Ik wilde vanavond m'n tandwiel van de 1ste versnelling er af halen (vervangen distributieketting), maar die moer die daar op zit zat geweldig hard vast vond ik. Ik heb in m'n handboek gekeken op hoeveel Nm die mag aangetrokken worden (80 Nm) heb ik geprobeerd om die op 80 Nm los te maken, maar dat lukt dus niet. Daarna op 100 Nm, maar nog steeds ging ie niet los.
Mag ik daar volle fors aan gaan hangen, of klopt er iets niet?
Stijn V.
Aantrekkoppel = lostrekkoppel?
Moderator: ghulst
Montesa Cota 315R
Een moer kan veel vaster gaan zitten dan het aantrekmoment (bijv als ie iets vastroest, of als ie met loctite is vast gezet).
MAAR, ik zou zeker controleren of je niet iets fout doet voordat je zoveel kracht gaat zetten: Is het niet bijv LINKSE schroefdraad? Vaak wordt dat op primaire tandwielen gebruikt, omdat ze anders door de draairichting van de motor (en de belastingsrichting) los zouden kunnen lopen.
Weet je zeker dat het de eerste versnelling betreft? en niet het primaire aandrijftandwiel op de krukas? (die is vaak met linkse draad!)
AUB effe motor en type vermelden.. misschien dat je dan een wat exacter antwoord kan krijgen.
MAAR, ik zou zeker controleren of je niet iets fout doet voordat je zoveel kracht gaat zetten: Is het niet bijv LINKSE schroefdraad? Vaak wordt dat op primaire tandwielen gebruikt, omdat ze anders door de draairichting van de motor (en de belastingsrichting) los zouden kunnen lopen.
Weet je zeker dat het de eerste versnelling betreft? en niet het primaire aandrijftandwiel op de krukas? (die is vaak met linkse draad!)
AUB effe motor en type vermelden.. misschien dat je dan een wat exacter antwoord kan krijgen.
Het is inderdaad het primaire aandrijftandwiel (had "primary drive gear" dus verkeerd vertaald... )
Dat heeft inderdaad linkse draad, maar ik heb het wel degelijk met de klok mee proberen los te draaien...
Het gaat om mijn Suzuki DR 350'tje waar ik ondertussen ook de zuiger bij vervangen heb...
Alvast bedankt voor de info!
Dat heeft inderdaad linkse draad, maar ik heb het wel degelijk met de klok mee proberen los te draaien...
Het gaat om mijn Suzuki DR 350'tje waar ik ondertussen ook de zuiger bij vervangen heb...
Alvast bedankt voor de info!
Montesa Cota 315R
ok
Als je zeker weet dat je goed draait.. dan kan je meer kracht uitoefenen.
Zorg wel dat je de krukas op de juiste manier tegenhoudt. Meestal werkt een hardhouten spietje (of een special tool, of een ander tandwiel!) tussen het primaire tandwiel en het tandwiel op het koppelingshuis goed.
NIET de krukas aan de andere kant tegenhouden met een sleutel, dan is dde kans groot dat je de krukwangen verdraait t.o.v elkaar.
grts
Succes
Als je zeker weet dat je goed draait.. dan kan je meer kracht uitoefenen.
Zorg wel dat je de krukas op de juiste manier tegenhoudt. Meestal werkt een hardhouten spietje (of een special tool, of een ander tandwiel!) tussen het primaire tandwiel en het tandwiel op het koppelingshuis goed.
