bestemmingsverkeer

voor algemene onderwerpen die wel iets met motoren te maken hebben, maar die niet in de onderstaande categorieën thuishoren.

Moderator: ghulst

Plaats reactie
Ad Ketelaars
Berichten: 439
Lid geworden op: di nov 19, 2002 10:48
Contacteer:

Hoe zit het ook alweer met borden "alleen voor bestemmingsverkeer". Ik kan me herrinneren dat er indertijd lezers waren die dit uitgezocht hadden en er een pasklaar antwoord op hadden. :?: :?:
Freek
Site Admin
Berichten: 2036
Lid geworden op: do jan 01, 1970 02:00
Locatie: Balkbrug
Contacteer:

Elk perceel met een kadastraalnr. (dus elke vierkante meter in NL), kan een bestemming zijn.
Wat je daar wilt doen en of je daar welkom bent doet er niet toe.(uitspraak van de rechter)

Wordt je gevolgd en je stopt nergens, dan is de kans dat je hangt groot.

Wordt je aangehouden en je zegt dat het weiland iets verderop je bestemming is, zit je goed.

Bovenstaande heeft in 'motor' gestaan, en had betrekking op een motorrijder die op een dijkweg reed, welke verboden was voor motorvoertuigen, uitgezonderd bestemmingsverkeer.

De motorrijder werd aangehouden en vertelde toen dat hij op visite wilde bij het huisje iets verder op.
Waarop de agent zei, dat hij dan wel even mee zou gaan om te controleren of het waar was.

De mevrouw die daar woonde wist van niks en kende de motormuis niet, waarop een proces verbaal volgde.

De motorrijder heeft het voor laten komen en de rechter deed de uitspraak waar ik mijn verhaal mee begon.
Freek

Noppenforum brengt je op het slechte pad.
Ad Ketelaars
Berichten: 439
Lid geworden op: di nov 19, 2002 10:48
Contacteer:

bedankt Freek. Heb je toevallig nog wat meer gegevens over dag,plaats e.d. van deze uitspraak. Het blijkt wederom dat er altijd wel een achterdeurtje in een wet te vinden is. :D :lol:
Jo VdB
Berichten: 1718
Lid geworden op: wo jun 05, 2002 22:20
Locatie: Midden-Limburg (België)

Dag Ad,

ben vorig jaar met de auto ook een tegengehouden.
In België is dit "uitgezonderd plaatselijk verkeer".

Agent wou me niet geloven dat ik daar mocht/moest zijn en slingerde me op de bon.

Laten voorkomen voor politierechtbank, en vrijgesproken :twisted:

Jo VdB
Freek
Site Admin
Berichten: 2036
Lid geworden op: do jan 01, 1970 02:00
Locatie: Balkbrug
Contacteer:

Ad Ketelaars schreef:bedankt Freek. Heb je toevallig nog wat meer gegevens over dag,plaats e.d. van deze uitspraak. Het blijkt wederom dat er altijd wel een achterdeurtje in een wet te vinden is. :D :lol:
Wellicht weet de knmv meer. Dit artikel stond in hun Motorblad onder de rubriek 'recht in het geding'

Ik denk dat het er zo'n 2-3 jaar geleden in stond.
Freek

Noppenforum brengt je op het slechte pad.
Ad Ketelaars
Berichten: 439
Lid geworden op: di nov 19, 2002 10:48
Contacteer:

Op wat voor grond ben je vrijgesproken Jo. Geloofde de rechter dat je er echt moest zijn. Is het in Belgie hetzelfde zoals Freek schrijft?
Bij mij over de grens (in B.) zijn ze al een tijd bezig met ruilverkaveling. Bij de paden die overblijven staan ondertussen ook al veel van genoemde borden. Een doorsteek maken over de nieuwe betonlinten is om dezelfde reden ook moeilijk. :cry:
Jo VdB
Berichten: 1718
Lid geworden op: wo jun 05, 2002 22:20
Locatie: Midden-Limburg (België)

Ad,

in mijn geval moest ik er ook echt zijn...

Ik had echter met mijn "grote bek" tegen de agenten gezegd dat ik het recht had om daar te zijn en dat om gelijk welke reden, maar dit werkte als een rode lap op de spreekwoordelijke stier.

Ik had intertijd nog een andere job (in buitendienst) en vertelde hen dat ik bv. op prospectie kon zijn in die buurt.

Agenten schreven me echter op.

Voorstel van minnelijke schikking gekregen. Hierop geantwoord dat ik niet wilde betalen en dat ik de zaak voor de politierechtbank wou.

Voor politierechtbank dus vrijgesproken.

Nu vertel ik dat ik een perceel grond wil kopen en dit eerst wil bezichtigen
(ik koop toch geen kat in een zakl

Jo VdB
Jeroen Krijnders

Hoi piepels,

De definitie voor bestemmingsverkeer luidt:
verkeer dat VOORNEMENS is tot het bezoeken van een perceel of een deel van een perceel, gelegen aan de weg waarvoor de beperking geldt.

Nu kan een perceel dus heel goed een grasveldje zijn, een deel van dat perceel is dan een graspol! En dan hoef je alleen nog maar VAN PLAN te zijn die graspol te gaan bezoeken, als je je rijdend op die weg 'bedenkt' ben je nog steeds bestemmingsverkeer!

Je moet dan natuurlijk als je wordt aangehouden wel je verhaal klaar hebben over dat leuke huisje waarvan je aan de bewoner wilt vragen of hij je het wil verkopen, als oom agent je dan volgt hoef je nergens te stoppen, je hoeft je alleen te 'bedenken'.

Dit verhaal heeft ooit zo in MOTOR gestaan in 'recht in het geding' ik weet alleen niet meer in welk nummer.

Jeroen
Ferry Bulten
Berichten: 4
Lid geworden op: vr jan 03, 2003 22:38

Uit de bespreking van het RVV 1990 voor de politie:

"bestemmingsverkeer"= bestuurders, wier reisdoel een of meerdere percelen betreft, die zijn gelegen aan of in de directe nabijheid van een weg met een door een verkeerstekens aangegeven geslotenverklaring voor bepaalde categorieen bestuurders en die slechts via deze weg zijn te bereiken, alsmede bestuurders van lijnbussen.

In eerste instantie bedoeld om sluipverkeer te weren. Dergelijke verboden zijn nauwelijks te handhaven. Men denke daarbij o.a. aan de volgende verweren: "aanvankelijk wilde ik naar een perceel maar heb mij bedacht" of "er moet hier ergens een onderdelenhandel of -sloop zijn", "Ik moest naar pand 4 maar toen ik er langs reed zag ik dat er niemand thuis was". Wat te denken van de bestuurder die gebruik maakt van zijn zwijgrecht. Het is duidelijk dat in dergelijke gevallen de bewijsplicht voor politie en openbaar ministerie wel erg zwaar wordt. (...)

Uit: Stapel & de Koning.
Ferry Bulten
mmrizio...

Bij Oudewater hebben ze het bekende verbodsbord voor auto's en motoren, met als onderbord 'Uitgezonderd bewoners'.

Wat is de status hiervan? Wonen hier alleen mensen zonder sociaal leven :-)

Maurice
Plaats reactie