Mijn Garmin C 60 overleefde mijn laatste Afrika avontuur niet.
Ik ben dus aan een nieuw toestel toe, wat raden jullie mij aan. Nadelen van de C 60 waren dat ie uitviel na enkele uren (Stroomspanning te hoog? - of mischien te warm in de woestijn) en dat ie over geen ingebouwd kompas beschikte, wat hem onbetrouwbaar maakte bij stoppen of afremmen.) De bedieningsknopjes zijn ook niet erg groot, wat hem moeilijk te manipuleren maakt met handschoenen aan.
Wie geeft raad?
Xander
Wat is nu de beste GPS voor Off-Road
Moderator: ghulst
Donderdagavond naar la deux kijken om 20u 45, dan zal je zien ondanks wat ik het overleefd heb Ellen. Of anders in le week-end sportif. Of wat je allemaal moet doen om de aandacht van de camera te trekken.
Alex
Alex
Rijden, nu, en waar het nog kan!
Xander,
Join the club: ik heb 3 x een 60C en 1 x een 60CS gesloopt. Wel allemaal garantie, maar het gaat vervelen.
Bij Sailtron, de importeur waren ze me nog niet zat
Op aanraden van Toine ben ik overgestapt naar een Quest, met externe antenne. Die zit net als de V-serie overdwars, waardoor hij bij een klein kuipje makkelijker te verstoppen is achter het stootkussentje.
Bij de 60-serie had ik toch nog wel eens dat ik met mijn dijbeen in de Touratech-houder prikte.
Thuisgekomen van een ritje met de 60 had ik toch altijd wel 6-7 tracks en was hij dus de draad kwijt onderweg. Met de Quest heb ik tot nu toe altijd alles in één track. Hij is ook wat simpeler in de bediening, wat wat minder afleiding geeft; is ook niet verkeerd.
Kom maar eens kijken zodra je tijd hebt, dan kan je hem eens proberen.
Grx,
Noppy
Join the club: ik heb 3 x een 60C en 1 x een 60CS gesloopt. Wel allemaal garantie, maar het gaat vervelen.
Bij Sailtron, de importeur waren ze me nog niet zat
Op aanraden van Toine ben ik overgestapt naar een Quest, met externe antenne. Die zit net als de V-serie overdwars, waardoor hij bij een klein kuipje makkelijker te verstoppen is achter het stootkussentje.
Bij de 60-serie had ik toch nog wel eens dat ik met mijn dijbeen in de Touratech-houder prikte.
Thuisgekomen van een ritje met de 60 had ik toch altijd wel 6-7 tracks en was hij dus de draad kwijt onderweg. Met de Quest heb ik tot nu toe altijd alles in één track. Hij is ook wat simpeler in de bediening, wat wat minder afleiding geeft; is ook niet verkeerd.
Kom maar eens kijken zodra je tijd hebt, dan kan je hem eens proberen.
Grx,
Noppy
Is de GPS V toevallig nog een redelijk alternatief voor minder-gefotuneerden ?
Heeft wel wat minder track-/waypoints ter beschikking, maar wordt wel geleverd met CD voor Europa. Zat al eerder te denken aan een GPS MAP 60, maar de GPS V kan ook horizontaal afgelezen worden en dus als een soort van dashboard gemonteerd worden, en de GPS MAP 60 is zonder CD. Heeft zoals reeds gezegd wel 10.000 trackpoints te onthouden (ongeveer het viervoudige van de GPS V), maar ik heb geen benul van wat nu werkelijk reëel benodigd is voor een ritje van ca. 150 km. door de woeste wildernis in bv. Brabant
De antenne van de GPS MAP 60 is wel wat hightecherder volgens de spec's lijkt me.
Moeilijk, moeilijk, moeilijk voor een leek zoals moi (beetje Frans opgehaald afgelopen weekend)
Heeft wel wat minder track-/waypoints ter beschikking, maar wordt wel geleverd met CD voor Europa. Zat al eerder te denken aan een GPS MAP 60, maar de GPS V kan ook horizontaal afgelezen worden en dus als een soort van dashboard gemonteerd worden, en de GPS MAP 60 is zonder CD. Heeft zoals reeds gezegd wel 10.000 trackpoints te onthouden (ongeveer het viervoudige van de GPS V), maar ik heb geen benul van wat nu werkelijk reëel benodigd is voor een ritje van ca. 150 km. door de woeste wildernis in bv. Brabant
De antenne van de GPS MAP 60 is wel wat hightecherder volgens de spec's lijkt me.
