Wat dat inruilen betreft, ik heb er ook twee (80/1100) en ik zou net zoveel bij moeten leggen als een nieuwe 525 kost. Dus kiezen tussen één of drie motorfietsen... hmm.. Inzake die PK/KG verhouding, met pk's compenseer je niet de nadelige effecten van gewicht op de handelbaarheid. Alhoewel het vermogen Simu Kirssi wellicht in staat stelt de extra snelheid op te bouwen die hij nodig heeft om ergens met dezelfde snelheid uit te komen (of uberhaupt door of boven te komen) als zijn tegenstrevers op veel lichtere eencilinders, zal het denk ik vooral de vaardigheid van de berijder zijn die - gegeven een perfecte geometrie en ergonomie - de kilo's onder controle houdt. Petje af voor Kirssi dus!Grizzly schreef:Ik zou ze zeker allebij moeten inruilen om in de buurt te komen van een HP2. ........ knip....... Voor wat betreft de PK/Gewicht ratio neem ik dan toch maar liever een HP2.
Nieuwe BMW
Moderator: ghulst
-
- Berichten: 94
- Lid geworden op: ma jan 20, 2003 00:20
- Locatie: Groningen
- Contacteer:
Daarmee bedoelde ik alleen maar de vergelijking met die 3 DRZ met totaal 174PK en 360kg.
Dan maar liever 105 pk en 175 kg. Die PK/KG verhouding is gunstiger.
Voor wat betreft Kirssi, die werd ten slotte 9de en moest dus 8 veel lichtere machines voor zich laten.
Op dat soort parcours zijn lichtere machines ruimschoots in het voordeel en dus beter. Inderdaad petje af voor Kirssi, dat hij daar toch nog goed voor de dag kwam met die HP2.
Het is natuurlijk een open deur dat meer PK niet compenseerd voor gewicht.
Naar mate het parcour echter minder technisch is, zal dit gewicht steeds minder een doorslaggevende rol spelen. Is al te zien geweest als de HP2 mee deed aan wedstrijden.
Dan maar liever 105 pk en 175 kg. Die PK/KG verhouding is gunstiger.
Voor wat betreft Kirssi, die werd ten slotte 9de en moest dus 8 veel lichtere machines voor zich laten.
Op dat soort parcours zijn lichtere machines ruimschoots in het voordeel en dus beter. Inderdaad petje af voor Kirssi, dat hij daar toch nog goed voor de dag kwam met die HP2.
Het is natuurlijk een open deur dat meer PK niet compenseerd voor gewicht.
Naar mate het parcour echter minder technisch is, zal dit gewicht steeds minder een doorslaggevende rol spelen. Is al te zien geweest als de HP2 mee deed aan wedstrijden.
Laatst gewijzigd door Grizzly op do aug 25, 2005 22:22, 1 keer totaal gewijzigd.
Daarom snap ik ook niet dat de Dakar de cilinderinhoud limiet voor 2-pitters handhaaft nu de maximale snelheid op 150 km/h is komen te liggen. De power is minder doorslaggevend. Ik denk dat het voor zowel KTM en BMW interessant is om mee te doen. En voor ons als toeschouwers zeker. Nieuwe impulsen zijn altijd goed voor automotive sport.Naar mate het parcour echter minder technisch is, zal dit gewicht steeds minder een doorslaggevende rol spelen.
LC8 990 Adv - Montesa 315R, een lekker stel.
Het is ook best denkbaar dat KTM en BMW de krachten bundelen om druk uitteoefenen op de Dakar daarna weer te kunnen rijden met de grotere Enduro's.
Ten slotte is er ook een poos sprake geweest dat alles boven de 500cc zou worden verboden. Die regel is onder druk van KTM ook weer van tafel gegaan. In plaats daarvan is de 150km regel ingevoerd.
Dit is in elk geval wat ik begrepen heb uit de berichten direct na afloop van de Dakar 2004.
Ten slotte is er ook een poos sprake geweest dat alles boven de 500cc zou worden verboden. Die regel is onder druk van KTM ook weer van tafel gegaan. In plaats daarvan is de 150km regel ingevoerd.
Dit is in elk geval wat ik begrepen heb uit de berichten direct na afloop van de Dakar 2004.
-
- Berichten: 1680
- Lid geworden op: ma mar 03, 2003 10:34
- Locatie: N52 00.692 E5 34.350
Dat is ook maar een pyrus overwinning. Jarenlang rijden ze al met diezelfde KTM 660's met veel hogere snelheden en nu is dat ineens te snel?Grizzly schreef:Het is ook best denkbaar dat KTM en BMW de krachten bundelen om druk uitteoefenen op de Dakar daarna weer te kunnen rijden met de grotere Enduro's.
