Afrika trip vragen

OTR-ritten, enduro's, crosswedstijden, roadbookritten, reizen, enz.

Moderator: ghulst

Plaats reactie
AdventureRider
Berichten: 120
Lid geworden op: ma feb 14, 2005 01:03
Locatie: Dordrecht

Ik wil via Marokko, Mauritanie, Senegal, Mali naar Burkino Faso of Ghana/Togo rijden op het motorfietsje (2003 640 Adventure).
Stomme vraag misschien, maar is het Carnet de Passage voor die landen strikt noodzakelijk? Ik heb begrepen dat de laatste jaren wat minder streng naar het Carnet gevraagd wordt.

Nog andere tips?
Misschien van brildragers? Hoe kan je je bril een beetje kras- en vuilvrij houden?

Ik twijfel nog of ik van start ga met een Pirelli Scorpion en een Michelin Desert achterband los meeneem of direct met de Desert in Marokko begin. Ik gebruik een Pirelli MT21 voorband.

Nog iemand goede ideeen over het terugsturen van de motorfiets vanuit Accra (hoofdstad van Ghana)
Mars
Berichten: 64
Lid geworden op: wo sep 24, 2003 11:23
Locatie: Delft
Contacteer:

Een carnet heb je alleen nodig voor Senegal, en ook dat land moet lukken zonder, met wat onderhandelen.
Voor het verschepen kun je proberen contact te leggen met een Rotterdams befrijf die een agent hebben in Accra, maar het ter plekke regelen mag eigenlijk geen probleem zijn.
Voor meer specifieke info kun je ook ff mailen: marcel.vermeij@travelmaniacs.nl ik heb aardig wat Afrika ervaring (1e keer '93) , ben in 2004 nog in Marokko en Mauretanië geweest, en heb in 2002 grotendeels dezelfde route gereden die jij van plan bent te gaan maken.

Banden: ook met veel asfalt is 10.000 kilimeter met desert banden geen probleem, mits niet al te zwaar beladen. Nog een tip: hou het zo licht mogelijk. Je hebt veel minder nodig dan je denkt.
Veel succes verder,
Gr. Marcel
xander
Berichten: 195
Lid geworden op: vr sep 03, 2004 22:05
Locatie: Huldenberg

Hé wanneer wil je gaan?
Ik overweeg het namelijk om van hier tot Zuid-Afrika te rijden.
Mischien kunnen we het eerste deel samen doen?


Xander
Rijden, nu, en waar het nog kan!
quickly
Berichten: 32
Lid geworden op: do jan 27, 2005 15:47
Locatie: Haasdonk - Beveren
Contacteer:

hallo
wij zijn in 2002 in senegal geweest met de motor ik zou het niet zonder carnet doen hebben bijna een nachtje moeten doorbrengen in den bak
omdat we van mali terug naar senegal gingen en de carnet niet bij hadden (waren in de jeep die was niet mee die had de dag voordien
panne) uiteindelijk kost een carnet in belgie 150euro bij den RACB. +de
bankwaarborg maar die krijg je toch terug. wij gaan in december terug
naar senegal /mali met carnet maar nu houden we het bij ons.
peter quickly.
Afrika reizen , Marokko, Senegal
gozell
Berichten: 30
Lid geworden op: za nov 08, 2003 19:15
Locatie: adam

Kijk ook eens op dit bulletinboard http://www.horizonsunlimited.com/bulletin veel praktische info voor je reis!
Dr_Bean
Berichten: 433
Lid geworden op: ma sep 27, 2004 22:52
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Zonder Carnet is mogelijk, maar wel lastiger. Met Carnet is het een kwestie van stempelen, alles duidelijk.

De waarborgsommen voor een Carnet zijn recentelijk fors omlaag gehaald, en over de garanties wordt minder moeilijk gedaan.
Kortom: Ik zou het doen, want het scheelt gezeur onderweg.

Via: Mauretanie alvast hier halen is makkelijk (maar je kan hem daar ook aan de grens kopen!), de rest onderweg (=goekoper en makkelijk zat): Ambassade adressen uit een recente LP halen, en locaal nog effe navragen.

PS. Als je Niger nog in wil: Volgens mij kan je (officieel) nog steeds alleen een visum voor Niger in Cotonou krijgen.

ps.: Wij hebben in 2000 in 8 maanden Nederland-Westafrika- Chad/Soedan- Oostafrika- middenoosten en weer terugnaar nederland gereden.
www.profiler.nl/afrika
AdventureRider
Berichten: 120
Lid geworden op: ma feb 14, 2005 01:03
Locatie: Dordrecht

xander schreef:Hé wanneer wil je gaan?
Ik overweeg het namelijk om van hier tot Zuid-Afrika te rijden.
Mischien kunnen we het eerste deel samen doen?


