Hallo,
Donderdagavond men nieuw speeltje afgehaald in de oranje speelgoedwinkel (KTM EXC 400 2005 Factory).Voordien had ik een EXC 450 2004.Omdat ik nogal klein van gestalte ben (1,69m en 89kg spieren! )) had ik bij men vorige moto de vorkbenen dieper door de kroonplaten laten komen en de spanring van de achterveer iets gelost,dit heeft enkel nut voor de technische stukken.Dit is echter niet de ideale manier om een motor te verlagen,toch niet de spanring lossen.
De één zegt dat je de as van de achterveer moet inkorten,de ander zegt dat je een kortere veer achteraan moet plaatsen.
Wat is nu de juiste manier om een motor een 3 cm te verlagen
Motor verlagen (korte beentjes)
Moderator: ghulst
- sjikkentip
- Berichten: 500
- Lid geworden op: zo apr 13, 2003 18:21
- Locatie: Pajotten-enduroland-Villezjeel
Laatst gewijzigd door sjikkentip op zo mei 29, 2005 21:26, 2 keer totaal gewijzigd.
KTM EXC-F 280 2011 HONDA NC700X 2012
http://nin-off-road.skynetblogs.be/
http://nin-off-road.skynetblogs.be/
-
- Berichten: 2183
- Lid geworden op: do jun 06, 2002 16:54
- Locatie: In de buurt van Arnhem
- Contacteer:
De manieren van verlagen die je noemt hebben nogal een negatief effect op het veergedrag van de motor.
De veervoorspanning verlagen heeft ook geen gunstig effect, en als je een 90 kilo weegt zal het waarschijnlijk niet aan de orde zijn
De veervoorspanning moet je instellen volgens de volgende richtlijn
http://www.reigersuspension.com/site/mo ... tel-nl.pdf
Wat denk ik beter is om gewoon je budy (het schuim) te verlagen met een elektrisch zaagmes en er dan een nieuw overtrek op doen.
De veervoorspanning verlagen heeft ook geen gunstig effect, en als je een 90 kilo weegt zal het waarschijnlijk niet aan de orde zijn
De veervoorspanning moet je instellen volgens de volgende richtlijn
http://www.reigersuspension.com/site/mo ... tel-nl.pdf
Wat denk ik beter is om gewoon je budy (het schuim) te verlagen met een elektrisch zaagmes en er dan een nieuw overtrek op doen.
http://www.rw-racing.nl
KTM EXC300
KTM EXC300
Ik ga ook voor de optie van de lagere buddy.
Aanpassen van de voorvork c.q. stand van de achterveer heeft altijd invloed op het rijgedrag. En je wilt dat ie gewoon een stukje lager is, toch?
Aanpassen van de voorvork c.q. stand van de achterveer heeft altijd invloed op het rijgedrag. En je wilt dat ie gewoon een stukje lager is, toch?
Sikkentip, heel simpel zoals hiervoor beschreven de byddyseat gewoon 3 cm verlagen. Voorheen kon je bij KTM zelfs dunnere buddyseats gewoon kopensjikkentip schreef:Hallo,Wat is nu de juiste manier om een motor een 3 cm te verlagen
Er zijn duurdere oplossingen, die tenkosten gaan van de maximale veerweg. Je kunt de motor 5 of 10cm verlagen door bussen in de voorvork en schokdemper te plaatsen. Je moet hierbij de veren verkorten.
Fabrieksopgave veerweg is 30cm(staat in de folder). Meet je echter je veerweg kom je op 28cm. Hoe kan dit?
Denk aan de terugslag veer in de voorvork. Die is ongeveer 2cm, wat de veerweg op 28cm brengt ipv de fabrieks 30cm.
Door de terugslag veer te verlengen met een teflon bus van 3cm ga je naar bevoorbeeld 3 + 2 = 5cm wordt je positieve veerweg 25cm. Zou je de veer niet verkorten zit je met een veervoorspanning van 3cm wat teveel zou worden.
Zelfde geldt voor de schokdemper.
Fabrieksopgave veerweg is 30cm(staat in de folder). Meet je echter je veerweg kom je op 28cm. Hoe kan dit?
Denk aan de terugslag veer in de voorvork. Die is ongeveer 2cm, wat de veerweg op 28cm brengt ipv de fabrieks 30cm.
Door de terugslag veer te verlengen met een teflon bus van 3cm ga je naar bevoorbeeld 3 + 2 = 5cm wordt je positieve veerweg 25cm. Zou je de veer niet verkorten zit je met een veervoorspanning van 3cm wat teveel zou worden.
Zelfde geldt voor de schokdemper.
Huskie op een Ktm!
Kan het gekker?
Kan het gekker?