Ten slotte is er ook een poos sprake geweest dat alles boven de 500cc zou worden verboden. Die regel is onder druk van KTM ook weer van tafel gegaan. In plaats daarvan is de 150km regel ingevoerd.
Dit is in elk geval wat ik begrepen heb uit de berichten direct na afloop van de Dakar 2004.
Maar goed... ze moeten toch wat.
| Honda CB350K3 | BMW R1100GS
Inderdaad, het slaat helemaal nergens op. Ik begrijp ook wel dat er paniekerig gereageerd als er iemand verongelukt, maar dat gebeurd in de wegracerij ook. En op de MotoGP zie je ook niet dat er ineens een maximum snelheid wordt ingevoerd .
Rossie en Melandri in gevecht bij 205 km per uur .
Het beroerde is, dat die snelheids limmit alleen geldt voor Motorcycles en Trucks, niet voor Cars.
Rossie en Melandri in gevecht bij 205 km per uur .
Het beroerde is, dat die snelheids limmit alleen geldt voor Motorcycles en Trucks, niet voor Cars.
Lijkt wel of jullie vergeten zijn dat er afgelopen jaar 2 doden gevallen zijn.
Als ze niks doen vallen er nog meer doden en dat zou het einde van PD zijn.
De profs rijden zo hard de motor het toelaat om te kunnen winnen. De risico's nemen ze voor lief. Anders zouden ze snel prof af zijn. Dus alleen d.m.v. regelementen die voor allen bindend zijn daar wat aan te doen.
Het is lang geleden dat er een dode in de F1 gevallen is en op de MotoGP kan ik me zo gauw ook geen geval herinneren. Dit dankzij snelheids beperkingen, veiliger wagens en veiligere circuits.
Overigens... al eens met 150 km/u over een met stenen bezaaid pad gereden? . Is best wel heel hard hoor. Bij mij gaat bij 120..130 op het zand of gravel het gas niet verder open.
En in de PD moet dat dan 10 uur lang op sommige etappes.
Als ze niks doen vallen er nog meer doden en dat zou het einde van PD zijn.
De profs rijden zo hard de motor het toelaat om te kunnen winnen. De risico's nemen ze voor lief. Anders zouden ze snel prof af zijn. Dus alleen d.m.v. regelementen die voor allen bindend zijn daar wat aan te doen.
Het is lang geleden dat er een dode in de F1 gevallen is en op de MotoGP kan ik me zo gauw ook geen geval herinneren. Dit dankzij snelheids beperkingen, veiliger wagens en veiligere circuits.
Overigens... al eens met 150 km/u over een met stenen bezaaid pad gereden? . Is best wel heel hard hoor. Bij mij gaat bij 120..130 op het zand of gravel het gas niet verder open.
En in de PD moet dat dan 10 uur lang op sommige etappes.
smurf.
De dood van Kato is kennelijk al weer snel vergeten
En er vallen helaas veel meer doden tijdens wegracen dan alleen maar bij de motogp. Er zijn zoveel wegraces, en veel ongelukken, maar nooit snelheids limmiten.
We weten heus wel waarom die limmit werd ingevoerd, daarin ben je niet uniek.
Ja, we weten ook allemaal dat 150kmh over een zandpad hard is en we weten ook dat het vaak uren lang moet worden volgehouden. Niets nieuws. Wat wilde je eigenlijk duidelijk maken?
Zie je liever geen HP2 in de Dakar? of wilde je iets anders ?
En er vallen helaas veel meer doden tijdens wegracen dan alleen maar bij de motogp. Er zijn zoveel wegraces, en veel ongelukken, maar nooit snelheids limmiten.
We weten heus wel waarom die limmit werd ingevoerd, daarin ben je niet uniek.
Ja, we weten ook allemaal dat 150kmh over een zandpad hard is en we weten ook dat het vaak uren lang moet worden volgehouden. Niets nieuws. Wat wilde je eigenlijk duidelijk maken?
Zie je liever geen HP2 in de Dakar? of wilde je iets anders ?
-
- Berichten: 2183
- Lid geworden op: do jun 06, 2002 16:54
- Locatie: In de buurt van Arnhem
- Contacteer:
Dat is wel duidelijk
http://www.rw-racing.nl
KTM EXC300
KTM EXC300
-
- Berichten: 51
- Lid geworden op: wo jul 20, 2005 12:02
- Locatie: Apeldoorn
- Contacteer:
Er is in 2006 GEEN beperking tav cilinderinhoud of aantal cilinders, alleen een snelheidsbeperking van 150 km/h en kortere afstanden tussen tankstops. Dit om het gewichtverschil tussen leeg en volle tanks te verminderen.
Theoretisch mag een HP2 dus komende editie van de PD meedoen!
Theoretisch mag een HP2 dus komende editie van de PD meedoen!
-
- Berichten: 265
- Lid geworden op: ma dec 16, 2002 00:21
Dat zou wel errugh gaaf zijn!!!