Moeilijk, moeilijk, moeilijk voor een leek zoals moi (beetje Frans opgehaald afgelopen weekend)
Je moet iedereen in zijn waarde laten, vooral als het een nul is !!!
-
- Site Admin
- Berichten: 2036
- Lid geworden op: do jan 01, 1970 02:00
- Locatie: Balkbrug
- Contacteer:
Ik ben zeer tevreden met m'n Garmin-V
Goede ontvangst en hij houdt het al jaren vol bij off-road gebruik.
2500 trackpunten, daar past de gehele Midsummer1000(km) in.
De auto-routing funktie werkt ook goed, al is ie soms te langzaam bij het het berekenen van een route.
kaartgeheugen; 30% van NL past erin of 50% B.
Goede ontvangst en hij houdt het al jaren vol bij off-road gebruik.
2500 trackpunten, daar past de gehele Midsummer1000(km) in.
De auto-routing funktie werkt ook goed, al is ie soms te langzaam bij het het berekenen van een route.
kaartgeheugen; 30% van NL past erin of 50% B.
Freek
Noppenforum brengt je op het slechte pad.
Noppenforum brengt je op het slechte pad.
Hier kan je een interessant linkje vinden over de Quest en wat plaatjes.
http://www.allroadmaniacs.nl/index.php/ ... ml#msg6873
www.elsinga.org voor achtergrond en een gedetailleerd overzicht tussen de Garmin V en de Quest.
Kijk eens op www.futurumshop.nl voor de laagste prijs. (Vandaag €635, incl. gratis fietssteun van €35). Da's best goedkoop. Er zijn ook adresjes in Duitsland, maar off-road kan er nog wel eens wat stuk gaan.
De service van de importeur Sailtronis werkelijk subliem! Ik heb al zo'n 4 Garmin GPSsen gesloopt met trillingen icm batterijen op de motor. Ze werden altijd met een glimlach omgeruild tegen het nieuwste model!
Noppy
http://www.allroadmaniacs.nl/index.php/ ... ml#msg6873
www.elsinga.org voor achtergrond en een gedetailleerd overzicht tussen de Garmin V en de Quest.
Kijk eens op www.futurumshop.nl voor de laagste prijs. (Vandaag €635, incl. gratis fietssteun van €35). Da's best goedkoop. Er zijn ook adresjes in Duitsland, maar off-road kan er nog wel eens wat stuk gaan.
De service van de importeur Sailtronis werkelijk subliem! Ik heb al zo'n 4 Garmin GPSsen gesloopt met trillingen icm batterijen op de motor. Ze werden altijd met een glimlach omgeruild tegen het nieuwste model!
Noppy
Tis ondertussen de Garmin GPS MAP60 geworden i.v.m. toch akelijk nieuw modelletje, dit in tegenstelling tot de GPS V die al wat bejaarder is.
Nu nog een mooi uit aluminium gefreesde steun in elkaar vogelen (aan de bovenkant afgedekt met plexiglas venster tegen takken etc.) en loggen maar.
Nu heb ik via de diverse collega's al wat Metroguides e.d. gescoord, op m'n werk geinstalleerd op m'n Windows XP'er en het werkt perfect (inclusief alle details).
Thuis op m'n opvouwcomputer (met Windows 2000) krijg ik echter niet alle details op de kaarten, ook niet als ik bij preferences de detailering op "high" zet.
Typisch gevalletje te krappe grafische kaart of speelt er iets anders waar ik bij Windows XP geen last van heb (misschien unlocken of zo) ?
Bij de weg : de CD's waren uiteraard gekopieerd
Nu nog een mooi uit aluminium gefreesde steun in elkaar vogelen (aan de bovenkant afgedekt met plexiglas venster tegen takken etc.) en loggen maar.
Nu heb ik via de diverse collega's al wat Metroguides e.d. gescoord, op m'n werk geinstalleerd op m'n Windows XP'er en het werkt perfect (inclusief alle details).
