Aankomend juni ga ik weer de geitenpaadjes in frankrijk onveilig maken en nu ben ik al bezig om mijn 125tje hiervoor te modificeren. Jullie weten dat ik tegen massa ben, zeker wat motorfiets betreft, maar wil hier voor de verandering van afstappen.
Ik ben van plan om het vliegwiel te gaan verzwaren.
De reden is om een 4takt te creeeren met een 2takt motor
Mijn trialmotor is daar een goed voorbeeld van, alweer
Door mijn vliegwiel te gaan verzwaren hoop ik dat de motor:
1/makkelijker bij gas dicht ronddraait
2/de o zo bekende 2takt agressie vermindert
3/daardoor dus over het geheel wat soepeler wordt voor het bekende paadjes werk.
Jullie gedachte hierover?
Ik kan vertellen dat mijn trialmotor een vliegwiel van 3,5kg heeft en nog zeer agressief op het gas reageert.
Het vliegwiel van mijn 125cc crosser slechts 550gram weegt en ik hier zo'n 250gram aan wil toevoegen.
Vliegwiel verzwaren
Moderator: ghulst
Vliegwiel verzwaren schijnt vaak te gebeuren, let wel dat je je krukas lagers anders belast cq zwaarder en ongelijk. Is jouw 125 cc een originele enduro of een crosser met kenteken.
Ook veel gebruikt is een extra pakking onder je cylinder dit schijnt ook de aggressie eruit te halen. waarom? nou omdat je verbrandingskamer meer ruimte krijgt en ook minder compressie vandaar.
ps succes in frankrijk
Ook veel gebruikt is een extra pakking onder je cylinder dit schijnt ook de aggressie eruit te halen. waarom? nou omdat je verbrandingskamer meer ruimte krijgt en ook minder compressie vandaar.
ps succes in frankrijk
-
- Berichten: 2183
- Lid geworden op: do jun 06, 2002 16:54
- Locatie: In de buurt van Arnhem
- Contacteer:
Extra pakking onder je cilinder verhoogt je poortiming en zorgt daardoor voor een hoogtoerige motor . Zou ik persoonlijk niet doen dus, ik zou misschien eerder met een wat lagere compressie gaan rijden.
Zwaarder vliegwiel heb ik wel vaker positieve verhalen over geleden (o.a. op een yamaha yz450f, 100 gram zwaarder bleek al goed merkbaar).
Krukaslagers worden inprincipe iets minder zwaar belast omdat de krachten door het vliegwiel wat meer gedempt worden.
Zwaarder vliegwiel heb ik wel vaker positieve verhalen over geleden (o.a. op een yamaha yz450f, 100 gram zwaarder bleek al goed merkbaar).
Krukaslagers worden inprincipe iets minder zwaar belast omdat de krachten door het vliegwiel wat meer gedempt worden.
http://www.rw-racing.nl
KTM EXC300
KTM EXC300
Hoge compressie is zeker de weg om te gaan. Ik gebruik een 0.3mm voetpakking ipv de gebruikelijke 0.8mm. Hiermee krijg ik een squish van 1.0mm wat een perfecte compressie geeft. Met die extra massa moet dat als een tractor gaan rijden, zonder langzaam te worden .
Het probleem met mijn huskie is alleen dat er zo weinig van verkocht zijn Begrijpen jullie dat nou? Het is echt met een beetje werk(zoals de poorten gelijk laten openen en een dunnere voetpakking)een perfecte crossmotor. Ik rij tegenwoordig tegen een 1994 cr125 van Honda(dus) en die is absoluut niet sneller, terwijl deze in die tijd z'n tijd ver vooruit was. De husk heeft beduidend meer lowend, maar dat komt ook omdat die honda echt een zeer slechte uitlaatklep heeft die lekt aan alle kanten .
Doordat er zo weinig verkocht zijn, zijn er dus geen attributten voor te koop, zoals daar zijn, een vliegwiel gewicht die je er op kan schroeven etc.
Met een honda zit je wat aftermarket betreft perfect, met zo'n huskie, waar er drie van verkocht zijn, nul komma niks
Dus ik moet zelf wat gaan maken.
