welke motor moet ik nemen

voor algemene onderwerpen die wel iets met motoren te maken hebben, maar die niet in de onderstaande categorieën thuishoren.

Moderator: ghulst

Plaats reactie
roel
Berichten: 4
Lid geworden op: ma feb 07, 2005 16:49
Locatie: gemert

hoi

ik wil een offroad motor kopen met kenteken maar weet niet welke
er zijn er eigenlijk te veel,

ik wil hem gebruiken voor woon/werk verkeer
af en toe een keer door de bossen
maar hoofdzakelijk voor op de weg
zeg maar 70%asfalt 30% offroad

en dan nog een vraag heeft zo`n motor veel onderhoud nodig
of evenveel als een gewone wegmotor
mijn budget ligt tussen de 1000-2500 euro

wat raden jullie mij aan??

met vriendelijke groet roel
STTEVE
Berichten: 1193
Lid geworden op: do okt 03, 2002 12:53
Locatie: HILVERSUM
Contacteer:

All road dus....
Electrische starter is dan wel lekker

Low budget???? Yamaha XT600E heel betrouwbaar, oerdegelijke techniek, prima voor korte tripjes. maar te weinig vermogen voor rondje europa in 3 weken. Honda XL600 (kickstarten!!) of beter nog de NX650 is net zoiets.
Suzuki DR650 of Kawa KLX650, kan ook.

De laatste 2 zijn niet veel verkocht maar wel goed

Wil je er ook mee op vakantie dan is een 2-cilinder als een Transalp of een BM<WGS80 wel lekker

Onderhoud valt wel mee, je kan een hoop (kettingen, tandwielen ed, luchtfilters en oliewissels) zelf doen

Ideale fiets...een Yamaha TT600R (maar dat mag je tegen niemand zeggen)
Steve

TT600R - TT350 - www.tt600r.nl
tygercoene
Berichten: 118
Lid geworden op: di apr 20, 2004 19:30
Locatie: aalter
Contacteer:

Hallo.... Alhoewel ik een DR350 viertakt heb ingeruild voor een 2-takt dan denk ik dat voor jou zeker een viertakt nodig is.

Goed voor je woon-werkverkeer en uiteraard ook voor Enduro.

Als je vinnige motor wil, kan ik je een Yamaha WR.... aanraden.
Als je een rustiger machien wil is een DR zeker je ding. En ook vrij goedkoop te vinden.

Kijk maar op de zoeksites.

Trouwens... ben je van Nederland of België????
Tyger of the "off" Road.
Noppy
Berichten: 2958
Lid geworden op: vr feb 13, 2004 23:49
Locatie: Midden-Nederland

Hoi Roel,

Gefeliciteerd alvast met je budget, het kúnnen uitgeven is haast/vaak nog leuker dan het daardwerkelijke uitgeven :lol:

Je vraag ging om een off-road motor maar uit je woorden begrijp ik dat je eigenlijk een all-road motor wilt nemen.

Indien je 30% off-road wilt dan is dat voor nederlandse begrippen beste wel vaak. Bij leren off-roaden horen helaas vallen en opstaan. Voor het opstaan (optillen) is de grens van 'leuk' ongeveer bij 150kg. Daarboven is het niet leuk meer om hem 5 keer op één dag op te tillen of uit de modder te wrikken; een lichte motor vliegt over de modder ipv er doorheen.

2-cilynders zijn er niet onder de 150 kg dus de KTM LC8, Transalp, de Africa Twin en de Super Tenere vallen dan af. Dan hou je nog over de Teneré, de XR400 of de TTR, beide verbouwde Yamaha XT's met soms water- soms luchtkoeling, de Honda dominator en de suzuki.

Leren impliceert soms ook vast staan op de meest onmogelijke punten, waar je nog maar nét met één puntje van je teen met moeite je motor omhoog kunt houden. Kickstarten kan je dan helemaal wel vergeten. Vallen betekend dan bijv. nét in de sloot vallen, nét van een helling afkukelen etc. Een knopje om te starten is dan ideaal!