Thuis op m'n opvouwcomputer (met Windows 2000) krijg ik echter niet alle details op de kaarten, ook niet als ik bij preferences de detailering op "high" zet.
Typisch gevalletje te krappe grafische kaart of speelt er iets anders waar ik bij Windows XP geen last van heb (misschien unlocken of zo) ?
Bij de weg : de CD's waren uiteraard gekopieerd
Je moet iedereen in zijn waarde laten, vooral als het een nul is !!!
Heeft iemand bij toeval een unlocksleutel voor Mapsource 7.0 beschikbaar? mag je eigen bestaande sleutel zijn.
Ik wil alleen ff kijken of het materiaal gedetailleerder is in mijn buurt en of het de moeite waard is om te upgraden voor 150$. Ik ga de kaart dus niet naar mijn toestel laden!
Noppy
Ik wil alleen ff kijken of het materiaal gedetailleerder is in mijn buurt en of het de moeite waard is om te upgraden voor 150$. Ik ga de kaart dus niet naar mijn toestel laden!
Noppy
DawazzumdusJE schreef:en anders ctrl g
Hartstikke bedankt (zal al te piekeren over een nieuwe computer met meer vermogen, en dat geld besteed ik liever aan iets anders met meer vermogen) oftewel biertje tegoed
Je moet iedereen in zijn waarde laten, vooral als het een nul is !!!
-
- Berichten: 120
- Lid geworden op: ma feb 14, 2005 01:03
- Locatie: Dordrecht
Mijn 60CS heeft Afrika met de KTM 640 Adventure in een RAM mount met 50 graden overleefd. Daar moet ik dus blij mee zijn.
Ik heb de 60CS er niet alle 12000 km op gehad en om het trillen in de mount te voorkomen op een gegeven moment ook een elastiekje om heen gedaan.
Ik had al wel mijn Etrx Legend twee maal gesloopt op de Adventure.[/img]
Ik heb de 60CS er niet alle 12000 km op gehad en om het trillen in de mount te voorkomen op een gegeven moment ook een elastiekje om heen gedaan.
Ik had al wel mijn Etrx Legend twee maal gesloopt op de Adventure.[/img]
De Quest is beter, lijkt wel robuustter. Software is ook stabiel. Midsummer 1000 bijna hele traject vooropgereden en het ding niet kunnen betrappen op maar 1 foutje.
Zelfs zonder externe antenne heel erg goede ontvangst, ook in de bossen.
Van de week ben ik nog vol met mijn borstpantser in de Quest geklapt; de houder schoof gewoon wat naar achter en ik heb het hele spul gewoon terugkunnen draaien,
Geen electrische storingen / uitval, niets van dat al.
Ben er behoorlijk happy mee, dit alles dankzij TTT, die me positief beïnvloed heeft
Noppy
Zelfs zonder externe antenne heel erg goede ontvangst, ook in de bossen.
Van de week ben ik nog vol met mijn borstpantser in de Quest geklapt; de houder schoof gewoon wat naar achter en ik heb het hele spul gewoon terugkunnen draaien,
Geen electrische storingen / uitval, niets van dat al.
Ben er behoorlijk happy mee, dit alles dankzij TTT, die me positief beïnvloed heeft
Noppy
Is wel wat duurder (+- 100 EURO) dan de 60C... Gebruik je de standaard steun van GARMIN? Is deze robuust genoeg?
Kunt ge uw gereden track uploaden naar uw computer? Als ik me goed herinner, kan de quest dit niet? Of vergis ik me?
De 60 lijkt wat meer geschikt voor offroad, maar das waarschijnlijk alleen de "looks" die daar voor zorgen? Ook 20 tracks?
Ik "neig" steeds naar de legend C, meer dan genoeg voor offroad denk ik zo, maar een mens wil altijd meer natuurlijk! Als ik met de wegmoto op weg ga....QUEST, met de wagen....QUEST,......
Dit is dan toch het schaap met 12 poten!! (of sattelieten )
Kunt ge uw gereden track uploaden naar uw computer? Als ik me goed herinner, kan de quest dit niet? Of vergis ik me?
De 60 lijkt wat meer geschikt voor offroad, maar das waarschijnlijk alleen de "looks" die daar voor zorgen? Ook 20 tracks?
