aanhanger-verlichting

voor algemene onderwerpen die wel iets met motoren te maken hebben, maar die niet in de onderstaande categorieën thuishoren.

Moderator: ghulst

Freek
Site Admin
Berichten: 2036
Lid geworden op: do jan 01, 1970 02:00
Locatie: Balkbrug
Contacteer:

Voor een betere zichtbaarheid is voor aanhangers en caravans onder de 750 kilo het mistachterlicht verplicht gesteld vanaf 1 januari 2005. Zowel nieuwe als oude aanhangers moeten aan deze wet voldoen.

Vrijwel geruisloos is op 1 januari 2005 de verplichting gesteld dat zo’n 250.000 aanhangers en caravans onder de 750 kilo voorzien moeten worden van een mistlicht. Deze verplichting geldt voor zowel oude als nieuwe aanhangers en caravans onder de 750 kilo. Aanhangers en caravans breder dan 2.10 meter moeten ook voorzien zijn van markeringslichten aan de voor- en achterzijde van de aanhanger of caravan. Wanneer het voertuig langer is dan 6 meter dienen ook zijmarkeringslichten te zijn bevestigd.
Voor aanhangers en caravans zwaarder dan 750 kilo geldt deze verplichting wanneer zij in gebruik zijn genomen na 31 december 1997 of breder zijn dan 2.60 meter. In de maand januari zijn nog geen mensen beboet omdat deze maand als overgangsperiode wordt gezien. De boete voor het niet hebben van een mistachterlicht bedraagt maximaal 90 euro. De ANWB heeft er bij het Openbaar Ministerie op aangedrongen de regeling uit te stellen tot december 2006.
_________________
Freek

Noppenforum brengt je op het slechte pad.
Noppy
Berichten: 2958
Lid geworden op: vr feb 13, 2004 23:49
Locatie: Midden-Nederland

Ik zal d'r 100W achterlichtjes inzetten. Zijn we weer klaar voor één jaar...
:toost:
speedphreax
Berichten: 1680
Lid geworden op: ma mar 03, 2003 10:34
Locatie: N52 00.692 E5 34.350

7 polige stekker:

1 massa
1 richting links
1 richting rechts
1 achterlicht links
1 achterlicht rechts
1 remlicht links
1 remlicht rechts

Dat wordt een achterlicht of remlicht draadje opofferen
Gast

speedphreax schreef:7 polige stekker:

1 massa
1 richting links
1 richting rechts
1 achterlicht links
1 achterlicht rechts
1 remlicht links
1 remlicht rechts

Dat wordt een achterlicht of remlicht draadje opofferen
Dit is niet de europese aansluiting!Als je de europese aansluiting maakt,zoals het hoort en universeel dan heb je zelfs nadien nog 1 klem over om bv een vaste stroomdraad naar een caravan te leiden.
speedphreax
Berichten: 1680
Lid geworden op: ma mar 03, 2003 10:34
Locatie: N52 00.692 E5 34.350

Anonymous schreef: Dit is niet de europese aansluiting!Als je de europese aansluiting maakt,zoals het hoort en universeel dan heb je zelfs nadien nog 1 klem over om bv een vaste stroomdraad naar een caravan te leiden.
Boter bij de vis dan he?

Dat wordt dan de vaste stroomdraad of 1 achterlicht opofferen.

Afbeelding

Maar waar zou je hem officieel op moeten doen? Of moeten we allemaal naar 13 polig?

Afbeelding
Afbeelding
arthur
Berichten: 42
Lid geworden op: do jun 17, 2004 17:54
Locatie: West-Graftdijk

Remlichten bij elkaar knopen en je hebt een draad over.
BMW 1150 GS / BMW 1070 2 valve GS/Yamaha TT 600 R
BaGGeR
Berichten: 51
Lid geworden op: vr jun 25, 2004 23:01
Locatie: AllroadManiacs.nl
Contacteer:

Leuk als je een aanhanger gaat lenen..... Hoe is tie nou weer aangesloten :evil:
erwindob
Berichten: 1299
Lid geworden op: za jul 26, 2003 11:57
Locatie: Holland

Gezien het enorme aantal aanhangers dat met mistlicht rondrijdt is het standaard om het mistlicht op de constant plus uitgang van de auto aan te sluiten.