Qua veerwegen zijn momenteel de Suzuki DRZ 400 vanaf 2003 en de TTR tot 2003 de enige allroads met engiszins op het terrein afgestelde veerwegen. De DRZ heeft Showa's met 35 cm veerweg en de TTR heeft Öhlins met een soortgelijke veerweg. De TTR is met luchtkoeling ideaal voor onbewoonde gebieden; de kans op lekkage of andere pech heb je niet!

De gemiddelde endurist zal deze machines voor enduro wedstrijden veuls te zwaar vinden (rond de 130kg), maar ze gaan dan ook langer mee en zijn minder onderhoudsgevoelig (km standen van 100.000+ zijn bekend).

Dit zijn allebei fietsen waarmee je ook over de snelweg naar de Ardennen of Eifel kunt rijden.

Tenslotte: voor jouw budget wordt het écht interessant om vanuit Duitsland te gaan importeren. Zoek maar eens op www.mobile.de op woorden als DRZ of TTR of XR 400.

Nou veel plezier met de voorpret en we horen wel wat je conclusies zijn!

Take care,

Noppy
:toost:
BasGort
Berichten: 143
Lid geworden op: di jul 20, 2004 17:49
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Een Suzuki DR-750 of 800.

Prima motor voor op de weg en leuk voor all-road.

Off road is die misschien een beetje zwaar.

Ook deze is minder verkocht in Nederland, maar oerdegelijk. Eventuele onderdelen zijn makkelijk via ebay te verkrijgen. Heeft daarnaast ook nog een stoere uitstraling (Parijs - Dakar looks) vergeleken met alle andere genoemde motors.

Ze zijn te koop tussen de 1000,- en 2500,-.

Ik zou voor een oudje gaan van voor 1991.
Afbeelding
Mooi en goedkoop!

Groeten,
Bas
Laatst gewijzigd door BasGort op ma feb 07, 2005 22:38, 1 keer totaal gewijzigd.
Internationale DR Big Meeting
19 - 20 - 21 MEI 2006
Zie www.DRBigClubHolland.nl
Joop
Berichten: 950
Lid geworden op: do jan 01, 2004 20:28
Locatie: Zelhem

Ik denk dat er in die prijsklasse wel een goede KTM LC4 te vinden is. Je kunt er plezierig offroad mee rijden en er ook goed mee op de weg rijden en verder zijn het oerbetrouwbare blokken van 400 of 600cc :idea:
crossboss
Berichten: 43
Lid geworden op: zo jun 29, 2003 00:03
Locatie: Gilze
Contacteer:

BasGort schreef:Een Suzuki DR-750 of 800.



Ik zou voor een oudje gaan van voor 1991.
Afbeelding
Mooi en goedkoop!

Groeten,
Bas
Ik vind hem echt spuuglelijk. lomp geval.
gassen
Berichten: 1308
Lid geworden op: di mar 30, 2004 22:24
Locatie: Limboland

Als je het voor woon/werk gebruikt, neem dan zeker iets met goed licht !
De meeste Enduros hebben voor en achterlicht en daarmee is ook alles gezegd.
Ik denk dus dat jij idd in de categorie XT600, XR600/650 XL600 DR350-600 KL(X) 600 valt , zeker met dat budget moet er een goede te vinden zijn.
Onderdelen op bijna elke hoek van de straat de kopen.
Hondas en Yamaha zijn bewezen betrouwbaar en de rest is ook niet verkeert.

Heb je zelf een idee??
Wegen? Waar wij gaan zijn geen wegen!
EXC450-R / KLX250
Noppy
Berichten: 2958
Lid geworden op: vr feb 13, 2004 23:49
Locatie: Midden-Nederland

En,

wat is 't geworden??

Noppy
:toost:
Zeeuwse Klei
Berichten: 198
Lid geworden op: za feb 26, 2005 19:44
Locatie: 's-Heerenhoek

Mijn motor is een DR 650R van 93. Dat is dan ook gelijk mijn eerste motor, dus veel vergelijkingsmateriaal heb ik niet.