Het probleem met mijn huskie is alleen dat er zo weinig van verkocht zijn Begrijpen jullie dat nou? Het is echt met een beetje werk(zoals de poorten gelijk laten openen en een dunnere voetpakking)een perfecte crossmotor. Ik rij tegenwoordig tegen een 1994 cr125 van Honda(dus) en die is absoluut niet sneller, terwijl deze in die tijd z'n tijd ver vooruit was. De husk heeft beduidend meer lowend, maar dat komt ook omdat die honda echt een zeer slechte uitlaatklep heeft die lekt aan alle kanten .
Doordat er zo weinig verkocht zijn, zijn er dus geen attributten voor te koop, zoals daar zijn, een vliegwiel gewicht die je er op kan schroeven etc.
Met een honda zit je wat aftermarket betreft perfect, met zo'n huskie, waar er drie van verkocht zijn, nul komma niks
Dus ik moet zelf wat gaan maken.
Huskie op een Ktm!
Kan het gekker?
Kan het gekker?
ik heb een vliegwiel gemaakt voor een honda 250 tweetakt en de jongens die er mee rijden zeggen dat ze er baat bij hebben. Zelfde vliegwiel past ook op een 125 en diegene die dat heeft geprobeerd heeft niet echt verschil kunnen merken. Niet persoonlijk met de motors gereden om hierover een oordeel te hebben. Gewicht van dit vliegwiel 315gr.
zelf goeie ervaring met een MXN Neede setje op een Honda CR250; was geloof ik een extra spoel, grotere magneet en ander deksel; gewicht onbekend (was trouwens een spoel/grondplaat waar Ducati op stond). Werd er wel iets rustiger van.
En nu een GasGas 300 2-tact met een grote koppeling (grammen!) en een behoorlijk vliegwiel, gewicht ook onbekend. Resultaat: tijdens de 10-uurs van Memotours in Luxemburg vorig jaar regende het van zaterdag op zondag. Op zondagmorgen hadden de meeste tweetacten problemen met de steenachtige hellingen maar die van mij sjokte zo omhoog, nog makkelijker dan zijn voorganger, een XR400. Het geheim? VLIEGWIEL, VLIEGWIEL. Dat haalt de scherpte van die tweetact klappen af, waardoor de achterband tijd krijgt om iets vast te pakken. En door meer vliegwiel loopt het blokje mooi rond bij een lager toerental enz enz. Probeer maar eens met je auto op gang te komen op de sneeuw! Ja, doe maar in zijn twee.
Mijn conclusie na 2 jaar op de gasser: ga niet met een crosser enduro rijden; wil je een 2-tact, koop dan een euro!
En nu een GasGas 300 2-tact met een grote koppeling (grammen!) en een behoorlijk vliegwiel, gewicht ook onbekend. Resultaat: tijdens de 10-uurs van Memotours in Luxemburg vorig jaar regende het van zaterdag op zondag. Op zondagmorgen hadden de meeste tweetacten problemen met de steenachtige hellingen maar die van mij sjokte zo omhoog, nog makkelijker dan zijn voorganger, een XR400. Het geheim? VLIEGWIEL, VLIEGWIEL. Dat haalt de scherpte van die tweetact klappen af, waardoor de achterband tijd krijgt om iets vast te pakken. En door meer vliegwiel loopt het blokje mooi rond bij een lager toerental enz enz. Probeer maar eens met je auto op gang te komen op de sneeuw! Ja, doe maar in zijn twee.
Mijn conclusie na 2 jaar op de gasser: ga niet met een crosser enduro rijden; wil je een 2-tact, koop dan een euro!
Huskie het vliegwiel wat ik gemaakt heb heeft een gaten patroon
kloppend met de klinknagels. Het is gecentreerd op een ring van het
bestaande vliegwiel. Door een aangepaste nieuwe moer word het
geheel strak tegen elkaar gemonteerd. Ik heb het geheel op tekening staan dus als je er belang bij hebt laat het even weten.(kan eventueel ook wel een foto maken, heb er nog een liggen )
kloppend met de klinknagels. Het is gecentreerd op een ring van het
bestaande vliegwiel. Door een aangepaste nieuwe moer word het
geheel strak tegen elkaar gemonteerd. Ik heb het geheel op tekening staan dus als je er belang bij hebt laat het even weten.(kan eventueel ook wel een foto maken, heb er nog een liggen )
Henk, jij verwoordt goed wat ik in gedachte heb.