Ik "neig" steeds naar de legend C, meer dan genoeg voor offroad denk ik zo, maar een mens wil altijd meer natuurlijk! Als ik met de wegmoto op weg ga....QUEST, met de wagen....QUEST,......
Dit is dan toch het schaap met 12 poten!! (of sattelieten )
Ik heb de quest gekocht omdat ie:
(motor)
- compact is (en mede daardoor degelijker)
- goed helder kleurenscherm heeft.
- makkelijk een hele dag op zijn interne accu draait (geen snoertjes aan mijn motor of onbetrouwbare batterij verbindingen)
- hij ook uitstekend in mijn auto de weg kan wijzen met voldoende kaarten voor een rit door half europa.
- een vriendelijke dame mij verteld waar ik heen moet.
- wordt compleet met kaartmateriaal geleverd.
Zou ik alleen off-road er mee rijden dan kocht ik een wat eenvoudiger goedkoper apparaat. Waarschijnlijk zelfs zonder map.
Nadeel van Quest: je kan geen waypoints ingeven. Daarmee ongeschikt voor Afrika rallies.
(daar ga ik dus een goedkope maploze gps voor aanschaffen)
(motor)
- compact is (en mede daardoor degelijker)
- goed helder kleurenscherm heeft.
- makkelijk een hele dag op zijn interne accu draait (geen snoertjes aan mijn motor of onbetrouwbare batterij verbindingen)
- hij ook uitstekend in mijn auto de weg kan wijzen met voldoende kaarten voor een rit door half europa.
- een vriendelijke dame mij verteld waar ik heen moet.
- wordt compleet met kaartmateriaal geleverd.
Zou ik alleen off-road er mee rijden dan kocht ik een wat eenvoudiger goedkoper apparaat. Waarschijnlijk zelfs zonder map.
Nadeel van Quest: je kan geen waypoints ingeven. Daarmee ongeschikt voor Afrika rallies.
(daar ga ik dus een goedkope maploze gps voor aanschaffen)
smurf.
De (met basismap) etrex legend kan lekker 10.000 trackpunten loggen voor zo'n 200 euro.
Basismap is fijn voor het "gevoel" toch altijd beetje te weten waar je bent (ook in Africa). En veel trackpunten is leuk voor achteraf.
Alleen de bediening van de click stift is al rijdend niet zo handig.
Basismap is fijn voor het "gevoel" toch altijd beetje te weten waar je bent (ook in Africa). En veel trackpunten is leuk voor achteraf.
Alleen de bediening van de click stift is al rijdend niet zo handig.
Als je kleurenblind bent (of niets om kleurtjes geeft) kun je enkele honderden Euro's besparen met de GPSmap60....
Heb hem zelf en ben er erg tevreden over. In het begin wat last van uitval , maar opgelost door een externe baterij. Ook voor Geocachen zeer geschikt (en leuk voor de kids).
Heb hem zelf en ben er erg tevreden over. In het begin wat last van uitval , maar opgelost door een externe baterij. Ook voor Geocachen zeer geschikt (en leuk voor de kids).
Ride light, ride fun, ride 2-stroke....
100 Euro duurder, jawel, maar dan heb je wel ter waarde van 250 Euro de kaarten van Europa erbij! Bij de 60C moet je die nog wel bijkopen en in een combikit is de 60C met Mapsource ietsje duurder dan de Quest. Kijk maar eens op www.futurumshop.be, daar worden ze beiden verkocht.hornet911 schreef:Is wel wat duurder (+- 100 EURO) dan de 60C... Gebruik je de standaard steun van GARMIN? Is deze robuust genoeg?
Kunt ge uw gereden track uploaden naar uw computer? Als ik me goed herinner, kan de quest dit niet? Of vergis ik me?
De 60 lijkt wat meer geschikt voor offroad, maar das waarschijnlijk alleen de "looks" die daar voor zorgen? Ook 20 tracks?
20 tracks, ik heb al een keer meer dan 40 tracks geladen in de Quest en hij moppert daar niet over.
De Quest heeft een mini-USB poort en de USB kabel wordt bijgeleverd. Hier zijn er geen voordelen t.o.v. de 60-serie.
