Ja ik weet het er is al genoeg over geschreven,maar ik kan het niet vinden.
Gisteren bij Brouwer geweest en vandaag bij WPM.
Wat zijn de argumenten om een 450 te kopen of een 525.
Ik ga er offroad ritten mee rijden,roadbook ritten en zoals het er nu naar uitziet ga ik voor enduro in 2006.
De prijs maakt niet zoveel uit.
450 of 525
Moderator: ghulst
Hoe meer ik met m'n 525 rij, hoe verliefder ik erop word.
Dacht enkele maanden geleden nog, ik moet iets lichter kopen voor de wat meer technische ritten, maar heb de gelegenheid gehad van al met heel wat ander materiaal van de clubleden te rijden, en nog niets gevonden dat het rijplezier van mijn bulldozer kan evenaren.
Ik heb wel iedere zondag het record aan de pomp, zuipen doet hij als geen andere.
Xander
Dacht enkele maanden geleden nog, ik moet iets lichter kopen voor de wat meer technische ritten, maar heb de gelegenheid gehad van al met heel wat ander materiaal van de clubleden te rijden, en nog niets gevonden dat het rijplezier van mijn bulldozer kan evenaren.
Ik heb wel iedere zondag het record aan de pomp, zuipen doet hij als geen andere.
Xander
Rijden, nu, en waar het nog kan!
Mijn vorige motor was een gekittelde 520 (2002), mij huidige is een 450. Die 450 kan alles wat de 520 kan, alleen moet je op hillclimbs iets "juister" in het toerengebied rijden, bij de 520 maakt dat helemaal niets uit. Het is wel zo dat je fysiek in orde moet zijn op een 525, niet zozeer omwille van het gewicht (=+/- gelijk), maar met afstoppen voel je gewoon meer die duw in de rug die na verloop van tijd toch iets vermoeiender is.
Ik heb beide modellen 2005 proef gereden en vond de 525 een fijnere motor, maar zoiets is een persoonlijke keuze. Voor offroadritten kun je met de 525 onder de toeren rijden, maar als je in een proef de sporen geeft en je kunt er bij blijven, zal je zeker niet trager zijn dan de iets meer gebruikvriendelijke 450. Wat ik en de volgende forummers hier ook schrijven, het is een keuze die jijzelf moet maken.Succes ermee.
Ik heb beide modellen 2005 proef gereden en vond de 525 een fijnere motor, maar zoiets is een persoonlijke keuze. Voor offroadritten kun je met de 525 onder de toeren rijden, maar als je in een proef de sporen geeft en je kunt er bij blijven, zal je zeker niet trager zijn dan de iets meer gebruikvriendelijke 450. Wat ik en de volgende forummers hier ook schrijven, het is een keuze die jijzelf moet maken.Succes ermee.
Ik heb zelf een 450 en dat is een super motor
. Op een 525 is ook wel lekker rijden, maar als de vermoeidheid iets toeneemt wordt het al een stuk lastiger. Een 450 rijdt gewoon gemakkelijker, alleen op een maisland volgas rechtuit is een 525 de motor, alhoewel ik op mijn 450 nooit voorbij gereden wordt. Je ziet het ook wel in de enduro dat de mannen op een 450 (bijna) altijd harder rijden dat de mannen op de dikke viertakten, zowel bij de nationalen als de inters
. Ook op bochtige trajecten en bijvoorbeeld in de bergen rijdt een 450 gewoon gemakkelijker
, alhoewel anderen ondanks dat ze er zachter meerijden toch graag de PK's van de 525 hebben.

-
Mijn keus staat vast het wordt een 450 exc racing.Eerst nog gedacht aan een jonge gebruikte,maar nu besloten om de BMW GS Adventure in te ruilen,moeilijke bevalling trouwens en een nieuwe te kopen.
Wat zijn absoluut accesoires die er op moet zitten.
Grote tank erbij voor roadbookritten
Buddyseat nodig voor 13 liter tank?
Beschermingsplaatjes?
Radiatorbeschrerming?
Extra wiel t.b.v. crossband?
Wat ben ik nog vergeten?
Wat zijn absoluut accesoires die er op moet zitten.
Grote tank erbij voor roadbookritten
Buddyseat nodig voor 13 liter tank?
Beschermingsplaatjes?
Radiatorbeschrerming?
Extra wiel t.b.v. crossband?
Wat ben ik nog vergeten?
laat die tank voor wat ze is, met de standaard bak doe je makkelijk 120 km
beschermingsplaatjes zijn standaard op het frame
enkel het uitlaatbeschermplaatje, gemonteerd op het voorste stuk van de uitlaatdemper, zou ik plaatsen: het spaart laarzen en broek
ook een karterbescherming (let ook op zijdelingse bescherming voor het ontstekingsdeksel) is niet te versmaden
verder rij ik steeds met radiatorbeschermers, de originele van KTM be"vallen" mij zeer goed
ik heb ook altijd een setje extra velgen volledig gemonteerd met schijf en tandwiel (behalve op het voorwiel, natuurlijk...)
één setje uitgerust met cross banden, een ander met FIM
vergeet de handbeschermers niet
neopreen bescherming van de voorvork (voorkomt lekken)
Gery
beschermingsplaatjes zijn standaard op het frame
enkel het uitlaatbeschermplaatje, gemonteerd op het voorste stuk van de uitlaatdemper, zou ik plaatsen: het spaart laarzen en broek
ook een karterbescherming (let ook op zijdelingse bescherming voor het ontstekingsdeksel) is niet te versmaden
verder rij ik steeds met radiatorbeschermers, de originele van KTM be"vallen" mij zeer goed

