Goh, voel me een beetje dom (nee ben willemalexander niet).
Na zoveel jaar een die-hard 2takt rijder te zijn geweest mag ik me vrijdag gaan omscholen om een 4takt te vertroetelen. Gelijk een paar vragen over onderhoud.
Hoe vaak moet ik olie verversen met zo'n ding (TE450). Wat voor olie?
Kleppen stellen ? wanneer? zelf te doen?
Wat moet ik aan zo een 4-takt blok doen voor onderhoud?
(met weemoed denk ik terug aan me 2takt.)
Ja ik weet dat ik een handboek krijg etc maar wilde het toch ff weten dan de 4takt mensen hier.
groeten peewee.
Eerst zien dan geloven dat zo een 4takt lekkerder is.
onderhoud 4takt
Moderator: ghulst
Ja hoor, een viertakt is lekkerder! En dan vooral een Huskie.peewee schreef:Eerst zien dan geloven dat zo een 4takt lekkerder is.
Ik ben nog steeds stààààpeldol op mijn TE 250.
Beter een slecht karakter dan geen karakter
-
- Berichten: 460
- Lid geworden op: zo sep 22, 2002 06:23
- Locatie: Tussen de olde wieven !
Kleppen stellen schijnt bij een 450 TE een makkie te zijn en niet zo vaak te hoeven (wel checken).
Je zult inderdaad veel info uit het boekje te kunnen halen, deze is trouwens via het internet te downloaden.
Misschien doen ze er tegenwoordig zelfs geen boekje meer bij, scheelt behoorlijk op de drukkosten.
Op onderstaande link van Ben van Erp staan zowel de gebruikershandleiding, onderdelenboek en de technische specificaties in PDF formaat van alle types van Husqvarna.
Het betreft wel model 2004 maar daar kan nooit zo veel verschil in zitten.
http://www.benvanerp.nl/index.php/Extra/
Als je het allemaal wilt uitprinten zou ik dat niet thuis doen tenzij je aandelen inktpatronen hebt
Gewoon lekker bij de baas uitprinten, of zeg ik nu iets doms ?
Laat je wel even weten hoe je "nieuwe liefde" bevalt ?
Oh ja Paul, vooral goed inrijden schijnt essentieel te zijn bij een viertakt.
Mij is destijds aangeraden de motor een aantal malen te laten "spugen", dit is onder stationair toerental (en af en toe gas gevend) de motor tegen het kookpunt aan te laten komen (waarbij de radiator nét niet begint over te spugen).
Dan de motor te laten afkoelen en dit een keer of 5 te herhalen.
Is wel een vervelend klusje die je na een keer of 3 "spuugzat" bent maar het schijnt een hele goeie manier te zijn om je viertakt optimaal te laten inlopen.
Daarna de eerste 200 kilometer de motor niet voluit laten lopen en het beest is klaar voor het echte werk.
Ik heb het met mijn vorige viertakt Huskie zo gedaan en beviel wel goed.
Daarna kocht ik een tweetakt ............... en dat had ik eigenlijk nooit moeten doen
Je zult inderdaad veel info uit het boekje te kunnen halen, deze is trouwens via het internet te downloaden.
Misschien doen ze er tegenwoordig zelfs geen boekje meer bij, scheelt behoorlijk op de drukkosten.
Op onderstaande link van Ben van Erp staan zowel de gebruikershandleiding, onderdelenboek en de technische specificaties in PDF formaat van alle types van Husqvarna.
Het betreft wel model 2004 maar daar kan nooit zo veel verschil in zitten.
http://www.benvanerp.nl/index.php/Extra/
Als je het allemaal wilt uitprinten zou ik dat niet thuis doen tenzij je aandelen inktpatronen hebt
Gewoon lekker bij de baas uitprinten, of zeg ik nu iets doms ?
Laat je wel even weten hoe je "nieuwe liefde" bevalt ?
Oh ja Paul, vooral goed inrijden schijnt essentieel te zijn bij een viertakt.
Mij is destijds aangeraden de motor een aantal malen te laten "spugen", dit is onder stationair toerental (en af en toe gas gevend) de motor tegen het kookpunt aan te laten komen (waarbij de radiator nét niet begint over te spugen).
