Eindelijk in verband met een op hand zijnde verjaardag mijnerzijds (en uiteraard bijbehorend cadeau) mezelf (eigenlijk moeders) overgehaald tot de aanschaf van een GPS-navigatie apparaat.
Al dolend op dit onderwerp/forum tegen diverse pluspunten aangelopen betreft de Garmin Geko 201, echter verder koekeloerend dan mijn niet al te lange neus ook tegen een Garmin GPS60 aangelopen.
Volgens de info op de site van Beversport minimaal dezelfde prestaties als de Geko, echter volgens mij met extra pluspunten het grotere display, meegeleverde USB-kabel en Waypoint-software en last but not least een gunstiger batterij-verbruik (28 uur tegenover 12 uur voor de Geko).
Maaaaaaaaaaar lieve Mona (of andere ter zake deskundige), waar zie ik iets over het hoofd (of hopelijk niet), en is het voor ca. € 70,= meer dan de Geko de moeite waard ?
Voor meer info : http://www.gps-garmin.nl/body_gps60_serie.html
http://www.bever.nl/images/interactief/ ... ronica.pdf
Alternatief Geko 201
Moderator: ghulst
Het wordt dus geen magellan???? Sportrak of merdian? Die met extra mb's op te waarderen zijn.
De magellan schijnen wat prestaties betreft beter te zijn dan Garmins, zijn alleen niet zo bekend en duur.
De magellan schijnen wat prestaties betreft beter te zijn dan Garmins, zijn alleen niet zo bekend en duur.
Huskie op een Ktm!
Kan het gekker?
Kan het gekker?
Eén van mijn collega's (we noemen hem voor het gemak maar even Hendrik Jan de landmeetman uit hoofde van z'n functie) heeft me op het hart gedrukt een Garmin te nemen.
De exacte reden moet ik toch nog eens navragen, had volgens mij iets te maken met de beschikbare software waarmee Garmin beter uit de voeten zou kunnen dan bv. een Magellan.
Kzie hem een beetje als goeroe, hij staat iedere dag met GPS-spulletjes te spelen dwars door het land en bindt ook als hij aan het duiken is zijn Garmin aan een boei die dan weer met een touwtje in verbinding staat met z'n been. Kan tie lekker scheepswrakken vastleggen en zo.
Maar suggesties voor goedkoper/beter zijn altijd welkom (budget tot ca. € 250,=)
P.S. Heeft die MAP-functie (zoals bv. bij de GPS MAP 60 of 76) nog voordelen in het terrein ? (kan me voorstellen van wel op de geijkte/gebaande wegen, maar in het terrein ?)
De exacte reden moet ik toch nog eens navragen, had volgens mij iets te maken met de beschikbare software waarmee Garmin beter uit de voeten zou kunnen dan bv. een Magellan.
Kzie hem een beetje als goeroe, hij staat iedere dag met GPS-spulletjes te spelen dwars door het land en bindt ook als hij aan het duiken is zijn Garmin aan een boei die dan weer met een touwtje in verbinding staat met z'n been. Kan tie lekker scheepswrakken vastleggen en zo.
Maar suggesties voor goedkoper/beter zijn altijd welkom (budget tot ca. € 250,=)
P.S. Heeft die MAP-functie (zoals bv. bij de GPS MAP 60 of 76) nog voordelen in het terrein ? (kan me voorstellen van wel op de geijkte/gebaande wegen, maar in het terrein ?)
Je moet iedereen in zijn waarde laten, vooral als het een nul is !!!
Ik denk dat een goed alternatief is voor de geko201
Vooral op de motor is het grotere display natuurlijk makkelijk.
Maar de gps60 is aardig groot.
aangezien ik de gpsontvanger ook op de mountainbike gebruik en zo nog wel is meeneem in de broekzak, heeft de geko in dit geval weer een voordeel.
En wat de batterijen betreft, ik neem altijd 2 setjes oplaadbare accu's mee.
ik maak gebruik van een snellader, dit duurt een half uurtje en dan heb ik de 4 NiMH AAA accuutjes weer vol.
De snellader is voorzien van een sigaretten aansteker aansluiting en past dus ook in de auto.
Voor de motor zou ik gaan voor het grotere display.
JE
Vooral op de motor is het grotere display natuurlijk makkelijk.
Maar de gps60 is aardig groot.
aangezien ik de gpsontvanger ook op de mountainbike gebruik en zo nog wel is meeneem in de broekzak, heeft de geko in dit geval weer een voordeel.
En wat de batterijen betreft, ik neem altijd 2 setjes oplaadbare accu's mee.
ik maak gebruik van een snellader, dit duurt een half uurtje en dan heb ik de 4 NiMH AAA accuutjes weer vol.
De snellader is voorzien van een sigaretten aansteker aansluiting en past dus ook in de auto.
Voor de motor zou ik gaan voor het grotere display.