ik heb ook altijd een setje extra velgen volledig gemonteerd met schijf en tandwiel (behalve op het voorwiel, natuurlijk...)
één setje uitgerust met cross banden, een ander met FIM
vergeet de handbeschermers niet
neopreen bescherming van de voorvork (voorkomt lekken)
Gery
'12 250 EXC-F 6 Days
'99 200 EXC (uit nostalgie...)
Ride it like you stole it!
'99 200 EXC (uit nostalgie...)
Ride it like you stole it!
Klaas,
die radiotorbeschermers lijken wellicht een luxe, maar zijn eigenlijk een must!
Als je pech hebt blijf je overeind staan maar blijf je met je radiator achter een tak hangen die je ff niet gezien had. 250€ schade is nog weinig, en je enduroritje is écht wel over. Laat staan als dit in de bush gebeurd op een ritje in Roemenië of de binnenlanden van Spanje!
Jan;-) raakte laatst een paaltje en had nog mazzel dat de radiator uit zijn ophangingsrubbers schoot en maar lichtjes verbogen was (en de leidingen zaten allemaal nog goed vast!).
Zijkap bescherming van je koppelingshuis en dynamohuis van RVS zijn ook wel handig, indien die van jou van lichtmetaal gemaakt zijn.
Nou, veel plezier, ik denk dat je er goed aan hebt gedaan om de 'koe' in te ruilen voor een 'gazelle'
Noppy
die radiotorbeschermers lijken wellicht een luxe, maar zijn eigenlijk een must!
Als je pech hebt blijf je overeind staan maar blijf je met je radiator achter een tak hangen die je ff niet gezien had. 250€ schade is nog weinig, en je enduroritje is écht wel over. Laat staan als dit in de bush gebeurd op een ritje in Roemenië of de binnenlanden van Spanje!
Jan;-) raakte laatst een paaltje en had nog mazzel dat de radiator uit zijn ophangingsrubbers schoot en maar lichtjes verbogen was (en de leidingen zaten allemaal nog goed vast!).
Zijkap bescherming van je koppelingshuis en dynamohuis van RVS zijn ook wel handig, indien die van jou van lichtmetaal gemaakt zijn.
Nou, veel plezier, ik denk dat je er goed aan hebt gedaan om de 'koe' in te ruilen voor een 'gazelle'

Noppy

-
Het moet nog gebeuren,Noppy.
De dealers zijn nog niet gecharmeerd van de koe.
De dealers zijn nog niet gecharmeerd van de koe.
je kunt tevens anders ook zelf radiateur bescherming maken. heb ik ook gedaan. weet je zeker dat je rad nooit kapot gaan!
Koe op marktplaat verkopen, heb ik ook gedaan.
Verder heb ik de grote 13l tank. In nederland niet echt nodig maar voor off road ritten in het buitenland vaak wel een range van 150km nodig. Verder is deze tank meteen een uitstekende radiator bescherming.
Carterplaat ook voor stenig buitenland. Hier blijft er alleen maar bakken modder in hangen.
Bescherming plaatje over het stukje uitlaat bij de schokdemper. beter voor je broek.
Stuurverhogers. Ik rij bijna alles staand.
Handkappen maar dat was al genoemd.
Zelf heb ik een 525 maar als ik met 450's meerij ben ik echt niet sneller. Ik koos 525 om wat meer oempf in het zand te hebben en wat lager in de toeren te kunnen rijden. De rekluse koppeling maakt het hem veel rijdbaarder voor mij.
Ik zou ook meteen een bokje regelen bij de dealer. Geen middenbok en wel een ketting op de KTM
Verder heb ik de grote 13l tank. In nederland niet echt nodig maar voor off road ritten in het buitenland vaak wel een range van 150km nodig. Verder is deze tank meteen een uitstekende radiator bescherming.
Carterplaat ook voor stenig buitenland. Hier blijft er alleen maar bakken modder in hangen.
Bescherming plaatje over het stukje uitlaat bij de schokdemper. beter voor je broek.
Stuurverhogers. Ik rij bijna alles staand.
Handkappen maar dat was al genoemd.
Zelf heb ik een 525 maar als ik met 450's meerij ben ik echt niet sneller. Ik koos 525 om wat meer oempf in het zand te hebben en wat lager in de toeren te kunnen rijden. De rekluse koppeling maakt het hem veel rijdbaarder voor mij.
Ik zou ook meteen een bokje regelen bij de dealer. Geen middenbok en wel een ketting op de KTM