Dan de motor te laten afkoelen en dit een keer of 5 te herhalen.
Is wel een vervelend klusje die je na een keer of 3 "spuugzat" bent maar het schijnt een hele goeie manier te zijn om je viertakt optimaal te laten inlopen.
Daarna de eerste 200 kilometer de motor niet voluit laten lopen en het beest is klaar voor het echte werk.
Ik heb het met mijn vorige viertakt Huskie zo gedaan en beviel wel goed.
Daarna kocht ik een tweetakt ............... en dat had ik eigenlijk nooit moeten doen
Ha ha,
Dat "spugen" heeft Ben v Erp mij inderdaad ook aangeraden. Ik werd het niet spuugzat maar m'n buren even verderop wel
't moest natuurlijk 's avonds "laat" ook nog een keer en niet iedereen waardeert het geluid van een mooie nieuwe Huskie.
Rwin
Dat "spugen" heeft Ben v Erp mij inderdaad ook aangeraden. Ik werd het niet spuugzat maar m'n buren even verderop wel
't moest natuurlijk 's avonds "laat" ook nog een keer en niet iedereen waardeert het geluid van een mooie nieuwe Huskie.
Rwin
Dit vind ik wel een heel vreemde manier om een viertakt in te laten lopen Dit heb ik in ieder geval bij mijn diverse viertakt KTM's (Rotax, LC-4 en EXC) nooit zo gedaan. En deze viertakten liepen echt alle perfect. Wat is eigenlijk de achtergrond van dat vreemde inloop verhaalHein van Buuren schreef: Oh ja Paul, vooral goed inrijden schijnt essentieel te zijn bij een viertakt.
Mij is destijds aangeraden de motor een aantal malen te laten "spugen", dit is onder stationair toerental (en af en toe gas gevend) de motor tegen het kookpunt aan te laten komen (waarbij de radiator nét niet begint over te spugen).
Dan de motor te laten afkoelen en dit een keer of 5 te herhalen.
Is wel een vervelend klusje die je na een keer of 3 "spuugzat" bent maar het schijnt een hele goeie manier te zijn om je viertakt optimaal te laten inlopen.
Daarna de eerste 200 kilometer de motor niet voluit laten lopen en het beest is klaar voor het echte werk.
Ik heb het met mijn vorige viertakt Huskie zo gedaan en beviel wel goed.
Daarna kocht ik een tweetakt ............... en dat had ik eigenlijk nooit moeten doen
-
- Berichten: 460
- Lid geworden op: zo sep 22, 2002 06:23
- Locatie: Tussen de olde wieven !
Zou te maken hebben Joop met het "zetten" van de diverse materialen.
Zelfs (of juist) bij moderne viertakten (waarbij alles heel strak passend wordt geslepen) schijnt dit belangrijk te zijn.
Mij is het niet door Ben van Erp aangeraden maar door een andere Huskie dealer (waar ik mijn motor helaas gekocht had i.p.v bij Ben of JST).
Misschien is het iets dat alleen bij Huskies voorkomt / nodig is.
Het was mijn eerste viertakt enduro en heb de raad ter harte genomen.
Op zich misschien wel een wondelijke manier maar ik neem aan dat mensen die al heel lang in de endurowereld meelopen dit niet aanraden om je te pesten maar omdat de ervaring geleerd heeft dat dit beter is.
Zelfs (of juist) bij moderne viertakten (waarbij alles heel strak passend wordt geslepen) schijnt dit belangrijk te zijn.
Mij is het niet door Ben van Erp aangeraden maar door een andere Huskie dealer (waar ik mijn motor helaas gekocht had i.p.v bij Ben of JST).
Misschien is het iets dat alleen bij Huskies voorkomt / nodig is.
Het was mijn eerste viertakt enduro en heb de raad ter harte genomen.
Op zich misschien wel een wondelijke manier maar ik neem aan dat mensen die al heel lang in de endurowereld meelopen dit niet aanraden om je te pesten maar omdat de ervaring geleerd heeft dat dit beter is.
inrijden????
Koken? moet ik dan gelijk zo een fannetje erop bouwen.
