Na al een tijd over wat onverharde paden en maisvelden gereden te hebben ben ik vandaag eens een keer een crossbaan op gegaan. Afgezien ervan dat het vrij nat was, wat me met name in de bochten parten speelde, is het me goed bevallen. Ik heb er meer plezier in dan proberen (legaal) buiten de verharde wegen te rijden.
Tijdens het rijden op de crossbaan vond ik het grootste probleem op een "normale" manier te springen. Het probleem waar ik tegen aan liep was dat na de sprong de motor de weg naar beneden al begonnen was, terwijl mijn lichaam nog een stukje verder omhoog/vooruit wilde. Resultaat: Mijn voeten kwamen iedere keer van de stuenen los. Voor mijn gevoel vrij ver, ik had het idee dat mijn voeten zo'n 30cm loskwamen. Misscien viel het in werkelijkheid mee, geen idee.
Kent iemand dit (beginners) probleem? Wat doe ik fout? Wat is de oplossing? Klittenband aan mijn achterwerk, of mijn voeten vastbinden aan de steunen is geen optie .
(beginners) vraag over springen
Moderator: ghulst
Kan aan een boel dingen liggen ook bijv de afstellng van je vering/demping maakt veel uit, maar:
Wat goed zou kunnen is dat je na de afsprong je benen te gestrekt houdt en de motor dus al naar beneden duwt,
Als je voor het hoogste punt de motor iets door de knieen gaat, dan kan je bij het dalen de motor beter 'volgen' door langzaam te strekken.
Je moet als het waren een beetje meespringen. Dat zorgt ook dat je voor de afsprong de vering iets meer indrukt, zodat de motor uit de vering spring en dus beter jou volgt.
Mij overkomt het loskomen eingenlijk alleen als ik onverwachts een bult over stuiter (cq uit een kuil stuiter): Je reageert te laat en de motor stuitert je als het ware omhoog, waarna de motor omlaag gaat, maar je zelf nog een grotere boog maakt.
grts
Wat goed zou kunnen is dat je na de afsprong je benen te gestrekt houdt en de motor dus al naar beneden duwt,
Als je voor het hoogste punt de motor iets door de knieen gaat, dan kan je bij het dalen de motor beter 'volgen' door langzaam te strekken.
Je moet als het waren een beetje meespringen. Dat zorgt ook dat je voor de afsprong de vering iets meer indrukt, zodat de motor uit de vering spring en dus beter jou volgt.
Mij overkomt het loskomen eingenlijk alleen als ik onverwachts een bult over stuiter (cq uit een kuil stuiter): Je reageert te laat en de motor stuitert je als het ware omhoog, waarna de motor omlaag gaat, maar je zelf nog een grotere boog maakt.
grts
-
- Berichten: 52
- Lid geworden op: ma okt 04, 2004 21:42
- Locatie: Eindhoven
Bedankt voor de tips. Ik zal ze de volgende keer eens proberen. Misschien met een wat lagere snelheid, zodat ik niet voor onplezierige verrassingen kom te staan. Als het er toch komisch uit komt te zien voor omstanders gooi ik het maar op dat ik beginnend freestyle coureur ben :D
Volgens jullie is het voor het grootste deel een kwestie van houding/timing. Wat betreft het klemmen met mijn knieen: Speelt dit mee? Voor mijn gevoel is het moeilijk te voorkomen dat 100kg motor en 80 kg d.m.v. klemmen bij elkaar te houden, als ieder zijn eigen weg wil gaan. Daarbij komt dat de zijkant van de motor en crossbroek ook niet echt stroef te noemen is.
Mijn moter is trouwens een 300cc 2T. Ik heb geen idee of de vering/demping correct is afgesteld. Ik voel me niet in staat om dat op dit moment te kunnen beoordelen.
Volgens jullie is het voor het grootste deel een kwestie van houding/timing. Wat betreft het klemmen met mijn knieen: Speelt dit mee? Voor mijn gevoel is het moeilijk te voorkomen dat 100kg motor en 80 kg d.m.v. klemmen bij elkaar te houden, als ieder zijn eigen weg wil gaan. Daarbij komt dat de zijkant van de motor en crossbroek ook niet echt stroef te noemen is.
Mijn moter is trouwens een 300cc 2T. Ik heb geen idee of de vering/demping correct is afgesteld. Ik voel me niet in staat om dat op dit moment te kunnen beoordelen.
Volgens mij draai je het gas te vroeg dicht of heb je te weinig snelheid.
