Soorten tandwielen/kettingen

voor alle (rij) technische vragen en antwoorden

Moderator: ghulst

Plaats reactie
barry!
Contacteer:

Aangezien mijn tandwielen:

Afbeelding
Afbeelding

en ketting:

Afbeelding

Binnenkort :wink: aan vervanging toe zijn, ben ik eens gaan rondkijken wat het aanbod is aan soorten kettingen/tandwieln. nu kwam ik tot de ontdekking dat dit best veel is! nu weet ik b.v ook wel dat een tandwiel van 40,- langer goed zal blijven dan een tandwiel van 10,-, maar dit wordt pas mijn 1ste setje tandwielen/ketting wat ik ga halen dus ervaring in prijs/kwaliteit verhouding heb ik nog niet!

graag zou ik willen weten wat jullie een goede ketting/tandwielen vinden om te gebruiken en daarmee ook lettend op de prijs!. ik wil namelijk geen tandwielen kopen die in zeer afzienbare tijd weer op zijn, of welke knetter duur zijn!

wat raden jullie mij zeer aan/af?
alvast bedankt :)
verstand op nul en nadenken
Joop

Ik heb goede ervaring met de Regina Gold O ring ketting, volgens mij is die nu ook bij jouw gemonteerd en ik gebruik altijd originele KTM tandwielen die bevallen mij ook zeer goed, alhoewel ik denk dat er op de vervangingsmarkt ook goede kwalitieit te koop is.
barry!
Contacteer:

oh ja, misschien niet geheel onbelangrijk. het gaat hier om een honda cr125

dus een o-ring ketting is hier niet van toepassing denk ik zo
TTT

ik heb nog gebruikte tandwielen en een ketting liggen die in jouw ogen waarschijnlijk als nieuw zijn :D
mag je zo hebben.

(komt wel van de KTM af dus of het past weet ik niet)
smurf.
Freek
Site Admin
Contacteer:

In een Duitse test, had de DID-X-ring de laagste KM-prijs.
Freek

Noppenforum brengt je op het slechte pad.
barry!
Contacteer:

haha ttt, dat valt wel mee hoor :)

maar ik denk zo van: ik vervang pas me tandwielen en ketting wanneer hij pas over de tandwielen heen wordt getrokken...

nou ik heb het nog niet gemerkt met crossen. dus waarschijnlijk is dit gebeurt (voortandwiel) bij de laatste ronde of zo. maar proberen ga ik het zeker niet :D, dat ze aan vervanging toe zijn is dus wel duidelijk :wink: .

alvast bedankt voor de reacties. ik hoop dat nog meer mensen hun ervaringen willen delen? of ligt de slijtage grens van de verschillende merken wel aardig bij elkaar?

edit:
ik heb nog eens gekeken naar prijs en soorten. nu ligt van de volgende merken de prijzen aardig gelijk:
mino/apico nitrolite/renthal/talon, de enigste die echt veel duurder is, is de stealth... ik mag dan aannemen dat deze een veel langere levensduur zal hebben. maar is dit de moeite waard? prijzen weet ik niet exact zo. maar de stealth is ong 15,-/20,- duurder. (30,- gem tegen over 50,-)
Jo VdB

barry! schreef: de enigste die echt veel duurder is, is de stealth... ik mag dan aannemen dat deze een veel langere levensduur zal hebben. maar is dit de moeite waard?
Een volmondig JA

Jo VdB
honda13

Een regina ketting en talon tandwielen is mijn keuze en voor een 80 euro ben je gesteld
Sjokske

honda13 schreef:Een regina ketting en talon tandwielen is mijn keuze en voor een 80 euro ben je gesteld
Is voor dat geld vast geen O-, X- of Z-ringenketting :idea:
Zo wel, dan graag adresje :!:
Je moet iedereen in zijn waarde laten, vooral als het een nul is !!!
barry!
Contacteer:

ehm, 0-ring kettingen ken ik wel. maar x/z kettingen? wat zijn dat voor een kettingen?
Sjokske

O-ringen dichten af op twee punten (aan weerszijden van de O), X-ringen hebben de vorm van een ..............jawel X en dichten af op vier punten, en Z-ringen op 5 punten (hebben iets van een Z-vorm met extra randje) :idea:
De X'en en de Z'en zijn meestal net wat duurder dan de O'en, maar gaan door de meerdere afdichtingsvlakken langer mee (minder kans op indringen bagger).
adde

zit nogal verschil in
was 99 euro kwijt voor alleen ketting
maar moet wel zeggen dat het setje wel langer mee gaat
huskie

Nee barry, doe maar geen o-ring ketting, want dat scheelt toch wel een 4 pk in extra weerstand. Gewoon goede ketting met goede tandwielen kopen.
O-ring ketting komt offroad technisch meer uit de verf ivm de werkomstandigheden.
Voor die stealths zou ik wel willen gaan, is een leuk idee, maar dan alleen met een goede o,x,z ring ketting.
Huskie op een Ktm!
Kan het gekker?
JBassie
Contacteer:

