Tik in cilinderkop na monteren van nieuwe onderdelen.

voor alle (rij) technische vragen en antwoorden

Moderator: ghulst

Plaats reactie
xr250_1988

Ik heb afgelopen zaterdag het een en ander vervangen aan de XR250 omdat de motor erg veel olie begon te verbruiken. Ik heb hierbij het volgende vervangen:

- De cilinder is uitgeboord en gehoond en er is een nieuwe (Wiseco) zuiger ingekomen;
- Nokkenaslagers;
- Klepveren;
- Klepsealtjes;
- Diversen pakkingen en O-ringen.

Alles netjes in elkaar gezet. kleppen gesteld (in 0,05mm en uit 0,08mm). Maar nu tikt er iets in de cilinderkop dat voorheen niet was?! Wat kan ik verkeerd gedaan hebben.

Hieronder een link naar filmpje met de tik in de kop. (het kan zijn dat je eerst bijv. mediaplayer moet openenen en deze link moet plakken om het te kunnen openen)

http://home.hetnet.nl/~marcel.marina/no ... kinkop.avi
adje

Moet de klepspeling niet meer zijn dan die in 0.05 en uit 0.08 ??
Bij mijn honda crf450 = in 0.16 +- 0.03 en uit 0.28+- 0.03.
Rekluse Z-Start "don't get left behind"

www.adfransenmxparts.nl ( Rekluse import - verkoop en service )

Afbeelding Afbeelding

http://www.rekluse.com/
xr250_1988

Tik is weg!! Opnieuw de kleppen gesteld en nu is het tikken voorbij. Waarschijnlijk gisteravond laat de kleppen gesteld in de uitlaat-slag i.p.v. de compressieslag. Ben er nu acher dat die ( |T ) 2x voorkomt. Wat een opluchting!! Maar bedankt voor jullie reacties!!
Dr_Bean
Contacteer:

gniffel :o

maj.. voor alle duidelijkheid.. er is maar 1 T-mark, alleen draaid de krukas natuurlijk wel 2x rond voor 1 omwenteling van de nokkenas. Anders was het een tweetakt!
speedphreax

Dr_Bean schreef:gniffel :o

maj.. voor alle duidelijkheid.. er is maar 1 T-mark, alleen draaid de krukas natuurlijk wel 2x rond voor 1 omwenteling van de nokkenas. Anders was het een tweetakt!
Voor de onduidelijkheid.. 2 BDP's per 1 T-mark. Tenzij je hem in elkaar zet want dan zet je hem op de enige BDP die je dan hebt en vervolgens zet je de nokkenas op tijd zodat het BDP automatisch ook T wordt.

En volgens Dr_Bean draait bij een tweetakt de nokkenas even snel als de krukas. :lol:
| Honda CB350K3 | BMW R1100GS
Dr_Bean
Contacteer:

speedphreax schreef:En volgens Dr_Bean draait bij een tweetakt de nokkenas even snel als de krukas. :lol:
jep... en das nog waar ook, bij tweetakten met een nokkenas!
(ofschoon ik er ook wel eens aan twijfel: Er is meer in de wereld dan motorfietsen alleen :-) )
Plaats reactie