Is bij mijn aanhanger ook zo, maar dan zonder lampje d'r in.
Gast

als je een aanhanger gaat lenen,
dan kun je beter een los verlichtingsbalkje
nemen is mijn ervaring,
hang je zo achter de geleende aanhanger,
en je nummerplaat kun je daar ook weer alvast op
zetten/laten zitten....
en het werkt altijd.....
zijn hier te koop bij de welkoop/acm filialen,
dus geen gedonder meer met die boedelbakken of anders zijn rotzooi klaarmaken.....
gassen
Berichten: 1308
Lid geworden op: di mar 30, 2004 22:24
Locatie: Limboland

Is het dan ook verplicht dat deze pas aangaat bij minder dan 100mtr zicht buiten de BBkom?
Aansluiteing dus in het verlengde van het normale mista-licht?
Dus we offeren allen 1 rechterremlicht op en sluiten dit aan op het relais van het bestaande mista-licht.
Kunnen we onderling blijven lenen :idea:

oid.


Erwin,

welke constante draad bedoel jij ?
Wegen? Waar wij gaan zijn geen wegen!
EXC450-R / KLX250
Jo VdB
Berichten: 1718
Lid geworden op: wo jun 05, 2002 22:20
Locatie: Midden-Limburg (België)

gassen schreef:Erwin,

welke constante draad bedoel jij ?
Constante stroomdraad 12 V --> rechtstreeks aangesloten op de autobatterij, zodat er dus constant 12 V op dit contact staat...
(voor de koelkast van de caravan bv. tijdens het rijden, of voor het doorspoelen van het toilet...)

Jo VdB
gassen
Berichten: 1308
Lid geworden op: di mar 30, 2004 22:24
Locatie: Limboland

Zie het nu ook, ik was voorheen ingelogd met Morzilla dan zie ik geen plaatjes.
Wegen? Waar wij gaan zijn geen wegen!
EXC450-R / KLX250
erwindob
Berichten: 1299
Lid geworden op: za jul 26, 2003 11:57
Locatie: Holland

gassen schreef:Is het dan ook verplicht dat deze pas aangaat bij minder dan 100mtr zicht buiten de BBkom?
Aansluiteing dus in het verlengde van het normale mista-licht?
Dus we offeren allen 1 rechterremlicht op en sluiten dit aan op het relais van het bestaande mista-licht.
Kunnen we onderling blijven lenen :idea:

oid.


Erwin,

welke constante draad bedoel jij ?
Boven de 50 meter zicht is het dus gewoon verboden met een mistlicht te rijden!

andere Rwin
gassen
Berichten: 1308
Lid geworden op: di mar 30, 2004 22:24
Locatie: Limboland

Ook goed, als de lamp maar aangaat dus, moet dit dan ook zichtbaar zijn via een signaallamp op het dashboard?
Ik dacht dat dit nl verplicht was voor zo'n mistlamp.
Wegen? Waar wij gaan zijn geen wegen!
EXC450-R / KLX250
speedphreax
Berichten: 1680
Lid geworden op: ma mar 03, 2003 10:34
Locatie: N52 00.692 E5 34.350

gassen schreef:Ook goed, als de lamp maar aangaat dus, moet dit dan ook zichtbaar zijn via een signaallamp op het dashboard?
Ik dacht dat dit nl verplicht was voor zo'n mistlamp.
Bij oudere auto's is het niet verplicht om een mistachterlicht te hebben maar als je hem wel hebt dan moet je zowiezo altijd een verklikkerlichtje in je auto hebben. Je aanhanger mistlamp maak je dus simpel vast aan je mistlamp achter op de auto.

Als je in de auto geen mistlamp installatie hebt dan denk ik ook niet dat je hem op de aanhanger hoeft te hebben. Dat zou raar zijn.
Zot
Berichten: 914
Lid geworden op: ma jun 10, 2002 22:27
Contacteer:

Afbeelding
Afbeelding
Hein van Buuren
Berichten: 460
Lid geworden op: zo sep 22, 2002 06:23
Locatie: Tussen de olde wieven !

