Kan er iemand mij vertellen waarom nagenoeg alle crossmotoren uitgerust zijn met een linksysteem achteraan? Waarom word de achterveer bijvoorbeeld niet rechtstreeks op de achterbrug bevestigd?
Aangezien dit linksysteem toch wel wat kost en ook onderhoud vraagt, moet er toch een duidelijk voordeel zijn?
Waarom linksysteem?
Moderator: ghulst
-
- Berichten: 6
- Lid geworden op: ma dec 23, 2002 17:10
- Locatie: Lint (België)
Kawa-groen is MOOI!
-
- Berichten: 6
- Lid geworden op: ma dec 23, 2002 17:10
- Locatie: Lint (België)
Ja, maar de veer zelf is ook reeds progressief? Of versterkt het linksysteem de progressiviteit? Kan men dit dan ook weer niet oplossen door een nog progressievere veer te gebruiken zonder linksysteem?
Kawa-groen is MOOI!
Met een linksysteem kan de fabrikant zelf het verloop van de progressiviteit bepalen,dat is met een veer niet mogelijk.
Een veer heeft een vast verloop eventueel in meerdere stappen door gedeelten van de veer anders te wikkelen.
Het link loze systeem zoals KTM heeft als nadeel dat het veel moeilijker is om over het gehele veerbereik de juiste progressiviteit te bereiken.
WP heeft dit gedeeltelijk op gelost met een verloop op de ingaande demping via een konische naald.
Maar dit heeft als nadeel dat het bij snel reageren te traag is.
Al krijgt KTM dit wel steeds beter onder de knie.
Een veer heeft een vast verloop eventueel in meerdere stappen door gedeelten van de veer anders te wikkelen.
Het link loze systeem zoals KTM heeft als nadeel dat het veel moeilijker is om over het gehele veerbereik de juiste progressiviteit te bereiken.
WP heeft dit gedeeltelijk op gelost met een verloop op de ingaande demping via een konische naald.
Maar dit heeft als nadeel dat het bij snel reageren te traag is.
Al krijgt KTM dit wel steeds beter onder de knie.
-
- Berichten: 2183
- Lid geworden op: do jun 06, 2002 16:54
- Locatie: In de buurt van Arnhem
- Contacteer:
Bmw gebruikt dit ook op de motorfietsen (die lelijke nieuwe nep harley)
http://www.rw-racing.nl
KTM EXC300
KTM EXC300
De vering en demping moeten tegelijk progresiever worden. Dat is erg moeilijk. Een linksysteem, hoe zwaar ook is tot nu toe de beste oplossing.Jooks KLX 650 R SM schreef:Ja, maar de veer zelf is ook reeds progressief? Of versterkt het linksysteem de progressiviteit? Kan men dit dan ook weer niet oplossen door een nog progressievere veer te gebruiken zonder linksysteem?
-
- Berichten: 2183
- Lid geworden op: do jun 06, 2002 16:54
- Locatie: In de buurt van Arnhem
- Contacteer:
hoorde dat die van wp het nu ook goed doen
maar andere merken hebben tot nu toe geen goed alternatief
het is moeilijk om een demper ook progresief te maken vaken met de veer enz
maar andere merken hebben tot nu toe geen goed alternatief
het is moeilijk om een demper ook progresief te maken vaken met de veer enz
http://www.rw-racing.nl
KTM EXC300
KTM EXC300
-
- Berichten: 6
- Lid geworden op: ma dec 23, 2002 17:10
- Locatie: Lint (België)
Aha, nu heb ik het door ;
veer progressief maken geen probleem
demping progressief maken groot probleem
--> Lineaire veer met lineaire demping en linksysteem, geeft dus progressieve veer- en demperwerking! probleem opgelost.
Het linksysteem is er dus eigenlijk om veer en demper gelijk progressief te laten toenemen?
(sorry Kees, volgens mij is het perfect mogelijk een veer progressief te maken)
veer progressief maken geen probleem
demping progressief maken groot probleem
--> Lineaire veer met lineaire demping en linksysteem, geeft dus progressieve veer- en demperwerking! probleem opgelost.
Het linksysteem is er dus eigenlijk om veer en demper gelijk progressief te laten toenemen?
(sorry Kees, volgens mij is het perfect mogelijk een veer progressief te maken)
Kawa-groen is MOOI!
-
- Berichten: 2183
- Lid geworden op: do jun 06, 2002 16:54
- Locatie: In de buurt van Arnhem
- Contacteer:
link systeem zorg er eigelijk voor dat de veer in verhouding steeds verder ingedrukt word enz dus zo idd progressief wordt.Jooks KLX 650 R SM schreef:Aha, nu heb ik het door ;
veer progressief maken geen probleem
demping progressief maken groot probleem
--> Lineaire veer met lineaire demping en linksysteem, geeft dus progressieve veer- en demperwerking! probleem opgelost.
Het linksysteem is er dus eigenlijk om veer en demper gelijk progressief te laten toenemen?
(sorry Kees, volgens mij is het perfect mogelijk een veer progressief te maken)
veer is makkelijk progressief te maken b.v. door dikte van de veer te laten verlopen, of door het aantal windingen (per hoogte zeg maar)te wijzigen
http://www.rw-racing.nl
KTM EXC300
KTM EXC300
jooks,
Het is ook perfect mogelijk om een veer progressief te maken.
In principe is iedere veer progressief.
Door het veranderen van de windingen en/of diameter is dit ook weer te beinvloeden.
Maar door een linksysteem is de mate van inveerring van de veer niet meer afhankelijk of gelijk aan de mate van inveerring van het wiel.
Door de verhoudingen van het linksysteem juist te kiezen kan een fabrikant als het ware zijn eigen veerkarakter bepalen wat hij het beste vind passen bij een bepaalde motorfiets.
Het is ook perfect mogelijk om een veer progressief te maken.
In principe is iedere veer progressief.
Door het veranderen van de windingen en/of diameter is dit ook weer te beinvloeden.
Maar door een linksysteem is de mate van inveerring van de veer niet meer afhankelijk of gelijk aan de mate van inveerring van het wiel.
Door de verhoudingen van het linksysteem juist te kiezen kan een fabrikant als het ware zijn eigen veerkarakter bepalen wat hij het beste vind passen bij een bepaalde motorfiets.