Hallo,
nu ik mijn XR250 weer geheel in orde heb (o.a. de zuiger vervangen en cilinder laten boren/honen) ben ik hem rustig aan het inrijden. Ik heb er nu al zo'n 500km mee gereden en houd dit denk ik nog een paar honderd kilometer aan om er (als vanouds) weer volgas mee te gaan. Het lijkt me dat alles dan al wel aardig in elkaar is ingelopen.
Als ik dan +/- 750km gereden heb bij (laat ik zegge) 50km/u gemiddeld, dan ik kom ik uit op ongeveer 15 uur dat de motor gedraaid heeft. Nu hoor ik hier en daar dat een zuiger van een twee-takt machine maar +/- 25 uur mee gaat en dan al vervangen dient te worden. Is het dan ook zo dat je bij een twee-takt meer aan het inrijden bent dan dat je ermee voluit kunt gaan?
En hoe kun je nu een twee-takt rustig inrijden als je een crosser hebt zonder kenteken. Ik neem aan dat je niet gaat crossen met een gangetje van 30-40km/u. Ik heb het voordeel met mijn XR dat er een kenteken op zit en het rustig aan kan doen op de weg.
Inrijden motor bij vv zuiger bij een twee-takt?
Moderator: ghulst
Ik heb mijn brommer direct uit de showroom opgewarmd en daarna zwaar op zijn flikker gegeven. Gasgeven, laten remmen op de motor, accelereren door alle versnellingen heen en weer terug met een beetje tussengas om alles mooi te laten 'synchroniseren'.
Intuitief misschien goed, aangezien het hoonpatroon de zuigerveren moet inslijten om tot een goede dichting te komen.
Heb je je oude zuiger nog? Kijk dan eens tussen de zuigerveren en de 'rok' van de zuiger. Zit daar zwarte koolafzetting? Dan sloot die zuigerveer dus niet goed af, had je geen optimale compressie en heb je dus PK's laten liggen.
Over deze 'inrijtechniek' bestaan 100 meningen en 1000 varianten, ieder moet dat natuurlijk helemaal zelf weten
Take care,
Noppy
Intuitief misschien goed, aangezien het hoonpatroon de zuigerveren moet inslijten om tot een goede dichting te komen.
Heb je je oude zuiger nog? Kijk dan eens tussen de zuigerveren en de 'rok' van de zuiger. Zit daar zwarte koolafzetting? Dan sloot die zuigerveer dus niet goed af, had je geen optimale compressie en heb je dus PK's laten liggen.
Over deze 'inrijtechniek' bestaan 100 meningen en 1000 varianten, ieder moet dat natuurlijk helemaal zelf weten
Take care,
Noppy
2T slijt rapper, dus zal ook rapper gerodeerd zijn..... Even laten opwarmen, een paar km's rustig het bos in en op het gemak de kraan wat verder opendraaien en op een uur of twee is de zuiger gerodeerd... (of niet, ik weet dat niet, ik veronderstel dat!! )
Ik laat hem eerst warmdraaien en afkoelen. Trek dan de bouten allemaal even na met de momentsleutel. Ga dan een 15min rustig rijden laagtoerig. Laat hem weer afkoelen en vervolgens de rest van de tank licht belast (wisselend) leegrijden. Tank 2 begint met de lichte belasting en na een halve tank laten afkoelen. Daarna gaat het gas er steeds meer op om vervolgens af en toe volledig open te gaan en vol te belasten. Tank 3 is voor mij klaar en gaan (mist ik niets aparts merk/hoor.
Ps tank is 9,5lt , volledig belast = verbruik van 1 op 6/7.
Onbelast zal dit 1 op 15? zijn.
Broer van mij heeft overigens ooit eens zijn zuiger versleten bij het inrijden maar dat had meer met de hoonkwaliteit te maken dan met de zuiger / rijervaring. Was overigens een Montesa 360 H7 die normaliter "onverslijtbaar" waren.
Ps tank is 9,5lt , volledig belast = verbruik van 1 op 6/7.
Onbelast zal dit 1 op 15? zijn.
Broer van mij heeft overigens ooit eens zijn zuiger versleten bij het inrijden maar dat had meer met de hoonkwaliteit te maken dan met de zuiger / rijervaring. Was overigens een Montesa 360 H7 die normaliter "onverslijtbaar" waren.
Wegen? Waar wij gaan zijn geen wegen!
EXC450-R / KLX250
EXC450-R / KLX250
Als ik vroeger met mijn nieuwe 2-takt ging rijden was het meteen de eerste keer een wedstrijd in , en ik heb toch heel wat nieuwe gehad.
Dus eerst een training van +- 10 min wat rustig aan en dan daarna meteen de eerste manche gas erop.
Nooit geen problemen gehad.
Dus eerst een training van +- 10 min wat rustig aan en dan daarna meteen de eerste manche gas erop.
Nooit geen problemen gehad.