Xander
Rond 6 april wil ik vertrekken. Er is natuurlijk al het een en ander voorbereid, alleen 200 euro schokken voor een Caret en het dan niet nodig hebben is zonde, vandaar de vraag.
Je kan meerijden met de bus (Fiat Ducato) tot zuid-spanje. Beter met zijn tweeen dan alleen. Of wilde jij met de motor vanuit Nederland gaan rijden?

Er zijn voldoende aanwijzingen dat een "overland" naar Zuid-Afrika op dit moment niet mogelijk is vanwege diverse conflicten in midden Afrika.
Sudan niet, Congo niet, Burundi en Rwanda natuurlijk niet, Chad moeilijk, Nigeria moeilijk, enz...

Ga je langs de oost-kust dan is het verkrijgen van een Caret voor Egypte moeilijk (hoge borg), Sudan, Eritrea, Ethopia en Somalia zijn moeilijk.

Een "overland" was ook mijn plan, maar ik heb net te weinig tijd en kwam tijdens de voorbereiding ook teveel problemen tegen. Vandaar maar tot Ghana/Togo.

Krijg ook vandaag te horen dat de malaria pillen zo'n 140 euro (voor 48 dagen) gaan kosten. Schrik.
Laatst gewijzigd door AdventureRider op do mar 24, 2005 23:42, 1 keer totaal gewijzigd.
Dr_Bean
Berichten: 433
Lid geworden op: ma sep 27, 2004 22:52
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

ach.. in the end zijn de kosten die je hier in nederland nog hebt tijdens je reis de grootste post!
wij zijn 8 maanden weggeweest voor zo'n 10'000 gulden pp.
Dat klinkt als er veel, maar ga er hier in nederland maar eens 8 maanden van leven, terwijl meer dan de helft ervan al opgaat aan benzine en papieren e.d.
Freek
Site Admin
Berichten: 2036
Lid geworden op: do jan 01, 1970 02:00
Locatie: Balkbrug
Contacteer:

Ik gebruik een Pirelli MT21 voorband.
Is wel een lekkere band, maar gaat niet zo lang mee. (5000km)

Persoonlijk zou ik wel een carnet kopen.
Als je het hele kolere eind gereden hebt, zit je niet te wachten op gezeur aan de grens.
Freek

Noppenforum brengt je op het slechte pad.
Gebruikersavatar
Bart M
Berichten: 367
Lid geworden op: wo mei 07, 2003 10:47
Locatie: Westerlo-België

Mars schreef: Banden: ook met veel asfalt is 10.000 kilimeter met desert banden geen probleem, mits niet al te zwaar beladen. Nog een tip: hou het zo licht mogelijk. Je hebt veel minder nodig dan je denkt.
Gr. Marcel
10000 km :?: :?: :?:
Ik heb zopas 3000 km met een nieuwe desert gedaan, hoofdzakelijk over steenpistes in Marokko, en met een superlichte enduro (HVA 450), en hij was echt helemaal op hoor, die Michelin Desert. Gelukkig maakt het geen verschil in't zand of je noppen nog goed lang zijn of niet :D
Maar de laatste sprintjes in uitgedroogde rivierbeddingen gingen niet echt vlot meer, moet ik toegeven. Niks grip meer bij de start :(
Wel volledig eens met je tip: hou het zo licht mogelijk 8)
Bart
Keep on smiling!
erwindob
Berichten: 1299
Lid geworden op: za jul 26, 2003 11:57
Locatie: Holland

Hee Bart, je bent weer terug.

Hoe was je Marokko trip? Hebben je PETfles houders het nog gehouden?
Mijn XR staat inmiddels ook helemaal klaar www.erwindob.net/XR400Rallye

Volgende week vertrek ik. Erg spannend!

Rwin
Freek
Site Admin
Berichten: 2036
Lid geworden op: do jan 01, 1970 02:00
Locatie: Balkbrug
Contacteer:

Het zou mooi zijn als jullie van daaruit een (dagelijks) verslag zouden willen plaatsen. :idea: :idea:
Freek

Noppenforum brengt je op het slechte pad.
erwindob
Berichten: 1299
Lid geworden op: za jul 26, 2003 11:57
Locatie: Holland

Volgens mij wil Jan iets bij Travelmaniacs doen.
Noppy
Berichten: 2958
Lid geworden op: vr feb 13, 2004 23:49
Locatie: Midden-Nederland

Erwin,

Mooie fiets geworden!

