hallo,
heeft er iemand tips hoe je het beste wheelie's kunt maken/oefenen
en dan bedoel ik niet op de weg natuurlijk maar op een stuk land.
alvast bedankt
wheelie
Moderator: ghulst
-
- Berichten: 13
- Lid geworden op: ma sep 13, 2004 09:27
- Locatie: Nijmegen
- Contacteer:
gewoon op je bike zitten en ff het gas open draaien en gaaaaaaaaaaaaaaaaaann veel oefenen denk ik suc6 ermee
blaaaa
oefenen op een licht oplopende helling is de gemakkelijkste manier, alleen als je achterover gaat val je wat dieper.Op een bergaf is het al heel wat moeilijker maar veiliger.Vooral niet te hard aan je stuur trekken,gebruik meer de kracht van de terugverende voorpoten.
De kwestie is het evenwichtpunt te vinden en dit labiele gevoel gewoon te worden?
succes Dewiene
De kwestie is het evenwichtpunt te vinden en dit labiele gevoel gewoon te worden?
succes Dewiene
Husky Rules
Gouden tip:ALTIJD voetje op de achterrem houden
<<<Go Fast Or Go Home>>>
www.chadikev-webdesign.be
www.chadikev-webdesign.be
als het goed is hoef je bij de motoren van tegenwoordig daar geen moeite meer voor te doen.
Je kan het het best oefenen op de motor van iemand anderserik rm schreef:hallo,
heeft er iemand tips hoe je het beste wheelie's kunt maken/oefenen
en dan bedoel ik niet op de weg natuurlijk maar op een stuk land.
alvast bedankt
met KTM 525 ; rij rustig in versnelling 4,ga dan rechtop staan en draai gelijktijdig je gas open. De motor zal nu behoorlijk stijl staan, maar met je lichaam kun je veel beter je balans vinden dan zittend.
Bovenstaande op de weg, in terrein versnelling 3
ps tandwielverhouding 14x50
Bovenstaande op de weg, in terrein versnelling 3
ps tandwielverhouding 14x50
maar ik heb een rm 250gast schreef:met KTM 525 ; rij rustig in versnelling 4,ga dan rechtop staan en draai gelijktijdig je gas open. De motor zal nu behoorlijk stijl staan, maar met je lichaam kun je veel beter je balans vinden dan zittend.
Bovenstaande op de weg, in terrein versnelling 3
ps tandwielverhouding 14x50
Wheelie's met 4 takten mag je absolut niet vergelijken met 2 takt wheelie's.
4 takt heeft veel koppel en heeft in lage toeren ook power, bovendien ook veel motorrem als je van het gas gaat, principieel 4 takt motor ideaal om te wheelien.
2 takt daarentegen heeft een stuk minder motorrem dan een 4 takt, gas dicht is niet altijd even terugkeren, + daarbij komt het mindere koppel en het lage vermogen in lage toeren, en het springerigere karakter die eigen aan een 2 takt is erbij te nemen, maakt gewoon wheelie's veel moeilijker, sneller omhoog, en moeilijker daar te houden en sneller te ver.
Dit zijn toch mijn eigen bevindingen.
4 takt heeft veel koppel en heeft in lage toeren ook power, bovendien ook veel motorrem als je van het gas gaat, principieel 4 takt motor ideaal om te wheelien.
2 takt daarentegen heeft een stuk minder motorrem dan een 4 takt, gas dicht is niet altijd even terugkeren, + daarbij komt het mindere koppel en het lage vermogen in lage toeren, en het springerigere karakter die eigen aan een 2 takt is erbij te nemen, maakt gewoon wheelie's veel moeilijker, sneller omhoog, en moeilijker daar te houden en sneller te ver.
Dit zijn toch mijn eigen bevindingen.
Don't pose you're bike, ride it.
-
- Berichten: 76
- Lid geworden op: vr okt 31, 2003 20:41
Op een viertakt starten in de tweede of derde versnelling. Probeer eerst bij lage toeren en zoek hoe de vermogensband loopt. Als de motor bij een bepaald toerental plotseling meer vermogen krijgt kun je het best dit toerental gebruiken om de wheelie te starten. Je voorkomt hierdoor dat de motor achterover slaat omdat hij plotseling meer vermogen krijgt.
