Wegens schouderblessure stond mijn 250 RMetje van 2002 toch een 7-tal maanden stil .
Waar moet ik op letten vooraleer terug te gaan rijden? versnellingsbakolie is nog maar 1 keer mee gereden geweest en gaat volgens mij op een paar maanden niet kapot (verlies eigenschappen)? Mijn naft/smeerolie wegkappen? andere dingen? luchtfilter? koelvloeistof?
...
WAT TE DOEN NA LANG STILSTAAN??
Moderator: ghulst
-
- Berichten: 2183
- Lid geworden op: do jun 06, 2002 16:54
- Locatie: In de buurt van Arnhem
- Contacteer:
Zou geen olie in de cilinder gooien, dat zorgt er alleen voor dat je hem niet gestart krijgt. De smering moet hij toch krijgen door de olie in de benzine..tijdelijk heel vet smeren leverd alleen problemen op eigenlijk
Liever de carb effe leeg laten lopen, (kan al door de motor schuin te houden).
Versnellingabakolie zou ik me niet al te druk over maken, het hoeft alleen de tandwielen te smeren en de koppeling te smeren/koelen.
Uiteindelijk is koppelingvervuiling de grootste vervuiler, dat heb je niet als er niet mee gereden wordt.
Vocht wat in de olie komt na slilstaan dat dampt er wel uit (bij een 4t is dit een ander verhaal natuurlijk )
Liever de carb effe leeg laten lopen, (kan al door de motor schuin te houden).
Versnellingabakolie zou ik me niet al te druk over maken, het hoeft alleen de tandwielen te smeren en de koppeling te smeren/koelen.
Uiteindelijk is koppelingvervuiling de grootste vervuiler, dat heb je niet als er niet mee gereden wordt.
Vocht wat in de olie komt na slilstaan dat dampt er wel uit (bij een 4t is dit een ander verhaal natuurlijk )
http://www.rw-racing.nl
KTM EXC300
KTM EXC300
Als je een volsyntheet olie gebruikt dan is het de tank leegmaken en met een nieuw mengsel vullen , en je luchtfilter idd.
Kijk ook even de balhoofdlagers na (als de motor schoon is weggezet).
Water kan nl rare effecten opleveren na een lange stilstand (invreten)
Ontstekingsdeksel ff eraf en rotor controleren op oxidatie.
En je remmetjes natuurlijk.
Kijk ook even de balhoofdlagers na (als de motor schoon is weggezet).
Water kan nl rare effecten opleveren na een lange stilstand (invreten)
Ontstekingsdeksel ff eraf en rotor controleren op oxidatie.
En je remmetjes natuurlijk.
Wegen? Waar wij gaan zijn geen wegen!
EXC450-R / KLX250
EXC450-R / KLX250
net gevonden op het internet!!
Om startproblemen te voorkomen, moet je de carburateur LEEG rijden, voor je de motor langdurig wegzet. Als je de motor weer gaat gebruiken, eerst goed schudden met de benzine in de tank. Uitleg: Mengsmeering is een mengsel van benzine en olie. Benzinekan verdampen, maar olie niet. Als je de motor wegzet, met een volle carburateur, dan verdampt na verloop van tijd de benzine en blijft de olie achter. Ook verdampt er altijd wat benzine door het ontluchtingsgat in de dop en zakt de olie wat neer beneden, omdat het mengsel zich wil scheiden. Als je zo de motor wil starten, dan slaat de bougie vet. Hoe vaker je probeert te starten, hoe erger het wordt. Uiteindelijk loopt er olie uit de uitlaatpoort! Even de bougie er uit halen, schoonmaken, schone euro 95 bij het bougiegat ingooien ( een dopje is voldoende) en de motor aantrappen, of aanduwen in de 2e versnelling. Als hij loopt, dan wel even ,,schoon" laten lopen.
ik denk dat ik dat maar eens ga doen,want ik had hem al zeker een jaar niet gestart,en nu komt er dus inderdaad zwarte olie uit de uitlaatpoort!
staat trouwens op www.formicola.nl handige site!
Om startproblemen te voorkomen, moet je de carburateur LEEG rijden, voor je de motor langdurig wegzet. Als je de motor weer gaat gebruiken, eerst goed schudden met de benzine in de tank. Uitleg: Mengsmeering is een mengsel van benzine en olie. Benzinekan verdampen, maar olie niet. Als je de motor wegzet, met een volle carburateur, dan verdampt na verloop van tijd de benzine en blijft de olie achter. Ook verdampt er altijd wat benzine door het ontluchtingsgat in de dop en zakt de olie wat neer beneden, omdat het mengsel zich wil scheiden. Als je zo de motor wil starten, dan slaat de bougie vet. Hoe vaker je probeert te starten, hoe erger het wordt. Uiteindelijk loopt er olie uit de uitlaatpoort! Even de bougie er uit halen, schoonmaken, schone euro 95 bij het bougiegat ingooien ( een dopje is voldoende) en de motor aantrappen, of aanduwen in de 2e versnelling. Als hij loopt, dan wel even ,,schoon" laten lopen.
ik denk dat ik dat maar eens ga doen,want ik had hem al zeker een jaar niet gestart,en nu komt er dus inderdaad zwarte olie uit de uitlaatpoort!
staat trouwens op www.formicola.nl handige site!
honda cr -- 125cc -- '91.