Je hebt zo te zien flink geïnvesteerd (tijd / geld?) in je 'dashboard' :o

Het ziet er allemaal zeer off-roadwaardig uit.

Jan is al helemaal in training geweest op de crossbaan en zijn KaTie getuned bij Sommer. 68PK op het achterwiel of zo iets, monsterachtig.

Gaan jullie daar als team rijden?

Groetjes,

Noppy
:toost:
Gebruikersavatar
Bart M
Berichten: 367
Lid geworden op: wo mei 07, 2003 10:47
Locatie: Westerlo-België

erwindob schreef:Hee Bart, je bent weer terug.

Hoe was je Marokko trip? Hebben je PETfles houders het nog gehouden?
Mijn XR staat inmiddels ook helemaal klaar www.erwindob.net/XR400Rallye

Volgende week vertrek ik. Erg spannend!

Rwin
Hoi Erwin,
de rallye was fantastisch: mooi weer, veel zand, geen stukken: meer moet dat niet zijn :P
De PETfleshouders hebben het gehouden... tot de we de woestijn uit waren :oops: De voorlaatste dag waren er net iets te veel steenpistes op het programma, en juist dán had ik ze vol met water gestoken (wat op dat moment dus niet meer nodig was). Gevolg: de bevestigingsbouten van de 2 zijbuizen zijn afgebroken. Gelukkig zonder schade te maken, ik heb er niks van gemerkt. Nu moet je weten dat een paar dagen voordien een spanjaard me aangereden had in't midden van de zandwoestijn, net achteraan tegen zo'n zijbuis: niks kapot, op dat moment :roll:
Maar het systeem werkt wel: geen lekkende PET-flessen of iets dergelijks gehad. Met een degelijke bevesting zoals die van jou mag er geen probleem zijn.
Je XR ziet er zeer solide uit: die gaat het zeker uithouden in de Raid de 'l Amitié ! Hindert de dwars geplaatste koker je niet bij 't opstappen?
Enfin, ik veronderstel dat je alles al wel grondig getest hebt, je foto's getuigen van een zeer nauwgezette ingesteldheid.
Veel succes en plezier daar in Marokko!
Bart
Keep on smiling!
erwindob
Berichten: 1299
Lid geworden op: za jul 26, 2003 11:57
Locatie: Holland

Mooi dat je het zo goed gehad hebt. Ik ga donderdag weg en heb er ongelooflijk veel zin in...
Alles is uitgeprobeert en werkt, alleen m'n IMO kabel is tijdens de test gebroken doordat ik deze te strak netjes vastgetiewrapped had. De nieuw bestelde is nog "onderweg" :?:
Opstappen lukt wel (lange benen) en alleen bij extreem korte steile trial achtige afdalingen raak je die bus heel licht.

Rwin
Raymond
Berichten: 11
Lid geworden op: wo jan 15, 2003 21:08
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Hier een klein verslagje van John:


I've riden from Casablanca to Marrakesk and over the Tiai-n-Test pass to Taroudannt. The Tizi-n-Test pass was awfull. On the downside of the pass I was hit by very strong winds and cold temperatures.

Some Casablanca shots
Afbeelding
The King Hassan II mosqee
Afbeelding

Local transport
Afbeelding

The Tizi-n-test pass
Afbeelding

Then a came by a nice hotel in the middle of nowhere, a oasis.
Afbeelding

The next day I rode from Taroudannt to Igherm and then to Tafraoute. Beautifull.

Afbeelding

Afbeelding


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Then I was busted, the whole day was cold and veryu strong side winds. So near Gulmime I got to the famous Fort Bou Jerif camping. What a mistake. I had to ride 18 km off-road to get there. The dinner was nice.

Afbeelding

The road to FBJ:
Afbeelding

The next day on the road to Laayoune

Afbeelding

Sorry not sharp, but still funny:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Due to the strong winds (again), rain and sable on the road
Afbeelding

I couldn't make it to Laayoune and stopped at the Le Beduin camping 35 km north of Laayoune and stayed the night in a Beduin tent:

Afbeelding

I hope to make it today to Dakhla.

And no, there are no more convoys from Dakhla to Hoadhibou.
Raymond
Berichten: 11
Lid geworden op: wo jan 15, 2003 21:08
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

update vandaag ontvangen:


The bike is handeling fine, thank you for the concern. I now mounted the Michelin Desert rear that I had on the back and burried the Pirelli Scorpion A/T somewhere in the desert (marked with GPS), so if I need it on the way back then I can dig it up again. Without the weight in the back the bike handles much better, I even jumped with the whole lot.

