Wide ratio / close ratio, wat is verschil?

voor alle (rij) technische vragen en antwoorden

Moderator: ghulst

Plaats reactie
Noppy
Berichten: 3044
Lid geworden op: vr feb 13, 2004 23:49
Locatie: Midden-Nederland

Weet iemand hoe die ratio's precies werken en voor welke doeleinden welke soort bakken gebruikt worden?

Wat gebeurt er precies als je de snelweg op zou gaan met een close ratio bak?

Is de 6 versnellingsbak van een 450 EXC close of wide, ook in de 6e versnelling of is dat een soort overdrive?

Waarom hebben MX-fietsen meestal maar 4 versnellingen en is zo'n fiets dan wel om te zetten naar enduro (zoals de RMZ450).

Noppy
:toost:
speedphreax
Berichten: 1680
Lid geworden op: ma mar 03, 2003 10:34
Locatie: N52 00.692 E5 34.350

Noppy schreef:Weet iemand hoe die ratio's precies werken en voor welke doeleinden welke soort bakken gebruikt worden?
In principe gebruik je wide ratio 6 bakken voor zware (cc's) enduro machines die veel met uiteenlopende snelheden te maken krijgen. Close ratio 6 bakken zijn beter geschikt voor lichte motorfietsen die altijd op een bepaald toerental bereden moeten worden. Voor een zware SM zou dat trouwens ook wel werken omdat je daar al het vermogen beter kunt benutten. Een wide ratio 4 bak kun je op een zware 4 takt crosser gebruiken maar met moderne machines is close ratio meestal beter.
Wat gebeurt er precies als je de snelweg op zou gaan met een close ratio bak?
Zolang je hem in de hoogste versnelling houdt gebeurt er niet veel. Ligt er natuurlijk wel aan of die overbrenging korter is. Eventueel kun je dat weer compenseren met een andere kettingwiel set.
Is de 6 versnellingsbak van een 450 EXC close of wide, ook in de 6e versnelling of is dat een soort overdrive?
Een EXC bak is wide ratio. Of het een overdrive is ligt aan de ratio tussen de tandwielen. Het is dus niets meer dan een technische term die aangeeft of het ingaande asje langzamer draait dan het uitgaande asje. Bij een KTM EXC zijn de 5 en de 6 overdrive, bij een MXC is alleen de 6 een overdrive (de 5 is met 24:24 same-drive(?))

Bij een MXC is de bak overigens wel close ratio terwijl de EXC dat niet is. Nuttig om daarbij te weten is dat de 4 over het algemeen het punt is waarbij alles weer hetzelde is. Bij zowel de 400 EXC/SX 450 MXC/EXC en de 525EXC/SX is deze 22:26. Bij een close ratio bak heb je dus doorgaans een langere 1 terwijl de rest korter op elkaar ligt.
Waarom hebben MX-fietsen meestal maar 4 versnellingen en is zo'n fiets dan wel om te zetten naar enduro (zoals de RMZ450).

Noppy
Bij een KTM heeft een SX precies dezelfde bak als een MXC maar dan alleen de eerste 4 versnellingen en bredere tandwielen. Kwa carters zijn ze het exact hetzelfde dus de bakken zijn wel uitwisselbaar. Of dat bij een Suzuki ook zo is, weet ik niet. Het lijkt me wel maar dat weet je nooit met die jappen. Een MX fiets heeft meestal maar 4 versnellingen omdat een MX natuurlijk bijna nooit snelheden van ruim boven de 100 zal zien en een enduro wel.
| Honda CB350K3 | BMW R1100GS
Noppy
Berichten: 3044
Lid geworden op: vr feb 13, 2004 23:49
Locatie: Midden-Nederland

Dank je, precies de uitleg die ik zocht :D

Noppy
:toost:
Sjokske
Berichten: 2930
Lid geworden op: ma mei 05, 2003 07:19
Locatie: The middle of nowhere.NL

DRZ omruilen naar RMZ :?:
Je moet iedereen in zijn waarde laten, vooral als het een nul is !!!
Noppy
Berichten: 3044
Lid geworden op: vr feb 13, 2004 23:49
Locatie: Midden-Nederland

Nope.

Misschien ooit wel eens inruilen voor een KTM 525, maar hij moet ook een beetje reiswaardig blijven.

Ik weet 't nog niet; ik wil er toch ook af en toe wel mee de crossbaan op om een beetje mijn vaardigheden bij te schaven.

Noppy
:toost:
Plaats reactie