Hoe grote knippen te nemen?

voor alle (rij) technische vragen en antwoorden

Moderator: ghulst

Plaats reactie
Noppy
Berichten: 3044
Lid geworden op: vr feb 13, 2004 23:49
Locatie: Midden-Nederland

Interessant voor voor beginners zoals ik:

http://www.suzukishowcase.com/dirt/141_0503_carmichael/

Noppy
:toost:
stimpie
Berichten: 900
Lid geworden op: wo mar 31, 2004 22:01
Locatie: helchteren

kan of wil iemand dat vertalen naar het nederlands? want begrijp er niet veel van
Noppy
Berichten: 3044
Lid geworden op: vr feb 13, 2004 23:49
Locatie: Midden-Nederland

Hoe over knippen te knallen met Ricky Carmichael
Door Ken Faught

Een van de meest uitdagende obstakels zijn knippen, zeker diegene die je op supercross circuits kunt vinden. Raak uit je ritme, al is het maar voor een seconde en zeer waarschijnlijk wordt je richting grond gelanceerd, op je hoofd. Knippen zijn gevaarlijk, maar er worden door de professionals verschillende taktieken gebruikt om ze te temmen.

Het idee is om over de toppen te schampen zo dat de vering niet alle klappen hoeft te incasseren.

Door deze schamptechniek te gebruiken, de rijders kunnen de hoeveelheid veerweg die gebruikt wordt, zowel door de vork als de achterdemper, minimaliseren.

Het idee is om te vermijden dat één van de twee wielen in één van de dalen van de knip komt. Dit kan angstaanjagend worden, maar het is een techniek die steeds vaker belangrijk wordt, aangezien meerdere circuits in het land gaan lijken op stadion MX qua ontwerp.

Het is belangrijk om de knippen te benaderen met een zo neutraal mogelijke vering. Indien één van de veerelementen te veel belast is, bijv. door een eerder obstakel of een sprong, de vering zal te snel willen terugspringen zodra de eerste hobbel van de knip wordt verlaten.

Doelstelling is om de partij knippen recht aan te snijden en de motorfiets waterpas te houden (recht ten opzichte van de aarde). In dit voorbeeld wil Carmichael zijn voorwiel niet al te hoog optrekken. Als dat gebeurd zal de achtervering een té diepe slag maken, waardoor de terugslag te sterk zal zijn.
:toost:
speedphreax
Berichten: 1680
Lid geworden op: ma mar 03, 2003 10:34
Locatie: N52 00.692 E5 34.350

Noppy schreef:Interessant voor voor beginners zoals ik:

http://www.suzukishowcase.com/dirt/141_0503_carmichael/

Noppy
Beginners bestellen natuurlijk ook even dit boek.

http://www.amazon.com/exec/obidos/tg/de ... s&n=507846

Ik heb er in ieder geval best veel aan gehad. Er staat ook een heel stuk over knippen in. Nog veel uitgebreider als op die suzuki site van je (wie kijkt daar dan ook ? ) :D
| Honda CB350K3 | BMW R1100GS
Rudy
Berichten: 2183
Lid geworden op: do jun 06, 2002 16:54
Locatie: In de buurt van Arnhem
Contacteer:

En deze dvd niet te vergeten
Afbeelding
Heb hem zelf gezien (tja de mogelijkheden van internet zijn onbeperkt :lol: ). Alleen doen ze wel wat dingen voor die ik voorlopig maar even uit mijn hoofd haal :wink:.
STTEVE
Berichten: 1204
Lid geworden op: do okt 03, 2002 12:53
Locatie: HILVERSUM
Contacteer:

Ik moet wel zeggen dat de foto op de cover en de avatar van Rudy verdacht veel op elkaar lijken
Steve

TT600R - TT350 - www.tt600r.nl
huskie
Berichten: 4047
Lid geworden op: vr jun 14, 2002 20:05
Locatie: op stand

Zou Ryan Hughes als alias "Rudy" gebruiken, is dat wat je bedoelt :?: :shock:
Huskie op een Ktm!
Kan het gekker?
Rudy
Berichten: 2183
Lid geworden op: do jun 06, 2002 16:54
Locatie: In de buurt van Arnhem
Contacteer:

Ik ben bang van niet :oops:
STTEVE
Berichten: 1204
Lid geworden op: do okt 03, 2002 12:53
Locatie: HILVERSUM
Contacteer:

Andersom wel???

Om over die knippen terug te komen: ik rij er netjes doorheen, anders kloppen de tussen afstanden op het roadbook niet
Steve

TT600R - TT350 - www.tt600r.nl
Joop
Berichten: 950
Lid geworden op: do jan 01, 2004 20:28
Locatie: Zelhem

Hoe grote knippen te nemen?

Gewoon volgas :D :D
nupke
Berichten: 280
Lid geworden op: wo feb 09, 2005 22:54
Locatie: Deurne

Beginners bestellen natuurlijk ook even dit boek.

http://www.amazon.com/exec/obidos/tg/de ... s&n=507846

Ik heb er in ieder geval best veel aan gehad. Er staat ook een heel stuk over knippen in. Nog veel uitgebreider als op die suzuki site van je (wie kijkt daar dan ook ? ) :D[/quote]

Heb dit boek ook maar ff besteld, ben benieuwd wat 't is.
andre s.
Berichten: 5
Lid geworden op: za jul 02, 2005 23:07

*probeer met je voor wiel elke keer op de top van de knip te komen.
*probeer op je achterwiel rijdend over de knippen te gaan.
*Ga zover mogelijk met je lichaam naar achteren en staand natuurlijk.
*hou de snelheid zo hoog mogelijk en zeker in zand banen stuur met je lichaam.
dit vreet energie maar de manier om er snel over heen te gaan.

Andre
Gebruikersavatar
superfrog
Berichten: 42
Lid geworden op: di dec 23, 2003 20:52

Rudy, waar kun je die DVD bestellen? Ik wil volgend jaar beginnen met enduro/cross en ben een absolute no-no op het gebied van rijtechniek kwa crossen (alleen wegrace)...
Wannabe crosser...
Dr_Bean
Berichten: 433
Lid geworden op: ma sep 27, 2004 22:52
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Theoretisch:

kortgezegd ga je het snelst als je zwaartepunt in 1 lijn rechtdoor beweegd.

Dat betekent dat je bij iedere kuil je achterwiel de kuil in laat lopen en je voorwiel optrekt (dus alleen om je zwaartepunt heen draait), om bij de volgende top weer te terug te draaien en 'horizontaal' te eindigen.
Bij korte knippen werkt dat niet, dan draai je niet snel genoeg en stuiter je er af.
Max_Kool
Berichten: 417
Lid geworden op: di mei 31, 2005 14:30
Locatie: Delfgauw

Als je naar supercross wedstrijden kijkt zie je soms dat de rijder een soort van ritme probeert te vinden waarmee hij twee tot drie knippen schampt, om dan met beide wielen ineens door de hele kuil heen te rijden. Daarna weer een paar knippen schampen, en dan weer door een kuil heen rijden.

Op die manier neemt zo'n rijder dan het wasbord in drie of vier etappes. Ziet er dan ineens heel simpel uit. :lol:
Plaats reactie