pffff... motor weer stuk...

voor alle (rij) technische vragen en antwoorden

Moderator: ghulst

Plaats reactie
Estivie
Contacteer:

Voorgeschiedenis

Na een lange operatie (altijd weinig tijd) van mijn ziek brommertje (verbruikte 750 ml olie op 150 km) heb ik op 28 maart een toertje van 150 km gemaakt met mijn netjes gereviseerde DR350.

(het verhaal staat hier: http://noppenforum.messageboard.nl/foru ... php?t=3784)

De eerste 50 kilometer gingen perfect. Geen rook, draait mooi.. alles pico-bello... daarna hoor ik af en toe bij lage toeren een rare tik... ik ga om zoek naar een mogelijke oorzaak. Bij zo'n oude motor hebben een aantal dingen een "ruime speling", dus misschien is het de kick die tegen de uitlaatbocht komt af en toe...

Naarmate de rit verder verloopt, ga ik het maar steeds rustiger aan doen, want af en toe blijf ik zo'n rare klop horen. (klinkt een beetje alsof de distributieketting tegen de cylinderwand klappert denk ik).

Net als ik m'n motor in de aanhanger wil rijden (hij heeft het dus netjes 150 kilometer vol gehouden), maakt hij weer zo'n luide klak, en hij gooit z'n olie langs het kleppendeksel naar buiten..

Afbeelding

Even alle moed bij elkaar geraapt, en het blokje terug open gegooit (zat nog geen 24u in elkaar.. :( )

Wat blijkt: er is blijkbaar, na alle mogelijke manieren om dit te voorkomen, toch straalzand in de kader blijven zitten... en behoorlijk wat ook...

Afbeelding

Afbeelding

Gelukkig zat al dit zand voor de filter in het kader, en zat er maar een heel klein beetje zand aan het oliefilter (en dus niet in de motor denk ik)

dus denk ik, op dat moment, niet dat dit het probleem is. Het kleppendeksel staat namelijk met 2 alu plaatjes vast op het kader, en 1tje ging daar redelijk moeilijk op. (lees: er staat veel spanning op). Ik vermoed dat het daardoor komt dat het kleppendeksel omhoog is gekomen (de helicoils die al in de cylinderkop zaten zijn gelost) en dat rare getik, dat moet de nokkenas in de cylinderkop geweest zijn (want die komt een beetje los te liggen als het kleppendeksel los staat).

Nokkenas terug naar het revisiebedrijf (opgepolierd na controle op krassen), nieuwe helicoils in de cylinderkop, de boel op elkaar met een soort van kleurpasta of zoiets (zo kunnen ze nakijken of er ergens krassen zijn, want dan blijft die pasta zitten). Dat blijkt allemaal behoorlijk goed in orde te zijn, dus met een nieuwe koppakking vijs ik de hele boel weer in elkaar...

Het alu plaatje dat voor spanning zorgde op het kleppendeksel heb ik ingefreesd, zodat die er nu wel makkelijk op kan, en ik dus geen schrik meer hoef te hebben voor hetzelfde probleem...

Maar nu...

De motor draait na een paar keer kicken algauw weer rond, met wat blauwe rook erbij... Niks aan het handje, helm op, en even kijken of ie het goed doet. Omdat het donker is, kan ik niet goed zien of ie nu nog rookt nadat hij een 10-tal minuutjes heeft gedraait, en de motor gaat weer even aan de kant. Hij draaide in elk geval goed, dus ik maak me op dat moment weinig zorgen.

De dag erna start ik hem opnieuw, maar helaas gaat dit ook terug gepaart met een hele boel blauwe rook (erger dan een 2takt...)

Als hij warm staat is het aanzienlijk minder, maar toch nog steeds veel te veel...

Wat erger is... hij maakte tijdens een testritje nog 2 keer dat "klop" geluid. Olie afgelaten (al bij al heeft de motor 30 minuten gedraait). Die blijkt zwart/grijs te zijn, met echt wel veel aluminiumdeeltjes in, en ook wat koperdeeltjes.

Die koperdeeltjes zouden van het big-end komen, en de aluminiumdeeltjes waarschijnlijk van de zuiger heb ik me laten vertellen.

Op zich kan het dus wel dat de motor te weinig olie heeft gekregen (er zat tenslotten een hoop zand voor de filter die de olie vanuit de kader naar de motor moet filteren), en dat daardoor m'n big-end in de soep is gedraaid... Dat dat die luide kloppen heeft veroorzaakt dan dus ook, want die extra speling is misschien genoeg geweest om de (hoge compressie) zuiger tegen de cylinderkop te kloppen...

Welke gevolgen heeft zo'n kapotte big-end lager normaal gezien? Kan ik in alle waarschijnlijkheid helemaal opnieuw beginnen, of valt dat nogal mee? (al doet die massa blauwe rook natuurlijk niet echt goed aan mijn toekomstperspectief).

De zuiger & cylinderwand zag er, naar mijn mening, nog goed uit. Aan de werkzijden was het hoonprofiel al volledig weg, maar aan de zijkanten was dat nog goed te zien (normaal volgens het revisiebedrijf). Op het eerste zicht waren er geen krassen te zien, maar doordat m'n eerste diagnose fout was, heb ik dus ook niet echt heel goed gekeken...

