deze heb ik dus niet genomen
Ik heb naderhand ook voor een DID ketting gekozen. Prijs: € 85,00
Persoonlijk zou ik niet gaan kloten met het repareren (omdat er toch wel behoorlijke krachten op komen) maar zou ik toch gaan voor nieuw.
Richard
nokkenas: € 124,56
tandwiel: € 25,59
ketting: € 123,50 Deze heb ik dus niet genomen
Ik heb naderhand ook voor een DID ketting gekozen. Prijs: € 85,00
Persoonlijk zou ik niet gaan kloten met het repareren (omdat er toch wel behoorlijke krachten op komen) maar zou ik toch gaan voor nieuw.
Richard
een nokkenas valt (bijna) niet te repareren (en als het gaat zou ik niet het risico nemen dat ie weer kaduuk gaat ) het stukje wat bij jou is afgebroken is er wel aan te lassen met een electrode van zelfde samenstelling als het te lassen materiaal , maar is na het lassen zo goed als uitgehard.. en dus niet meer te bewerken met gewoon gereedschap ...dat wil zeggen dat dat m6 gaatje na het lassen niet meer op te tappen valt ...
maar is die breuk in de nokkenas nou niet juist de oorzaak van jou motorschade? mischien is het stukje bij de montage beschadigd geraakt (en geloof me , dat is heel snel gebeurd , gebeurde mij onlangs met een nokkenas van een yamaha raptor) .
stel je motor draait een toerental van zo`n 5000 omw/minuut en dat tandwiel dat draagt maar op 1 kant van de nokkenas , deze raakt uit balans , de ketting slaat over en breekt op het moment dat het tandwiel weer grijpt ... en misschien is het boutje wel uitgelopen tijdens het draaien ..
maar is die breuk in de nokkenas nou niet juist de oorzaak van jou motorschade? mischien is het stukje bij de montage beschadigd geraakt (en geloof me , dat is heel snel gebeurd , gebeurde mij onlangs met een nokkenas van een yamaha raptor) .
stel je motor draait een toerental van zo`n 5000 omw/minuut en dat tandwiel dat draagt maar op 1 kant van de nokkenas , deze raakt uit balans , de ketting slaat over en breekt op het moment dat het tandwiel weer grijpt ... en misschien is het boutje wel uitgelopen tijdens het draaien ..
4 strokes only !!
dan hou je ze toch even naast elkaar als je `m gaat ophalen ?xr250_1988 schreef:Ik kan een gebruikte nokkenas kopen voor 50 euro. Maar op deze nokkenas staat R5 ingeslagen, op mijn nokkenas staat echter R7. Waarschijnlijk is dit een nokkenas uit een ouder type blok dan de mijne (1988), maar wel uit een RFVC-blok. Zijn deze nokkenassen hetzelfde?
4 strokes only !!