Tja, ik heb ook al geprobeerd om mijn moto te laten verlagen. Ook al omdat anderen me dat aanpraatten als ik weer eens sukkelde op een helling.
De vering aanpassen was geen goed idee, want toen was het rijgedrag compleet om zeep. Snel terug naar de normale instellingen dus. Ik heb me er nu bij neergelegd dat ik nu eenmaal niet aan de grond kom, en af en toe domweg omval. (Ik ben 2 cm groter, maar bezit helaas geen 89 kg spieren - als meisje moet ik het stellen met veel minder gewicht, en dan nog half spier half vet )
Voordeel van niet aan de grond te kunnen, is dat ik nu wel verplicht ben om in de spoortjes op de voetsteuntjes te blijven staan, want als ik ga zitten ben ik bij al voorbaat verloren
De gouden raad van tante Kaat: verbeter je techniek, dan heb je geen lange benen nodig!! (Euh by the way, wil iemand me bijles geven, want het vlot toch nog niet zo lekker met die techniek )
En dat uithollen van het zadel lijkt voor mij ook geen optie want mijn poepeke houdt wel van het zachte Huskie-zadel
De vering aanpassen was geen goed idee, want toen was het rijgedrag compleet om zeep. Snel terug naar de normale instellingen dus. Ik heb me er nu bij neergelegd dat ik nu eenmaal niet aan de grond kom, en af en toe domweg omval. (Ik ben 2 cm groter, maar bezit helaas geen 89 kg spieren - als meisje moet ik het stellen met veel minder gewicht, en dan nog half spier half vet )
Voordeel van niet aan de grond te kunnen, is dat ik nu wel verplicht ben om in de spoortjes op de voetsteuntjes te blijven staan, want als ik ga zitten ben ik bij al voorbaat verloren
De gouden raad van tante Kaat: verbeter je techniek, dan heb je geen lange benen nodig!! (Euh by the way, wil iemand me bijles geven, want het vlot toch nog niet zo lekker met die techniek )
En dat uithollen van het zadel lijkt voor mij ook geen optie want mijn poepeke houdt wel van het zachte Huskie-zadel
Beter een slecht karakter dan geen karakter
Helen, je bent langer dan ik ben??
Wat ik voorstelde wordt gedaan door veerfabrikanten voor een mooi rond bedrag Daarbij wordt je veerweg slechts minder maar verder blijft de geometrie hetzelfde, dus rijgedrag verandert niet. Je bereikt slechts eerder de max veerweg.
Wat ik voorstelde wordt gedaan door veerfabrikanten voor een mooi rond bedrag Daarbij wordt je veerweg slechts minder maar verder blijft de geometrie hetzelfde, dus rijgedrag verandert niet. Je bereikt slechts eerder de max veerweg.
Huskie op een Ktm!
Kan het gekker?
Kan het gekker?
-
- Berichten: 2183
- Lid geworden op: do jun 06, 2002 16:54
- Locatie: In de buurt van Arnhem
- Contacteer:
Is juist een voordeelHelen schreef: En dat uithollen van het zadel lijkt voor mij ook geen optie want mijn poepeke houdt wel van het zachte Huskie-zadel
Als je goed wilt leren rijden moet je toch gaan staan
http://www.rw-racing.nl
KTM EXC300
KTM EXC300
Blijkbaar! Maar mijn verhoudingen zijn niet goed: lang lijf en korte beentjeshuskie schreef:Helen, je bent langer dan ik ben??
Doe ik toch! Zoals ik al zei:Rudy schreef:Is juist een voordeelHelen schreef: En dat uithollen van het zadel lijkt voor mij ook geen optie want mijn poepeke houdt wel van het zachte Huskie-zadel
Als je goed wilt leren rijden moet je toch gaan staan
Voordeel van niet aan de grond te kunnen, is dat ik nu wel verplicht ben om in de spoortjes op de voetsteuntjes te blijven staan, want als ik ga zitten ben ik bij al voorbaat verloren
Beter een slecht karakter dan geen karakter
-
- Berichten: 1680
- Lid geworden op: ma mar 03, 2003 10:34
- Locatie: N52 00.692 E5 34.350
Bij een motor met pro link (dus niet bij een KTM 450) zou je ook een ander hondebotje kunnen monteren en hem zo een paar cm te verlagen. Dan behoud je de normale veerweg en als je de voorpoten ook nog wat doorsteekt dan is de geometrie bijna niet anders dan standaard.
Je veranderd overigens wel wat aan de progressiviteit van je achterveer. Die word geloof ik wat minder progressief al je hem verlaagt.