Mijn huskie heeft voor een 125cc al heel wat lowend vermogen(niet in vergelijking met een 250 natuurlijk, maar toch) en dat met mijn gewicht(64kg) maakt dat ik heel graag op deze motor rond rij. Frankrijk waar ik dan rij, is een en al losse steen en hard grond. Dus eigenlijk 4takt terrein , maar daar begin ik nog niet aan.
Hansie, ben natuurlijk benieuwd hoe je dat gedaan hebt, maak anders een piccie voor hier op het forum. Misschien zijn anderen ook geinterresseerd in vliegwiel verzwaringen.
Ben trouwens ook in kontakt met Steahly in de USA, om te zien of dat het huskie vliegwiel hetzelfde is als een suzuki vliegwiel. Dit om eventueel voor zo'n Steahly te kunnen gaan via ebay of zo.
Zo niet, dan is zelf maken the way to go
Mijn huskie heeft voor een 125cc al heel wat lowend vermogen(niet in vergelijking met een 250 natuurlijk, maar toch) en dat met mijn gewicht(64kg) maakt dat ik heel graag op deze motor rond rij. Frankrijk waar ik dan rij, is een en al losse steen en hard grond. Dus eigenlijk 4takt terrein , maar daar begin ik nog niet aan.
Hansie, ben natuurlijk benieuwd hoe je dat gedaan hebt, maak anders een piccie voor hier op het forum. Misschien zijn anderen ook geinterresseerd in vliegwiel verzwaringen.
Ben trouwens ook in kontakt met Steahly in de USA, om te zien of dat het huskie vliegwiel hetzelfde is als een suzuki vliegwiel. Dit om eventueel voor zo'n Steahly te kunnen gaan via ebay of zo.
Zo niet, dan is zelf maken the way to go
Huskie op een Ktm!
Kan het gekker?
Kan het gekker?
Zorg er wel voor dat nadat je de verzwaring hebt aangebracht je het vliegwiel weet uitbalanceerd want anders "schudden" je lagers kapot (vooral als de verzwaring met bevestiging niet symmetrisch is).
Vliegwielen worden normaal gesproken uitgebalanceerd door er gaten in de buitenkant te boren.
Ook geldt: hoe meer je het gewicht aan de buitenkant plaatst hoe meer effect. Dat geldt ook voor het gewicht varieren bij het uitbalanceren.
Vliegwielen worden normaal gesproken uitgebalanceerd door er gaten in de buitenkant te boren.
Ook geldt: hoe meer je het gewicht aan de buitenkant plaatst hoe meer effect. Dat geldt ook voor het gewicht varieren bij het uitbalanceren.
Bedankt voor de piccies, en commentaar. Met de constructeur afgesproken dat hij een plaat maakt van 7mm dik, en 100mm wijd. Deze komt pas te liggen over de binnenhub diameter. Dus zit dan gecentreerd.
Daarna bout ik hem vast met 8.8 m6 bouten of 10.7 m6 bouten. De gaten gebruik ik van de klinknagels, welke ik zal weg halen. Vastklinken is ook een optie, maar in eerste instantie ga ik voor bouten.
Hebben jullie hier nog commentaar op?
Hansie, ik vind die moer heel mooi gemaakt. Is ook misschien een optie. Die gaten zijn gemaakt omdat daar die klinknagels van het vliegwiel in vallen?
Edit: O sorry, Hansie, ik lees net even jouw antwoordt door en je verklaart daarin dat die gaten inderdaad samen vallen met die klinknagels.
Dan alleen nog mijn vraag over dat vastbouten. Doen? Of misschien ook zo'n moer laten maken? Vastbouten kan ik zelf, die moer moet ik weer laten maken, maar is wel mooi.
Daarna bout ik hem vast met 8.8 m6 bouten of 10.7 m6 bouten. De gaten gebruik ik van de klinknagels, welke ik zal weg halen. Vastklinken is ook een optie, maar in eerste instantie ga ik voor bouten.
Hebben jullie hier nog commentaar op?
