busje vervangen

voor alle (rij) technische vragen en antwoorden

Moderator: ghulst

Plaats reactie
TH
Berichten: 71
Lid geworden op: za jun 12, 2004 20:43
Locatie: limburg (NL)

hallo,

mijn rempedaal heeft nogal wat speling. dit komt doordat het kopere of messing busje is uitgesleten. dit busje heb ik eruit gehaald en wil ik nu vervangen. maar zo'n busje is niet los te krijgen :? nu wil ik dus zelf een busje gaan draaien maar moet dit perze van koper of messing (ik weet niet precies wat het is) zijn of kan dit ook gewoon van ijzer. en zo nee waarom niet?

Groeten Tom
Dr_Bean
Berichten: 433
Lid geworden op: ma sep 27, 2004 22:52
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Het moet een glijlagering vormen samen met de as die er in draait.

- staal op staal vreet vast, draait niet goed!
- koper busje is zacht en ongeschikt
- Bronzen bus is het geschikte materiaal: brons op staal/rvs heeft goeie loop eigenschappen gesmeerd of zelfs drooglopend.
- Nylon bus is ook zeer geschikt, als het lager breedt genoeg is (Nylon geeft natuurlijk wat meer mee, en het moet niet 'uitpletten'. GrafietNylon is ook nog eens erg goed ongesmeerd. Maak een Nylon bus niet te krap, want Nylon zet iets uit onder invloed van vocht...
TH
Berichten: 71
Lid geworden op: za jun 12, 2004 20:43
Locatie: limburg (NL)

Dr_Bean schreef:Het moet een glijlagering vormen samen met de as die er in draait.

- staal op staal vreet vast, draait niet goed!
- koper busje is zacht en ongeschikt
- Bronzen bus is het geschikte materiaal: brons op staal/rvs heeft goeie loop eigenschappen gesmeerd of zelfs drooglopend.
- Nylon bus is ook zeer geschikt, als het lager breedt genoeg is (Nylon geeft natuurlijk wat meer mee, en het moet niet 'uitpletten'. GrafietNylon is ook nog eens erg goed ongesmeerd. Maak een Nylon bus niet te krap, want Nylon zet iets uit onder invloed van vocht...
hartstikke bedankt "Dr_Bean" ik zal eens kijken wat ik er voor maak.
Gery400
Berichten: 400
Lid geworden op: ma dec 13, 2004 20:55
Locatie: Overhespen (Linter)

in de autohandel bestaan er ook kleine kogellagers
mijn LC4 van '90 had een dergelijke voetrem

Gery
'12 250 EXC-F 6 Days
'99 200 EXC (uit nostalgie...)


Ride it like you stole it!
Sjokske
Berichten: 2930
Lid geworden op: ma mei 05, 2003 07:19
Locatie: The middle of nowhere.NL

Dr_Bean schreef: Nylon bus is ook zeer geschikt, als het lager breedt genoeg is (Nylon geeft natuurlijk wat meer mee, en het moet niet 'uitpletten'.
Dat doet het dus wel, ik geef je ongeveer 50 probleemloze kilometers in het bos, en dan kun je weer vervangen.
Gewoon brons dus :!:
Je moet iedereen in zijn waarde laten, vooral als het een nul is !!!
Dr_Bean
Berichten: 433
Lid geworden op: ma sep 27, 2004 22:52
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Sjokske schreef:
Dr_Bean schreef: Nylon bus is ook zeer geschikt, als het lager breedt genoeg is (Nylon geeft natuurlijk wat meer mee, en het moet niet 'uitpletten'.
Dat doet het dus wel, ik geef je ongeveer 50 probleemloze kilometers in het bos, en dan kun je weer vervangen.
Gewoon brons dus :!:
Das wel erg makkelijk kort door de bocht gezegd: Hangt helemaal van de constructie af: Hoe breedt is het lager, welke diameter, en welk type Nylon.

Er zijn zat motorfietsen geweest waarbij de achterbruglagers Nylon bussen waren: en die gingen meer dan 50km in het bos mee :)
gassen
Berichten: 1308
Lid geworden op: di mar 30, 2004 22:24
Locatie: Limboland

Als dat gat 22 rond is dan kun je er idd 608 -2rs lagers in zetten.
22 buiten, gat 8 ,breed 7mm.
Mijn rempedaal heb ik nu zo dat die lagers erin zitten, nooit meer geklooi met bussen en of vastzitten of speling.
Kunststof bussen is een alternatief maar je moet dan wel proberen het zaakje af te dichten.
Als het niet anders kan, ben ik toch een voorstander van brons.
Wegen? Waar wij gaan zijn geen wegen!
EXC450-R / KLX250
Plaats reactie