Als je de powrband een beetje kent en het juiste toerental heb gevonden waar de motor lekker op het achterwiel gaat, probeer dit dan vast te houden en vanuit hier te starten. Je leert zo het gedrag van het starten van de wheelie in combi met de moto goed kennen.
Daarna kun je gaan oefenen met de hellingshoek van de motor tijdens de wheelie. Hoe steiler, hoe minder snel je accelereert. Maar ook hoe steiler hoe minder stabiel. Dit heeft te maken met de afstand tussen voorwiel- wegdek, momentum van het zwaartepunt van de motor+rijder en invloed van het vermogen op de steilheid van de motor.
Als je binnen een bepaalde marge van het balanspunt zit kun je gaan overschakelen. Bij de meeste allroads moet je daarbij even de bak los maken door het gas terug te draaien, over te schakelen en dan weer gas te geven. Let ook hierbij goed op dat je opeens in een ander gebied van de powerband zit. Hiermee heb ik me weleens bijna laten foppen.
Met een 2-takt heb ik minder ervaring. Wat ik kan zeggen is dat een 2-takt meestal een stuk onrustiger is en daardoor linker. Verder moet je een voetje bij de achterrem houden omdat de compressie van een 2-takt heel anders werkt (lees: minder). Bij een 4-takt heb ik nog nooit een voetje nodig gehad. Bij wat oefenen bleek dat als de motor rechtovereind stond in z'n tweede versnelling hij nog op het gas terugkwam.
Nog een heel belangrijke tip: als de motor de neiging heeft om soms in z'n vrij te springen bij het overschakelen (oude bak) hou dan je voet bij de rem want voorbij het balanspunt is dan gegarandeerd onderuit!!!
Overigens wil ik wel wat meer horen over staande wheelies want daar heb ik (nog) geen ervaring mee.
Als je de powrband een beetje kent en het juiste toerental heb gevonden waar de motor lekker op het achterwiel gaat, probeer dit dan vast te houden en vanuit hier te starten. Je leert zo het gedrag van het starten van de wheelie in combi met de moto goed kennen.
Daarna kun je gaan oefenen met de hellingshoek van de motor tijdens de wheelie. Hoe steiler, hoe minder snel je accelereert. Maar ook hoe steiler hoe minder stabiel. Dit heeft te maken met de afstand tussen voorwiel- wegdek, momentum van het zwaartepunt van de motor+rijder en invloed van het vermogen op de steilheid van de motor.
Als je binnen een bepaalde marge van het balanspunt zit kun je gaan overschakelen. Bij de meeste allroads moet je daarbij even de bak los maken door het gas terug te draaien, over te schakelen en dan weer gas te geven. Let ook hierbij goed op dat je opeens in een ander gebied van de powerband zit. Hiermee heb ik me weleens bijna laten foppen.
Met een 2-takt heb ik minder ervaring. Wat ik kan zeggen is dat een 2-takt meestal een stuk onrustiger is en daardoor linker. Verder moet je een voetje bij de achterrem houden omdat de compressie van een 2-takt heel anders werkt (lees: minder). Bij een 4-takt heb ik nog nooit een voetje nodig gehad. Bij wat oefenen bleek dat als de motor rechtovereind stond in z'n tweede versnelling hij nog op het gas terugkwam.
Nog een heel belangrijke tip: als de motor de neiging heeft om soms in z'n vrij te springen bij het overschakelen (oude bak) hou dan je voet bij de rem want voorbij het balanspunt is dan gegarandeerd onderuit!!!
Overigens wil ik wel wat meer horen over staande wheelies want daar heb ik (nog) geen ervaring mee.
Ook een KTM heeft grenzen
Tja het gaat niet altijd goed. Ben namelijk vanavond voor het eerst achterover gekomen met het maken van een wheelie.
Had niet de goede versnelling 2de ipv de 3de en iets te lang het gas los gehad en te lang gewacht met schakelen
Resultaat deuk in uitlaat , achterlamp kapot. jas kapot en de broek kapot.
Gelukkig zelf niets.