Afbeelding

Wat ik me wel afvraag, als deze diagnose juist is, is de reden waarom het kleppendeksel is losgekomen...

Anyway.. 'k ga nu maar op zoek naar iemand die er wat beter in is als ik om m'n motor (mee) te repareren... :( (want al vind ik sleutelen leuk, 'k zou er toch graag wat meer mee rijden dan 2 keer per jaar...)
Montesa Cota 315R
huskie

Estivie, :(
Maar ik ben blij te horen dat je sleutelen wel leuk vindt :D
Haal de motor nu maar helemaal open en beoordeel elk onderdeel apart.
Dus ook carters splitsen, want met al die zand ellende moet je nu elk lager inspecteren.
Hoe krijg je hemelsnaam al dat zand daar?
Huskie op een Ktm!
Kan het gekker?
Estivie
Contacteer:

huskie schreef: Hoe krijg je hemelsnaam al dat zand daar?
Kader laten zandstralen...

Nochtans is ie daarna

1) uitgeschud (al goed voor een halve kilo zand, een beetje overdreven, maar toch...)

2) ontvet met petroleum, zodat het zand niet meer aan de zijkanten blijft plakken

3) met de tuinslang in alle mogelijke holtes gespoten

....

Maar toch zat er nog altijd héél veel in...

Ondertussen ben ik er nog eens met zo'n rioolontstopper voor de hoge drukreiniger doorgegaan, en denk ik dat alles (het meeste) er uit is.

Als de motor nu toch terug uit de kader moet, ga ik er wel voor zorgen dat er helemaal niks meer in die kader kan zitten... hoe weet ik nog niet, maar daar moet ik nu wel echt héél zeker van zijn...

(al denk ik nog altijd niet dat er zand in de motor heeft gezeten, eerder dat ie te weinig olieaanvoer heeft gekregen)
Montesa Cota 315R
huskie

Vergeten je olie inlaat/uitlaat dicht te plakken dus?
Voordat die olie het blok ingaat gaat het dus eerst door dat filter?
Huskie op een Ktm!
Kan het gekker?
Sjokske

Estivie schreef:Welke gevolgen heeft zo'n kapotte big-end lager normaal gezien? Kan ik in alle waarschijnlijkheid helemaal opnieuw beginnen, of valt dat nogal mee? (al doet die massa blauwe rook natuurlijk niet echt goed aan mijn toekomstperspectief).
Ik wil je niet al te veel ontmoedigen, maar die blauwe rook komt in ieder geval niet door een kapot big-end :idea:

Suc6 Rmee
Je moet iedereen in zijn waarde laten, vooral als het een nul is !!!
Estivie
Contacteer:

huskie schreef:Vergeten je olie inlaat/uitlaat dicht te plakken dus?
Voordat die olie het blok ingaat gaat het dus eerst door dat filter?
Je kan die in & uitlaten niet afplakken, omdat je die gewoon kapotstraalt dan. Er hadden eigelijk passende moeren in gemoeten, maar da's niet zo handig, omdat er veel zaken zijn met speciale draad (zoals van het filter onderaan de kader). Maar ja.... achteraf gezien had het toch de moeite geweest om er iets op te vinden, of had ik hem beter niet laten stralen... maar daar ben ik nu niks meer mee...

De olie gaat inderdaad eerst door een metaalfilter. Gelukkig waren de straalkorrels tamelijk groot, dus ik denk niet dat er (veel) in het blok is geraakt, maar zoals ik al zei heeft ie zeker wel te weinig olie gekregen (want het metaalgaasje zat bijna helemaal dichtgeslipt met zand)
Sjokske schreef: Ik wil je niet al te veel ontmoedigen, maar die blauwe rook komt in ieder geval niet door een kapot big-end
Nee hé... dat vreesde ik ook al.

Ik vermoed dat er minstens schade is aan de klepgeleiders, en misschien aan de segmenten van de piston..

Ach.. morgen begin ik met de démontage denk ik, en dan zie ik wel weer verder...

:roll:
Montesa Cota 315R
Estivie
Contacteer:

Nou.. even korte update..

Motor is aan gort... :

Te vergangen: big-end lager, big-end pen, oliepomp, alle andere lagers (krukas & versnellingsbak), olieseals, zuiger

Verder: cylinder boren & cylinderkop reinigen (en de rest van de motor natuurlijk)

Eind volgende week zou ik hem terug moeten hebben... m'n baal-gevoel is ondertussen al wat gezakt & het "ik wil rijden" gevoel neemt flink toe. 'k zal dus blij zijn als ik mijn oude DR terug zie... Die zal dan wel zo goed als nieuw zijn, want een hele boel andere zaken waren ook net vervangen...

Enkel zorgen dat ik hem nu niet in een moddergat laat vallen ofzo... :roll:
Montesa Cota 315R
Zeeuwse Klei

Zonde van dat DR'etje hoor....mooie brommertjes, die normaalgesproken bijna altijd blijven draaien... :(
Plaats reactie