Ik heb er nu een Rental tandwiel opzitten met een regina ketting. Laatst een talon tandwiel gekocht, ben benieuwd of er verschil merkbaar is.
Ik heb ook nog een oring ketting liggen die ik er maar 15 min op heb gehad als noodketting, maar blijkbaar is dit niet geschikt voor de cross dus als iemand nog een O-ring ketting zoekt ik heb er een liggen.
Joop

JBassie schreef:Ik heb ook nog een oring ketting liggen die ik er maar 15 min op heb gehad als noodketting, maar blijkbaar is dit niet geschikt voor de cross dus als iemand nog een O-ring ketting zoekt ik heb er een liggen.
Jan Bas op je Honda 250 kun je gerust een O-ring ketting monteren, tegen de tijd dat je PK's te kort komt :D zou je kunnen overwegen het niet meer te doen, maar dat duurt denk ik nog wel even. Wil je er toch nog vanaf dan heb ik misschein wel interesse. Wat is het merk van de ketting :?:
mxrider#28

Voor enduro gebruik zal een o-ring ketting best goed zijn, maar voor in de cross is het niks.
Maatje van me had zijn ketting al snel gebroken...
o-ring kettingen worden eigenluk helemaal niet gebruik voor de cross (circuit)
gassen

mxrider#28 schreef: Maatje van me had zijn ketting al snel gebroken...
(circuit)
Dat kan niet met het type, maar eerder met kwaliteit en of behandeling cq spannning of domme pech te maken hebben.
Qua sterkte doet een O/X/Z ring echt niet onder voor eentje zonder deze opties.

Voor 125 is idd een O-ring wat minder geschikt, de Z of X is wat frictie betreft wat beter. En idd Stealth icm een goede Z of X is een langdurige combinatie . Tussentijds voortandwiel controleren en of vervangen niet vergeten!
De ringloze loopt wat lichter, dus als je het volle vermogen nodig hebt en vaak op het droge rijdt, dan is deze de juiste. Wordt het natter of je rijdt niet vooraan (omdat je het technisch niet kunt) dan is de ringenketten de beste optie. "Budgettair " lijkt de ringen ketting er altijd beter uit te komen dan de ringloze omdat ook de tandwielekes wat langer kunnen blijven zitten.

Alle merken zijn reeds genoemd dus ..........
Wegen? Waar wij gaan zijn geen wegen!
EXC450-R / KLX250
Mario2t
Contacteer:

Als je nu gewoon een hobby-crosser bent, dan zou ik eens kijken op een verkoopsite via internet.

Kun je gewoon voor niet teveel geld een ketting/tandwielsetje kopen.
Met Talon ben je voor een euro of 80 klaar en kun je er weer een poosje tegenaan.
Noppy

Ik zag laatst een 'zaagtandwiel' van staal, dat maar de helft van een normaal stalen tandwiel zou wegen, maar de duurzaamheid van écht staal.

Het was een relatief dun tandwiel, waarbij de tanden beurtelings links - rechts - links gestansd of geslagen waren.

Vanaf achteren gezien zou je dus de gehele ketting in de breedte opvullen, maar indien je 'per tand' zou kijken dan is die schakel dus maar voor de helft opgevuld.

Zelf wil ik dat principe wel eens proberen, maar kan me niet meer herinneren op welke site ik dit gezien had, laat staan het merk. Heeft er iemand hier ervaringen met dit systeem?

Nop
:toost:
JBassie
Contacteer:

Zelf wil ik dat principe wel eens proberen, maar kan me niet meer herinneren op welke site ik dit gezien had, laat staan het merk. Heeft er iemand hier ervaringen met dit systeem?
Bij WPM motors zijn ze ook leverbaar. Misschien dat je ze daar gezien hebt.
Ik denk dat je deze bedoeld:

Afbeelding

Speciale STALEN ! tandwielen waarbij de tanden om en om verspringen zodat er geen zand meer blijft kleven tussen ketting en tandwiel. Speciale bouten inclusief in verpakking. Gewicht ongeveer van een Aluminium tandwiel- gaat echter langer mee.
Sjokske

Ziet er als redelijk geperst blik uit. Ik zou er zo op het oog niet veel vertrouwen in hebben, maar ik hoor graag de eventueel positieve ervaringen.
Noppy

Bedankt voor 't opzoeken, dat is 'm inderdaad!

Dit zijn de ervaringen die ik tot nu toe heb kunnen vinden op het web, vraag me niet waar...

dooweb208-03-2003, 01:32 PM
I have one seems great i was riding in the mud today and the design seems to throw it all off .. seems very strong . time will tell its only got about 5 hrs on it im running a 50t on my 03 yz 250f i have torn thru 2 sprockets before this and was going to try steel anyway so took a shot on the sunstar z sprocket my buddy said the solid black look makes it look like an 84 maico 500 lmao give it a shot

--------------------------------------------------------------------------------

fofiveoh08-03-2003, 03:46 PM
I have a buddy with one on his DRZ400. When he bought it, I thought "what a piece of crap", but I have to say, it has held up well.
fofiveoh

Blijkbaar was dit de oude verpakking en look & feel. Tegenwoordig zien ze er zo uit: Afbeelding

Noppy
:toost:
TTT

of het houdbaar is en wat het effect op de ketting is weet ik niet maar ik vind het een verrekte mooi staaltje van "thinking outside the box"
smurf.
Plaats reactie