Ik rijdt sinds kort op een KTM 640 adventure en nu ben ik van plan binnenkort voor het eerst zelf mijn banden te gaan wisselen. Nu heb ik hierover een paar vragen.
Moet de band (in de hiel) nog ingevet worden?
Moet het wiel nog gebalanseerd worden?
Zelf banden leggen
Moderator: ghulst
ik vet de hiel altijd in (behalve tijdens reparaties onderweg)
het voordeel is dat de band vlotter over de velg gaat en makkelijker op de velg "zet" bij het oppompen
indien je veel weg doet, dan zou ik balanceren
voor off-road maakt dit volgens mij weinig verschil uit
Gery
het voordeel is dat de band vlotter over de velg gaat en makkelijker op de velg "zet" bij het oppompen
indien je veel weg doet, dan zou ik balanceren
voor off-road maakt dit volgens mij weinig verschil uit
Gery
'12 250 EXC-F 6 Days
'99 200 EXC (uit nostalgie...)
Ride it like you stole it!
'99 200 EXC (uit nostalgie...)
Ride it like you stole it!
Ik balanceer nooit, maar ik maak dan ook geen snelheden boven de 110 a 120 km per uur. Op de weg dan hé.
-
- Berichten: 36
- Lid geworden op: vr jun 17, 2005 17:24
- Locatie: woerden
Kijk, daar heb ik wat aan.
Bedankt voor de tips. Ik ga het eerst maar zonder balanceren proberen, kan ik dan altijd nog doen als dat nodig blijkt.
Bedankt voor de tips. Ik ga het eerst maar zonder balanceren proberen, kan ik dan altijd nog doen als dat nodig blijkt.
misschien rare vraag,maar heb jij dan altijd bandijzers mee?Gery400 schreef:ik vet de hiel altijd in (behalve tijdens reparaties onderweg)
het voordeel is dat de band vlotter over de velg gaat en makkelijker op de velg "zet" bij het oppompen
indien je veel weg doet, dan zou ik balanceren
voor off-road maakt dit volgens mij weinig verschil uit
Gery
gasgas ec300 2005 (nog steeds maar enkel de onderdelen wegens diefstal)
blije eigenaar van een gloednieuwe TM EN300
blije eigenaar van een gloednieuwe TM EN300
Ikke in ieder geval wel, 2 bandenijzers, plakspullen, handpompje en bij 'echte' ritten eventueel ook nog binnenbanden. Dat wisselt net effe sneller. Vervolgens kun je thuis plakken en die banden weer als reserve meenemen.
en wat word er dan bedoelt met echte ritten? 3-daagse enzo? want wij zijn een off road groepje (quads en enduro motoren) en rijden ook elk weekend maar ik ben de enige die wat gerief meeheeft, maar zeker geen bandenplakspul
greetz
greetz
gasgas ec300 2005 (nog steeds maar enkel de onderdelen wegens diefstal)
blije eigenaar van een gloednieuwe TM EN300
blije eigenaar van een gloednieuwe TM EN300
Als ik alleen ga rijden maak ik het nooit te gek, te lang en te ver weg. Als ik verder uit de buurt ga neem ik eigenlijk altijd wat spul mee.
En in Nederland altijd een mobiele telefoon en ( in mijn geval ) KNMV pas bij me, wel effe duwen tot de eerste grote weg...
Vallen, opstaan en weer doorgaan...
Gebruik 3 bandenlichters. Dat gaat veel makkelijker dan met 2.
Koop lichters met een "haakje" aan een kant (voor het afhalen) en een plat stuk aan de andere kant (opleggen)
Ik gebruik sinds kort een setje Hazet van 20 cm. Kost wat maar dan heb je ook wat. 20cm gaat makkelijk in je gereedschapstasje.
Dat invetten scheelt echt. Ik vergeet het telkens maar een klein potje groene zeep voor onderweg zou wel fijn zijn. Juist onderweg wil je zo makkelijk mogelijk kunnen werken.
Koop lichters met een "haakje" aan een kant (voor het afhalen) en een plat stuk aan de andere kant (opleggen)
Ik gebruik sinds kort een setje Hazet van 20 cm. Kost wat maar dan heb je ook wat. 20cm gaat makkelijk in je gereedschapstasje.
Dat invetten scheelt echt. Ik vergeet het telkens maar een klein potje groene zeep voor onderweg zou wel fijn zijn. Juist onderweg wil je zo makkelijk mogelijk kunnen werken.
smurf.
-
- Berichten: 36
- Lid geworden op: vr jun 17, 2005 17:24
- Locatie: woerden
Gebruik je groene zeep als vet? Ik zat meer aan vaseline of zoiets te denken.