Je veranderd overigens wel wat aan de progressiviteit van je achterveer. Die word geloof ik wat minder progressief al je hem verlaagt.
| Honda CB350K3 | BMW R1100GS
- sjikkentip
- Berichten: 500
- Lid geworden op: zo apr 13, 2003 18:21
- Locatie: Pajotten-enduroland-Villezjeel
Men techniek is niet van de slechtste maar zeker niet van de beste,verleden jaar kwam ik in Charleville bijna alle hellingen van de blauwe pistes van de 1e maal boven.Het probleem stelt zich soms op de 'stomste' momenten.Gewoon ergens blijven staan en geen voet aan de grond hebben,of eens een kleine correctie moeten doen bij het sluip- en kruipwerk...Helen schreef:De gouden raad van tante Kaat: verbeter je techniek, dan heb je geen lange benen nodig!! (Euh by the way, wil iemand me bijles geven, want het vlot toch nog niet zo lekker met die techniek )
En dat uithollen van het zadel lijkt voor mij ook geen optie want mijn poepeke houdt wel van het zachte Huskie-zadel
Ik denk dat ik kies om het zadel te verlagen en de vorkbenen 1 cm laat zakken in de kroonplaten,ik zit toch praktisch nooit,enkel in de bochten of op de straat eens...
PS:heeft dat iemand al gedaan de mousse weggesneden van een KTM zadel en hoeveel cm kan men hiermee winnen?
KTM EXC-F 280 2011 HONDA NC700X 2012
http://nin-off-road.skynetblogs.be/
http://nin-off-road.skynetblogs.be/
Volledig akkoord hoor.sjikkentip schreef:Men techniek is niet van de slechtste maar zeker niet van de beste,verleden jaar kwam ik in Charleville bijna alle hellingen van de blauwe pistes van de 1e maal boven.Het probleem stelt zich soms op de 'stomste' momenten.Gewoon ergens blijven staan en geen voet aan de grond hebben,of eens een kleine correctie moeten doen bij het sluip- en kruipwerk...
Ik denk dat ik kies om het zadel te verlagen en de vorkbenen 1 cm laat zakken in de kroonplaten,ik zit toch praktisch nooit,enkel in de bochten of op de straat eens...
De vorkbenen laten doorzakken is zeker een goeie zaak (mijn ervaring toch).
En misschien doe ik dat zadel ook ooit een keertje...
Beter een slecht karakter dan geen karakter
en nog een tip(ook minder pijnlijk, zie vorig reply ).
Van horen zeggen, dat ze het subframe verlagen door er een stukje van 0,5cm weg te halen. Verlangt wel het opnieuw lassen maar dat kan elk lasbedrijf. Daarmee haal je toch al gauw 3 cm hoogte verschil. En het verandert niets aan het weggedrag.
Van horen zeggen, dat ze het subframe verlagen door er een stukje van 0,5cm weg te halen. Verlangt wel het opnieuw lassen maar dat kan elk lasbedrijf. Daarmee haal je toch al gauw 3 cm hoogte verschil. En het verandert niets aan het weggedrag.
Huskie op een Ktm!
Kan het gekker?
Kan het gekker?
KTM biedt 3 cm lagere zadels aan. Kost ongeveer 100 euro.
Helaas niet te combineren met de 13 liter tank die ik besteld heb
Bij KTM-Sommer kun je de motor laten verlagen. Ze doen dan iets met de vering (zie hun folder, staat op het net).
Ik ga zelf proberen het zadel te verlagen. Een kennis van me heeft dat recentelijk gedaan bij zijn LC8, met een bandschuurmachine. Het zadel van de exc is toch al knetterhard, dat kan niet erger worden.
Louise
(1.68 m, 65 kg).
Helaas niet te combineren met de 13 liter tank die ik besteld heb
Bij KTM-Sommer kun je de motor laten verlagen. Ze doen dan iets met de vering (zie hun folder, staat op het net).
Ik ga zelf proberen het zadel te verlagen. Een kennis van me heeft dat recentelijk gedaan bij zijn LC8, met een bandschuurmachine. Het zadel van de exc is toch al knetterhard, dat kan niet erger worden.
Louise
(1.68 m, 65 kg).
