Als ik het voorwiel bovenaan vastpak dan heb ik een speling naar links/rechts (dus rammelen van poot naar poot) van ongeveer 3 á 4 millimeter.
De lagers heb ik laatst gecontroleerd, maar daar zat (dacht ik) geen speling op. Ook loopt het voorwiel gewoon soepel en hoor/voel ik geen krakend lager. Nou heeft een vriend van mij dezelfde motor en (nadat ik 'm gebeld had) ongeveer dezelfde speling.
Is dit normaal ?
Speling voorwiel (yzf400)
Moderator: ghulst
Rechts zit zo'n grote imbus. Aangezien ik niet zo'n imbus heb, heb ik die kant met de klemmen vastgezet, anders draait ie mee als ik aan de andere kant de moer aandraai.gassen schreef:Klemmen op de voorvork vast maar de as niet volledig aangedraaid ??
Nop, zitten allemaal vast.gassen schreef:Spaken los (allebei??)
Ride light, ride fun, ride 2-stroke....
Zoals Gassen zegt, klembouten los, en eerst die as aandraaien. As tegen houden met.... een grote imbus, of iets anders wat past....
Of anders is het gewone speling tussen as en lagers ... en dus niets aan te doen.
Of anders is het gewone speling tussen as en lagers ... en dus niets aan te doen.
Huskie op een Ktm!
Kan het gekker?
Kan het gekker?
Nou, vandaag de lagers er maar uit gehaald. Er zit inderdaad speling in de lagers zelf (kan ze bijna als rammelaar gebruiken ).
Morgen effe nieuwe erin zetten, eens kijken of de speling dan weg is,
Morgen effe nieuwe erin zetten, eens kijken of de speling dan weg is,
Ride light, ride fun, ride 2-stroke....
Afgelopen weekend voelde ik ook speling in mijn voorwiel. Nadat ik alles los heb gehaald en schoongemaakt en ingevet heb, zit het wiel er weer helemaal strak in. Geen lagers versleten maar de vorige keer misschien niet helemaal goed vastgezet...
Nou, voor wie het weten wil. Lagers en keringen vervangen en de speling is weg.
Wat wel nog grappig was dat ik originele lagers en keerringen heb gehaald, maar de keringen paste niet. Vandaag met het wiel naar de crossshop gegaan en bleek dat de originele er niet in passen, 1 mm te groot. Ze vermoeden dat het wiel van een Kawasaki is geweest en passend is gemaakt voor mij Yzf. Dus de Kawa keerringen erin gezet.
Tsja, dicht is dicht, vast is vast en meten is nog altijd weten......
Wat wel nog grappig was dat ik originele lagers en keerringen heb gehaald, maar de keringen paste niet. Vandaag met het wiel naar de crossshop gegaan en bleek dat de originele er niet in passen, 1 mm te groot. Ze vermoeden dat het wiel van een Kawasaki is geweest en passend is gemaakt voor mij Yzf. Dus de Kawa keerringen erin gezet.
Tsja, dicht is dicht, vast is vast en meten is nog altijd weten......
Ride light, ride fun, ride 2-stroke....
voor het los halen van de wiel lagers zou ik een passend stuk rond gebruiken ( verlengstuk van je dopsleutel set ) anders kost t je een schroevendraaier ..
pas er op dat bij het achterwiel , vaak aan de tandwiel zijde een borgringetje achter de keering en dus voor het lager zit ... die dus eerst verwijderen voor dat je begint te rammen met hamers en dergelijke !
pas er op dat bij het achterwiel , vaak aan de tandwiel zijde een borgringetje achter de keering en dus voor het lager zit ... die dus eerst verwijderen voor dat je begint te rammen met hamers en dergelijke !
BIERTAKT crossen en zuupn