Ik heb een setje van 3 lichters liggen, er zit een haakje bij om de lichter vast te klemmen op een spaak. Soort van derde hand.
Het setje komt bij Sommer vandaan met twee lange van een centimeter of 35 en een kortere van ongeveer 25 centimeter.
Ik heb een setje van 3 lichters liggen, er zit een haakje bij om de lichter vast te klemmen op een spaak. Soort van derde hand.
Het setje komt bij Sommer vandaan met twee lange van een centimeter of 35 en een kortere van ongeveer 25 centimeter.
ik draag steeds 2 kleine bandijzers mee (Hazet, iets minder dan 20 cm)Klx300R schreef:misschien rare vraag,maar heb jij dan altijd bandijzers mee?Gery400 schreef:ik vet de hiel altijd in (behalve tijdens reparaties onderweg)
het voordeel is dat de band vlotter over de velg gaat en makkelijker op de velg "zet" bij het oppompen
indien je veel weg doet, dan zou ik balanceren
voor off-road maakt dit volgens mij weinig verschil uit
Gery
die zitten in mijn heuptasje (sjakoche)
op het voorspatbord bevestig ik een binnenband (21") en een MTB pompje
zo zit er niets in de weg, en kan je zowel een lekke band vooraan als achteraan vervangen
Gery
'12 250 EXC-F 6 Days
'99 200 EXC (uit nostalgie...)
Ride it like you stole it!
'99 200 EXC (uit nostalgie...)
Ride it like you stole it!
met groene zeep is het overtollige makkelijk te verwijderen, met als bonus schone banden en handen
1 keer dacht ik slim te zijn en spoelde ik water tussen band en velg om de groene zeep na montage te verwijderen. Dat ging wel maar toen ik daarna de binnenband weer oppompte hat ik wel een mooi waterballet van het water restant dat aan alle kanten naar buiten geperst werd.
WD40 is perfect, ik ruim het niet eens op, staat standaard op de werkbank. Maar zo'n lekkere klodder groene zeep heeft toch ook wel wat.
Vaseline gebruik ik alleen om een lik aan de binnenkant van het luchtfilterhuis te doen. Kan je mooi zien of er geen zand/stof door het luchtfilter is gekomen.
Er schijnen nog wat meer toepassingen voor Vaseline te zijn...
Hazet 650-8 is 199mm (volgens de katalogus)
1 keer dacht ik slim te zijn en spoelde ik water tussen band en velg om de groene zeep na montage te verwijderen. Dat ging wel maar toen ik daarna de binnenband weer oppompte hat ik wel een mooi waterballet van het water restant dat aan alle kanten naar buiten geperst werd.
WD40 is perfect, ik ruim het niet eens op, staat standaard op de werkbank. Maar zo'n lekkere klodder groene zeep heeft toch ook wel wat.
Vaseline gebruik ik alleen om een lik aan de binnenkant van het luchtfilterhuis te doen. Kan je mooi zien of er geen zand/stof door het luchtfilter is gekomen.
Er schijnen nog wat meer toepassingen voor Vaseline te zijn...
Hazet 650-8 is 199mm (volgens de katalogus)
smurf.
Geen echt vet of olie producten gebruiken om banden op te leggen!
- het blijft glijden, waardoor de band niet vast gaat zitten
- veel producten tasten de band en zeker de binnenband aan
Lekker afwasmiddel, groene zeep of echt 'bandenvet' (=ook zeep, geen vet!). Voordeel van al deze middelen is dat ze na het opleggen snel indrogen en de band goed vastplakken op de velg.
ik heb meer dan zat aan 2 bandenlichtertjes (22cm), die heb ik dan ook altijd bij me, samen met een pompje, wat patronen (voor als ik lui ben) en een plaksetje.
Bij lange ritten daat er een 18" binnen band mee: Bij lekrijden wisselen, en dan s'avonds op je gemakt, droog en schoon, het lekke binnenbandje plakken voor de volgende keer.
grts
- het blijft glijden, waardoor de band niet vast gaat zitten
- veel producten tasten de band en zeker de binnenband aan
Lekker afwasmiddel, groene zeep of echt 'bandenvet' (=ook zeep, geen vet!). Voordeel van al deze middelen is dat ze na het opleggen snel indrogen en de band goed vastplakken op de velg.
ik heb meer dan zat aan 2 bandenlichtertjes (22cm), die heb ik dan ook altijd bij me, samen met een pompje, wat patronen (voor als ik lui ben) en een plaksetje.
Bij lange ritten daat er een 18" binnen band mee: Bij lekrijden wisselen, en dan s'avonds op je gemakt, droog en schoon, het lekke binnenbandje plakken voor de volgende keer.
grts
Iid geen vet of WD, maar zeep!