smurf.
-
Red je dat echt? Ik zat afgelopen zaterdag in Holten met mijnn 525 toch al een heel stuk op reserve en die rit was iets van 75km. Ik vind hem overigens wel vrij vroeg op reserve gaan dus wellicht moet ik met een jerrycan achterop eens gaan testen hoe ver ik nou echt kom.Gery400 schreef:laat die tank voor wat ze is, met de standaard bak doe je makkelijk 120 km
| 1972 Honda CB350K3 | 2017 KTM 1290 Super Adventure S
120km is precies wat ik ook haal met een normaal tankje. Maar dan in niet al te heftig terrein. En ook niet makkelijk. Bij 120km is het echt op. Zeker weten.
Al 3 keer meegemaakt.
Was blij toen m'n 13l tank kwam.
(die ik vervolgens meestal niet vol)
Al 3 keer meegemaakt.

Was blij toen m'n 13l tank kwam.
(die ik vervolgens meestal niet vol)
smurf.
-
Ik heb wel gezegd 450 past boem,maar eigenlijk weet ik het nog niet zeker.
Twijfelkontje.
Twijfelkontje.

Zoals al eerder geschreven mijn verbruik ligt tussen de 1op 7TTT schreef:120km is precies wat ik ook haal met een normaal tankje. Maar dan in niet al te heftig terrein. En ook niet makkelijk. Bij 120km is het echt op. Zeker weten. Al 3 keer meegemaakt.![]()
Was blij toen m'n 13l tank kwam. (die ik vervolgens meestal niet vol)

-
Wie rijdt er met roadbook op zijn exc? Heb je die bevestigd met de houder van Touratech?
ikke.
maar ik heb een eenvoudig afneembare beugel gemaakt die boven en voor de koplamp langsgaat. Daarmee zit het RB lekker ver naar voren en is dus makkelijk leesbaar bij staand rijden.
Bij de foto's van de Condroz rit (erwin zijn site) kan je zien hoe het in elkaar steekt
[img]te%20grote%20foto[/img]
maar ik heb een eenvoudig afneembare beugel gemaakt die boven en voor de koplamp langsgaat. Daarmee zit het RB lekker ver naar voren en is dus makkelijk leesbaar bij staand rijden.
Bij de foto's van de Condroz rit (erwin zijn site) kan je zien hoe het in elkaar steekt
[img]te%20grote%20foto[/img]
smurf.
-
Echt gretig zijn ze niet,belt niemand terug voor een inruilprijs. 

-
Vandaag de "koe"verkocht. Mijn besluit staat vast het wordt een 525.Vandaag bij Brouwer geweest en morgen naar WPM.
Hé Ad bestel die clutch maar.
.Eerst ff prijsje.Levertijd valt mij wel mee.2 april rij ik de route met een 525.
Oh ja eerst werken.
Hé Ad bestel die clutch maar.

Oh ja eerst werken.

-
Gefeliciteerd. Ga ja volgens mij geen spijt van krijgen. Ik vind het een monster machine.Houten Klaas schreef:Vandaag de "koe"verkocht. Mijn besluit staat vast het wordt een 525.Vandaag bij Brouwer geweest en morgen naar WPM.
Hé Ad bestel die clutch maar..Eerst ff prijsje.Levertijd valt mij wel mee.2 april rij ik de route met een 525.
Oh ja eerst werken.
| 1972 Honda CB350K3 | 2017 KTM 1290 Super Adventure S
Over WPM heb ik betere verhalen gehoord. En persoonlijk vind ik WPM ook beter. Ze nemen veel meer de tijd voor je en zijn heel vriendelijk. En je krijgt soms aardig wat korting daar.speedphreax schreef:Gefeliciteerd. Ga ja volgens mij geen spijt van krijgen. Ik vind het een monster machine.Houten Klaas schreef:Vandaag de "koe"verkocht. Mijn besluit staat vast het wordt een 525.Vandaag bij Brouwer geweest en morgen naar WPM.
Hé Ad bestel die clutch maar..Eerst ff prijsje.Levertijd valt mij wel mee.2 april rij ik de route met een 525.
Oh ja eerst werken.

