Het wil nog niet echt lukken met mijn bochtentechniek... Wat ik ook probeer ik blijf best vaak lowsiders maken. Vooral in los zand. Frappant daarbij is wel dat het meestal in linkerbochten gebeurt. Rechterbochten maak ik blijkbaar wat beter. Het enige wat een beetje helpt is erg langzaam de bocht inrijden maar dat wil ik natuurlijk niet!
Wat er gebeurt is dat het voorwiel wegglijdt op het moment dat ik hem net in de bocht leg. Daarbij lijkt het alsof ik scherper wil sturen dan hij aankan waardoor het wiel gaat ingraven. Ik heb dan mijn gewicht op de buitenste voetsteun, mijn zwaartepunt redelijk naar voren, mijn been uit om eventueel wat op te vangen, de blik vooruit en mijn ellebogen hoog (vooral de buitenste).
Iemand een tip of een idee?
Linkerbochten blijven klote
Moderator: ghulst
-
- Berichten: 1680
- Lid geworden op: ma mar 03, 2003 10:34
- Locatie: N52 00.692 E5 34.350
Ikzelf vind bochten naar rechts ''vervelend''. Maar dat is misschien nog gebrek aan ervaring.
Misschien dat je vering niet goed is afgesteld of iets met je band. Maar dan zou het rechts ook moeten zijn.
Misschien dat je vering niet goed is afgesteld of iets met je band. Maar dan zou het rechts ook moeten zijn.
-
- Berichten: 2183
- Lid geworden op: do jun 06, 2002 16:54
- Locatie: In de buurt van Arnhem
- Contacteer:
Mensen die rechtshandig zijn maken altijd voor hun gevoel beter linker bochten... Heb ik zelf ook wel, al gaat een rechter eigelijk niets slechter .
speedphreax, rij je in het terrein met een echte crosser/enduro motor of met een sm?
speedphreax, rij je in het terrein met een echte crosser/enduro motor of met een sm?
http://www.rw-racing.nl
KTM EXC300
KTM EXC300
-
- Berichten: 1680
- Lid geworden op: ma mar 03, 2003 10:34
- Locatie: N52 00.692 E5 34.350
Dat mensen die rechtshandig linkerbochten beter kunnen maken heb ik al wel meer gehoord. Bij mij klopt dit echter niet. Ik ben ook rechts. Schijnt haast nooit voor te komen.Rudy schreef:Mensen die rechtshandig zijn maken altijd voor hun gevoel beter linker bochten... Heb ik zelf ook wel, al gaat een rechter eigelijk niets slechter .
speedphreax, rij je in het terrein met een echte crosser/enduro motor of met een sm?
Ik rij overigens met een enduro:
[/img]
-
- Berichten: 1680
- Lid geworden op: ma mar 03, 2003 10:34
- Locatie: N52 00.692 E5 34.350
Ik denk zelf meer dat het iets met mijn techniek te maken zal hebben. De motor is splinternieuw dus kwa demping zal die nog wel in orde zijn. Ik ga er ook niet vanuit dat ik al zo hard rij dat mijn demping/vering het niet meer aankan. Bandenspanning is trouwens 1.0 barJBassie schreef:Ikzelf vind bochten naar rechts ''vervelend''. Maar dat is misschien nog gebrek aan ervaring.
Misschien dat je vering niet goed is afgesteld of iets met je band. Maar dan zou het rechts ook moeten zijn.
mooie fiets van 2005 zo te zien. Is dat op de achtergrond die bocht waar jij oefend
Bij mij gaat rechts ook ''goed'' maar links gaat makkelijker en vertrouwder
Bij mij gaat rechts ook ''goed'' maar links gaat makkelijker en vertrouwder
-
- Berichten: 2183
- Lid geworden op: do jun 06, 2002 16:54
- Locatie: In de buurt van Arnhem
- Contacteer:
mooie fiets , ik vroeg het ff omdat er een sm in je advatar stond .speedphreax schreef: Dat mensen die rechtshandig linkerbochten beter kunnen maken heb ik al wel meer gehoord. Bij mij klopt dit echter niet. Ik ben ook rechts. Schijnt haast nooit voor te komen.
Ik rij overigens met een enduro:
[/img]
Ik denk dat je gewoon wat ageresiever moet rijden, waarschijnlijk doe je dat met linker bochten wel maar met rechtse op een of andere reden niet.
En als je die bocht (op de foto) normaal altijd linksom neem en hem nu andersom rij stuur je in op het punt waar je normaal gasgeef, het zand zal daar dus veel losser liggen.
http://www.rw-racing.nl
KTM EXC300
KTM EXC300
smart thinking, zeker op motorcrossweek geleerdEn als je die bocht (op de foto) normaal altijd linksom neem en hem nu andersom rij stuur je in op het punt waar je normaal gasgeef, het zand zal daar dus veel losser liggen.
