Ik heb een yz 125 uit 2002.
nu heb ik een vermogen probleem wat mischien te maken heeft met het vast zitten van mijn uitlaat klep (variabel bij elk toerental)
naar mijn weten zit er geen beweging in.
mijn vraag is nu, hoe wordt normaal gesproken daze klep in beweging gezet
(door wat)
En hoe kan ik dit schoon maken en wat moet ik precies schoon maken.
Hoe kan ik het beste controleren of hij wel kan bewegen?
door de uitlaatpoort is er geen beweging in te krijgen.
Alvast bedankt.
uitlaat klep
Moderator: ghulst
- mxrider#28
- Berichten: 436
- Lid geworden op: vr feb 13, 2004 16:16
uitlaatklep? ik denk niet dat jou yz 125 dat heeft... je bedoelt zeker de powervalve (klep) die hoort in ieder geval open te staan wanneer de motor uit staat, en bij hogere toerentallen gaat hij vanzelf weer dicht...
De powervalve staat juist dicht bij lage toeren en gaat open bij veel toeren. Hij wordt geregeld door een heveltje wat uit het blok komt. Als je het kapje rechts van je cilinder af haalt zie je dat zitten. Hoe da heveltje precies bediend wordt weet ik niet. Je kunt kijken of je klep open gaat door het heveltje te bewegen en dan kijken of er beweging in kunt krijgen. Ook kun je via je uitlaatpoort kijken of er veel roet aanslag is.
Als je hem schoon wilt maken kun je het beste je cilinder eraf halen en het kapje wat boven je uitlaat poort eraf schroeven. Je ziet dan het hele systeem zitten en met een beetje logisch nadenken kun je alles uit elkaar halen. Dan kun je alles schoonmaken met benzine en een tandborstel of staalborstel. Als je het in elkaar zit wel altijd wat olie in het kamertje doen om het wat te smeren.
Als je hem schoon wilt maken kun je het beste je cilinder eraf halen en het kapje wat boven je uitlaat poort eraf schroeven. Je ziet dan het hele systeem zitten en met een beetje logisch nadenken kun je alles uit elkaar halen. Dan kun je alles schoonmaken met benzine en een tandborstel of staalborstel. Als je het in elkaar zit wel altijd wat olie in het kamertje doen om het wat te smeren.
- mxrider#28
- Berichten: 436
- Lid geworden op: vr feb 13, 2004 16:16
heb je gelijk in ja maar waarom staat hij bij lage toeren niet open? in principe begin je in lage toeren met optrekken... het is toch zo: hoe groter de uitlaatpoort hoe minder hard hij optrekt? heeft ook met carterdruk enzo te maken volgens mij...crossboss schreef:De powervalve staat juist dicht bij lage toeren en gaat open bij veel toeren.
het heeft met de tegendruk te maken.
bij lage toeren moet de uitlaat poort kleiner zijn om dezelfde tegen druk te krijgen, om dus ook bij lage toeren relatief veel vermogen te hebben.
deze tegendruk heeft hij nodig om zijn uitlaat gassen snel kwijt te kunnen.
bij hoge toeren moet hij meer kwijt en wordt hij dus groter.
naar mijn weten heeft het hier mee te maken.
bij lage toeren moet de uitlaat poort kleiner zijn om dezelfde tegen druk te krijgen, om dus ook bij lage toeren relatief veel vermogen te hebben.
deze tegendruk heeft hij nodig om zijn uitlaat gassen snel kwijt te kunnen.
bij hoge toeren moet hij meer kwijt en wordt hij dus groter.
naar mijn weten heeft het hier mee te maken.
the right tool for the right track
- mxrider#28
- Berichten: 436
- Lid geworden op: vr feb 13, 2004 16:16
dat wist ik dan weer wel en daarom snap ik de werking van de powervalve ook niet echt... ik ga er vanuit dat je bij lage toeren ook een lage snelheid hebt... dus dan zou hij in principe ook al open moeten staan...
-
- Berichten: 2183
- Lid geworden op: do jun 06, 2002 16:54
- Locatie: In de buurt van Arnhem
- Contacteer:
Nee met het veranderen van de cilindertiming, lagere timing is gunstiger voor een hoger koppel bij lagere toeren.Thom schreef:het heeft met de tegendruk te maken.
bij lage toeren moet de uitlaat poort kleiner zijn om dezelfde tegen druk te krijgen, om dus ook bij lage toeren relatief veel vermogen te hebben.
deze tegendruk heeft hij nodig om zijn uitlaat gassen snel kwijt te kunnen.
bij hoge toeren moet hij meer kwijt en wordt hij dus groter.
naar mijn weten heeft het hier mee te maken.
En tegendruk heeft te maken met het expansiedeel van de uitlaat. Met tegendruk kun je juist de gassen niet kwijt natuurlijk.
Tegedruk wordt gebruikt om het verse mengsel dat door de spoelers naar binnen stroom tegen te houden net voor het sluiten van de uitlaatpoort.
Dicht staan ze dus bij lagere toerentallen.mxrider#28 schreef:dat wist ik dan weer wel en daarom snap ik de werking van de powervalve ook niet echt... ik ga er vanuit dat je bij lage toeren ook een lage snelheid hebt... dus dan zou hij in principe ook al open moeten staan...
(Stel systemen staan open met de motor uit, maar dat kan ook andersom zijn)
http://www.rw-racing.nl
KTM EXC300
KTM EXC300
De `uitlaatklep`bij de tweetakt word toegepast om bij hogere toerentallen de uitlaatpoort te vergroten om veel extra vermogen vrij te laten komen.Bij lagere toerentallen is een kleinere uitlaatpoort nodig om beter te acceleren en voor een betere stationaire loop.Op de krukas zit een mechanisme dat werkt op middelpunt vliegende kracht ;des te sneller de krukas draait des te meer word er een stangetje naar boven geduwd die de `uitlaatklep`verder opent, bij de meeste crossers voel je dit door een soort turboachtige versnelling. Regelmatig onderhoud van deze klep is nodig om de boel gangbaar te houden.Iedere keer als de zuiger word vervangen moet het klep spulletje uit elkaar en dan alle bewegende delen goed smeren met hitte bestendig vet want reken erop dat de boel daar goed heet word.Als de klep open blijft staan is het goed mogelijk dat de cilinder er niet goed opzit zodat de stang de boel open blijft drukken...
Anders zit hij gewoon vast door achterstallig onderhoud.
Dat middelpunt vliegende kracht mechaniekje op de krukas werkt eigenlijk heel simpel,meestal wat kogeltjes die door het sneller draaien naar buiten worden gedrukt waardoor het stangetje van de klep ook naar boven gedrukt. Superuitvinding die `Uitlaatklep`Het membraam is eigenlijk ook een klep.....Dus de huidige moderne tweetakten hebben inlaat en uitlaatkleppen............
COMPRENDO?!
Anders zit hij gewoon vast door achterstallig onderhoud.
Dat middelpunt vliegende kracht mechaniekje op de krukas werkt eigenlijk heel simpel,meestal wat kogeltjes die door het sneller draaien naar buiten worden gedrukt waardoor het stangetje van de klep ook naar boven gedrukt. Superuitvinding die `Uitlaatklep`Het membraam is eigenlijk ook een klep.....Dus de huidige moderne tweetakten hebben inlaat en uitlaatkleppen............
COMPRENDO?!
ik sluit me bijna geheel bij het boven omschreven technisch verhaal aan,
klopt voor 99 procent.....
klopt voor 99 procent.....