Heb nog een bidongske koelvloeistof gevonden en wil deze in mijn alu radiator kappen. Nu staat er in mijn handboek van mijn rm dat ik enkel vloeistof geschikt voor alu radiatoren mag gebruiken. Is dit speciale koelvloeistof? Of zijn alle kvsffn geschikt voor alu rad.
Op de verpakking staat niet vermeld dat deze geschikt is voor alu rad. Wel wordt vermeld dat er anti-corrosie aditieven inzitten ter bescherming van de rad.
koelvloeistof
Moderator: ghulst
Nee.. nooit speciale waarschuwingen gezien. Alle auto's hebben tegenwoordig ook aluradiator, dus het autospul is net zo goed.
Let wel: Je hebt 2 keuzes:
- koelvloeistof (tot -29 meestal), dit spul mag je niet mengen met water!! dan veliest het namelijk vrij onmiddelijk zijn antivrieseigenschappen
- Antivries, wat je met water moet mengen: De antivries is meestal tot -50 C ofzo, 1 op 1 geeft je dan -25C. Dit is heel ander spul dan het bovenstaande.
tis dus handig te weten wat er nu in zit! mengen is niet bevorderlijk
Let wel: Je hebt 2 keuzes:
- koelvloeistof (tot -29 meestal), dit spul mag je niet mengen met water!! dan veliest het namelijk vrij onmiddelijk zijn antivrieseigenschappen
- Antivries, wat je met water moet mengen: De antivries is meestal tot -50 C ofzo, 1 op 1 geeft je dan -25C. Dit is heel ander spul dan het bovenstaande.
tis dus handig te weten wat er nu in zit! mengen is niet bevorderlijk
-
- Berichten: 1680
- Lid geworden op: ma mar 03, 2003 10:34
- Locatie: N52 00.692 E5 34.350
Ik rij altijd met normale koelvloeistof. Voor in nederland is het plenty vorstbestendig, het is goedkoop en ook hoef je niks te mengen. Waarom mensen uberhaupt nog de tweede optie kiezen is mij een raadsel.Dr_Bean schreef:Let wel: Je hebt 2 keuzes:
- koelvloeistof (tot -29 meestal), dit spul mag je niet mengen met water!! dan veliest het namelijk vrij onmiddelijk zijn antivrieseigenschappen
- Antivries, wat je met water moet mengen: De antivries is meestal tot -50 C ofzo, 1 op 1 geeft je dan -25C. Dit is heel ander spul dan het bovenstaande.
Volgens mij is puur kraanwater in een aluminium blok zelfs slecht ivm corrosie en ketelsteen.
| Honda CB350K3 | BMW R1100GS
mij ook.speedphreax schreef: Ik rij altijd met normale koelvloeistof. Voor in nederland is het plenty vorstbestendig, het is goedkoop en ook hoef je niks te mengen. Waarom mensen uberhaupt nog de tweede optie kiezen is mij een raadsel.
de enige reden om antivries te nemen (Half Duitsland gebruikt het nog!) is als het beneden die 30/35 graden kan worden.
- sjikkentip
- Berichten: 500
- Lid geworden op: zo apr 13, 2003 18:21
- Locatie: Pajotten-enduroland-Villezjeel
De koelvloeistof van een auto is belange niet hetzelfde als van een motor!!!Dr_Bean schreef:Nee.. nooit speciale waarschuwingen gezien. Alle auto's hebben tegenwoordig ook aluradiator, dus het autospul is net zo goed.
Probeer het maar eens je zal het verschil vlug merken.Gaat veel sneller stomen.....
KTM EXC-F 280 2011 HONDA NC700X 2012
http://nin-off-road.skynetblogs.be/
http://nin-off-road.skynetblogs.be/
komt uit dezelfde drum hoor. En ik zou niet weten waaromhet sneller gaat stromen. Chemisch gezien is het 100% gelijk. Maar goed, ieder zijn eigen mening.sjikkentip schreef:De koelvloeistof van een auto is belange niet hetzelfde als van een motor!!!Dr_Bean schreef:Nee.. nooit speciale waarschuwingen gezien. Alle auto's hebben tegenwoordig ook aluradiator, dus het autospul is net zo goed.
Probeer het maar eens je zal het verschil vlug merken.Gaat veel sneller stomen.....
