(beginners) vraag over springen

voor alle (rij) technische vragen en antwoorden

Moderator: ghulst

Plaats reactie
Bushmaster
Berichten: 52
Lid geworden op: ma okt 04, 2004 21:42
Locatie: Eindhoven

Na al een tijd over wat onverharde paden en maisvelden gereden te hebben ben ik vandaag eens een keer een crossbaan op gegaan. Afgezien ervan dat het vrij nat was, wat me met name in de bochten parten speelde, is het me goed bevallen. Ik heb er meer plezier in dan proberen (legaal) buiten de verharde wegen te rijden.

Tijdens het rijden op de crossbaan vond ik het grootste probleem op een "normale" manier te springen. Het probleem waar ik tegen aan liep was dat na de sprong de motor de weg naar beneden al begonnen was, terwijl mijn lichaam nog een stukje verder omhoog/vooruit wilde. Resultaat: Mijn voeten kwamen iedere keer van de stuenen los. Voor mijn gevoel vrij ver, ik had het idee dat mijn voeten zo'n 30cm loskwamen. Misscien viel het in werkelijkheid mee, geen idee.

Kent iemand dit (beginners) probleem? Wat doe ik fout? Wat is de oplossing? Klittenband aan mijn achterwerk, of mijn voeten vastbinden aan de steunen is geen optie :).
Freek
Site Admin
Berichten: 2036
Lid geworden op: do jan 01, 1970 02:00
Locatie: Balkbrug
Contacteer:

Klemmen met je knieen.
Freek

Noppenforum brengt je op het slechte pad.
Gery400
Berichten: 400
Lid geworden op: ma dec 13, 2004 20:55
Locatie: Overhespen (Linter)

rechtstaan voor de afsprong
de motor soepel vasthouden,
en vooral: veel oefenen 8)
rij je 4T of 2T?

Gery
'12 250 EXC-F 6 Days
'99 200 EXC (uit nostalgie...)


Ride it like you stole it!
Dr_Bean
Berichten: 433
Lid geworden op: ma sep 27, 2004 22:52
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Kan aan een boel dingen liggen ook bijv de afstellng van je vering/demping maakt veel uit, maar:

Wat goed zou kunnen is dat je na de afsprong je benen te gestrekt houdt en de motor dus al naar beneden duwt,
Als je voor het hoogste punt de motor iets door de knieen gaat, dan kan je bij het dalen de motor beter 'volgen' door langzaam te strekken.
Je moet als het waren een beetje meespringen. Dat zorgt ook dat je voor de afsprong de vering iets meer indrukt, zodat de motor uit de vering spring en dus beter jou volgt.

Mij overkomt het loskomen eingenlijk alleen als ik onverwachts een bult over stuiter (cq uit een kuil stuiter): Je reageert te laat en de motor stuitert je als het ware omhoog, waarna de motor omlaag gaat, maar je zelf nog een grotere boog maakt.

grts
Bushmaster
Berichten: 52
Lid geworden op: ma okt 04, 2004 21:42
Locatie: Eindhoven

Bedankt voor de tips. Ik zal ze de volgende keer eens proberen. Misschien met een wat lagere snelheid, zodat ik niet voor onplezierige verrassingen kom te staan. Als het er toch komisch uit komt te zien voor omstanders gooi ik het maar op dat ik beginnend freestyle coureur ben :D

Volgens jullie is het voor het grootste deel een kwestie van houding/timing. Wat betreft het klemmen met mijn knieen: Speelt dit mee? Voor mijn gevoel is het moeilijk te voorkomen dat 100kg motor en 80 kg d.m.v. klemmen bij elkaar te houden, als ieder zijn eigen weg wil gaan. Daarbij komt dat de zijkant van de motor en crossbroek ook niet echt stroef te noemen is.

Mijn moter is trouwens een 300cc 2T. Ik heb geen idee of de vering/demping correct is afgesteld. Ik voel me niet in staat om dat op dit moment te kunnen beoordelen.
Gebruikersavatar
gassen
Berichten: 1313
Lid geworden op: di mar 30, 2004 22:24
Locatie: Limboland

Volgens mij draai je het gas te vroeg dicht of heb je te weinig snelheid.

Draai je het gas voor het eind van de bult dicht, dan duikt de motor , de achterkant krijgt een tik van de top mee en jij hangt erboven (maximaal 8 punten :wink: ).
De motor moet in 1 vloeiende beweging over de bult gaan; dus gas houden tot het eind van de bult en net als je los komt met het achterwiel draai je het gas dicht en zoek je je balans.

Klinkt makkelijk, is het (in principe) ook.

succes
Wegen? Waar wij gaan zijn geen wegen!
EXC450-R / KLX250
Gebruikersavatar
JBassie
Berichten: 683
Lid geworden op: ma mar 22, 2004 15:54
Locatie: Velp
Contacteer:

Iig zorgen dat je vering goed is afgesteld op jouw gewicht en aan de baanomstandigheden. Op de steps staan voor de sprong en wat ook wel goed is, is het kijken naar andere rijders.
Gebruikersavatar
mxrider#28
Berichten: 436
Lid geworden op: vr feb 13, 2004 16:16