Voor de 640 adventure zou ik uitbalanceren toch aanraden ivm met de hoge snelheden die gehaalt kunnen worden.
Binnenband voor onderweg een 19" voorband past achter (18") en voor (21").
Deze band had ik tijdens de wedstrijden onder mijn jas . Ventiel vlak tegen de band aanplakken met McGyver-tape en omdoen als een rugzak.
Oppompen , daar heb (had) ik patronen voor. Slechts 2 x (=4 patronen)nodig gehad in al die jaren.
Banden lichters , 2 stuks om de band eraf te halen en met de laarzen aan erop stampen (bij gebrek aan een rubber hamer).
Bandenlichters zaten op de achterbrug gemonteerd met 2 M6 bouten.
Het was dus wel meer gewicht, maar wel gegarandeerd aankomen als het op de banden aankwam;daar gaat het tenslotte in eerste instantie om.
Voor de 640 adventure zou ik uitbalanceren toch aanraden ivm met de hoge snelheden die gehaalt kunnen worden.
Binnenband voor onderweg een 19" voorband past achter (18") en voor (21").
Deze band had ik tijdens de wedstrijden onder mijn jas . Ventiel vlak tegen de band aanplakken met McGyver-tape en omdoen als een rugzak.
Oppompen , daar heb (had) ik patronen voor. Slechts 2 x (=4 patronen)nodig gehad in al die jaren.
Banden lichters , 2 stuks om de band eraf te halen en met de laarzen aan erop stampen (bij gebrek aan een rubber hamer).
Bandenlichters zaten op de achterbrug gemonteerd met 2 M6 bouten.
Het was dus wel meer gewicht, maar wel gegarandeerd aankomen als het op de banden aankwam;daar gaat het tenslotte in eerste instantie om.
Wegen? Waar wij gaan zijn geen wegen!
EXC450-R / KLX250
EXC450-R / KLX250
Jep.
Balanceren: Als je je remklauw even goed vrij drukt en je motor op een bok ofzo hebt (dus het wiel goed vrij) kan je best kijken of er een zwaarste punt in het wiel zit (evt een beetje helpen draaien): Met een paar kleine spaakloodjes balanceer je dan uit de hand de band, genoeg tot 140km/h.
ik heb 2 alu bandenlichters, dat weegt niks.
19"is een goede oplossing, maar omdat ik voor de LC8 achter een 150 band heb en voor een 90, is het verschil wel erg groot. Ik rij in de praktijk 10x vaker achter lek dan voor, bijna altijd spijkers e.d. opgepikt door driften denk ik.
Balanceren: Als je je remklauw even goed vrij drukt en je motor op een bok ofzo hebt (dus het wiel goed vrij) kan je best kijken of er een zwaarste punt in het wiel zit (evt een beetje helpen draaien): Met een paar kleine spaakloodjes balanceer je dan uit de hand de band, genoeg tot 140km/h.
ik heb 2 alu bandenlichters, dat weegt niks.
19"is een goede oplossing, maar omdat ik voor de LC8 achter een 150 band heb en voor een 90, is het verschil wel erg groot. Ik rij in de praktijk 10x vaker achter lek dan voor, bijna altijd spijkers e.d. opgepikt door driften denk ik.
-
- Berichten: 36
- Lid geworden op: vr jun 17, 2005 17:24
- Locatie: woerden
Het is gelukt. Nieuwe achterband is gemonteerd. Het was even zoeken naar de beste manier om de band eraf te wippen, maar na even kloten is het gelukt. Nieuwe band ingesmeerd met afwasmiddel en dat werkt perfect! De band gleed er bijna vanzelf in. Toen even schrikken....voor de montage moet je de rijrichting natuurlijk even controleren, maar dat was ik in mijn enthousiasme even vergeten! Gelukkig zat ie goed.
Oppompen en weer in de achterbrug gehangen. Paar keer ronddraaien, en de band stopt iedere keer op een andere positie, dus niet ergens een echt zwaar punt. Oude lood heb ik dus gewoon laten zitten en rijden maar.
Het is tijdens het rijden niet te merken dat de band niet goed uitgebalanceerd is, zelfs bij hoge snelheden.
Iedereen bedankt voor de tips!!!
Oppompen en weer in de achterbrug gehangen. Paar keer ronddraaien, en de band stopt iedere keer op een andere positie, dus niet ergens een echt zwaar punt. Oude lood heb ik dus gewoon laten zitten en rijden maar.
Het is tijdens het rijden niet te merken dat de band niet goed uitgebalanceerd is, zelfs bij hoge snelheden.
Iedereen bedankt voor de tips!!!