De batterij van de Quest is erg krachtig en gaat ruim 20 uur mee, van het type Liion. Bij de 60C heb ik een kapitaal aan krachtige foto-penlights uitgegeven, maar hij zuigt ze snel leeg; de piekspanning die de GPS af en toe nodig heeft killt de batterijen echt.
Succes met je keuze!
Noppy
ok, we zijn er bijna uit
Gezien Noppy de enige is die hier blijkbaar de Quest en de 60c kan vergelijken, is hij de enige op wie ik kan voortgaan.
Volgende week eens bij de dealer gaan horen (maar die mannen hebben niet de "straatervaring" die jullie hebben, alleen maar de "verkoopsargumenten", die kennen ze vanbuiten....) en dan kiezen tussen de twee
Alvast bedankt allemaal en wie nog info heeft: posten maar
Gezien Noppy de enige is die hier blijkbaar de Quest en de 60c kan vergelijken, is hij de enige op wie ik kan voortgaan.
Volgende week eens bij de dealer gaan horen (maar die mannen hebben niet de "straatervaring" die jullie hebben, alleen maar de "verkoopsargumenten", die kennen ze vanbuiten....) en dan kiezen tussen de twee
Alvast bedankt allemaal en wie nog info heeft: posten maar
-
- Berichten: 120
- Lid geworden op: ma feb 14, 2005 01:03
- Locatie: Dordrecht
De Quest heeft een belangrijk nadeel: de connector voor externe voeding. Dit is niet een insteekplug zoals op de meeste Garmin's, maar aantal metalen stripjes waar verende contactstrips tegenaan gedruk worden vanuit een houder. Ik vind dat niet zo'n geweldige constructie, daarom heb ik voor de 60CS gekozen.
Ik vind de uitklap antenne ook niet zo best op de Quest.
De mogelijkheden van de Quest zijn ietsje beter als de 60CS.
Ik vind de uitklap antenne ook niet zo best op de Quest.
De mogelijkheden van de Quest zijn ietsje beter als de 60CS.
Ik gebruik geen externe voeding. De accu houdt het 20 uur uit, dus voldoende voor een lange dag rijden.AdventureRider schreef:De Quest heeft een belangrijk nadeel: de connector voor externe voeding. Dit is niet een insteekplug zoals op de meeste Garmin's, maar aantal metalen stripjes waar verende contactstrips tegenaan gedruk worden vanuit een houder. Ik vind dat niet zo'n geweldige constructie, daarom heb ik voor de 60CS gekozen.
Ik vind de uitklap antenne ook niet zo best op de Quest.
De mogelijkheden van de Quest zijn ietsje beter als de 60CS.
De uitklap antenne werkt goed in de auto maar op de motor niet. Waarschijnlijk omdat ik al rijdend veel naar voren sta en over de GPS hang.
Daarmee scherm je de GPS voor een belangrijk deel af.
Ik heb een externe antenne achterop het spatbord, geeft perfecte ontvangst en geen risico van afgebroken antennes. Deze zou ik overigens bij elke GPS willen, helaas hebben niet alle modellen een aansluiting voor zo'n antenne. Ik geloof dat alleen de 60 en de V in aanmerking komen. Maar nu is er gelukkig ook een basic 60 voor niet te veel geld.
smurf.
Ja, ik gebruik de standaardsteun van Garmin, waarin hij behoorlijk goed, maar nog niet ideaal op slot kan (althans dat denk ik dan).hornet911 schreef:Is wel wat duurder (+- 100 EURO) dan de 60C... Gebruik je de standaard steun van GARMIN? Is deze robuust genoeg?
Aan de zijkant gaat er een schuifje met 2 pinnen in om het op slot te zetten. Om dat schuifje te borgen en de Quest voor de zekerheid terug te drukken in zijn borging gebruik ik een stuk binnenband van zo'n 3 CM breed.
Hierdoor kan er ook veel moeilijker zand tussen de Quest en de houder komen. Indien je een stuk band van 5 cm neemt en ietsjes laat uitsteken boven de Quest, dan heb je direct een gratis zonneschermpje.
Ik laat overigens altijd de verlichting op volle kracht draaien, zodat ik hem in alle omstandigheden en met de zon in alle standen goed en snel kan aflezen.
Voor de bevestiging van de Garminhouder aan het stuur gebruik ik de RAMmount.
Grx,
Noppy