-
- Berichten: 2183
- Lid geworden op: do jun 06, 2002 16:54
- Locatie: In de buurt van Arnhem
- Contacteer:
mwoaa, beetje logisch nadenken helpt ook wel . Al leer je op zo'n week wel heel veel, het is voor mij alleen al weer een beetje lang geleden en lang niet alle technieken zijn toe te passen op een baan als Arnhem.JBassie schreef:smart thinking, zeker op motorcrossweek geleerdEn als je die bocht (op de foto) normaal altijd linksom neem en hem nu andersom rij stuur je in op het punt waar je normaal gasgeef, het zand zal daar dus veel losser liggen.
http://www.rw-racing.nl
KTM EXC300
KTM EXC300
ik heb dat probleem ook gehad,
nu niet meer....
veel oefenen,
en sleutelen,
ben rechtshandig en links gaat altijd super,
maar rechts was bij mij moeilijk,
heb om te trainen het gas aan de linkerkant van het stuur gezet,
en dat heeft mij goed geholpen!,
bij de rechterbocht is mijn linkerarm te "kort" om het maar simpel te zeggen,
zo draaide ik toen het gas verder los,
en kreeg toen net de echte goede "flow"
ik hoop dat je er wat aan hebt....
nu niet meer....
veel oefenen,
en sleutelen,
ben rechtshandig en links gaat altijd super,
maar rechts was bij mij moeilijk,
heb om te trainen het gas aan de linkerkant van het stuur gezet,
en dat heeft mij goed geholpen!,
bij de rechterbocht is mijn linkerarm te "kort" om het maar simpel te zeggen,
zo draaide ik toen het gas verder los,
en kreeg toen net de echte goede "flow"
ik hoop dat je er wat aan hebt....
-
- Berichten: 1680
- Lid geworden op: ma mar 03, 2003 10:34
- Locatie: N52 00.692 E5 34.350
Je krijgt in ieder geval de innovatie award voor dit antwoordAnonymous schreef:ik heb dat probleem ook gehad,
nu niet meer....
veel oefenen,
en sleutelen,
ben rechtshandig en links gaat altijd super,
maar rechts was bij mij moeilijk,
heb om te trainen het gas aan de linkerkant van het stuur gezet,
en dat heeft mij goed geholpen!,
bij de rechterbocht is mijn linkerarm te "kort" om het maar simpel te zeggen,
zo draaide ik toen het gas verder los,
en kreeg toen net de echte goede "flow"
ik hoop dat je er wat aan hebt....
Ik denk inderdaad dat het veel oefenen zal worden maar ik hoopte eigenlijk dat iemand me nog een concrete tip kon geven met iets waar ik wellicht nog op kon letten. Vallen en weer opstaan vind ik helemaal niet erg (ook niet met een nieuwe motor) maar het probleem is nu wel dat ik steeds harder ga rijden en dus ook steeds harder begin te vallen. Het weer opstaan kan daardoor ook best nog wel eens moeilijker worden.
-
- Berichten: 1680
- Lid geworden op: ma mar 03, 2003 10:34
- Locatie: N52 00.692 E5 34.350
Misschien ook wel handig om toch eens zo'n offroad cursusje te volgen. Zowiezo ook leuk om te doen. Wellicht doe ik iets toch verkeerd maar kan ik dat zelf niet zien.JBassie schreef:smart thinking, zeker op motorcrossweek geleerd
Ik ben zelf ook nog wat een beginner.
Zo te zien zit je voorband ook helemaal vol ik weet niet of dit gevolg kan hebben. Ik probeer altijd zo veel mogelijk in de wal te rijden of in een gleuf. En dan goed in de bocht hangen helemaal voorop en in de bocht goed gas geven. Het werkt bij mij wel goed. Maar ik heb nog nooit in zand gereden.
Zo te zien zit je voorband ook helemaal vol ik weet niet of dit gevolg kan hebben. Ik probeer altijd zo veel mogelijk in de wal te rijden of in een gleuf. En dan goed in de bocht hangen helemaal voorop en in de bocht goed gas geven. Het werkt bij mij wel goed. Maar ik heb nog nooit in zand gereden.
Ach, in los klapzand een bocht nemen is zowiezo een apart verhaal. Vooral als dat de wat krappere bochten zijn. Waarschijnlijk is het gewoon een gevalletje van niet op tijd op het gas gaan, omdat het vertrouwen van die kant er nog niet is. Gewoon langzamer de bocht in, er eerder op het gas gaan. En de motor meer laten hellen en zelf neutraal blijven. Ga je zelf met je lichaam te diep hangen ben je al gelijk weg bij een stuurfoutje.
Lekker blijven oefenen en hij komt vanzelf.
Lekker blijven oefenen en hij komt vanzelf.
Huskie op een Ktm!