Mark
Had niet de goede versnelling 2de ipv de 3de en iets te lang het gas los gehad en te lang gewacht met schakelen
Resultaat deuk in uitlaat , achterlamp kapot. jas kapot en de broek kapot.
Gelukkig zelf niets.
Mark
Koppeling weg laten schieten vind ik zelf erg link, heb je namelijk heel weinig controle over hoe steil je wil gaan.
Ik doe zelf met RM 250 gewoon in de 2 en dan een beetje met het gas spelen en dat "goeie punt" vinden en dan doortrekken en rustig omhoog laten komen en dan openhouden tot je voor je gevoel steil genoeg bent, en dan gas weer dicht, en dan weer gas open en zo een paar keer achter mekaar. Trek op die manier wel een 300m op het achterwiel, maar zou het ook graag eens leren met opschakelen erbij.
En ik trek hem ook alleen op een stuk land op het achterwiel, nooit op asfalt want dan moet je heel erg je gas doseren anders klap ik achterover Op zachte ondergrond heb je wat meer speling dan op asfalt.
En in principe is dat balanspunt vinden het mooiste. Vroeger had ik een scooter met heel weinig vermogen en daar durfde ik heel steil te gaan. Zo steil dat je steeds zachter kon gaan rijden en op een gegeven moment bijna stil stond. Dat was echt de mooiste manier, maar op de crosser durf ik dat nog niet door het vele vermogen. Rij zelf ook wel met 14-51 dus dat scheelt ook wel. Maar op de crossbaan en zeker op zand is dat voor mij het lekkerste.
Ik doe zelf met RM 250 gewoon in de 2 en dan een beetje met het gas spelen en dat "goeie punt" vinden en dan doortrekken en rustig omhoog laten komen en dan openhouden tot je voor je gevoel steil genoeg bent, en dan gas weer dicht, en dan weer gas open en zo een paar keer achter mekaar. Trek op die manier wel een 300m op het achterwiel, maar zou het ook graag eens leren met opschakelen erbij.
En ik trek hem ook alleen op een stuk land op het achterwiel, nooit op asfalt want dan moet je heel erg je gas doseren anders klap ik achterover Op zachte ondergrond heb je wat meer speling dan op asfalt.
En in principe is dat balanspunt vinden het mooiste. Vroeger had ik een scooter met heel weinig vermogen en daar durfde ik heel steil te gaan. Zo steil dat je steeds zachter kon gaan rijden en op een gegeven moment bijna stil stond. Dat was echt de mooiste manier, maar op de crosser durf ik dat nog niet door het vele vermogen. Rij zelf ook wel met 14-51 dus dat scheelt ook wel. Maar op de crossbaan en zeker op zand is dat voor mij het lekkerste.
ik heb zelf een CRF250 uit 2004. Een weely gaat erg makkelijk als ik erg langzaam in z'n 2 rij, en niet de koppeling laat schieten maar heel ff snel laat slippen zodat ik iets meer toeren heb zonder harder te rijden, voet bij de achterrem en zodra de koppeling los is, gelijk een beetje meer gas. Zo rij je langzaam en gaat hij makkelijk de lucht in. Je kunt omdat je nog maar zo langzaam rijd makkelijk steiler gaan of harder gaan rijden.
Ik heb veel geoefend op een pitbike 110cc 4 takt, bij deze moest je de koppeling wel laten schieten.
succes
Ik heb veel geoefend op een pitbike 110cc 4 takt, bij deze moest je de koppeling wel laten schieten.
succes
[quote="ktm rider"]te ver voorover is gas open te ver achterover is gas dicht of lichtjes remmen[/quote]
Dit is niet persoonlijk bedoeld ,maar je kan zien dat je nieuw bent.
Onderbouw je tekst eens.
te ver voorover?(ik snap wel wat je bedoeld na 2 maal lezen) .
En gaat dit over een 2-of 4 takt?
Is een groot verschil hoor
Dit is niet persoonlijk bedoeld ,maar je kan zien dat je nieuw bent.
Onderbouw je tekst eens.
te ver voorover?(ik snap wel wat je bedoeld na 2 maal lezen) .
En gaat dit over een 2-of 4 takt?