Rekluse Z-Start "don't get left behind"
www.adfransenmxparts.nl ( Rekluse import - verkoop en service )
http://www.rekluse.com/
www.adfransenmxparts.nl ( Rekluse import - verkoop en service )
http://www.rekluse.com/
Voelt ge dat het aanspannen soms nog nodig is?gassen schreef:Ik laat hem eerst warmdraaien en afkoelen. Trek dan de bouten allemaal even na met de momentsleutel. Ga dan een 15min rustig rijden laagtoerig. Laat hem weer afkoelen en vervolgens de rest van de tank licht belast (wisselend) leegrijden. Tank 2 begint met de lichte belasting en na een halve tank laten afkoelen. Daarna gaat het gas er steeds meer op om vervolgens af en toe volledig open te gaan en vol te belasten. Tank 3 is voor mij klaar en gaan (mist ik niets aparts merk/hoor.
Ps tank is 9,5lt , volledig belast = verbruik van 1 op 6/7.
Onbelast zal dit 1 op 15? zijn.
Broer van mij heeft overigens ooit eens zijn zuiger versleten bij het inrijden maar dat had meer met de hoonkwaliteit te maken dan met de zuiger / rijervaring. Was overigens een Montesa 360 H7 die normaliter "onverslijtbaar" waren.
Aantrappen, warm rijden en dan gas erop. No Problem.
www.redski-offroad.nl
300 exc 2011
300 exc 2008 Gone
300 exc 2006 Gone
300 exc 2004 Gone (stolen)
250 exc 1999 Gone (sx based)
300 exc 2011
300 exc 2008 Gone
300 exc 2006 Gone
300 exc 2004 Gone (stolen)
250 exc 1999 Gone (sx based)
Even terug naar het uitgangspunt:xr250_1988 schreef:.....
Als ik dan +/- 750km gereden heb bij (laat ik zegge) 50km/u gemiddeld, dan ik kom ik uit op ongeveer 15 uur dat de motor gedraaid heeft. Nu hoor ik hier en daar dat een zuiger van een twee-takt machine maar +/- 25 uur mee gaat en dan al vervangen dient te worden. Is het dan ook zo dat je bij een twee-takt meer aan het inrijden bent dan dat je ermee voluit kunt gaan? .....
Met mijn XR 250 en 450 reed ik 10000 km met een zuiger (zeg 200 a 250 uur). Met mijn GasGas300 2-takt heb ik de 1e zuiger na 110 uur vervangen (voor de zekerheid want echt compressieverlies was er niet). Ik had die nieuw en over de weg ingereden, een uurtje of twee). Kan ook op de crossbaan hoor als die wat harder is en je zet hem na rustig opwarmen niet steeds vol open maar af en toe kort).
Uurtje beschaafd rijden dus en zelfs een (goeie 125) tweetakt kan langer dan 25 uur met een zuiger. We zijn geen wereldkampioen!!!
- mxrider#28
- Berichten: 436
- Lid geworden op: vr feb 13, 2004 16:16
Ik rijd 8 uur met een zuiger en dan is hij ook echt "op" (125 2-takt)henkzelf schreef:Even terug naar het uitgangspunt:xr250_1988 schreef:.....
Als ik dan +/- 750km gereden heb bij (laat ik zegge) 50km/u gemiddeld, dan ik kom ik uit op ongeveer 15 uur dat de motor gedraaid heeft. Nu hoor ik hier en daar dat een zuiger van een twee-takt machine maar +/- 25 uur mee gaat en dan al vervangen dient te worden. Is het dan ook zo dat je bij een twee-takt meer aan het inrijden bent dan dat je ermee voluit kunt gaan? .....
Met mijn XR 250 en 450 reed ik 10000 km met een zuiger (zeg 200 a 250 uur). Met mijn GasGas300 2-takt heb ik de 1e zuiger na 110 uur vervangen (voor de zekerheid want echt compressieverlies was er niet). Ik had die nieuw en over de weg ingereden, een uurtje of twee). Kan ook op de crossbaan hoor als die wat harder is en je zet hem na rustig opwarmen niet steeds vol open maar af en toe kort).
Uurtje beschaafd rijden dus en zelfs een (goeie 125) tweetakt kan langer dan 25 uur met een zuiger. We zijn geen wereldkampioen!!!
Cilinder is 100% in orde, afstelling ook goed en de juiste maat zuiger (cilinder word altijd even opgemeten)
Ik ken er zelfs die hun zuigertje al na 6 uur vervangen...
De cilinder en de kop met de normale pakking altijd, maar de kop met o-ring als pakking niet.hornet911 schreef:
Voelt ge dat het aanspannen soms nog nodig is?
Wegen? Waar wij gaan zijn geen wegen!
EXC450-R / KLX250
EXC450-R / KLX250
ik ben van mening dat als je je motor eerst goed op temperatuur laat komen, dus niet alleen je cil, maar gewoon echt alles. dat er vrij weinig kan gebeuren en je gerust volle gas kan gaan.
is bij mij tot nu toe altijd goed gegaan
is bij mij tot nu toe altijd goed gegaan
verstand op nul en nadenken
En zo deed ik het altijd:
Bij montage wat olie aan de cilinderwand doen. Eerste tankje iets vetter smeren. Na een half tankje weer als vanouds straffen.
Bij montage wat olie aan de cilinderwand doen. Eerste tankje iets vetter smeren. Na een half tankje weer als vanouds straffen.
MOST WANTED: KTM 530 EXC-R