verbruik, vaste lasten en 25kw

voor algemene onderwerpen die wel iets met motoren te maken hebben, maar die niet in de onderstaande categorieën thuishoren.

Moderator: ghulst

Plaats reactie
honda cr80

ik heb dus mijn cr80 verkocht, ik ben 18 geworden en heb een budget tussen de 1500 en de 2000 euro. ik ben dus op zoek naar een mooie motor met noppen met kenteken. ik heb erg veel interesse in een cr250 enduro, het zijn mooie dingen en ze zijn nog aardig te doen qua prijs. alleen nu had ik een aantal vraagjes gesteld en ik schrok nogal van het verbuik, 1 op 8 werd er gehaald met flink doorrijden. aan vaste lasten viel het mee, dat waren 250 euro in het jaar, en op het kentekenbewijs staat geen vermogen, dus dat moet lukken met de 25kw regeling( al weet ik wel dat er meer dan 25kw uit een cr250 komt ). maar het verbruik en de slijtage van de banden etc vielen me toch tegen.

wat is het verbruik van jullie noppenmotors? en wat zijn de vaste lasten en wat staat er op het kenteken aan vermogen, ik vraag dus eigenlijk wat een goede motor zou zijn voor mij. ik weet wel dat er een xr250 is, maar die vind ik dan toch weer minder mooi.
geen honda cr80 meer
STTEVE
Contacteer:

Mijn TTR verbruikt gemiddeld 1 op 18, doet ong 2500 km met een acherband en 6000 met een voorband, en overige onderhoudskosten pakweg 500 euro/jaar (nieuw kettingsetje, remblokken en remolie, motorolie en oliefilter, luchtfilter en filterolie.
ik zou minder kijken naar wat mooi is, maar meer naar je budget en wat je ermee wilt doen. Alleen enduro's en off-road?? CR250. Ook regelmatig over de weg (school/werk/schoonmoeder)?? XR250
Steve

TT600R - TT350 - www.tt600r.nl
huskie

Verbruik van 1 op 8, met gas tegen de stuit is best redelijk. Je kunt ook rustig rijden met een 250 hoor. Trouwens hoe kwam je aan deze getallen?
Misschien staat die carb wel te rijk :wink:
Huskie op een Ktm!
Kan het gekker?
xr250_1988

Ik rijd nu bijna twee jar met een Honda XR250 uit 1988 en deze bevalt me prima. Zelfs zo goed dat ik mjin andere motor (Suzuki RF600R) aardig aan het verwaarlozen ben. Ik heb op de Suzuki maar net 1000km gereden in de twee jaar dat ik de XR heb tegenover 4500km voor de Honda.

Ook de vaste lasten vallen reuze mee. Belasting 55 euro per jaar en de verzekering kost mij 45 euro per jaar. Het onderhoud dat ik nu heb gehad zijn alleen olie vervangen + filter, nieuwe keerringen (uitgaande as + voorvork), nieuwe harmonica rubbers, tandwielen, wat wiellagertjes en een paar setjes banden. Deze kosten de kop ook niet t.o.v. wegbanden.

Al met al een zeer leuk speeltje voor erbij!!
honda cr80

stteve: bedankt voor dat lijstje, daar heb ik wat aan. ik zie nu dat het dus met een 4-takt aardig meevalt qua kosten. het is de bedoeling dat het alleen een recreatie fiets wordt, dus gewoon als ik wat tijd heb mee spelen op de weg en in het zand. enduro's en otr ritten staan niet op het programma, wel zou ik nog een keer een crossbaan willen rijden.

huskie: ik had wat emails gestuurd naar iemand die zelf een cr250 enduro heeft gehad, en op mijn werk heeft iemand er eentje, die reed 1 op 10 ermee. hoeveel rijd jou husq 250? en is zon wr360 misschien wat rustiger en daardoor zuiniger?

xr250_1988: hoe zuinig is jou xr250 dan? want die vaste lasten zijn wel aantrekkelijk laag, al vallen ze bij mij wel hoger uit, omdat ik 18 ben.
geen honda cr80 meer
xr250_1988

"xr250_1988: hoe zuinig is jou xr250 dan? want die vaste lasten zijn wel aantrekkelijk laag, al vallen ze bij mij wel hoger uit, omdat ik 18 ben."

Het verbruik bij gebruik woon/werk is ongeveer 1 liter op 18km, wanneer je (flink) in het terrein bezig bent verbruikt de XR ongeveer 1 liter per 13km off-road plezier. Een XR250 ziet er misschien niet zo heftig uit als bijv. een CR250 Enduro maar het is (denk ik) wel goedkoper in onderhoud dan een 2-takt machine.
JBassie
Contacteer:

huskie: ik had wat emails gestuurd naar iemand die zelf een cr250 enduro heeft gehad, en op mijn werk heeft iemand er eentje, die reed 1 op 10 ermee. hoeveel rijd jou husq 250? en is zon wr360 misschien wat rustiger en daardoor zuiniger?

een wr 360 is juist een beest (4takt killer). Daardoor denk ik dat hij ook niet veel zuiniger zal zijn.
Noppy

Is dit anders wat voor jou?