Is een groot verschil hoor
yamaha yz 125
weg rijden, gas vol open en dan gelij gas weer dicht laten inzakken en daarna gas weer open en beetje trekken aan je stuur( zo doe ik het tenminste op me xl 600 r ) ik had ook een rm 125 2takt, daar hoef je alleen gas te geven en trekken aan je stuur tegelijk
-
- Berichten: 79
- Lid geworden op: ma jun 19, 2006 22:32
ben sinds gisteren begonnen met te wheelieen op mijn ktm 125sx uit 2004 en moet zeggen,vind het vrij link.De kracht van een tweetakt is niet precies te controleren omdat deze een zeer aggressieve powerband heeft en er plots inschiet. Wat mij wel veel helpt is de benen van de voetsteunen en naar achter houden,dan in 2de de gas open en dan komt hij vrij rustig omhoog,en als hij te ver gaat moet je snel je benen naar voor gooien en dan komt hij weer neer.En ook heb ik gemerkt dat het vlotter gaat als je eerst een stoppie doet en zodra je neerkomt in eerste je koppeling loslaten,dan trek je een wheelie terwijl je bijna stilstaat,en dan valt het goed te controleren door de lage snelheid...Tot zover mijn ervaringen...
Op Google Video staat een heel duidelijk filmpje met een stap voor stap instruktie hoe je een wheelie moet maken
Arnaud.
Arnaud.
meer plezier NAAST de weg
www.noxian.nl
www.noxian.nl
jij hebt dus al nooit op een 380 geredenSleor schreef:Wheelie's met 4 takten mag je absolut niet vergelijken met 2 takt wheelie's.
4 takt heeft veel koppel en heeft in lage toeren ook power, bovendien ook veel motorrem als je van het gas gaat, principieel 4 takt motor ideaal om te wheelien.
2 takt daarentegen heeft een stuk minder motorrem dan een 4 takt, gas dicht is niet altijd even terugkeren, + daarbij komt het mindere koppel en het lage vermogen in lage toeren, en het springerigere karakter die eigen aan een 2 takt is erbij te nemen, maakt gewoon wheelie's veel moeilijker, sneller omhoog, en moeilijker daar te houden en sneller te ver.
Dit zijn toch mijn eigen bevindingen.
eat my dust!
-
- Berichten: 133
- Lid geworden op: wo jul 18, 2007 01:59
- Locatie: Ehv
bij een 2takt ALTIJD wheelien op de powerband.. dit voorkomt het onplezierige achterover vallen..
2takt zit je met de powerband te kijken.. ik zie wel eens mensen wheelien, door meteen de machine op zijn achterwiel te rukken..
dus zie hier, 2takt voor dummies:
don't 's:
trek nooit hard aan je stuur - hierdoor verlies je balans, en kan je schuin vallen beetje trekken mag wel om de wheelie te starten, het motorvermogen moet de rest doen.. (en met een 250 heb je daar heus geen gebrek aan )
ruk hem nooit voordat de powerband begint op zijn achterwiel - het blijft een 2takt, anders zit je op zijn achterwiel, en gooit hij hem in zijn powerband, resultaat, het gaat te snel, en voordat je kan remmen, of reageren, lig je achterover..
hoe je het wel doet:
begin met oefenen op grasland, met GOEDE noppen..
= genoeg grip, zachte ondergrond.. en je voorwiel schuift niet weg (om de enduro rijders even voor te zijn )
in zijn 2de of 3de versnelling, afhankelijk van je vertanding en vermogen, geef je gas, en hij gaat zelf omhoog.. mocht hij niet zo willen, kan je wat naar achter leunen, dan gaat hij veel makkelijker..
en zo doe je dit elke avond net 10 centimeter hoger, of wat je durft..
