Bib-mousse en gebroken spaken

voor alle (rij) technische vragen en antwoorden

Moderator: ghulst

Plaats reactie
Jo VdB

Sinds kort rij ik met BIB-mousse. Alle horror-verhalen tot spijt over het zelf opleggen e.d., had ik er vroeger mee moeten starten.
Er is nl. niks moeilijk aan het zelf opleggen van zo'n mousse...

MAAR : ik heb de laatste 3 x dat ik gereden heb, telkens een spaak in mijn voorwiel kapot gereden :cry:
Is dit een gekend fenomeen ? Of rij ik misschien iets te onbezonnen (band kan stoch niet stuk) en rij ik daardoor de spaken kapot ?

Heeft iemand hier ervaringen mee, of is dit bad luck ??

Ik heb nu al meer spaken kapotgereden als op 4 jaar :cry:

Jo VdB
Zot
Contacteer:

Op het moment dat 1 spaak het begeeft hebben de anderen ook al flink te lijden gehad. Alle spaken vernieuwen is het beste in jouw geval.
Afbeelding
Erik V

Het is nu ongeveer 5 jaar dat ik met bib-mousse banden rij en ik heb inderdaad meer gebroken spaken sindsdien, maar meestal vanachter, en zeker niet zo talrijk als Jo Vdb. Misschien heb je toch een beetje te veel vertrouwen omdat je weet dat je niet lek kunt rijden ? Ik zou dus blijven proberen om zo "zuiver" mogelijk te rijden, dus rotsen en boomwortels zoveel mogelijk vermijden. Wat misschien ook wel kan is dat met de extreme temperaturen de mousse warmer en dus ook zachter wordt en dat er daardoor meer impact is op je velg.
huskie

Ben juist terug uit Zuid frankrijk van 3 dagen offroad sturen. Rij met zachte banden omdat ik dat lekkerder vind. Maar dus de laatste dag een "snakebite" opgelopen. Oooo had ik maar bib-mousjes in mijn wieltje gehad. Gelukkig was het de laatste paar uurtjes maar toch.
Jo.... hoe zacht staan banden met bib-mouse?
Huskie op een Ktm!
Kan het gekker?
Joop

Jo VdB schreef:MAAR : ik heb de laatste 3 x dat ik gereden heb, telkens een spaak in mijn voorwiel kapot gereden :cry:
Is dit een gekend fenomeen ? Of rij ik misschien iets te onbezonnen (band kan stoch niet stuk) en rij ik daardoor de spaken kapot ?
Jo VdB
Jo, ik denk dat je iets te onbezonnen rijdt met je bib-mousse met de gedachte hij kan toch niet lek. Heb je nog geen deuken in de velg gereden sinds je met een bib-mousse rijdt :?: De kans op het rijden van deuken in je velg is met een bib-mousse ook veel groter. Ik denk dat de spanning vergelijkbaar is met zo onveer 0.8 bar, een gewone binnenband zou je dan snel lek rijden lek rijden op rotsachtige ondergrond. Zelf rij ik in het buitenland met 1.3-1.5 bar om de kans op het lek rijden te minimaliseren. Als je bij Johan van de Wal in Andorra gaat rijden ben je verplicht je band op te pompen to 2.5 bar :!: , gelukkig reed ik daar met bib mousse. :D :D
huskie

2,5bar??? Dan stuiter ik zo de afgrond in :lol:
Huskie op een Ktm!
Kan het gekker?
Max_Kool

Zeker om lekstoten tegen de velgrand te voorkomen. Lijkt me niet fijn...
Joop

Max_Kool schreef:Zeker om lekstoten tegen de velgrand te voorkomen. Lijkt me niet fijn...
Ondanks deze hoge bandenspanning waren er in deze week toch nog 2 lekke banden :(
Plaats reactie