Ja mannen onze sjikkentip staat perfect op die moto,( en ik kan het weten .komt ook wel door zijn grote. Al die gene tussen 1.65 en 1.75 hebben de ideale grote voor een standaard brommer. Ik zelf ben 1.82 en het perfekte gewicht 82(slechts een kilo buikspier Dus de benen en de armen zijn langer, zodoende werken je armen als hefboom en moet je meer kracht bundelen in je armen en je benen dan iemand die kleiner is.En ach ja het gaat hier tenslotte nog altijd om plezier te beleven, Wereldkampioen moeten we niet meer worden eens de 40 voorbij, He'sjikkentip , see you at Chr ville
Jupiler mannen weten waarom,
Jupiler mannen weten waarom,
- sjikkentip
- Berichten: 500
- Lid geworden op: zo apr 13, 2003 18:21
- Locatie: Pajotten-enduroland-Villezjeel
Ddd,Ddd schreef:Ja mannen onze sjikkentip staat perfect op die moto,( en ik kan het weten .komt ook wel door zijn grote. Al die gene tussen 1.65 en 1.75 hebben de ideale grote voor een standaard brommer. Ik zelf ben 1.82 en het perfekte gewicht 82(slechts een kilo buikspier Dus de benen en de armen zijn langer, zodoende werken je armen als hefboom en moet je meer kracht bundelen in je armen en je benen dan iemand die kleiner is.En ach ja het gaat hier tenslotte nog altijd om plezier te beleven, Wereldkampioen moeten we niet meer worden eens de 40 voorbij, He'sjikkentip , see you at Chr ville
Jupiler mannen weten waarom,
Ik kan er ook niet aan doen hé dak een 'afgetrainde' atleet ben.Tgaat ier dus nie om wereldkampioen te worden maar voor mijn eigen 'gemak' hé.
Ik heb zopas de mousse van het zadel een deel weggesneden en dit weekend gaan we eens testen wat dit geeft.Ook ga ik de vorkbenen 1 cm laten doorkomen.
KTM EXC-F 280 2011 HONDA NC700X 2012
http://nin-off-road.skynetblogs.be/
http://nin-off-road.skynetblogs.be/
Sjikkentip,
zorg ervoor dat je de "race sag" en "static sag" van de achterveer van de moto opnieuw afstelt nadat je de vork door de kroonplaat hebt laten zakken.
Voor KTM's is die perfect als je static sag tussen de 45-50mm ligt.
De race sag is prima tussen 115-120mm
!!! deze ideale maten wijken af van de gegevens in het onderhoudsboek !!!
Voor jouw 89 kg is misschien wel een iets zwaardere achterveer het overwegen waard.
Gery
zorg ervoor dat je de "race sag" en "static sag" van de achterveer van de moto opnieuw afstelt nadat je de vork door de kroonplaat hebt laten zakken.
Voor KTM's is die perfect als je static sag tussen de 45-50mm ligt.
De race sag is prima tussen 115-120mm
!!! deze ideale maten wijken af van de gegevens in het onderhoudsboek !!!
Voor jouw 89 kg is misschien wel een iets zwaardere achterveer het overwegen waard.
Gery
'12 250 EXC-F 6 Days
'99 200 EXC (uit nostalgie...)
Ride it like you stole it!
'99 200 EXC (uit nostalgie...)
Ride it like you stole it!
Okee, okee, maar je hebt het over 0,5 cm. Is dat dan wel de moeite voor de kortbenigen onder ons ?huskie schreef:Sjokske, ja dat kan. Meten is weten.
Je moet iedereen in zijn waarde laten, vooral als het een nul is !!!
Ja, 0,5cm is niet veel, maar aan het uiteinde van je zadel scheelt dat aardig wat. Ik denk erover om het bij m'n huskie te gaan proberen. Je moet natuurlijk niet in de problemen komen met en je luchtfilterbehuizing/aansluiting en je achterwiel die dan het spatbord zou kunnen gaan raken. Bij die ktm's scheen het geen probleem te zijn.
Huskie op een Ktm!
Kan het gekker?
Kan het gekker?
tuurlijk niet...huskie schreef:Gery400, dat zijn best wel extreme waarden. Hoe kom je hier aan? Zelf ondervonden of..?
ik had de motor afgesteld volgens het boekje:
met mijn 70 kg (en 1,75m), moest ik de voorspanning van de achterdemper bijna volledig benutten om aan de waardes in het handboek te komen.
Dit vond ik al raar, daar de standaard veer dient voor personen tussen de 70 en 80 kg.
Gevolg: de motor stond te "stijf" achteraan, en de balans lag volledig op het voorwiel.
Dit effect is door meerdere personen ondervonden.
Waarom KTM het zo opgeeft weet ik ook niet
Een beetje opzoekingswerk gedaan op KTMTALK en daar hebben ze zoiets als de "Golden Rule" (enkel voor KTM van 03-05!!!)
Die regel omvat de instellingen die ik meegedeeld heb.
Resultaat: de balans van de motor is perfect, hij duwt niet meer in mijn rug, is stabiel (veel minder headshake), ...
Echt de moeite waard!
Gery
'12 250 EXC-F 6 Days
'99 200 EXC (uit nostalgie...)
Ride it like you stole it!
'99 200 EXC (uit nostalgie...)
Ride it like you stole it!