En het lijkt me eigenlijk ook wel logisch dat BMW weer een poging gaat doen om hun immago verder aan te scherpen.
Beter dan met die HP2 in de Dakar kan bijna niet.
En hoewel de inschrijvingen gestopt zijn is de inschrijvingslijst volgens mij nog niet publiekelijk en dus ik kan me voorstellen dat er achter de schermen nog zat geregeld kan worden door BMW.....
En het lijkt me eigenlijk ook wel logisch dat BMW weer een poging gaat doen om hun immago verder aan te scherpen.
Beter dan met die HP2 in de Dakar kan bijna niet.
En hoewel de inschrijvingen gestopt zijn is de inschrijvingslijst volgens mij nog niet publiekelijk en dus ik kan me voorstellen dat er achter de schermen nog zat geregeld kan worden door BMW.....
Er komt een tijd
dat iedereen op een Adventure rijdt
dat iedereen op een Adventure rijdt
-
- Berichten: 51
- Lid geworden op: wo jul 20, 2005 12:02
- Locatie: Apeldoorn
- Contacteer:
Ik denk niet dater komend jaar al HP2's aan de start verschijnen van de PD, daaar is de fiets nog te kort voor op de markt. De eerste klantenfietsen worden pas het laatste kwartaal uitgeleverd.
Nee, ik heb net op www.dakar.com gezocht en volgens mij niet. Maar het voordeel van een tweecilinder gaat teniet door de snelheidsbeperking, denk ik.Max_Kool schreef:Dus die "meer dan één cylinder maximaal 450cc-regel" bestaat helemaal niet (meer)?
I.v.m. het rijden met zwaardere motoren tijdens de Dakar rally, is dit misschien een interessant interview met Alberto Palma, de bouwer van de PAN-BMW.
http://www.xs4all.nl/~rolfhand/img/panbmw06.jpg
http://www.xs4all.nl/~rolfhand/img/panbmw06.jpg
interressant, en ze hebben ook een website panracing.com ,
maar voor 50'000 euro kunnen meer mensen wat leuks bouwen.
maar voor 50'000 euro kunnen meer mensen wat leuks bouwen.
Voor die gene die dacht dat de HP2 niet UP-hill kon rijden, bekijk deze site eens
European Hillclimbing Championship
Voor als het je enigszins ontgaat, de HP2 werd 2de in de Semi Finals en 3de in de finals.
Alleen de winnaar van vorig jaar, Lars Nonn op een 450 Allwheel drive Yamaha, kwam hoger.
European Hillclimbing Championship
Voor als het je enigszins ontgaat, de HP2 werd 2de in de Semi Finals en 3de in de finals.
Alleen de winnaar van vorig jaar, Lars Nonn op een 450 Allwheel drive Yamaha, kwam hoger.
tja met Pfeiffer er op...
Hillclimbpiloot van dienst is zo te zien Christian Pfeiffer, die naar mijn mening zelfs met een RS of RT (of hoe heten die toermonsters van BMW ?) met noppenbanden erop in de finale zou geraken. Niettemin alweer een sterk staaltje van alletwee (BMW en Pfeiffer)
-
- Berichten: 51
- Lid geworden op: wo jul 20, 2005 12:02
- Locatie: Apeldoorn
- Contacteer:
Gisteren werd Simo kirssi DERDE in de laatste wedstrijd van de ACC (Austrian Cross Country) op zijn BMW HP2.
De locatie? Mattighofen, in de voortuin van KTM !!!!!!!!!!
Sala komt in de uitslagen niet voor. Uitgevallen? Niet mee gedaan?
De locatie? Mattighofen, in de voortuin van KTM !!!!!!!!!!
Sala komt in de uitslagen niet voor. Uitgevallen? Niet mee gedaan?
Tsja, daarom is zijn KTM en Husaberg ook op 1 en 2 geeindigdBert Duursma schreef:Gisteren werd Simo kirssi DERDE in de laatste wedstrijd van de ACC (Austrian Cross Country) op zijn BMW HP2.
De locatie? Mattighofen, in de voortuin van KTM !!!!!!!!!!
Sala komt in de uitslagen niet voor. Uitgevallen? Niet mee gedaan?
smurf.
Om nog ff terug te komen op de reglementen en of er wel of geen twee-cilinders mee mogen doen: bij de " technical innovations" op de Dakar site wordt alleen gezegd dat het nog steeds toegestaan is dat zwaardere motoren dan 450 cc meedoen. Dan lees ik daaruit (vernieuwing) dat de regels die vorig jaar golden, nog steeds geldig zijn. En daarmee zijn 2-cilinders boven de 450 cc uitgesloten. Ik heb geprobeerd de FIA reglementen te vinden, maar wordt niet veel wijzer, maar dit lijkt me het meest logische....