Draai je het gas voor het eind van de bult dicht, dan duikt de motor , de achterkant krijgt een tik van de top mee en jij hangt erboven (maximaal 8 punten ).
De motor moet in 1 vloeiende beweging over de bult gaan; dus gas houden tot het eind van de bult en net als je los komt met het achterwiel draai je het gas dicht en zoek je je balans.
Klinkt makkelijk, is het (in principe) ook.
succes
Draai je het gas voor het eind van de bult dicht, dan duikt de motor , de achterkant krijgt een tik van de top mee en jij hangt erboven (maximaal 8 punten ).
De motor moet in 1 vloeiende beweging over de bult gaan; dus gas houden tot het eind van de bult en net als je los komt met het achterwiel draai je het gas dicht en zoek je je balans.
Klinkt makkelijk, is het (in principe) ook.
succes
Wegen? Waar wij gaan zijn geen wegen!
EXC450-R / KLX250
EXC450-R / KLX250
Iig zorgen dat je vering goed is afgesteld op jouw gewicht en aan de baanomstandigheden. Op de steps staan voor de sprong en wat ook wel goed is, is het kijken naar andere rijders.
- mxrider#28
- Berichten: 436
- Lid geworden op: vr feb 13, 2004 16:16
En hoe gaat het springen nu bij jou?JBassie schreef:Iig zorgen dat je vering goed is afgesteld op jouw gewicht en aan de baanomstandigheden. Op de steps staan voor de sprong en wat ook wel goed is, is het kijken naar andere rijders.
Want in Boxmeer was het niet veel natuurlijk
Ik kan nog steeds niet vaak rijden, maar opzich gaat het springen wel goed, ben namelijk de laatste keren in Berghem wezen rijden (ik besef nu pas dat Arnhem echt slecht is) en die tafels gaan in een keer. Maar mijn vering staat niet goed afgesteld dus moet daar nog iets aan doen.mxrider#28 schreef:En hoe gaat het springen nu bij jou?JBassie schreef:Iig zorgen dat je vering goed is afgesteld op jouw gewicht en aan de baanomstandigheden. Op de steps staan voor de sprong en wat ook wel goed is, is het kijken naar andere rijders.
Want in Boxmeer was het niet veel natuurlijk
- mxrider#28
- Berichten: 436
- Lid geworden op: vr feb 13, 2004 16:16
Je bent dus over je angst heen?JBassie schreef:Ik kan nog steeds niet vaak rijden, maar opzich gaat het springen wel goed, ben namelijk de laatste keren in Berghem wezen rijden (ik besef nu pas dat Arnhem echt slecht is) en die tafels gaan in een keer. Maar mijn vering staat niet goed afgesteld dus moet daar nog iets aan doen.mxrider#28 schreef:En hoe gaat het springen nu bij jou?JBassie schreef:Iig zorgen dat je vering goed is afgesteld op jouw gewicht en aan de baanomstandigheden. Op de steps staan voor de sprong en wat ook wel goed is, is het kijken naar andere rijders.
Want in Boxmeer was het niet veel natuurlijk
Of mag ik het zo niet noemen?
Groot woord, maar ik rij wel op safe ja (ik kan me niet echt schade permiteren) , geen onnodige risico’s nemen. Maar goed nu gaat het springen ook goedJe bent dus over je angst heen?
Of mag ik het zo niet noemen?
http://www.koreus.com/files/200408/figures_moto.html
Misschien is dit is iets. Dat volk is echt niet wijs
Misschien is dit is iets. Dat volk is echt niet wijs
-
- Berichten: 105
- Lid geworden op: do apr 14, 2005 21:06
volgens mij iis dat filmpje off topic...
de vraag was hoe houu ik mijn voeten op de stepjes...
die lui zijn knettergek!!!!!!!!!
de vraag was hoe houu ik mijn voeten op de stepjes...
die lui zijn knettergek!!!!!!!!!
Volgens mij laat dat filpje zien dat je je voeten juist NIET op de stepjes moet houden, dat kost puntenmultiballs schreef:volgens mij iis dat filmpje off topic...
de vraag was hoe houu ik mijn voeten op de stepjes...
die lui zijn knettergek!!!!!!!!!
Ach wat heb je aan ballen............................., 't gaat toch om de staafmixerSjokske schreef:En bij één kind, kun je dan één bal missen
Kans dus fifty-fifty (in de hoop dat ze het allebei nog even goed doen).
-
- Berichten: 1680
- Lid geworden op: ma mar 03, 2003 10:34
- Locatie: N52 00.692 E5 34.350
| Honda CB350K3 | BMW R1100GS