Ik laat het wel weten wat ze me aanraden. FF een mich comp III verasfalteren. dood zonde, eigenlijk ff motard wieltjes monteren voor as weekend.
ps iemand een roadbook houder over? schijnt modern te zijn tegenwoordig. grapje
Koken? moet ik dan gelijk zo een fannetje erop bouwen.
Ik laat het wel weten wat ze me aanraden. FF een mich comp III verasfalteren. dood zonde, eigenlijk ff motard wieltjes monteren voor as weekend.
ps iemand een roadbook houder over? schijnt modern te zijn tegenwoordig. grapje
PeeWee , je hebt een P.B.
Rekluse Z-Start "don't get left behind"
www.adfransenmxparts.nl ( Rekluse import - verkoop en service )
http://www.rekluse.com/
www.adfransenmxparts.nl ( Rekluse import - verkoop en service )
http://www.rekluse.com/
Waarom een PB, mogen wij niet meelezen?
Dat spugen, raar woord, vertelden ze me ook bij een 2takt te doen. Is dus allemaal onzin, als het alleen voor 4takten zou gelden.
Dit heeft trouwens alleen met de zuiger te maken. Het blijkt dat een zuiger de eerste keer dat "zij" warm wordt sneller zou uitzetten dan de keren daarna. Waardoor dus de kans op een vastloper met een nieuwe zuiger eerder aanwezig zou zijn, als later Ik weet niet of dit verhaal mettalurgisch klopt? Misschien dat onze Ing-ers hier antwoord op kunnen geven?
Het ergste vind ik altijd als mensen leidraden aanreiken en er niet bij wensen te vertellen waarom het een en ander moet gebeuren. Dus als je "waarom" vraagt: krijg je geen antwoord of een of ander vaag antwoord
Dat spugen, raar woord, vertelden ze me ook bij een 2takt te doen. Is dus allemaal onzin, als het alleen voor 4takten zou gelden.
Dit heeft trouwens alleen met de zuiger te maken. Het blijkt dat een zuiger de eerste keer dat "zij" warm wordt sneller zou uitzetten dan de keren daarna. Waardoor dus de kans op een vastloper met een nieuwe zuiger eerder aanwezig zou zijn, als later Ik weet niet of dit verhaal mettalurgisch klopt? Misschien dat onze Ing-ers hier antwoord op kunnen geven?
Het ergste vind ik altijd als mensen leidraden aanreiken en er niet bij wensen te vertellen waarom het een en ander moet gebeuren. Dus als je "waarom" vraagt: krijg je geen antwoord of een of ander vaag antwoord
Huskie op een Ktm!
Kan het gekker?
Kan het gekker?
Inlopen... blijft een kroeg onderwerp.
zie http://mototuneusa.com/break_in_secrets.htm
Mijn KTM heb ik overigens ingereden door gewoon te gaan rijden.
Gas durfde ik de eerste 100 km toch niet helemaal open te draaien
Advies Lemmens: 1 tankje rustig aan, daarna gewoon gassen.
Dat met stationair inlopen lijkt mij erg slecht.
Bij stationair warmt een motor (en de olie dus) maar langzaam op en inrijden doe je met een WARME motor. Pas dan zijn alle onderdelen aan de juiste toleranties.
Bovendien zijn de dynamische belastingen bij stationair anders dan bij hogere toeren (omdat het materiaal niet oneindig stijf is) en je wilt juist inlopen voor normaal gebruik.
zie http://mototuneusa.com/break_in_secrets.htm
Mijn KTM heb ik overigens ingereden door gewoon te gaan rijden.
Gas durfde ik de eerste 100 km toch niet helemaal open te draaien
Advies Lemmens: 1 tankje rustig aan, daarna gewoon gassen.
Dat met stationair inlopen lijkt mij erg slecht.
Bij stationair warmt een motor (en de olie dus) maar langzaam op en inrijden doe je met een WARME motor. Pas dan zijn alle onderdelen aan de juiste toleranties.
Bovendien zijn de dynamische belastingen bij stationair anders dan bij hogere toeren (omdat het materiaal niet oneindig stijf is) en je wilt juist inlopen voor normaal gebruik.
smurf.