Kan het gekker?
Kan het gekker?
-
- Berichten: 265
- Lid geworden op: ma dec 16, 2002 00:21
Nou ik ken dit probleem niet hoor.....
Bij mij gaan alle bochten klote
Ik ben er van overtuigd dat het met kijktechniek en houding te maken heeft. Heel veel beginnende crossers (ik vooral ook) letten meer op de berg zand waarin ze de bocht willen maken dan dat ze ver vooruit kijken en op hun gevoel die bocht rijden. Daar komt nog bij dat veel rijders bij een bocht een been uitsteken. Als dan je niet heel goed met je kl... voorop de tank zit schuif je naar achteren. Hierdoor onderga jezelf de bocht zoals die komt en ben je niet meer in staat de motor je eigen wil op te leggen.... snapje
Wat moet je nu eigenlijk wel doen:
Ga voor de bocht heel goed voorop de tank zitten, breng je schouders boven het stuur en kijk ver, heeel ver vooruit, ver voorbij het einde van de bocht.
Ben vooral niet bang met wat de motor allemaal onder je doet. Met de juiste houding kan je niets gebeuren.
Wat je ook kan doen is de bocht staand oefenen. Probeer ook nu weer je gewicht naar voren te brengen. Met de juiste houding en kijktechniek kan je eigenlijk niets gebeuren. Het kost alleen wat tijd om dat zelfvertrouwen op te bouwen. Na wat oefenen stuur je uiteindelijk je motor met het gas en je ogen door de bocht en niet eens meer met je stuur.
Groeten en succes,
Fr@venture (die mooi kan lullen maar niet kan rijden)
Bij mij gaan alle bochten klote
Ik ben er van overtuigd dat het met kijktechniek en houding te maken heeft. Heel veel beginnende crossers (ik vooral ook) letten meer op de berg zand waarin ze de bocht willen maken dan dat ze ver vooruit kijken en op hun gevoel die bocht rijden. Daar komt nog bij dat veel rijders bij een bocht een been uitsteken. Als dan je niet heel goed met je kl... voorop de tank zit schuif je naar achteren. Hierdoor onderga jezelf de bocht zoals die komt en ben je niet meer in staat de motor je eigen wil op te leggen.... snapje
Wat moet je nu eigenlijk wel doen:
Ga voor de bocht heel goed voorop de tank zitten, breng je schouders boven het stuur en kijk ver, heeel ver vooruit, ver voorbij het einde van de bocht.
Ben vooral niet bang met wat de motor allemaal onder je doet. Met de juiste houding kan je niets gebeuren.
Wat je ook kan doen is de bocht staand oefenen. Probeer ook nu weer je gewicht naar voren te brengen. Met de juiste houding en kijktechniek kan je eigenlijk niets gebeuren. Het kost alleen wat tijd om dat zelfvertrouwen op te bouwen. Na wat oefenen stuur je uiteindelijk je motor met het gas en je ogen door de bocht en niet eens meer met je stuur.
Groeten en succes,
Fr@venture (die mooi kan lullen maar niet kan rijden)
Er komt een tijd
dat iedereen op een Adventure rijdt
dat iedereen op een Adventure rijdt
-
- Berichten: 2183
- Lid geworden op: do jun 06, 2002 16:54
- Locatie: In de buurt van Arnhem
- Contacteer:
Ik denk dat de beste oplossing gewoon dom trainen is. Ga een keertje naar een crossbaan en je zult zien dat je een boel leert.
De snelste enduro rijders zijn namelijk vaak ex crossers .
Wat opzich ook nog een goeie tip is als je b.v. op een crossbaan rij (en dat zal de eerste keer niet meevallen als je nog nooit gecrosst hebt ) is goed kijken hoe de snellere rijders bochten maken, de motor insturen en welke lijnen hun kiezen.
Verder is het lastig te zeggen hoe je de perfecte bocht maak, wat een van de belangrijkste dingen is, is niet te voorzichtig (en te zacht) te rijden. Hoe harder het gaat dester makkelijker het meestal wil (tot op zekere hoogte ).
http://www.transworldmotocross.com/mx/s ... ive=how_to staan wel wat leuke howto's
De snelste enduro rijders zijn namelijk vaak ex crossers .
Wat opzich ook nog een goeie tip is als je b.v. op een crossbaan rij (en dat zal de eerste keer niet meevallen als je nog nooit gecrosst hebt ) is goed kijken hoe de snellere rijders bochten maken, de motor insturen en welke lijnen hun kiezen.