NIET de krukas aan de andere kant tegenhouden met een sleutel, dan is dde kans groot dat je de krukwangen verdraait t.o.v elkaar.
grts
Succes
-
- Berichten: 147
- Lid geworden op: zo dec 14, 2003 22:57
- Locatie: dr350
of je gebruikt een luchtsleutel, dan is het een tik en meteen los.
of je houd de krukas tegen, een goede manier om dit te doen is door aan dezelfde kant als waar je hem loshaalt, bij jou dus de koppelingszijde vast te klemmen, dit kun je gemakkelijk doen door bijvoorbeeld een koperen, aluminium of kunststoffen strip om je primaire aandrijftandwiel te buigen waardoor je zonder je tandwiel te beschadigen het tandwiel met bijvoorbeeld een waterpomptang beet te houden en je zodoende de krukas blokkeert.
sommigen doen wel eens bijvoorbeeld een dubbelgevouwen handdoek tussen koppelingshuis en primaire aandrijftandwiel om de krukas te blokkeren, dit is echter opok niet de goede manier, hier krijgen je lagers(primaire versnellings-as en krukaslagers)flink van op hun donder, het lukt wel zonder problemen maar je lagers zijn niet gemaakt om deze krachten op te vangen waardoor dit dus eigenlijk niet de goede manier is.Zelf pak ik altijd een luchtsleutel.
heb by the way zelf ook een DR350:)
of je houd de krukas tegen, een goede manier om dit te doen is door aan dezelfde kant als waar je hem loshaalt, bij jou dus de koppelingszijde vast te klemmen, dit kun je gemakkelijk doen door bijvoorbeeld een koperen, aluminium of kunststoffen strip om je primaire aandrijftandwiel te buigen waardoor je zonder je tandwiel te beschadigen het tandwiel met bijvoorbeeld een waterpomptang beet te houden en je zodoende de krukas blokkeert.
sommigen doen wel eens bijvoorbeeld een dubbelgevouwen handdoek tussen koppelingshuis en primaire aandrijftandwiel om de krukas te blokkeren, dit is echter opok niet de goede manier, hier krijgen je lagers(primaire versnellings-as en krukaslagers)flink van op hun donder, het lukt wel zonder problemen maar je lagers zijn niet gemaakt om deze krachten op te vangen waardoor dit dus eigenlijk niet de goede manier is.Zelf pak ik altijd een luchtsleutel.
heb by the way zelf ook een DR350:)
Dat had ik dus al wel gedaan... gelukkig is er helemaal niks losgekomen of bewogen... (hoop ik...)Dr_Bean schreef:
NIET de krukas aan de andere kant tegenhouden met een sleutel, dan is dde kans groot dat je de krukwangen verdraait t.o.v elkaar.
grts
Succes
Enkel de uitleg over dat spietje hout (of special tool) snap ik niet. Er stond ook zoiets in m'n handboek daarover, maar ik kan me er echt niet veel bij voorstellen... (Ja, door iets tussen 2 tandwielen te zetten blokkeer je die, maar dat kan toch nooit goed zijn voor die tandwielen??)
Bovendien denk ik dat ik een verkeerd idee heb hoe je dat dan moet doen, want Dr. Bean schrijft: een hardhouten spietje, special tool, of ander tandwiel...
Bij dat spietje kan ik me nog iets voorstellen, een special tool wordt al wat vager wat voor iets dat dan moet zijn, maar een tandwiel zie ik me er (op mijn manier) nog niet tussensteken hoor...
Ik zal zowieso ook één en ander terug moeten monteren dan...
(Hier is de ketting er trouwens al af, want ik kon ze tussen het tandwiel & het carter doorschuiven)
BTW: ik wil graag dat tandwiel er af omdat ik vanavond m'n cylinder dan terug in elkaar kan zetten (behalve klepdeksel/nokkenas), en als de kettingspanner gemonteerd is, krijg ik de ketting er niet meer op dezelfde manier op als ie er nu is afgekomen...
Nogmaals bedankt voor de hulp...
Stijn (die toch al héél veel heeft geleerd van z'n renovatieproject)
Montesa Cota 315R
gewoon koppelingshuis er weer opzetten en tussen dit tandwiel en primaire tandwiel een ander tandwiel zetten/steken. Heb je hem zo los.
Kunnen deze tandwielen wel hebben hoor.
ps:ik doe het ook wel eens met een schroevedraaier maar dat vind ik nogal een slecht voorbeeld en met 100nm zouden dan wel de tanden kunnen beschadigen. Met een ander tandwiel er tussen kan dat nooit.