JE
Sjokske, ik denk dat het puur software matig is, want uit test die men in de praktijk heeft gedaan, schijnen die magallen onder een bladerdek(dus in de bossen) het beter te doen dan garmins. Maar het belangrijkste voor mij is dat m'n gps me naar de dichtsbijzijnde bezine station helpt. That's all.
Ps ik heb toevallig een megallen omdat ze goedkoper waren, niet omdat ze zo goed zouden zijn
Ps ik heb toevallig een megallen omdat ze goedkoper waren, niet omdat ze zo goed zouden zijn
Huskie op een Ktm!
Kan het gekker?
Kan het gekker?
Mijn bedoeling is om de gereden ritten naderhand te kunnen bekijken en eventueel zelf na te kunnen rijden wanneer een van onze voorrijders belangrijker dingen (???kan dat dan???) te doen heeft.
Waarschijnlijk weet ik na het teruglezen van de gereden rit dan ook beter waar ik ergens uitgehangen heb (gaat nu ongeveer wel, maar vergeet nog wel eens de exacte locatie van een afslag tussen kruipdoorsluipdoorpaadjes).
Wat die collega betreft, die heeft erg veel op Garmin-gebied (gecrackt en wel) zo voor me liggen omdat hij zelf ook een Garmin heeft.
Maaaaaarreuuuuuh, die openstaande vraag over die MAP-functie ? (zal waarschijnlijk toch niet binnen mijn budget vallen, maar ben toch nieuwsgierig)
Waarschijnlijk weet ik na het teruglezen van de gereden rit dan ook beter waar ik ergens uitgehangen heb (gaat nu ongeveer wel, maar vergeet nog wel eens de exacte locatie van een afslag tussen kruipdoorsluipdoorpaadjes).
Wat die collega betreft, die heeft erg veel op Garmin-gebied (gecrackt en wel) zo voor me liggen omdat hij zelf ook een Garmin heeft.
Maaaaaarreuuuuuh, die openstaande vraag over die MAP-functie ? (zal waarschijnlijk toch niet binnen mijn budget vallen, maar ben toch nieuwsgierig)
Je moet iedereen in zijn waarde laten, vooral als het een nul is !!!
-
- Berichten: 185
- Lid geworden op: ma dec 16, 2002 00:02
- Locatie: Zuid-Holland aan zee
- Contacteer:
Een map op een zwart/wit-toestel moet je uitschakelen tijdens het track-rijden. Je ziet het verschil namelijk te slecht tussen wegen en je track.
Wat wel handig is dat je benzinestations en andere poi's kan zoeken als de map wel geladen is.
Wat wel handig is dat je benzinestations en andere poi's kan zoeken als de map wel geladen is.
Het voordeel van Garmin t.o.v Magellan is dat Garmin voor elk toestel wel gemiddeld 4 x per jaar met een firmwareupdate komt. Ze luisteren naar opmerkingen van de klanten en indien mogelijk verwerken ze het in een nieuwe firmware. Updates van de computersoftware Mapsource gaat ook gewoon door, en die updates zijn gratis (itt de daadwerkelijke kaartsoftware).
Magellan schijnt daarentegen heel slecht met updates te komen, en dat is toch zonde voor zo'n apparaat waar je een hoop geld voor betaald hebt.
Zelf rij ik met een 60C op een zware Allroad (Africa Twin) en ook veel in het zand en blubberpaden. Altijd met GPS en nooit problemen mee gehad!
De 60C zit natuurlijk wel ver boven je budget
Magellan schijnt daarentegen heel slecht met updates te komen, en dat is toch zonde voor zo'n apparaat waar je een hoop geld voor betaald hebt.
Zelf rij ik met een 60C op een zware Allroad (Africa Twin) en ook veel in het zand en blubberpaden. Altijd met GPS en nooit problemen mee gehad!
De 60C zit natuurlijk wel ver boven je budget
iK HEB OOK LOPEN TWIJFELEN TUSSEN DE GPS60 EN DE GEKO201
Ik heb de Geko 201 gekozen puur OMDAT deze kleiner is...
Zelf gebruik ik hem hoofdzakelijk om tracks te loggen en deze op de computer te verwerken, de enkele keer dat ik een track narij gaat dit ook op het kleinere display.
Wel is de ontvangst van de gsp60 wat beter (quad helix antenne)
Dit schijn je... vooral onder gebladerte te merken, tot nu toe heb ikzelf nog geen problemen met ontvangst gehad.
Ook heeft de 60 AA cellen deze hebben een stuk meer capaciteit en gaan dus ook langer mee.
Het usb aansluitinkje op de 60 schijnt ook wel eens problemen te geven
--=== NOPPY WAAR BEN JE!!!!!!!!!!!!!!!!!!===--
En groter betekend ook; zwaarder?, kwetsbaarder??
Maar ook meer snufjes!
groeten Jan Willem
Ik heb de Geko 201 gekozen puur OMDAT deze kleiner is...
Zelf gebruik ik hem hoofdzakelijk om tracks te loggen en deze op de computer te verwerken, de enkele keer dat ik een track narij gaat dit ook op het kleinere display.