Verder is het lastig te zeggen hoe je de perfecte bocht maak, wat een van de belangrijkste dingen is, is niet te voorzichtig (en te zacht) te rijden. Hoe harder het gaat dester makkelijker het meestal wil (tot op zekere hoogte ).
http://www.transworldmotocross.com/mx/s ... ive=how_to staan wel wat leuke howto's
http://www.rw-racing.nl
KTM EXC300
KTM EXC300
Ws. gewicht nog verder naar voren brengen, dus nog verder voor op de buddyseat zitten , dit geeft in veel gevallen verbetering, alhoewel dit natuurlijk ook weer van de bocht afhangt.speedphreax schreef:Wat er gebeurt is dat het voorwiel wegglijdt op het moment dat ik hem net in de bocht leg. Daarbij lijkt het alsof ik scherper wil sturen dan hij aankan waardoor het wiel gaat ingraven. Ik heb dan mijn gewicht op de buitenste voetsteun, mijn zwaartepunt redelijk naar voren, mijn been uit om eventueel wat op te vangen, de blik vooruit en mijn ellebogen hoog (vooral de buitenste).Iemand een tip of een idee?
Heb je een EXC 450 of een 525, dit maakt namenlijk ook nog wat uit in de bochten.
- mxrider#28
- Berichten: 436
- Lid geworden op: vr feb 13, 2004 16:16
ver voorruit kijken is indd veel beter, bocht gaat bijna vanzelfFr@venture schreef:Nou ik ken dit probleem niet hoor.....
Bij mij gaan alle bochten klote
Ik ben er van overtuigd dat het met kijktechniek en houding te maken heeft. Heel veel beginnende crossers (ik vooral ook) letten meer op de berg zand waarin ze de bocht willen maken dan dat ze ver vooruit kijken en op hun gevoel die bocht rijden. Daar komt nog bij dat veel rijders bij een bocht een been uitsteken. Als dan je niet heel goed met je kl... voorop de tank zit schuif je naar achteren. Hierdoor onderga jezelf de bocht zoals die komt en ben je niet meer in staat de motor je eigen wil op te leggen.... snapje
Wat moet je nu eigenlijk wel doen:
Ga voor de bocht heel goed voorop de tank zitten, breng je schouders boven het stuur en kijk ver, heeel ver vooruit, ver voorbij het einde van de bocht.
Ben vooral niet bang met wat de motor allemaal onder je doet. Met de juiste houding kan je niets gebeuren.
Wat je ook kan doen is de bocht staand oefenen. Probeer ook nu weer je gewicht naar voren te brengen. Met de juiste houding en kijktechniek kan je eigenlijk niets gebeuren. Het kost alleen wat tijd om dat zelfvertrouwen op te bouwen. Na wat oefenen stuur je uiteindelijk je motor met het gas en je ogen door de bocht en niet eens meer met je stuur.
Groeten en succes,
Fr@venture (die mooi kan lullen maar niet kan rijden)
-
- Berichten: 1680
- Lid geworden op: ma mar 03, 2003 10:34
- Locatie: N52 00.692 E5 34.350
Ik heb al wel een aantal keer op een echte crossbaan gereden maar dat was al weer een tijdje geleden met de LC4 in enduro opbouw (en dat is toch meer een ploeg). Ik heb toen echter niet eindeloos rondjes gereden omdat het tijdens een offroad rit was. Ik denk trouwens dat ik het niet eens 2 ronden op snelheid had volgehouden want mijn conditie was ook niet echt optimaal.Rudy schreef:Wat opzich ook nog een goeie tip is als je b.v. op een crossbaan rij (en dat zal de eerste keer niet meevallen als je nog nooit gecrosst hebt )
Nu ben ik al een jaar wat meer bezig met mijn conditie dus ik denk dat ik nu in ieder geval niet gelijk de hele week weer plat lig van de pijn
Iedereen in ieder geval allemaal bedankt voor alle tips. Ik denk dat het toch veel oefenen wordt (wat vervelend!). Op zich lijkt het me wel wat om wat meer op crossbanen te gaan rijden want ik denk dat de boeren in mijn buurt me zowiezo al behoorlijk zat aan het worden zijn sinds ik op dat oranje monster rij. Het is alleen jammer dat er in de buurt van Veenendaal niet zoveel banen zijn. Volgens mij is Arnhem het dichtstbij.
| Honda CB350K3 | BMW R1100GS
In Arnhem valt igg genoeg te ploegen.
Voor crossbanen in Nederland kun je bijvoorbeeld kijken op www.mxo.nl en dan circuits.
succes
Voor crossbanen in Nederland kun je bijvoorbeeld kijken op www.mxo.nl en dan circuits.
succes
-
- Berichten: 2183
- Lid geworden op: do jun 06, 2002 16:54
- Locatie: In de buurt van Arnhem
- Contacteer:
Volgens mij moeten we zo weer eens een arnhem meeting organiseren
http://www.rw-racing.nl
KTM EXC300
KTM EXC300
ja arnhem begint aardig populair te worden.Rudy schreef:Volgens mij moeten we zo weer eens een arnhem meeting organiseren