Afbeelding

Deze rijdt 1:50 :shock:
:toost:
Joop

Mijn KTM 450 EXC heeft een verbruik dat varieert van 1 op 7 tot 1 op 16. 1 op 7 :( bij stevig doorrijden bij een zware OTR en 1 op 16 :D bij off raod rijden in Frankrijk. Op het kenteken staat een vermogen van 12 KW. Als je ook nog een beetje wilt blijven crossen, zul je ws. toch wel elke 600 km een nieuwe enduro band moeten monteren om op de crossbaan nog een beetje redelijk profiel op je band te hebben :)
STTEVE
Contacteer:

Joop schreef:Mijn KTM 450 EXC heeft een verbruik dat varieert van 1 op 7 tot 1 op 16. 1 op 7 :( bij stevig doorrijden bij een zware OTR en 1 op 16 :D bij off raod rijden in Frankrijk. Op het kenteken staat een vermogen van 12 KW. Als je ook nog een beetje wilt blijven crossen, zul je ws. toch wel elke 600 km een nieuwe enduro band moeten monteren om op de crossbaan nog een beetje redelijk profiel op je band te hebben :)
Nu nog eentje zien te vinden voor 2000 euri's. Maar alleen aan mij doorgeven ajb!! :lol:
Steve

TT600R - TT350 - www.tt600r.nl
Joop

STTEVE schreef:Nu nog eentje zien te vinden voor 2000 euri's. Maar alleen aan mij doorgeven ajb!! :lol:
Stteve, ik kan je van alles leveren voor 2000 euro :D maar geen EXC 450.
Noppy

:toost:
honda cr80

bedankt voor de antwoorden allemaal.

met die diesel fiets ga ik niet rijden hoor :D

zijn 2 setjes velgen dan geen oplossing? velgjes verwisselen is binnen een uurtje zeker gedaan, en met een beetje plannen weet ik zo wanneer ik een keer wil gaan crossen. dus een setje met wegbanden en een setje met echte crossbanden.

ik zit op marktplaats naar huskie's te kijken, en ik vond een paar te's, een te 350 uit 94, met sm velgen voor 2000, dat leek me wel wat. maar zijn die huskie's uit die bouwjaren een beetje betrouwbaar? en ik geloof dat de losse spullen bij husqvarna zeer duur waren. al hoewel ik ben de prijzen van originele honda spullen gewend, of is husqvarna nog duurder.
geen honda cr80 meer
Hansie

Bij een motor uit die bouwjaren weet je toch niet wat de vorige eigenaren
ermee uitgespookt hebben! Ik heb zelf een WR360 gehad van 1993. Deze
kwam bij een man weg die motorblokken reviseerde. Zag er betrouwbaar
uit en was helemaal nagekeken. Twee ritten later een vastloper.

Onderdelen Husky in mijn ogen behoorlijk aan de prijs, zuiger 225,--
bigend met lagers en pakkingen 400,--. Montage zelf gedaan.
Navraag voor een koppelingplaten set gedaan en deze zou ca. 150,-- euro moeten kosten.
Bijkomend nadeel dat er niet veel motorzaken zijn die husky onderdelen
verkopen.
Ik heb geen idee hoe deze prijzen t.o.v. Honda zijn.
Rudy
Contacteer:

Zuigers etc zijn allemaal duur, die woschner zuigers in die huskie's zijn wel helemaal aan de prijs geloof ik.
Als je alleen recreatief wilt rijden is een xr250 natuurlijk best een leuke beginnersmotor, alleen als je ook nog eens een crossbaan wilt bezoeken zou ik echt voor een cr250 oid gaan.
honda cr80

hmmm als ook de onderdelen van een huskie zo aan de prijs zijn dan houd het denk ik op, hoogstwaarschijnlijk dan toch een xr250, of ik moet ergens een goedkope xr400 tegenkomen, of een ktm lc-4 400.
geen honda cr80 meer
xr250_1988

honda cr80 schreef:hmmm als ook de onderdelen van een huskie zo aan de prijs zijn dan houd het denk ik op, hoogstwaarschijnlijk dan toch een xr250, of ik moet ergens een goedkope xr400 tegenkomen, of een ktm lc-4 400.
Ik denk niet dat je een XR400 voor max. 2000 euro kan vinden. Een XR250 moet zeker lukken. Ik zou dan wel voor eentje gaan van bouwjaar 1991 of nieuwer. Vanaf bouwjaar 91 heb je namelijk ook een schijfrem achter. Remt toch altijd net iets beter dan een trommelrem.
adde

rijd zelf op cr250 en heb eigenlijk nog geen grote kosten gehad
zuigertje wisselen kost ongeveer €110 en verder met dat tanken valt ook wel mee ligt er helemaal aan hoe je rijd
enige nadeel is dat een tweetakt niet zo rustig rijd als een 4 takt
Plaats reactie