Kunnen deze tandwielen wel hebben hoor.
ps:ik doe het ook wel eens met een schroevedraaier maar dat vind ik nogal een slecht voorbeeld en met 100nm zouden dan wel de tanden kunnen beschadigen. Met een ander tandwiel er tussen kan dat nooit.
Huskie op een Ktm!
Kan het gekker?
Kan het gekker?
Ok, dat ga ik straks proberen...
Nog een vraagje: volgens een vriend van me kan je de ketting vernieuwen, zonder dat je daarvoor de cylinder moet demonteren. In m'n werkplaatshandboek staat er bij "Camshaft chain removal"
Heeft er iemand ervaring met zo'n DR 350 nokkenas ketting?
(en terwijl ik hier zit te typen denk ik: ik probeer het gewoon straks toch even met de oude ketting als alle stukken op z'n plaats zitten, maar nog niet aangetrokken zijn... )
G.
Stijn
Nog een vraagje: volgens een vriend van me kan je de ketting vernieuwen, zonder dat je daarvoor de cylinder moet demonteren. In m'n werkplaatshandboek staat er bij "Camshaft chain removal"
- Haal de cylinder er af zoals beschreven in hoofdstuk 4
Heeft er iemand ervaring met zo'n DR 350 nokkenas ketting?
(en terwijl ik hier zit te typen denk ik: ik probeer het gewoon straks toch even met de oude ketting als alle stukken op z'n plaats zitten, maar nog niet aangetrokken zijn... )
G.
Stijn
Montesa Cota 315R
Deze bijdehande sleutelaar dacht: ooo... ik geraak niet meer met m'n dop op die moer als het koppelingshuis er op staat... Dan neem ik toch gewoon het tandwiel van de oliepomp om de zooi te blokkeren...
Resultaat: knoervast tandwiel van de primaire overbrenging (niks veranderd dus) en een kapot tandwiel van de oliepomp...
Verdomme!
Heeft er iemand een idee hoeveel zoiets kost, en of dat van de suzuki-dealer moet komen of ik dat ook ergens anders kan vinden (oliepomp is van Mikuni)
(wie niks doet, kan niks fout doen... maar nu voel ik me toch echt een stomme kloot..)
Montesa Cota 315R
Oei, dat gaat wschl. toch wel wat zuurverdiende centjes kosten...
Ga je nog op tijd klaar zijn voor de Paasrit trouwens ??
Stijn, heb je geen compressor ?
a) dat kost toch bijna niets meer
b) zorg dan dat je zo'n luchtsleutel hebt (is ook goedkoop en heel handig voor zo'n zaken...)
Jo VdB
Ga je nog op tijd klaar zijn voor de Paasrit trouwens ??
Stijn, heb je geen compressor ?
a) dat kost toch bijna niets meer
b) zorg dan dat je zo'n luchtsleutel hebt (is ook goedkoop en heel handig voor zo'n zaken...)
Jo VdB
Ja ik ken dat gevoel , dat je door je geklooi veel schade maakt. Je moet het positief zien. Had je deze motor naar de dealer gebracht was je meer geld kwijt dan dit tandwieltje plus je bent er niet slimmer van geworden. Dit is slechts een kleine tegenslag op de weg naar eeuwige kennis. Maar hoezo kom je er niet bij met een dop. Maak er eens een fotootje van. Ps ik geloof je wel maar wil het graag beoordelen hoe dit kan.
Huskie op een Ktm!
Kan het gekker?
Kan het gekker?
Hey Jo,Jo VdB schreef:Oei, dat gaat wschl. toch wel wat zuurverdiende centjes kosten...
Ga je nog op tijd klaar zijn voor de Paasrit trouwens ??
Stijn, heb je geen compressor ?
a) dat kost toch bijna niets meer
b) zorg dan dat je zo'n luchtsleutel hebt (is ook goedkoop en heel handig voor zo'n zaken...)
Jo VdB
Ik heb er nog altijd goede hoop op dat ik klaar ben tegen de paasrit.. Heb net met een Suzuki dealer gebeld, en ik kan het tandwiel eventueel vanmiddag al hebben... (weet nog niet wat het kost, maar ik dacht iets van een 25 euro...)
