Afgelopen weekend een XR600 uit '91 gekocht.
Er zit nog wel wat werk aan maar het was denk ik toch wel een goede deal.
1 van de dingen die in ieder geval niet goed zijn is de koppeling, die slipt namelijk behoorlijk.
Gisteravond de rechtercarterdeksel er af gehaald. (was een *#$%-klus want alle imbusbouten waren dol gedraaid)
Vanavond de platen opgemeten en ze zijn allemaal nog zo goed als nieuw. Ook de veren zijn nog prima.
Iemand een idee waarom de boel dan toch zo slipt?
Kan het zijn dat er erg oude olie in het blok zat en de platen daardoor slipten? (de vorige eigenaar zei de laatste 3 jaar nauwlijks te hebben gereden en mogelijk heeft hij dus ook geen onderhoud gedaan)
De randen van de kooi waar de platen tegen aan lopen zijn wel enigzins getekend, zouden de platen blijven hangen aan de kooi?
Hoe dik moeten/mogen de stalen platen eigenlijk zijn?
Iemand een idee?
Met vriendelijke groet,
Ron
Slippende koppeling XR600
Moderator: ghulst
Stalen platen vervangen als er zichtbare schade of slijtage is.
Minimale dikte gevoerde platen is 2,6 mm
Minimale lengte veren is 43,1 mm
Maximale slingering stalen platen 0.3 mm
Zijn alle maten juist controleer dan de gevoerde platen op hard heid,mogelijkheid bestaat dat de platen verglaasd zijn door ouderdom en slippen.
Stalen platen mogen niet krom of blauw zijn.
Minimale dikte gevoerde platen is 2,6 mm
Minimale lengte veren is 43,1 mm
Maximale slingering stalen platen 0.3 mm
Zijn alle maten juist controleer dan de gevoerde platen op hard heid,mogelijkheid bestaat dat de platen verglaasd zijn door ouderdom en slippen.
Stalen platen mogen niet krom of blauw zijn.
Kees, bedankt voor de snelle reactie!
Alles is nog zeer ruim binnen de toleranties. De platen lijken gewoon nog nieuw. (bijna 3 mm. dik)
Eeeh, stomme vraag waarschijnlijk, maareh hoe zie ik of de platen verglaasd zijn?
grtjs,
Ron
Alles is nog zeer ruim binnen de toleranties. De platen lijken gewoon nog nieuw. (bijna 3 mm. dik)
Eeeh, stomme vraag waarschijnlijk, maareh hoe zie ik of de platen verglaasd zijn?
grtjs,
Ron
Sommige mensen doen er voor gemak wel eens goedkope olie in.
Deze is mestal alleen geschikt voor auto's en niet voor natte koppelingen.
Als deze olie er in heeft gezeten zijn je plaaten niet beschadig maar voldoen niet meer.
Remedie : goede motor olie en nieuwe platen.
Succes KJL
Deze is mestal alleen geschikt voor auto's en niet voor natte koppelingen.
Als deze olie er in heeft gezeten zijn je plaaten niet beschadig maar voldoen niet meer.
Remedie : goede motor olie en nieuwe platen.
Succes KJL
Zonde van het geld. Zandstralen van de metalen platen is voldoende.kjl schreef:Sommige mensen doen er voor gemak wel eens goedkope olie in.
Deze is mestal alleen geschikt voor auto's en niet voor natte koppelingen.
Als deze olie er in heeft gezeten zijn je plaaten niet beschadig maar voldoen niet meer.
Remedie : goede motor olie en nieuwe platen.
Succes KJL
Ro
je kunt ze ook laten bewerken met powerseal
de koppelingsplaten slijten nagenoeg niet meer je versnellingsbakolie blijft schoner het kleven van de platen hoort tot het verleden en het inslaan van het koppelingshuis wordt voorkomen
ik heb hier verder geen ervaring mee
dorzel
de koppelingsplaten slijten nagenoeg niet meer je versnellingsbakolie blijft schoner het kleven van de platen hoort tot het verleden en het inslaan van het koppelingshuis wordt voorkomen
ik heb hier verder geen ervaring mee
dorzel
Je kan ook gewoon auto-olie gebruiken in je versnellingsbak hoor, doe het al jaren, en zonder probleem, wel wissle ik die olie 3 keer sneller als speciale versnellingsbak olie.
