hallo,
mijn rempedaal heeft nogal wat speling. dit komt doordat het kopere of messing busje is uitgesleten. dit busje heb ik eruit gehaald en wil ik nu vervangen. maar zo'n busje is niet los te krijgen nu wil ik dus zelf een busje gaan draaien maar moet dit perze van koper of messing (ik weet niet precies wat het is) zijn of kan dit ook gewoon van ijzer. en zo nee waarom niet?
Groeten Tom
busje vervangen
Moderator: ghulst
Het moet een glijlagering vormen samen met de as die er in draait.
- staal op staal vreet vast, draait niet goed!
- koper busje is zacht en ongeschikt
- Bronzen bus is het geschikte materiaal: brons op staal/rvs heeft goeie loop eigenschappen gesmeerd of zelfs drooglopend.
- Nylon bus is ook zeer geschikt, als het lager breedt genoeg is (Nylon geeft natuurlijk wat meer mee, en het moet niet 'uitpletten'. GrafietNylon is ook nog eens erg goed ongesmeerd. Maak een Nylon bus niet te krap, want Nylon zet iets uit onder invloed van vocht...
- staal op staal vreet vast, draait niet goed!
- koper busje is zacht en ongeschikt
- Bronzen bus is het geschikte materiaal: brons op staal/rvs heeft goeie loop eigenschappen gesmeerd of zelfs drooglopend.
- Nylon bus is ook zeer geschikt, als het lager breedt genoeg is (Nylon geeft natuurlijk wat meer mee, en het moet niet 'uitpletten'. GrafietNylon is ook nog eens erg goed ongesmeerd. Maak een Nylon bus niet te krap, want Nylon zet iets uit onder invloed van vocht...
hartstikke bedankt "Dr_Bean" ik zal eens kijken wat ik er voor maak.Dr_Bean schreef:Het moet een glijlagering vormen samen met de as die er in draait.
- staal op staal vreet vast, draait niet goed!
- koper busje is zacht en ongeschikt
- Bronzen bus is het geschikte materiaal: brons op staal/rvs heeft goeie loop eigenschappen gesmeerd of zelfs drooglopend.
- Nylon bus is ook zeer geschikt, als het lager breedt genoeg is (Nylon geeft natuurlijk wat meer mee, en het moet niet 'uitpletten'. GrafietNylon is ook nog eens erg goed ongesmeerd. Maak een Nylon bus niet te krap, want Nylon zet iets uit onder invloed van vocht...
Dat doet het dus wel, ik geef je ongeveer 50 probleemloze kilometers in het bos, en dan kun je weer vervangen.Dr_Bean schreef: Nylon bus is ook zeer geschikt, als het lager breedt genoeg is (Nylon geeft natuurlijk wat meer mee, en het moet niet 'uitpletten'.
Gewoon brons dus
Je moet iedereen in zijn waarde laten, vooral als het een nul is !!!
Das wel erg makkelijk kort door de bocht gezegd: Hangt helemaal van de constructie af: Hoe breedt is het lager, welke diameter, en welk type Nylon.Sjokske schreef:Dat doet het dus wel, ik geef je ongeveer 50 probleemloze kilometers in het bos, en dan kun je weer vervangen.Dr_Bean schreef: Nylon bus is ook zeer geschikt, als het lager breedt genoeg is (Nylon geeft natuurlijk wat meer mee, en het moet niet 'uitpletten'.
Gewoon brons dus
Er zijn zat motorfietsen geweest waarbij de achterbruglagers Nylon bussen waren: en die gingen meer dan 50km in het bos mee
Als dat gat 22 rond is dan kun je er idd 608 -2rs lagers in zetten.
22 buiten, gat 8 ,breed 7mm.
Mijn rempedaal heb ik nu zo dat die lagers erin zitten, nooit meer geklooi met bussen en of vastzitten of speling.
Kunststof bussen is een alternatief maar je moet dan wel proberen het zaakje af te dichten.
Als het niet anders kan, ben ik toch een voorstander van brons.
22 buiten, gat 8 ,breed 7mm.
Mijn rempedaal heb ik nu zo dat die lagers erin zitten, nooit meer geklooi met bussen en of vastzitten of speling.
Kunststof bussen is een alternatief maar je moet dan wel proberen het zaakje af te dichten.
Als het niet anders kan, ben ik toch een voorstander van brons.
Wegen? Waar wij gaan zijn geen wegen!
EXC450-R / KLX250
EXC450-R / KLX250