Hansie, ik vind die moer heel mooi gemaakt. Is ook misschien een optie. Die gaten zijn gemaakt omdat daar die klinknagels van het vliegwiel in vallen?
Edit: O sorry, Hansie, ik lees net even jouw antwoordt door en je verklaart daarin dat die gaten inderdaad samen vallen met die klinknagels.
Dan alleen nog mijn vraag over dat vastbouten. Doen? Of misschien ook zo'n moer laten maken? Vastbouten kan ik zelf, die moer moet ik weer laten maken, maar is wel mooi.
Huskie op een Ktm!
Kan het gekker?
Kan het gekker?
Huskie als het probleem is om aan aan goede moer te komen, maak dan
even een tekening en ik zal zorgen dat je er een krijgt. Ik vind het namelijk zonde om een bestaand iets te "slopen" terwijl er ook een andere manier is om het te doen. Ik denk dat je zo wel weet waar mijn voorkeur naar uit zou gaan.
even een tekening en ik zal zorgen dat je er een krijgt. Ik vind het namelijk zonde om een bestaand iets te "slopen" terwijl er ook een andere manier is om het te doen. Ik denk dat je zo wel weet waar mijn voorkeur naar uit zou gaan.
Hansie, bedankt voor je aanbod. Zal er misschien gebruik van willen maken. Ik wacht even het werkstukje van de draaier af, en zal dan bekijken of die moer een optie is.
Zodra het een en ander binnen is, zal ik weer een fotootje mailen.
Zodra het een en ander binnen is, zal ik weer een fotootje mailen.
Huskie op een Ktm!
Kan het gekker?
Kan het gekker?
Bedankt voor de foto's.
Willen jullie dan tegen Huskie zeggen dat hij zo'n zijstandaard op zijn motorfiets moet zetten, zodat niet steeds anderen (nobody) het hek open moet doen.
Alvast bedankt voor de moeite.
Willen jullie dan tegen Huskie zeggen dat hij zo'n zijstandaard op zijn motorfiets moet zetten, zodat niet steeds anderen (nobody) het hek open moet doen.
Alvast bedankt voor de moeite.
WtB, , maar check even deze foto, een mooi stukkie draaiwerk hè.
Deze 125cc wordt nu een echte tractor
Heb zojuist het hele zaakje even op de motor gezet, even lichtjes vast gezet met 2 boutjes. De boutjes raken niet de spoelen tijdens het ronddraaien, dat is dus alweer winst. En verder moet ik 6 pakkingen gebruiken om het deksel wat meer ruimte te geven. Maar die pakkingen zijn gewoon in de winkel te koop. Kan bijna niet wachten om dit trekkertje uit te gaan proberen. Wat een traktie zal dit opleveren. Bijna 4takt-achtig
Deze 125cc wordt nu een echte tractor
Heb zojuist het hele zaakje even op de motor gezet, even lichtjes vast gezet met 2 boutjes. De boutjes raken niet de spoelen tijdens het ronddraaien, dat is dus alweer winst. En verder moet ik 6 pakkingen gebruiken om het deksel wat meer ruimte te geven. Maar die pakkingen zijn gewoon in de winkel te koop. Kan bijna niet wachten om dit trekkertje uit te gaan proberen. Wat een traktie zal dit opleveren. Bijna 4takt-achtig
Laatst gewijzigd door huskie op vr mar 04, 2005 22:22, 1 keer totaal gewijzigd.
Huskie op een Ktm!
Kan het gekker?
Kan het gekker?
Wat die zijstandaard verder betreft. Dat is natuurlijk wel weer extra gewicht. Ze moeten bij elk hek gewoon een boom planten. Dan kan ik ook eens het hek open doen.
Trouwens waar sommige rijders zich al niet druk om maken
Bovenstaande is natuurlijk volkomen offtopic en daarom is nu alles wel weer gezegd over de zijstandaard die dus niet standaard op een cr125 zit.
Trouwens waar sommige rijders zich al niet druk om maken
Bovenstaande is natuurlijk volkomen offtopic en daarom is nu alles wel weer gezegd over de zijstandaard die dus niet standaard op een cr125 zit.
Huskie op een Ktm!
Kan het gekker?
Kan het gekker?