Hallo,
Vanavond gretig begonnen met het vervangen van de distributieketting (maar 2 mm slag meer voor de kettingspanner)
Nokkenashuis losgemaakt, vliegwiel los, maar nu, ik vind geen markeerpunt op het vliegwiel. Op het distributietandwiel zie ik wel een punt dat vermoedelijk gelijk moet komen met de rand van de cilinderkop.
Onderaan kan ik de spie wel ongeveer in het midden krijgen, maar ik ga ervan uit dat er een preciezere methode moet zijn.
Wie geeft raad.
By the way, waar dien ik nog aandacht aan te besteden nu de boel toch open ligt?
Xander
S.O.S. KTM specialisten
Moderator: ghulst
Je moet ervoor zorgen dat je zuiger op het bovenste dode punt staat. Ik kan bij mijn Suzuki DR aan de moer van de alternator draaien, maar 'k weet niet hoe dat juist bij jou motor zit. Anyway, als het ook kan, moet je die TEGEN de richting van de klok draaien, tot je zuiger boven staat. Dat kan je goed voelen, omdat je dan heel even geen weerstand hebt, of je kijkt door het gat van je bougie (of je steekt daar een schroevendraaier in, maar daar ben ik geen voorstander van). Als je cylinder boven staat, controleer je of je speling hebt op je klepstoters. Als je daar speling hebt zijn je kleppen zeker dicht, en staat je zuiger juist.
Als je geen speling hebt, draai je nog eens TEGEN de klok 360° rond, en controleer je op dezelfde manier je speling op je klepstoters. (da's maar een héél klein beetje hoor...)
(da's tenminste de manier hoe het bij mijn Suzuki moet, maar principiëel kan het niet heel veel verschillen denk ik...)
Suc6
Stijn
Als je geen speling hebt, draai je nog eens TEGEN de klok 360° rond, en controleer je op dezelfde manier je speling op je klepstoters. (da's maar een héél klein beetje hoor...)
(da's tenminste de manier hoe het bij mijn Suzuki moet, maar principiëel kan het niet heel veel verschillen denk ik...)
Suc6
Stijn
Montesa Cota 315R
-
- Berichten: 1680
- Lid geworden op: ma mar 03, 2003 10:34
- Locatie: N52 00.692 E5 34.350
Een KTM heeft doorgaans een klein boutje aan de voorkant van het blok waar je een ringetje achter kunt weghalen zodat hij dieper in het blok valt. Als je het dan helemaal indraait valt hij in een gat in de krukas als hij precies op BDP staat.
Voor de rest inderdaad merkteken vlak met pasvlak op de kop zetten.
Voor de rest inderdaad merkteken vlak met pasvlak op de kop zetten.
| Honda CB350K3 | BMW R1100GS
Tip: als ie toch open ligt vervang dan meteen je nokkenas lagers
en oh ja een viertakt heeft twee bdp's, (tenminste nadat je de nokkenas hebt gemonteerd..).
Op het bovenste tandwiel zitten 2 merkjes, deze moeten in lijn staan met de cylinderkop/kleppendeksel. Hierbij moet de nokkenas met zijn decompressie knobbeltje omhoog wijzen en de krukas in bdp staan.
Je kan inderdaad de krukas vast zetten met een boutje onder het blok.
Op het bovenste tandwiel zitten 2 merkjes, deze moeten in lijn staan met de cylinderkop/kleppendeksel. Hierbij moet de nokkenas met zijn decompressie knobbeltje omhoog wijzen en de krukas in bdp staan.
Je kan inderdaad de krukas vast zetten met een boutje onder het blok.
1) Wat voor lagers zijn dat? (bij mijn suzuki zijn die lagers een onderdeel van de cylinderkop en het kleppendekselen kan ik dat niet apart vervangen)Wortel schreef:Tip: als ie toch open ligt vervang dan meteen je nokkenas lagers
2) Waarom zou je die vervangen zonder reden?
Montesa Cota 315R
Beetje onzinnige poll als er niet precies vermeld wordt WELK type motor en evt bij welk gebruik.
grts
grts
Mr. Bean, we hebben het hier over een KTM EXC ,
en ik denk als er wat meer reaktie op komt dat iedereen daar wel wat kan uit leren, en aldus kosten besparen door preventief ( maar ook niet voorbarig in te grijpen. Dank je voor de tip Wortel, was ik ook van plan, alleen had ik mischien beter SKF aangeschaft i.p.v. de originele.
Maar waar zit dat boutje ondeaan ter hoogte van de krukas?
