Verbodsborden, welke zijn er en wat mag je daar wel?

voor algemene onderwerpen die wel iets met motoren te maken hebben, maar die niet in de onderstaande categorieën thuishoren.

Moderator: ghulst

Plaats reactie
Noppy

Ik heb een leuk overzicht gevonden van de diverse verbodsborden in onze bossen/natuurgebieden.

http://home.wanadoo.nl/huubc/frames/mtb ... orden.html

Het is een interessant overzicht, waar wij als motorrijders ook wel wat aan hebben!

Noppy
:toost:
Dr_Bean
Contacteer:

Mja, ik heb me ook al tijden afgevraagd opf het niet zo is dat de mensen die borden bedenkenzich ook aan regels dienen te houden, zoals bijv het aanmelden van verkeersborden.

Zijn deze borden bijv. allemaal ergens geregistreerd en voor de bruger (die ze gacht wordt te kennen) op te zoeken?? Of moet maar iedereen het weten.

Ik heb respect voor bosbeheer, en wil me er graag aan houden, maar effe afgezien van dat je vaak die groen bordjes nauwelijks zien kan of dat ze helemaal ingegroeid zijn, moet je ook nog bij ieder bordje stoppen, je bril opzetten en ze uitgebreidt gaan lezen. Ik kan me niet voorstellen dat onze wetgever dat zo bedoeld heeft. (maar dat zegt weinig :roll: )
baksteen
Contacteer:

Noppy schreef:Ik heb een leuk overzicht gevonden van de diverse verbodsborden in onze bossen/natuurgebieden.

http://home.wanadoo.nl/huubc/frames/mtb ... orden.html

Het is een interessant overzicht, waar wij als motorrijders ook wel wat aan hebben!

Noppy
Dit zijn veelal borden die door de min of meer particuliere organisatie's zijn neergezet.
Als je je op hun terrein begeeft heb je je dus te gedragen aan de regels die zij opstellen, zo ongeveer zoals wanneer je ergens bij iemand in huis op bezoek komt, zeg maar ;)

Wat algemene info over landelijk geldende borden:
http://members.chello.nl/~t.dekkers1/b-index.htm
http://proto.thinkquest.nl/~klb019/
Dr_Bean
Contacteer:

baksteen schreef: Dit zijn veelal borden die door de min of meer particuliere organisatie's zijn neergezet.
Als je je op hun terrein begeeft heb je je dus te gedragen aan de regels die zij opstellen, zo ongeveer zoals wanneer je ergens bij iemand in huis op bezoek komt, zeg maar ;)
mja.. dat hangt er enige maten van af:
Als de wegen in het prive terrein onder de openbare wegenwet vallen, hebben de net standaard borden dus weinig betekenis denk ik.
Op veel terreinen is het zo dat de wegen onder de openbare wegenwet vallen (bijv Universiteitsterreinen, ziekenhuizen e.d.). Als je hier een ongeluk krijgt komt ook gewoon de politie enzo. De politie is ook de enige die er echt wat te zeggen heeft (een locale wacht mag niet veel doen bijv.).

Ik vraag me dus wel af hoe dat bij dit soort bosgebieden zit: Waarschijnlijk is het dus inderdaad een privee terrein met openbare wegenwet. Verder heb je je te houden aan de regels die de beheerder op stelt. Doe je dat niet kan hij/zij je staande houden en de politie waarschuwen. Als je doorrijdt heeft ie waarschijnlijk geen poot om op te staan.

Kortom: Zoals gewoonlijk zijn de nette mensen de dupe (die blijven staan en voeren en gesprek), en de wildcrossers die toch al dwars over de hei jakkerde zijn wettelijk niet of nauwelijks aan te pakken, maar daar ging het toch allemaal om?
baksteen
Contacteer:

Dr_Bean schreef:
mja.. dat hangt er enige maten van af:
Als de wegen in het prive terrein onder de openbare wegenwet vallen, hebben de niet standaard borden dus weinig betekenis denk ik.
Op veel terreinen is het zo dat de wegen onder de openbare wegenwet vallen (bijv Universiteitsterreinen, ziekenhuizen e.d.). Als je hier een ongeluk krijgt komt ook gewoon de politie enzo. De politie is ook de enige die er echt wat te zeggen heeft (een locale wacht mag niet veel doen bijv.).