Ik vind persoonlijk dat hij gewoon behoorlijk zwaar aandoet, door het hoge zwaartepunt lijkt hij zelfs wat zwaarder dan een Transalp (vind ik). Verder heeft hij veel gewicht op het voorwiel, wardoor ie in zand en bagger wel eens wat nerveus kan zijn. Vergeleken met een KTM 525 is hij loodzwaar, idem bij een 620 lc4

Al met al staat de DR prima zijn mannetje, want tot dusverre heeft hij me nog niet laten staan (16.000 km) waarbij zeker 80% straatwerk was. Daarvoor is hij bij uitstek geschikt doordat het gewoon een rustig blok is. Over de snelweg draait ie bij dik 120 iets van 5000 toeren bij een normale (originele) vertanding. Ook bij de midsummer 1000 die ik er mee heb gereden verdedigt hij zijn plekje prima. Ik heb er overigens een stel Supermotard wielen bij gescharreld naast de nopjes, waardoor ik er echt alle kanten mee op kan. Voordeel van de DR is bijvoorbeeld ook de tankinhoud die standaard al 15 liter bedraagt. Daar kom ik normaalgesproken al 250 km mee, doe dat maar eens met een echte enduro...

Gewild zijn ze niet, waardoor ze minder duur zijn dan XR's en andere motoren, terwijl de techniek gewoon goed is. (ze zijn maar erg kort ingevoerd in nederland) Vering is een zwak punt van de Suzi's, daar dient voor terreinwerk wel wat in te worden geinvesteerd.

Je hebt ze in verschillende uitvoeringen, de R, RE RS en de RSE uitvoering. E staat voor electrostart en S voor een "gekuipte" versie.

Dat weet ik ervan, wie weet heb je er wat aan...
Max_Kool
Berichten: 417
Lid geworden op: di mei 31, 2005 14:30
Locatie: Delfgauw

En dan heb je ook nog de DR650SE, de opvolger zeg maar van jouw motor. Eigenlijk best een leuke fiets:

Afbeelding

Volgetankt 160 kg. Niet echt serieus (a la KTM EXC 525) , wel leuk en oerbetrouwbaar.
Zeeuwse Klei
Berichten: 198
Lid geworden op: za feb 26, 2005 19:44
Locatie: 's-Heerenhoek

Max_Kool schreef:En dan heb je ook nog de DR650SE, de opvolger zeg maar van jouw motor. Eigenlijk best een leuke fiets:

(afbeelding)

Volgetankt 160 kg. Niet echt serieus (a la KTM EXC 525) , wel leuk en oerbetrouwbaar.
Klopt Max (Hans)... Vergeet ik nog :oops: ... Deze (SE) heeft een nieuw blok en een ander frame dan mijn R. Wat meer koppel en een fractie minder piekvermogen volgens de boeken. De nieuwere versie is iets lichter dan de oude die voor 170 kg in de boeken staat. Ook is de vering een stukje beter (en dat mag wel ook, de standaard vering is niet bepaald om over naar huis te schrijven...)

Voordeel van de DR is dat hij toch weer een stukje terreinwaardiger is dan de latere XT's door grotere veerwegen.
Max_Kool
Berichten: 417
Lid geworden op: di mei 31, 2005 14:30
Locatie: Delfgauw

Wij kennen mekaar is het? Denk denk denk....

Jij hebt vast een andere nickname op een ander forum.
Zeeuwse Klei
Berichten: 198
Lid geworden op: za feb 26, 2005 19:44
Locatie: 's-Heerenhoek

Max_Kool schreef:Wij kennen mekaar is het? Denk denk denk....

Jij hebt vast een andere nickname op een ander forum.
Niet persoonlijk, maar heb de naam (en het Dakar-logo) al meer voorbij zien komen...

http://www.motor-forum.nl/forum/topic.p ... st/3275652

http://www.allroadmaniacs.nl/index.php/ ... ml#msg7670

Je ziet zo eens wat hè :lol:

Mijn nick is op alle fora hetzelfde, om verwarring te voorkomen...
Max_Kool
Berichten: 417
Lid geworden op: di mei 31, 2005 14:30
Locatie: Delfgauw

Ik kan ook nergens komen of ze herkennen me. :D ;)

Maar inderdaad, we doen dezelfde kroegen aan.
Plaats reactie