-
- Berichten: 460
- Lid geworden op: zo sep 22, 2002 06:23
- Locatie: Tussen de olde wieven !
Ik heb hetgeen mij aangereikt werd "braaf"opgevolgd, ben er (beetje naief) verder niet op door gegaan.
Ik moet het echte fijne ervan ook schuldig blijven.
Misschien is het inderdaad verstandig om geen antwoord / tips te geven als je er niet echt het fijne van weet
Sorry voor de discussie die ik hiermee aangezwengeld heb, hierdoor is de vraag van Paul wel helemaal naar de achtergrong verdwenen
Laten "we" verder maar tips geven waar hij wat aan heeft zonder dat iedereen over elkaar heen valt door de discussie die dan ontstaat.
Ik moet het echte fijne ervan ook schuldig blijven.
Misschien is het inderdaad verstandig om geen antwoord / tips te geven als je er niet echt het fijne van weet
Sorry voor de discussie die ik hiermee aangezwengeld heb, hierdoor is de vraag van Paul wel helemaal naar de achtergrong verdwenen
Laten "we" verder maar tips geven waar hij wat aan heeft zonder dat iedereen over elkaar heen valt door de discussie die dan ontstaat.
Ach, ik vind deze discussie best wel het voeren waard. Misschien onder een eigen topicje? Maar Hein, jij geeft je mening en ik geef m'n mening, dat is nou juist het mooie van dit forum op internet. Ik vind dat zolang iedereen de beste bedoeling heeft met z'n antwoorden er geen "foute" antwoorden gegeven worden.
Dus iedereen met advies aangaande een 4takt onderhouden, hou je vooral niet in, want we zijn het met elkaar eens dat de huidige 4takten racemonsters meer dan genoeg onderhoud kunnen gebruiken
Dus iedereen met advies aangaande een 4takt onderhouden, hou je vooral niet in, want we zijn het met elkaar eens dat de huidige 4takten racemonsters meer dan genoeg onderhoud kunnen gebruiken
Huskie op een Ktm!
Kan het gekker?
Kan het gekker?
Ik heb van iemand uit het noorden van de VS vernomen dat het het best is om eerst je motor op te bokken met stenen onder je achterwiel, te verwarmen en daarna eerst twee rondjes tegen de klok in om je motor te dansen met je motorlaarzen aan.
Daarnaa twee rondjes rechtsom en daarbij goed stampen op de grond. Spuug daarbij uitgebreid fluimen op de buddy seat van je motor!
Uit betrouwbare bron heb ik vernomen dat het opwarmen het best gaat met eikenhout in combinatie met benzine. Dat rookt lekker.
Doe dit alleen bij volle maan, anders schijnen je zuigerveren krom te trekken!!!!
Mochten er andere stammen (Oranje, blauwe of gele huidskleur) op de rook afkomen, gewoon negeren en door blijven dansen.
Hoe heette die bron ook weer? Oh ja, het was Wijze Totempaal
Noppy LOL
Daarnaa twee rondjes rechtsom en daarbij goed stampen op de grond. Spuug daarbij uitgebreid fluimen op de buddy seat van je motor!
Uit betrouwbare bron heb ik vernomen dat het opwarmen het best gaat met eikenhout in combinatie met benzine. Dat rookt lekker.
Doe dit alleen bij volle maan, anders schijnen je zuigerveren krom te trekken!!!!
Mochten er andere stammen (Oranje, blauwe of gele huidskleur) op de rook afkomen, gewoon negeren en door blijven dansen.
Hoe heette die bron ook weer? Oh ja, het was Wijze Totempaal
Noppy LOL
grapjas
Zo, en weer een serieus topic naar de vaantjes geholpen
Maar nu stoppen daarmee, de "serieuze" moderator.
ps: ik heb liever dat iemand eventjes dat vliegwieltje voor me afdraait op zijn draaibankje, zie andere topic
Maar nu stoppen daarmee, de "serieuze" moderator.
ps: ik heb liever dat iemand eventjes dat vliegwieltje voor me afdraait op zijn draaibankje, zie andere topic
Huskie op een Ktm!
Kan het gekker?
Kan het gekker?