Maar nu rijdt ik Honda en dus is mijn ''hoofddealer'' Romviel motors.
In mijn sx 525 die ik gehad heb zat een enduro onsteking zodat hij wat ''rustiger'' liep, maar nog was het een geweldige motor.

Jan Bas
dealers in de buurt v.d. veluwe.
Brouwer Motors
Wielweg 14
3785 KR Zwartebroek
Gelderland
Tel: 0342-461338
Fax: 0342-461567
E-Mail: info@brouwermotors.nl
Internet: http://www.brouwermotors.nl
Info
950 Adventure Dealer
Brouwer Motorsport Nijkerk
Patroonstraat 3
3861 RN Nijkerk
Gelderland
Tel: +31 (0)33-2460400
Fax: +31 (0)33-2462200
E-Mail: info@brouwermotorsport.nl
Internet: http://www.brouwermotorsport.nl
Info
950 Adventure Dealer
990 Super Duke Dealer
Brouwer Motorsport Staphorst
Achthoevenweg 6
7951 SK Staphorst
Overijssel
Tel: +31 (0)522-467600
Fax: +31 (0)522-467666
E-Mail: info@brouwermotorsportstaphorst.nl
Internet: http://www.brouwermotorsportstaphorst.nl
Info
950 Adventure Dealer
990 Super Duke Dealer
JR Tuning
Demeterlaan 9
9641 ML Veendam
Groningen
Tel: 0598-690029
Fax: 0598-690039
E-Mail: jr-tuningjulian@planet.nl
Internet: http://www.jr-tuning.nl
Paashuis Motoren
Lievelderweg 28a
7131 MC Lichtenvoorde
Gelderland
Tel: 0544-379181
Fax: 0544-377934
E-Mail: info@paashuis.nl
Internet: http://www.paashuis.nl
Info
950 Adventure Dealer
WPM Motors
Zutphenseweg 102b
7241 KT Lochem
Gelderland
Tel: 0573-250621
Fax: 0573-250627
E-Mail: info@wpmmotors.nl
Internet: http://www.wpmmotors.nl
Brouwer Motors
Wielweg 14
3785 KR Zwartebroek
Gelderland
Tel: 0342-461338
Fax: 0342-461567
E-Mail: info@brouwermotors.nl
Internet: http://www.brouwermotors.nl
Info
950 Adventure Dealer
Brouwer Motorsport Nijkerk
Patroonstraat 3
3861 RN Nijkerk
Gelderland
Tel: +31 (0)33-2460400
Fax: +31 (0)33-2462200
E-Mail: info@brouwermotorsport.nl
Internet: http://www.brouwermotorsport.nl
Info
950 Adventure Dealer
990 Super Duke Dealer
Brouwer Motorsport Staphorst
Achthoevenweg 6
7951 SK Staphorst
Overijssel
Tel: +31 (0)522-467600
Fax: +31 (0)522-467666
E-Mail: info@brouwermotorsportstaphorst.nl
Internet: http://www.brouwermotorsportstaphorst.nl
Info
950 Adventure Dealer
990 Super Duke Dealer
JR Tuning
Demeterlaan 9
9641 ML Veendam
Groningen
Tel: 0598-690029
Fax: 0598-690039
E-Mail: jr-tuningjulian@planet.nl
Internet: http://www.jr-tuning.nl
Paashuis Motoren
Lievelderweg 28a
7131 MC Lichtenvoorde
Gelderland
Tel: 0544-379181
Fax: 0544-377934
E-Mail: info@paashuis.nl
Internet: http://www.paashuis.nl
Info
950 Adventure Dealer
WPM Motors
Zutphenseweg 102b
7241 KT Lochem
Gelderland
Tel: 0573-250621
Fax: 0573-250627
E-Mail: info@wpmmotors.nl
Internet: http://www.wpmmotors.nl
-
Als het een beetje meezit wordt de 525 volgende week afgeleverd.Een weekje om de imo en roadbook op te bouwen.
As. maandag naar Seppenwolde voor een training.
grt Klaas
grt Klaas
wat is je dealer gewordenHouten Klaas schreef:Als het een beetje meezit wordt de 525 volgende week afgeleverd.Een weekje om de imo en roadbook op te bouwen.
grt Klaas