Remhandle loshalen

voor alle (rij) technische vragen en antwoorden

Moderator: ghulst

Plaats reactie
mmrizio
Berichten: 347
Lid geworden op: wo jan 22, 2003 21:45
Locatie: Woerden (Ut)

De voorremhandle van m'n KTM LC4 600 (1990) zit waarschijnlijk verstopt. Probleem is vervolgens dat ik 'm niet open krijg: ik krijg de handle er niet af, waardoor ik niet bij de zuiger kan :-(

Hij zit vast met een holle bout. De binnenkant is mooi rond, daar is lastig grip op te krijgen.
Aan de bovenkant is de bout verzonken - niet helemaal goed te zien, maar de zeskant steekt nog geen millimeter boven het oppervlakte van de handle.
Afbeelding

Aan de onderkant steekt een stuk draad uit (ca. 3 gangen).
Afbeelding

Hoe werkt dit systeem?

Maurice
mmrizio
Berichten: 347
Lid geworden op: wo jan 22, 2003 21:45
Locatie: Woerden (Ut)

Niemand bekend met dit systeem? Het is van een oude LC4 maar de handle/de rempomp is van Magura. Zo'n handle moet toch vervangen kunnen worden? Of moet je hier speciaal gereedschap bij hebben?

Het lijkt me zonde om zo'n rempomp weg te gooien omdat ik 'm niet open krijg :-(

Maurice
Maurice

I'm not paranoid... Everybody *is* following me!
Jo VdB
Berichten: 1718
Lid geworden op: wo jun 05, 2002 22:20
Locatie: Midden-Limburg (België)

Ik weet het niet, maar kan je dan die bout niet gewoon uitboren en er daarna een andere inzetten ??

Jo VdB
Estivie
Berichten: 381
Lid geworden op: di dec 23, 2003 22:48
Locatie: Antwerpen
Contacteer:

Dat kan je toch makkelijk in een werkplaatshandboek van je motor terugvinden? Als het je eigen motor is & je wil er af en toe zelf aan sleutelen heb je die toch zowieso nodig...

Nu is dan de perfecte moment om er ééntje te kopen.. :D

Suc6

Stijn
Montesa Cota 315R
mmrizio
Berichten: 347
Lid geworden op: wo jan 22, 2003 21:45
Locatie: Woerden (Ut)

Estivie schreef:Dat kan je toch makkelijk in een werkplaatshandboek van je motor terugvinden? Als het je eigen motor is & je wil er af en toe zelf aan sleutelen heb je die toch zowieso nodig...

Nu is dan de perfecte moment om er ééntje te kopen.. :D

Suc6

Stijn
Als je er eentje voor me hebt, waar het in staat, houd ik me aanbevolen. Ik heb voor de LC4 alleen nog maar 'engine manuals' gevonden, en daar staat het niet in. En voor het 1990 model heb ik nog helemaal niets gevonden :-(

Maar uit het gebrek aan reacties merk ik dat het geen gebruikelijk ontwerp is?

Maurice
Maurice

I'm not paranoid... Everybody *is* following me!
Dr_Bean
Berichten: 433
Lid geworden op: ma sep 27, 2004 22:52
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Ik denk dat veel mensen je best willen helpen maar het gewoon ook niet weten. Een pre '90 LC4 is tamelijk onbekend (een 600 neem ik aan?)

Tegenwoordig hebben ze allemaal een andere constructie die wel eenvoudig uit elkaar gaat.

Handboeken zijn idd vaak alleen Engine + maintenance. Ik heb wel wat fiches op de schjif staan hier, maar daar staat deze oude constructie ook niet op... dus helaas.

Als ik het plaatje zie zou ik zeggen dat je toch gewoon een plat 6-kant ringsleuteltje moet hebben om die bout eruit te draaien.
Misschien een raar idee, maar rij gewoon effe langs een KTM (cross)dealer, en vraag of zei dat weten, c.q. het speciale gereedschap hebben? Dan helpen ze je vast wel belangenloos verder.
Fox-kid
Berichten: 568
Lid geworden op: zo jan 25, 2004 20:21
Contacteer:

Op dat dunne boutkopje moet je toch gewoon een goede ringsleutel of dop op kunnen zetten lijkt mij. Wel goed gereedschap gebruiken.


Mooi detail, die meetlat er langs!

Succes
MOST WANTED: KTM 530 EXC-R
madman
Berichten: 26
Lid geworden op: za feb 19, 2005 13:54

:lol: Sla een "tork" in het gat van de bout en daarna kun je de bout losdraaien. Wel eerst even de pomp in zijn geheel demonteren zodat je de onderkant van de bout kunt ondersteunen op b.v. de bankschroef.
Draai desnoods een extra moertje op het boutje om zodoende niet het draad te beschadigen.
Guillaume
Berichten: 227
Lid geworden op: zo mar 02, 2003 23:02
Locatie: Dronten

Even met een ijzer zaag of harde beitel een sleufje in de schroef maken. Goed scherpe platte schroevedraaier en losdraaien maar! :)
metalant
Berichten: 13
Lid geworden op: do mar 31, 2005 22:13
Locatie: Ergens in Zeeland

Die "holle bout" is misschien een dolgedraaide inbus?
mmrizio
Berichten: 347
Lid geworden op: wo jan 22, 2003 21:45
Locatie: Woerden (Ut)

't is inmiddels gefixt: de bout zit er niet in geschroefd, maar kan eruit getikt worden. Maar hij zat na 15 jaar wel vast....

Allemaal bedankt voor de tips en geestelijke bijstand!

Maurice
Maurice

I'm not paranoid... Everybody *is* following me!
Plaats reactie