Ik heb een probleem met mijn afstelling.
Het gaat om een YZ 125
het probleem is dat hij als hij warm wordt vermogen verlies (vooral bij lagere toeren) tijdens het schakelen.
het lijkt mij daarom dat hij te rijk staat.
een koude motor heeft immers meer brandstof nodig om hard te gaan (en dat doet hij als de motor nog niet op bedrijfs temperatuur is)
Maar als ik naar mijn bougie kijk lijkt hij eerder te krap te staan.
volgens mijn yamaha boek moet ik kijken naar het isolatie materiaal om het juiste mengsel te verkrijgen.
dit isolatie materiaal blijft wit (is niet verkleurd nadat er een nieuwe bougie in is gegaan)
de rest van de bougie (de electroden) zijn wel gewoon bruin en niet wit.
Hoofdsproeier is nu 470
ik heb het probleem nu redelijk opgelost door mijn luchtschroef iets verder open te draaien.
hierdoor rijd hij nu redelijk, maar ben bang voor een vast loper.
hoe kan ik er achter komen of hij onderin goed staat afgesteld.
afstelling
Moderator: ghulst
Je zou naar de Dynojetboer kunnen gaan en de emissiewaarden laten optimaliseren; dan weet je dat de verbranding éxact goed is. Hiervoor hoeft hij niet eens op de rollenbank; een sensor in de uitlaat is voldoende.
Noppy
Noppy
Zit er een powervalve op deze YZ125?
Van welk jaar is hij trouwens?
Als de powervalve wijd open blijft staan doordat hij vastgebakken zit of slecht afgesteld, dan heb je onderin niets meer.
Zit er een vers zuigertje in?
Van welk jaar is hij trouwens?
Als de powervalve wijd open blijft staan doordat hij vastgebakken zit of slecht afgesteld, dan heb je onderin niets meer.
Zit er een vers zuigertje in?
het is er een uit 2002 met power valve.
het zou best kunnen dat deze zit vast gebakken.
naar welk gedeelte van de bougie wordt gekeken bij het afstellen.
de zuiger is niet oud. (ong 5 uur)
het zou best kunnen dat deze zit vast gebakken.
naar welk gedeelte van de bougie wordt gekeken bij het afstellen.
de zuiger is niet oud. (ong 5 uur)
the right tool for the right track
Wie weet gaat hij door uitzetting van het materiaal vastzitten. Al met al zou ik toch die powervalve even controleren, schoonmaken en eventueel goed gangbaar maken. dan heb je dat in ieder geval uitgesloten.
De bougie moet een bruin randje hebben en een witte elektrode. Maar niet zo with dat de elektrode aan het smelten is(afgeronde hoeken).
Maar hou er rekening mee dat het bekijken van een bougie erg afhangt van het moment waarop de motor is afgezet. Het verkleuren gaat namelijk erg snel. Elke gasschuif stand kan namelijk een andere afstelling hebben. Hier staat een interessant artikel over bougies:
http://www.off-road.com/dirtbike/tech/2002sparkplug/
Succes!
De bougie moet een bruin randje hebben en een witte elektrode. Maar niet zo with dat de elektrode aan het smelten is(afgeronde hoeken).
Maar hou er rekening mee dat het bekijken van een bougie erg afhangt van het moment waarop de motor is afgezet. Het verkleuren gaat namelijk erg snel. Elke gasschuif stand kan namelijk een andere afstelling hebben. Hier staat een interessant artikel over bougies:
http://www.off-road.com/dirtbike/tech/2002sparkplug/
Succes!