- mxrider#28
- Berichten: 436
- Lid geworden op: vr feb 13, 2004 16:16
Niet stRomen, maar stomen.Dr_Bean schreef:komt uit dezelfde drum hoor. En ik zou niet weten waaromhet sneller gaat stromen. Chemisch gezien is het 100% gelijk. Maar goed, ieder zijn eigen mening.sjikkentip schreef:De koelvloeistof van een auto is belange niet hetzelfde als van een motor!!!Dr_Bean schreef:Nee.. nooit speciale waarschuwingen gezien. Alle auto's hebben tegenwoordig ook aluradiator, dus het autospul is net zo goed.
Probeer het maar eens je zal het verschil vlug merken.Gaat veel sneller stomen.....
Maar ook dat lijkt me sterk...
Het is vaak niet de radiateur die de problemen geeft maar alle magnesium(legeringen) carterdelen, die kunnen erg slecht tegen bepaalde stoffen.
Vraag dat maar eens aan rijders van een honda bj 83 - 89.
Dus er bestaat wel degelijk een "verschilletje".
Ik zou zo niet weten wat je erin kunt doen, mijn carterdeel heb ik inmiddels vervangen door een alu exemplaar. Ik heb nu al jaren een gewone koelvloeistof van Heuts Automaterialen erin.
Qua temp maakt het geen verschil al is er ook nog ergens van dat speciale "cool"spul wat het geheel een paar graden lager claimt te houden.
Vraag dat maar eens aan rijders van een honda bj 83 - 89.
Dus er bestaat wel degelijk een "verschilletje".
Ik zou zo niet weten wat je erin kunt doen, mijn carterdeel heb ik inmiddels vervangen door een alu exemplaar. Ik heb nu al jaren een gewone koelvloeistof van Heuts Automaterialen erin.
Qua temp maakt het geen verschil al is er ook nog ergens van dat speciale "cool"spul wat het geheel een paar graden lager claimt te houden.
Wegen? Waar wij gaan zijn geen wegen!
EXC450-R / KLX250
EXC450-R / KLX250
- mxrider#28
- Berichten: 436
- Lid geworden op: vr feb 13, 2004 16:16
gassen schreef:Het is vaak niet de radiateur die de problemen geeft maar alle magnesium(legeringen) carterdelen, die kunnen erg slecht tegen bepaalde stoffen.
Vraag dat maar eens aan rijders van een honda bj 83 - 89.
Dus er bestaat wel degelijk een "verschilletje".
Ik zou zo niet weten wat je erin kunt doen, mijn carterdeel heb ik inmiddels vervangen door een alu exemplaar. Ik heb nu al jaren een gewone koelvloeistof van Heuts Automaterialen erin.
Qua temp maakt het geen verschil al is er ook nog ergens van dat speciale "cool"spul wat het geheel een paar graden lager claimt te houden.
Laatst gewijzigd door mxrider#28 op di aug 23, 2005 11:01, 1 keer totaal gewijzigd.
- mxrider#28
- Berichten: 436
- Lid geworden op: vr feb 13, 2004 16:16
Engine Ice... het houd je motor 6 tot 8 graden koeler.gassen schreef:Het is vaak niet de radiateur die de problemen geeft maar alle magnesium(legeringen) carterdelen, die kunnen erg slecht tegen bepaalde stoffen.
Vraag dat maar eens aan rijders van een honda bj 83 - 89.
Dus er bestaat wel degelijk een "verschilletje".
Ik zou zo niet weten wat je erin kunt doen, mijn carterdeel heb ik inmiddels vervangen door een alu exemplaar. Ik heb nu al jaren een gewone koelvloeistof van Heuts Automaterialen erin.
Qua temp maakt het geen verschil al is er ook nog ergens van dat speciale "cool"spul wat het geheel een paar graden lager claimt te houden.
22 euro voor 2 liter.
http://www.engineice.cc
dat lijkt me niet echt geschikt! Een motor is toch gemaakt om op een bepaalde temperatuur te werken!! Als je nu veel kruip-en-sluip werk doet misschien, maar bij gewoon gebruik zou ik dit niet gebruiken...
Anyway, de goedkope mix is erin gedaan en ik zal wel zien of dit voor problemen zorgt.....Thanks voor de raad allemaal!
Anyway, de goedkope mix is erin gedaan en ik zal wel zien of dit voor problemen zorgt.....Thanks voor de raad allemaal!