Xander
en ik denk als er wat meer reaktie op komt dat iedereen daar wel wat kan uit leren, en aldus kosten besparen door preventief ( maar ook niet voorbarig in te grijpen. Dank je voor de tip Wortel, was ik ook van plan, alleen had ik mischien beter SKF aangeschaft i.p.v. de originele.
Maar waar zit dat boutje ondeaan ter hoogte van de krukas?
Xander
Rijden, nu, en waar het nog kan!
-
- Berichten: 1680
- Lid geworden op: ma mar 03, 2003 10:34
- Locatie: N52 00.692 E5 34.350
Rechstvoor, bijna onderaan. Het is een imbus met een dikke koperen ring eronder.xander schreef: Maar waar zit dat boutje ondeaan ter hoogte van de krukas?
Xander
| Honda CB350K3 | BMW R1100GS
oh ja, vergeet nog iets.. als je dat al niet hebt gedaan dan moet je de twee m6x (ik geloof) 55mm lange klepdeksel boutjes aan de rechterkant die door de as van de klepgeleiders heen lopen vervangen door boutjes die harder zijn. Als je de huidige boutjes bekijkt dan zal je zien dat deze zijn ingesletenergens op het midden. Hardere boutjes (hardheid 10.2) zijn meestal zwart van kleur (inbus).
Als je deze boutjes niet vervangt dan is de kans groot dat er eentje een keer breekt en een olie ballet veroorzaakt aan de rechterkant van je motor. Kan verder geen kwaad maar het is zo zonde van je dure crossbroek ..
De originele nokkenaslagers zijn inderdaad van niet zo'n goeie kwaliteit, ik ben verder geen lager specialist maar preventief vervangen door een goed merk is raadzaam.
Als je deze boutjes niet vervangt dan is de kans groot dat er eentje een keer breekt en een olie ballet veroorzaakt aan de rechterkant van je motor. Kan verder geen kwaad maar het is zo zonde van je dure crossbroek ..
De originele nokkenaslagers zijn inderdaad van niet zo'n goeie kwaliteit, ik ben verder geen lager specialist maar preventief vervangen door een goed merk is raadzaam.
rechtsvoor als je voor de motor staat,speedphreax schreef:Rechstvoor, bijna onderaan. Het is een imbus met een dikke koperen ring eronder.xander schreef: Maar waar zit dat boutje ondeaan ter hoogte van de krukas?
Xander
linksvoor als je op de motor zit
Gery
'12 250 EXC-F 6 Days
'99 200 EXC (uit nostalgie...)
Ride it like you stole it!
'99 200 EXC (uit nostalgie...)
Ride it like you stole it!
-
- Berichten: 1680
- Lid geworden op: ma mar 03, 2003 10:34
- Locatie: N52 00.692 E5 34.350
Staand voor de motor? Rechts of links relateer je altijd aan jezelf, zittend op de motorfiets. Ook bij auto's.
En cylinder 1 zit in principe altijd bij de thermostaat/waterpomp
En cylinder 1 zit in principe altijd bij de thermostaat/waterpomp
| Honda CB350K3 | BMW R1100GS
sorry, mijn fout
ik had het blok van mijn LC4 in gedachten
zojuist mijn EXC gechecked en daar staat ie inderdaad vooraan rechts...
ik had het blok van mijn LC4 in gedachten
zojuist mijn EXC gechecked en daar staat ie inderdaad vooraan rechts...
'12 250 EXC-F 6 Days
'99 200 EXC (uit nostalgie...)
Ride it like you stole it!
'99 200 EXC (uit nostalgie...)
Ride it like you stole it!
Estivie schreef:Je moet ervoor zorgen dat je zuiger op het bovenste dode punt staat. Ik kan bij mijn Suzuki DR aan de moer van de alternator draaien, maar 'k weet niet hoe dat juist bij jou motor zit. Anyway, als het ook kan, moet je die TEGEN de richting van de klok draaien, tot je zuiger boven staat. Dat kan je goed voelen, omdat je dan heel even geen weerstand hebt, of je kijkt door het gat van je bougie (of je steekt daar een schroevendraaier in, maar daar ben ik geen voorstander van). Als je cylinder boven staat, controleer je of je speling hebt op je klepstoters. Als je daar speling hebt zijn je kleppen zeker dicht, en staat je zuiger juist.
Als je geen speling hebt, draai je nog eens TEGEN de klok 360° rond, en controleer je op dezelfde manier je speling op je klepstoters. (da's maar een héél klein beetje hoor...)
(da's tenminste de manier hoe het bij mijn Suzuki moet, maar principiëel kan het niet heel veel verschillen denk ik...)
Suc6
Stijn
bij een dr kan je nog een dopje uit ontstekingskap halen, en dan moet je vliegwiel ronddraaien, tot daar een T komt, dat is bdp...