Mocht hij hoog komen (als je net begint lijkt alles hoog) maar als je denkt dat hij hoger wil, niet twijfelen of het wel mogelijk zou zijn dat je achterover zou kunnen gaan, want geloof me, dat kan.. als je motor verder omhoog komt dan dat jij prettig vind, of daartoe aanstalten maakt: gaslos, klein tikje op je achterrem geven..
probeer het iig nooit in een dag te doen.. begeven moment gaat het dan zo leuk, dat je teveel risico's gaat nemen, omdat je denkt dat je er na een dag al pro in bent.. resultaat: duur voor je stickerset
een must: goede bescherming!.. reken er maar op dat je minstens een keer achterover gaat.. je motor lijd er niet zoveel van, maar soms door het schuiven breken je stickers van je kappen, en soms is je stuur krom..
hoop dat je der wat aan hebt, mocht het niet lukken, vragen kan altijd
2takt zit je met de powerband te kijken.. ik zie wel eens mensen wheelien, door meteen de machine op zijn achterwiel te rukken..
dus zie hier, 2takt voor dummies:
don't 's:
trek nooit hard aan je stuur - hierdoor verlies je balans, en kan je schuin vallen beetje trekken mag wel om de wheelie te starten, het motorvermogen moet de rest doen.. (en met een 250 heb je daar heus geen gebrek aan )
ruk hem nooit voordat de powerband begint op zijn achterwiel - het blijft een 2takt, anders zit je op zijn achterwiel, en gooit hij hem in zijn powerband, resultaat, het gaat te snel, en voordat je kan remmen, of reageren, lig je achterover..
hoe je het wel doet:
begin met oefenen op grasland, met GOEDE noppen..
= genoeg grip, zachte ondergrond.. en je voorwiel schuift niet weg (om de enduro rijders even voor te zijn )
in zijn 2de of 3de versnelling, afhankelijk van je vertanding en vermogen, geef je gas, en hij gaat zelf omhoog.. mocht hij niet zo willen, kan je wat naar achter leunen, dan gaat hij veel makkelijker..
en zo doe je dit elke avond net 10 centimeter hoger, of wat je durft..
Mocht hij hoog komen (als je net begint lijkt alles hoog) maar als je denkt dat hij hoger wil, niet twijfelen of het wel mogelijk zou zijn dat je achterover zou kunnen gaan, want geloof me, dat kan.. als je motor verder omhoog komt dan dat jij prettig vind, of daartoe aanstalten maakt: gaslos, klein tikje op je achterrem geven..
probeer het iig nooit in een dag te doen.. begeven moment gaat het dan zo leuk, dat je teveel risico's gaat nemen, omdat je denkt dat je er na een dag al pro in bent.. resultaat: duur voor je stickerset
een must: goede bescherming!.. reken er maar op dat je minstens een keer achterover gaat.. je motor lijd er niet zoveel van, maar soms door het schuiven breken je stickers van je kappen, en soms is je stuur krom..
hoop dat je der wat aan hebt, mocht het niet lukken, vragen kan altijd
There's one Lovesong.... That only 2strokes can sing!
Kawasaki KX 250 // HGS bocht // Doma demper // geflowde PWK 39 // YZR getuned // powervalves overleden..
If heaven smells like something, I'm sure it's 2stroke oil..!
Kawasaki KX 250 // HGS bocht // Doma demper // geflowde PWK 39 // YZR getuned // powervalves overleden..
If heaven smells like something, I'm sure it's 2stroke oil..!
-
- Berichten: 92
- Lid geworden op: vr mei 25, 2007 13:42
- Locatie: kleit
http://nl.youtube.com/watch?v=SiBacgVQx ... re=related
hier zie je hoe dit werkt op vermogen en ook hoe het effe kan aflopen
hier zie je hoe dit werkt op vermogen en ook hoe het effe kan aflopen
droom van oude GS 2klepper
-
- Berichten: 3279
- Lid geworden op: di jun 24, 2008 23:36
- Locatie: Eindhoven
- Contacteer:
zelfs met mn dikke bertha lukt t steeds beter, alleen ligt mn evenwicht wel zoooo ver naar achteren.. das niet meer leuk =(
gehad en verstoten;
-DR BIG SR43 RR4
-KX 250 Enduro
current:
-DR BIG SR43 EBGIO
Onze nieuwe webwinkel! óók voor de brommerrijders! (camelbag's/O.R.S e.d)
www.prepworld.nl !
-DR BIG SR43 RR4
-KX 250 Enduro
current:
-DR BIG SR43 EBGIO
Onze nieuwe webwinkel! óók voor de brommerrijders! (camelbag's/O.R.S e.d)
www.prepworld.nl !