Wel is de ontvangst van de gsp60 wat beter (quad helix antenne)
Dit schijn je... vooral onder gebladerte te merken, tot nu toe heb ikzelf nog geen problemen met ontvangst gehad.
Ook heeft de 60 AA cellen deze hebben een stuk meer capaciteit en gaan dus ook langer mee.
Het usb aansluitinkje op de 60 schijnt ook wel eens problemen te geven
--=== NOPPY WAAR BEN JE!!!!!!!!!!!!!!!!!!===--
En groter betekend ook; zwaarder?, kwetsbaarder??
Maar ook meer snufjes!
groeten Jan Willem
Vallen, opstaan en weer doorgaan...
Maar budgetten zijn er net als in de echte grote-mensen-wereld om bijgesteld te worden. Dit lukt me namelijk bij de aanschaf van motoren ook iedere keer weer. Zit al weer aan de GPS MAP 60 te denken (is wel zwart-wit), met een prijs van ca. € 360,= (is dus wel de limiet, mijn nieuwe TM aan het einde van dit jaar komt anders nog eens in gevaar).BaGGeR schreef: Zelf rij ik met een 60C op een zware Allroad (Africa Twin) en ook veel in het zand en blubberpaden. Altijd met GPS en nooit problemen mee gehad!
De 60C zit natuurlijk wel ver boven je budget
En in die zand- en blubberbende, rijdt je dan met of zonder condoom erom ? (of wordt het te discreet ?). Doe namelijk niets anders dan Z&B, en rijdt ook meestal achter iemand aan (I lof stof ), misschien dat e.e.a. nog eens veranderd na aanschaf van GPS.
Je moet iedereen in zijn waarde laten, vooral als het een nul is !!!
Zelf sinds enkele weken, ongeveer 6, in het bezit van de gpsmap60. Ik had dezelfde overwegingen als jij. De mogelijkeid om hem als een echte navigator te gebruiken en het feit dat ik de Cityselect software (+- 150 Euro !!) van mijn vader kon gebruiken gaf de doorslag.Maaaaaarreuuuuuh, die openstaande vraag over die MAP-functie ? (zal waarschijnlijk toch niet binnen mijn budget vallen, maar ben toch nieuwsgierig) icon_idea.gif
Tot nu gebruikt voor te wandelen, fietsen, off-road en streetbike. De map functie is handig als je de orientatie kwijt bent en even snel wilt zien waar je bent. Echt perfect. Op de off-road valt hij wel vaker uit (trillingen) en ik heb gemerkt dat een goede batterij spanning belangrijk is. Op de straatfiets nergens last van. Aangezien ik geen vaste boordspanning heb, ben ik van plan iets te verzinnen met een accu van een boormaschine of zoiets. Momenteel heb ik op het stuur een Tourateg-houder, het ding is perfect en er zitten al rubbers in om de trillingen te verminderen, alleen nog niet genoeg (moeten we nog iets op verzinnen...)
Voor off-road is het basis geheugen van 24MB ruim voldoende, voor de streetbike kan het aan de krappe kant zijn.
Voor de rest een heel leuk speeltje... (vooral i.c.m. ozi en kabouter-kaarten).
Ride light, ride fun, ride 2-stroke....
Volgens mij heb ik ergens een accukabel voor aansluiting op de boordaccu zien staan (zal wel weer erg prijzig zijn) op de site van één van de leveranciers.Ger schreef:Aangezien ik geen vaste boordspanning heb, ben ik van plan iets te verzinnen met een accu van een boormaschine of zoiets.
Voor de rest een heel leuk speeltje... (vooral i.c.m. ozi en kabouter-kaarten).
Kabouter(bond)kaarten heb ik in CD-vorm (drie voor Nederland en één voor geheel België) via collega X voor noppes (en voor noppen ).
Zijn volgens mij ingescande versies van de Wolters-stafkaarten.
Je moet iedereen in zijn waarde laten, vooral als het een nul is !!!
Net gevonden, € 32,= dus voor een 12V-aansluiting (zo te zien met sigarettenaanstekerplug) op http://www.futurumshop.com/index_magellan.htmlSjokske schreef: Volgens mij heb ik ergens een accukabel voor aansluiting op de boordaccu zien staan (zal wel weer erg prijzig zijn) op de site van één van de leveranciers.
Je moet iedereen in zijn waarde laten, vooral als het een nul is !!!
Voor complete kabels kan je beter op marktplaats en Ebay kijken.
Trouwens ook voor plugjes! ( 7,50 Euro voor mijn Geko)
kabel 12volt EN data had ik voor 12Euro en dan zit er ook nog een omvormer in, de geko wil 3-3,3V en geen 12V...
Groeten Jan Willem
Trouwens ook voor plugjes! ( 7,50 Euro voor mijn Geko)
kabel 12volt EN data had ik voor 12Euro en dan zit er ook nog een omvormer in, de geko wil 3-3,3V en geen 12V...
Groeten Jan Willem
Vallen, opstaan en weer doorgaan...