The problems so far:
- Two days in the trip I found out that the rear tyre had worn a piece of the sidewall of the Michelin Desert, that I had mounted on the back, away. This was bad. I mounted it differently and had it , sort of, repaired in Nouadhibou. I mounted the and it works fine.
- At the border of Mauratenia the electric starter is behaving badly. I can't solve that. I now have to start it with the decomp lever pulled in, then releasing the decomp while the motor is turning and hope that it fires.
- After some 30 kilometers into the 525 km (no fuel along this way) trip from Noadhibou to Noakcott the motor started to run idle at 4000 revs. That made it difficult to ride in the deep sand passages. But worse, I found out, it started to consume much more fuel after I went on reserve after a mered 300 km. I had to put the 10 liters of spare fuel in at 350 km, and still 175 to go. Instead of 120 i started to run 100 km/h. I really just made it.
Yesterday I removed to carburateur and found out that somehow the choke cable had worked itself out of the rubber seal and thus the bike was running very rich al the time. Solved now.

I rode now 3400 km.

I'm in Noakcott, capital of Mauratenia, now.

Along the way and today it is very hot.

The ride from Nouadhibou to Noakchott was fine, some 375 km of brand new tarmac and some 150 off piste/off-road. This piste is a mix of hard ripple gravel, hard mud, sand and very soft sand. The ripple thing is a killer. Everything vibrates like grazy, due to the fuel problems I couldn't keep it at a more confortables 100/110 km/h, but had to slow down to 70/80. Even my head shoke like it was going to hurt. Fun.
Everything still works however, even the Canon EOS 3 I have in the trunk still works.
AdventureRider
Berichten: 120
Lid geworden op: ma feb 14, 2005 01:03
Locatie: Dordrecht

Ik was deze thread uit het oog verloren.
Maar het hele verhaal kunnen jullie lezen, in het engels dan, hier:

http://www.advrider.com/forums/showthread.php?t=75752

Ik heb trouwens 10.000 km met de Michelin Desert achterband en 12.000 met de Pirelli MT-21 voorband gedaan.

Lees maar, of bekijk de plaatjes.
Mars
Berichten: 64
Lid geworden op: wo sep 24, 2003 11:23
Locatie: Delft
Contacteer:

Mars schreef: Banden: ook met veel asfalt is 10.000 kilimeter met desert banden geen probleem, mits niet al te zwaar beladen.
Dan had ik het met de kilometers toch aardig ingeschat! :D
Estivie
Berichten: 381
Lid geworden op: di dec 23, 2003 22:48
Locatie: Antwerpen
Contacteer:

Wow... 'k ben zelf niet echt bezig met zo'n verre reizen, maar 'k heb in één ruk (eigelijk 2, want ik moest tussendoor nog even eten maken) je hele verhaal uitgelezen.

Heel tof geschreven & heel mooie foto's.

'k vraag me wel af waarom je zo'n dure & grote camera hebt meegenomen, terwijl je digitaaltje z'n job heel erg goed heeft gedaan...

(al maakt zo'n EOS 3 op dia natuurlijk wel fantastische beelden...)

Stijn
Montesa Cota 315R
AdventureRider
Berichten: 120
Lid geworden op: ma feb 14, 2005 01:03
Locatie: Dordrecht

Waarom ik de EOS-3 meegenomen hem? Een paar redenen:
- Ik had nog een plaatsje over.
- De digitale camera is slechts 3.1 megapixel, dus echt uitvergrotingen maken gaat niet goed. Het is een Canon A-75.
- De EOS-3 maakt inderdaad hele mooie positieve, dan wel negatieven. Ik heb dus wel een rolletje dia's gemaakt en die zijn zoveel mooier als de digitale foto's.
- Ik heb dat ding toch liggen.

Ik wilde eigenlijk ook mijn Sigma 70-200/2.8 meenemen, maar dat was toch te groot.

Ik ben nog op zoek naar een goede filmscanner, moet wel een Nikon V-ED of 500 zijn.
AdventureRider
Berichten: 120
Lid geworden op: ma feb 14, 2005 01:03
Locatie: Dordrecht

Trouwens, met het hele verhaal lezen, ben je zeker wel even zoet mee geweest. Braaf hoor.
Ik het vind leuk om te horen dat je het goed vond.
Plaats reactie