JBassie schreef:Iig zorgen dat je vering goed is afgesteld op jouw gewicht en aan de baanomstandigheden. Op de steps staan voor de sprong en wat ook wel goed is, is het kijken naar andere rijders.
En hoe gaat het springen nu bij jou?
Want in Boxmeer was het niet veel natuurlijk :P
Gebruikersavatar
JBassie
Berichten: 683
Lid geworden op: ma mar 22, 2004 15:54
Locatie: Velp
Contacteer:

mxrider#28 schreef:
JBassie schreef:Iig zorgen dat je vering goed is afgesteld op jouw gewicht en aan de baanomstandigheden. Op de steps staan voor de sprong en wat ook wel goed is, is het kijken naar andere rijders.
En hoe gaat het springen nu bij jou?
Want in Boxmeer was het niet veel natuurlijk :P
Ik kan nog steeds niet vaak rijden, maar opzich gaat het springen wel goed, ben namelijk de laatste keren in Berghem wezen rijden (ik besef nu pas dat Arnhem echt slecht is) en die tafels gaan in een keer. Maar mijn vering staat niet goed afgesteld dus moet daar nog iets aan doen.
Gebruikersavatar
mxrider#28
Berichten: 436
Lid geworden op: vr feb 13, 2004 16:16

JBassie schreef:
mxrider#28 schreef:
JBassie schreef:Iig zorgen dat je vering goed is afgesteld op jouw gewicht en aan de baanomstandigheden. Op de steps staan voor de sprong en wat ook wel goed is, is het kijken naar andere rijders.
En hoe gaat het springen nu bij jou?
Want in Boxmeer was het niet veel natuurlijk :P
Ik kan nog steeds niet vaak rijden, maar opzich gaat het springen wel goed, ben namelijk de laatste keren in Berghem wezen rijden (ik besef nu pas dat Arnhem echt slecht is) en die tafels gaan in een keer. Maar mijn vering staat niet goed afgesteld dus moet daar nog iets aan doen.
Je bent dus over je angst heen?

Of mag ik het zo niet noemen? :D
Gebruikersavatar
JBassie
Berichten: 683
Lid geworden op: ma mar 22, 2004 15:54
Locatie: Velp
Contacteer:

Je bent dus over je angst heen?

Of mag ik het zo niet noemen? :D
Groot woord, maar ik rij wel op safe ja (ik kan me niet echt schade permiteren) , geen onnodige risico’s nemen. Maar goed nu gaat het springen ook goed :P
exc 380
Berichten: 95
Lid geworden op: vr jun 18, 2004 17:21

http://www.koreus.com/files/200408/figures_moto.html

Misschien is dit is iets. Dat volk is echt niet wijs
multiballs
Berichten: 105
Lid geworden op: do apr 14, 2005 21:06

volgens mij iis dat filmpje off topic... :lol:


de vraag was hoe houu ik mijn voeten op de stepjes... :shock:

die lui zijn knettergek!!!!!!!!! :!: :!: :!: :!: :!:
STTEVE
Berichten: 1204
Lid geworden op: do okt 03, 2002 12:53
Locatie: HILVERSUM
Contacteer:

multiballs schreef:volgens mij iis dat filmpje off topic... :lol:


de vraag was hoe houu ik mijn voeten op de stepjes... :shock:

die lui zijn knettergek!!!!!!!!! :!: :!: :!: :!: :!:
Volgens mij laat dat filpje zien dat je je voeten juist NIET op de stepjes moet houden, dat kost punten
Steve

TT600R - TT350 - www.tt600r.nl
nupke
Berichten: 280
Lid geworden op: wo feb 09, 2005 22:54
Locatie: Deurne

ik zou ermee kunnen beginnen, heb al 2 kinderen dus kan m'n ballen best missen......................('t schijnt dat je af en toe l*llig op 't achterspatbord kunt landen :shock: )
Sjokske
Berichten: 2930
Lid geworden op: ma mei 05, 2003 07:19
Locatie: The middle of nowhere.NL

En bij één kind, kun je dan één bal missen :?: :lol:
Kans dus fifty-fifty :idea: (in de hoop dat ze het allebei nog even goed doen).
Je moet iedereen in zijn waarde laten, vooral als het een nul is !!!
nupke
Berichten: 280
Lid geworden op: wo feb 09, 2005 22:54
Locatie: Deurne

Sjokske schreef:En bij één kind, kun je dan één bal missen :?: :lol:
Kans dus fifty-fifty :idea: (in de hoop dat ze het allebei nog even goed doen).
Ach wat heb je aan ballen............................., 't gaat toch om de staafmixer :)
erwindob
Berichten: 1299
Lid geworden op: za jul 26, 2003 11:57
Locatie: Holland

Volgens mij heb je juist hele grote ballen nodig om sommige sprongen te durven proberen. :lol:
daan LC8
Berichten: 190
Lid geworden op: za dec 04, 2004 22:01

Hoi!

Iederen heeft het hier over springen!

Ik maak me altijd meer zorgen over het landen :wink:

Daan
speedphreax
Berichten: 1680
Lid geworden op: ma mar 03, 2003 10:34
Locatie: N52 00.692 E5 34.350

Springen en vooral landen doe je NIET zo...

http://www.putfile.com/media.php?n=stunt14
| Honda CB350K3 | BMW R1100GS
Sjokske
Berichten: 2930
Lid geworden op: ma mei 05, 2003 07:19
Locatie: The middle of nowhere.NL

Er naar kijken doet al zeer :oops:
Je moet iedereen in zijn waarde laten, vooral als het een nul is !!!
Plaats reactie