Dan moet ik de cylinder + cylinderkop, nokkenas, distributieketting & oliepomptandwieltje nog monteren, timing goedzetten, kleppen stellen, kleppendeksel monteren (+nog wat kleine zooi) olie op gieten & proberen of ie het doet...
't zal nipt zijn, maar het kan wel denk ik.... (als ik niks anders meer kapot doe )
Ik heb trouwens wel een compressor, maar geen luchtsleutel. Heb net eens in een foldertje gekeken, maar dat kost toch 125 euro zie ik (da's op zich niet zo heel veel, maar alles samen begint de rekening toch op te lopen...)
Montesa Cota 315R
-
- Berichten: 147
- Lid geworden op: zo dec 14, 2003 22:57
- Locatie: dr350
kan je niet een luchtsleutel lenen van iemand dan?dan is het binnen 1 seconde zonder gevaar voor schade er af, dan zul je spijt hebben dta je het zo nog niet eerder hebt gedaan.
En anders steek je even je koppelingshuis er terug op, vouw een handdoek 3x dubbel en steek die tussen je krukastandwiel en koppelingshuis(tandwiel) dan blokkeert de boel en kun je hem met een ratel losdraaien.(niet de ideale manier voor je lagers maar het kan wel natuurlijk, zo word het bijna altijd gedaan)
En als die los is kun uje je cilinderkop er op zetten, je distributieketting er in hangen, nokkenas er in leggen en de ketting goed leggen op de tandwielen.(heb mijn DR350 nog niet zo ver open gehad maar bij mijn XR ging het leggen van de ketting het gemakkelijkste om eerst de ketting op het krukastandwiel en nokkenastandwiel te leggen en daarna pas de nokkenas lagers te plaatsen, maar weet niet hoe dit bij een DR350 het makkelijkste gaat)
En anders steek je even je koppelingshuis er terug op, vouw een handdoek 3x dubbel en steek die tussen je krukastandwiel en koppelingshuis(tandwiel) dan blokkeert de boel en kun je hem met een ratel losdraaien.(niet de ideale manier voor je lagers maar het kan wel natuurlijk, zo word het bijna altijd gedaan)
En als die los is kun uje je cilinderkop er op zetten, je distributieketting er in hangen, nokkenas er in leggen en de ketting goed leggen op de tandwielen.(heb mijn DR350 nog niet zo ver open gehad maar bij mijn XR ging het leggen van de ketting het gemakkelijkste om eerst de ketting op het krukastandwiel en nokkenastandwiel te leggen en daarna pas de nokkenas lagers te plaatsen, maar weet niet hoe dit bij een DR350 het makkelijkste gaat)
Hij ligt nu toch nog open, dus kan ik de nieuwe ketting er even goed opschuiven zoals ik de oude er heb afgehaald (denk ik). Anders leen ik idd een luchtsleutel van iemand. Ben het beu om schade te maken ipv het op te lossen...
Montesa Cota 315R
huskie schreef: Maar hoezo kom je er niet bij met een dop. Maak er eens een fotootje van. Ps ik geloof je wel maar wil het graag beoordelen hoe dit kan.
De motor heeft gesteren 150 km gereden, maar halverwege hoorde ik bij hele lage toeren een raar getik. Bij de aankomst gooide ie na een luide "klak!" bij gas geven olie naar buiten langs het kleppendeksel. Hij bleef wel draaien, dus ik hoop dat het niet te erg is...
Vanavond terug open en kijken wat er mis ging...
Montesa Cota 315R
zo een luchtsleutel kost toc hgeen 125 euro ,er zijn er wel die zoveel kosten maar zo een dure moet je neit kopen
mijn luchtscleutel koste maar 30 euro en gaat even goed voor eht geen ik hem gebruik
mijn luchtscleutel koste maar 30 euro en gaat even goed voor eht geen ik hem gebruik
St-service onderhoud revisie motorblokken-veering