beste forummers,
Mijn WR426F pakt eigenlijk niet zo lekker op vanuit het stationair toerental. Als ik gas geef (in zijn vrij), dan verslikt hij zich eerst een fractie van een seconde, voordat hij in toeren klimt. Hij reageert dus niet fel. Ik moet zeggen dat hij tijdens het rijden wel goed trekt en goed opppakt. Je zou zeggen: niets aan doen.
Wat jullie? Kan (moet) ik hier iets aan doen en zou hij dan nog beter trekken en oppakken tijdens het rijden?
Alvast bedankt!
Beter oppakken
Moderator: ghulst
MOST WANTED: KTM 530 EXC-R
Probeer je mengschroef wat meer in te draaien. Is een 1/4 gas probleempje, dus alles in dat gebied, zoals stationair sproeier/mengschroef/gasschuif en naald kunnen voor het probleem zorgen of oplossen. Ik houdt het op te rijk, mede omdat hij het tijdens rijden beter/niet doet.
Huskie op een Ktm!
Kan het gekker?
Kan het gekker?
Dank je, ik zal het eens proberen!
MOST WANTED: KTM 530 EXC-R
ik zou eerder zeggen te arm: naald 1 standje hoger en het is waarschijnlijk opgelost.
ps.: Iedere NIET constant-vacuum carburateur heeft dit probleem; Als je in 1x het gat bot open trekt daalt de luchtsnelheid onder de gasschuif, en daarmee de onderdruk en dus de hoeveelheid aangezogen brandstof.
Er komt dus eerder meer lucht, maar met minder benzine -> arm mengsel!
Bij een CV carb voorkomt de CV schuif simpelweg dat de carb in 1x open gaat en gaat de schuif alsnog langzaam open, bij andere carbs lossen ze dit vaak op door een acceleratiepomp, die hierbij wat extra benzine inspuit (simpel mechanisch meestal, maar doeltreffend).
Heb je dus een acceleratiepomp, dan kan je die misschien ook wat meer laten werken.
ps.: Iedere NIET constant-vacuum carburateur heeft dit probleem; Als je in 1x het gat bot open trekt daalt de luchtsnelheid onder de gasschuif, en daarmee de onderdruk en dus de hoeveelheid aangezogen brandstof.
Er komt dus eerder meer lucht, maar met minder benzine -> arm mengsel!
Bij een CV carb voorkomt de CV schuif simpelweg dat de carb in 1x open gaat en gaat de schuif alsnog langzaam open, bij andere carbs lossen ze dit vaak op door een acceleratiepomp, die hierbij wat extra benzine inspuit (simpel mechanisch meestal, maar doeltreffend).
Heb je dus een acceleratiepomp, dan kan je die misschien ook wat meer laten werken.
O jee Husky, nu voel ik ineens een enorme druk op mijn schouders. Ik zal eerst wat aan die luchtschroef gaan draaien voordat ik die naald ga verstellen. Mocht hier de oplossing inzitten dan zal ik aangeven of ik linksom of rechtsom heb gedraaid.
MOST WANTED: KTM 530 EXC-R
Ik had een DR650, en na het aanbrengen van een Dynojet stage II was deze ineens heel gevoelig geworden op de afstelling onderin. Echt op het moment dat je het gashandel bewoog viel de motor heel even dood (klein stottertje), en nam dan pas op. Wegrijden uit stilstand betekende dat je soort van "vóórgas" moest geven. Als het toerental maar net boven stationair was liep de motor gewoon goed.
Eerst met naaldhoogte zitten pielen, maar dat hielp nauwelijks. Just het eerste tikje om uit stationair te komen bleef. Ik heb toen de luchtschroef eerst flink ingedraaid, en dan één slagje naar buiten. Vervolgens motor starten en testen. Luchtschroef halve slag extra naar buiten, en npg een keer testen. Enzovoort, enzovoort. Uiteindelijk na een uurtje pielen de juiste afstelling gevonden. Maar zoals de bovenburen al zeiden, jouw probleem zou ook bij de naaldhoogte kunnen liggen.
Succes!
Eerst met naaldhoogte zitten pielen, maar dat hielp nauwelijks. Just het eerste tikje om uit stationair te komen bleef. Ik heb toen de luchtschroef eerst flink ingedraaid, en dan één slagje naar buiten. Vervolgens motor starten en testen. Luchtschroef halve slag extra naar buiten, en npg een keer testen. Enzovoort, enzovoort. Uiteindelijk na een uurtje pielen de juiste afstelling gevonden. Maar zoals de bovenburen al zeiden, jouw probleem zou ook bij de naaldhoogte kunnen liggen.
Succes!
Ik stem op de Huskie-theorie
Het zit idd in de mengsel schroef of de acceleratiepomp. Die zijn verantwoordelijk voor het eerste beetje gasschuifstand. De acceleratie pomp wordt aangedreven door een stangetje wat weleens smerig kan zijn ook kan het zijn dat je diafragma (dat rubberen plaatje) niet meer soepel is door opgedroogde benzine (laklaag!).
Remedie: Er van uitgaande dat de motor het voorheen wel goed deed dan moet je voordat je uberhaupt wat doet, eerst je carburateur goed schoonmaken met carb cleaner, vers luchtfiltertje en ga dan pas draaien aan de mengsel schroef zoals Max voorstelt, dan testen, als dat niet werkt de acc pomp timing instellen volgens fabrieksspecs en daarna pas de naald omhoog.
Tip: Voordat je de carb uitelkaar haalt draai dan alle instelschroeven eerst helemaal in en schrijf op hoeveel slagen je maakt zodat je deze weer in de originele stand kan terugzetten. Gebruik deze stand altijd als vertrekpunt.
Remedie: Er van uitgaande dat de motor het voorheen wel goed deed dan moet je voordat je uberhaupt wat doet, eerst je carburateur goed schoonmaken met carb cleaner, vers luchtfiltertje en ga dan pas draaien aan de mengsel schroef zoals Max voorstelt, dan testen, als dat niet werkt de acc pomp timing instellen volgens fabrieksspecs en daarna pas de naald omhoog.
Tip: Voordat je de carb uitelkaar haalt draai dan alle instelschroeven eerst helemaal in en schrijf op hoeveel slagen je maakt zodat je deze weer in de originele stand kan terugzetten. Gebruik deze stand altijd als vertrekpunt.
Of gescheurdWortel schreef: kan zijn ook kan het zijn dat je diafragma (dat rubberen plaatje) niet meer soepel is door opgedroogde benzine (laklaag!).
Je moet iedereen in zijn waarde laten, vooral als het een nul is !!!