mijn auto-olie is gewoon minerale 10w40 olie (noname, maart afkomstig uit de ELF-raffinaderij)
Alle andere olie wat ik gebruik: DENICOL. Heb enkel last gehad met andere oliën. (Zeer zwaar crossgebruik met gtetunede 250cc in mulle zand, het ziet af )
mijn auto-olie is gewoon minerale 10w40 olie (noname, maart afkomstig uit de ELF-raffinaderij)
Alle andere olie wat ik gebruik: DENICOL. Heb enkel last gehad met andere oliën. (Zeer zwaar crossgebruik met gtetunede 250cc in mulle zand, het ziet af )
-
- Berichten: 42
- Lid geworden op: do nov 28, 2002 20:23
- Locatie: Geel
Het kan ook zijn dat de koppeling slipt omdat de stang die zich in het midden van de koppeling bevind te lang is geworden omdat de koppeling te ver ingelopen is, je kan dit makkelijk cotroleren, je doet de kabel los aan het motorblok en dan moet het hefboompje (waaraan de kabel vast zat) een kleine vrije slag hebben. is dit niet het geval dan is dit vast en zeker de oorzaak.
Ik heb het al eens voorgehad met een honda CR125 en heb toen de as gewoon 1.5 mm korter gemaakt en het probleem was verholpen.
Bij HUSKY is dit eenvoudig gemaakt met een regeling in het midden van de koppelingsklok.
See ya
Ik heb het al eens voorgehad met een honda CR125 en heb toen de as gewoon 1.5 mm korter gemaakt en het probleem was verholpen.
Bij HUSKY is dit eenvoudig gemaakt met een regeling in het midden van de koppelingsklok.
See ya
Husky 450 is the best!!!
Ik heb dat ooit eens meegemaakt met "Kroon Turbo olie".
Olie eruit, nieuwe erin (Castrol) en probleem verholpen.
Voor de voorzichtigheid zou je de lengte van de veren even moeten checken of anders een stalen plaat er bij leggen (mocht je die hebben)
Een ring onder elke drukveer doet ook soms wonderen.
Olie eruit, nieuwe erin (Castrol) en probleem verholpen.
Voor de voorzichtigheid zou je de lengte van de veren even moeten checken of anders een stalen plaat er bij leggen (mocht je die hebben)
Een ring onder elke drukveer doet ook soms wonderen.
Kun je dit eens verder uitleggen, husky-freak?Het kan ook zijn dat de koppeling slipt omdat de stang die zich in het midden van de koppeling bevind te lang is geworden omdat de koppeling te ver ingelopen is, je kan dit makkelijk cotroleren, je doet de kabel los aan het motorblok en dan moet het hefboompje (waaraan de kabel vast zat) een kleine vrije slag hebben. is dit niet het geval dan is dit vast en zeker de oorzaak.
Ik heb het al eens voorgehad met een honda CR125 en heb toen de as gewoon 1.5 mm korter gemaakt en het probleem was verholpen.
Bij HUSKY is dit eenvoudig gemaakt met een regeling in het midden van de koppelingsklok.
Ik heb een Husky 125cr van '98 en ik had een tijd last van een slippende koppeling. Ik had toen de platen nagemeten maar die leken mij nog in orde( wist toen nog niet de juist dikte), ik heb onder elke drukveer een ring gestoken en ik heb mijn kabel van de koppeling langer gemaakt. Het probleem is nu opgelost, maar nu zit ik met een ander probleem.
Door die kabel langer te maken, is die hefboom van de koppeling op het motorblok tegen mijn carbu gaan zitten: dus als de koppeling pakt schuurt die tegen mijn carbu.
Ik denk dus dat ik binnen in de versnellingsbak iets moet aanpassen maar weet niet goed wat. Ik kan het ook niet terug vinden in mijn werkplaats handboek. Kun je mij eens uitleggen hoe ik dit kan oplossen?
mvg,
Werner
-
- Berichten: 42
- Lid geworden op: do nov 28, 2002 20:23
- Locatie: Geel
Je doet het kleine deksel van de koppelingeraf zodat je de hele koppeling ziet zitten. De kabel doe je ook los. Nu zie je in het midden van de koppeling een schroefje met een contramoer, je draait deze moer los (boutje kan je makkelijk tegenhouden met schroevendraaier in de uitsparing) en regelt nu het schroefje zodanig af dat je het hefboompje (waaraan normaal gezien de kabel zit) een vrije slag heeft van ong. 3 a 4 mm.
technische vragen over husqvarna: ivan_husky@hotmail.com
Husky 450 is f*cking great
technische vragen over husqvarna: ivan_husky@hotmail.com
Husky 450 is f*cking great