Ik vraag me dus wel af hoe dat bij dit soort bosgebieden zit: Waarschijnlijk is het dus inderdaad een privee terrein met openbare wegenwet. Verder heb je je te houden aan de regels die de beheerder op stelt. Doe je dat niet kan hij/zij je staande houden en de politie waarschuwen. Als je doorrijdt heeft ie waarschijnlijk geen poot om op te staan.

Kortom: Zoals gewoonlijk zijn de nette mensen de dupe (die blijven staan en voeren en gesprek), en de wildcrossers die toch al dwars over de hei jakkerde zijn wettelijk niet of nauwelijks aan te pakken, maar daar ging het toch allemaal om?
Iedere weg waar je zo op kunt rijden valt onder de bepalingen van de Wegenverkeerswet, dat klopt.
Ook als dat particuliere tereinen zijn. Maar....er zijn nogal wat instantie's als staatsbosbeheer, natuurmonumenten en dergelijke die zelf ook toezichthouders hebben. Die zijn Bijzonder OpsporingsAmbtenaar en hebben voor hun terrein ook bepaalde bevoegdheden zoals stoptekens geven en bekeuren bv!!

Het probleem zit er hoogstens in dat je van te voren nauwelijks weet wie wel/niet bevoegd is (behoudens politie) om je dat soort aanwijzingen te geven.
Freek
Site Admin
Contacteer:

Ik heb ook ooit wat op een rijtje gezet;

http://home.planet.nl/~freekkno/page7.html
Freek

Noppenforum brengt je op het slechte pad.
Dr_Bean
Contacteer:

Tja, de functie en vooral bevoegdheden van zo'n BOA blijft onduidelijk, en ik krijg de indruk dat ze dat graag zo houden om mensen bang te houden.

Ik vergelijk het met de parkeerwachters, waarvan veel mensen ook denken dat het politie is: Als je niet betaald op een betaald parkeerplek staat dan kunnen zij een belastingaanslag uitschrijven; Maar sta je gewoon illegaal geparkeerd, dan kunnen zij NIETS doen, want het is geen politie!

Is er/heeft iemand een wettelijke beschrijving van de bevoegdheden van een BOA?
baksteen
Contacteer:

Dr_Bean schreef:Tja, de functie en vooral bevoegdheden van zo'n BOA blijft onduidelijk, en ik krijg de indruk dat ze dat graag zo houden om mensen bang te houden.

Ik vergelijk het met de parkeerwachters, waarvan veel mensen ook denken dat het politie is: Als je niet betaald op een betaald parkeerplek staat dan kunnen zij een belastingaanslag uitschrijven; Maar sta je gewoon illegaal geparkeerd, dan kunnen zij NIETS doen, want het is geen politie!

Is er/heeft iemand een wettelijke beschrijving van de bevoegdheden van een BOA?
*grin, d'r is geen algemene beschrijving voor een BOA.
De politie en sommige delen van bv Kmar zijn "algemeen opsporingsambtenaar". Die hebben opsporingsbevoegdheid die "algemeen" zijn, dus vrij vertaald...overal voor, voor alle wetten en voortvloeisels daarvan.

Het bijzondere van een BOA zit erin dat hij specifiek voor een bepaald en vastomkaderd gebied of (deel van) wet opleiding en opsporingsbevoegdheid heeft. Treinconducteurs zijn bv BOA, maar hebben heel andere bevoegdheden als boswachters/parkeerwachters/douane/ rijksverkeersinspectie enzenz...Er zijn 100den verschillende soorten BOA.

En soms heb je, met name bij natuurbeheer bv, 2 mensen naast elkaar staan die hetzelfde gekleed zijn en die verschillende bevoegdheden hebben ;)
Plaats reactie