POEHEE, gelukkig is door aandringen van de ANWB de invoering van het mistachterlicht voor aanhangers uitgesteld tot juni / juli 2006.
Justitie zal daarom geen sancties opleggen, men was gelukkig (nu eindelijk wel eens een keer) ontvankelijk voor de argumenten van de ANWB dat veel eigenaren helemaal niet op de hoogte waren van het invoeren van deze (nutteloze) maatregel.
Onduidelijk was (bij mij)nog wel of het ook voor caravans e.d geldt omdat deze de achterkant van de personenauto geheel bedekken.
Misschien hebben die sleurhutten al wel een mistachterlicht :lol:
Simpele zielen als wij die onze motor op de "gewone"aanhanger vervoeren hoeven dus voorlopig niets te vrezen.
Wel is het zaak nauurlijk zo langzaam aan eens te kijken wat je in de tussentijd kunt doen om te zorgen dat je het over 1.5 jaar wel voor elkaar heeft maar ik vrees dat we dit over een paar maanden helemaal niet meer weten (waar ging het ook al weer over ...... ).
Ik denk als ze je over 1.5 jaar aanhouden je behoorlijk het lulletje bent als je het dan niet voor elkaar hebt.

We waarschuwen slechts 2 keer want een gewaarschuwd mens ........ :turn-l:
Nou eindelijk eens profijt van het ANWB lidmaatschap! :mrgreen:
Freek
Site Admin
Berichten: 2036
Lid geworden op: do jan 01, 1970 02:00
Locatie: Balkbrug
Contacteer:

ja, geldt ook voor sleurhutten.
Freek

Noppenforum brengt je op het slechte pad.
Gast

8)

Laatste nieuws, in de krant stond dat het bestraffen is uitgesteld tot
1 jan 2006. :D

Dus we kunnen nog even verder prutsen.
speedphreax
Berichten: 1680
Lid geworden op: ma mar 03, 2003 10:34
Locatie: N52 00.692 E5 34.350

Anonymous schreef:8)

Laatste nieuws, in de krant stond dat het bestraffen is uitgesteld tot
1 jan 2006. :D

Dus we kunnen nog even verder prutsen.
Stond toevallig niet de nieuwe versie van het standaard Europese aansluitschema van de 7 polige stekker ook in die zelfde krant?
speedphreax
Berichten: 1680
Lid geworden op: ma mar 03, 2003 10:34
Locatie: N52 00.692 E5 34.350

Het hoeft dus inderdaad nog even niet:

http://www.anwb.nl/published/anwbcms/co ... el.nl.html

En de nieuwe standaard schijnt te zijn: Mistlicht via nummer twee in de stekker (het constant spanning draadje)

http://www.kck-online.nl/published/kck/ ... ns.nl.html
Gast

Wat een volledige ruk maatregel. De ongelofelijke eikels die deze maatregel heeft bedacht en goedgekeurd kunnen direct weer model staan voor de stomzinnigheid en wereldvreemdheid van onze overheid.

1. Er rijden nog genoeg auto's die helemaal geen mistachterlicht hebben, en die moe(s)tenook aan de regel voldoen.

2. Het past niet op de bestaande 7 polige stekker.

3. Mistachterlichten worden zelden (correct) gebruikt. Ik heb een mistachterlicht nu 1 of 2 maal gebruikt in de 23 jaar dat ik nu voertuigen bestuur.

Ik kan hier echt behoorlijk pissig om worden.
Noppy
Berichten: 2958
Lid geworden op: vr feb 13, 2004 23:49
Locatie: Midden-Nederland

Gast,

Ik ben het helemaal met je eens.

Ik gebruikte mijn mistkoplampen als attentielampen bij stadslicht. Zijn die jongens dat hele eind achter mij aan gereden naar de crèche, mee de parkeerplaats op en behandelen mij als een 1-of-andere supercrimineel.

Of ik ff al mijn papieren in wilde leveren. "U reed met mistverlichting". Zou kunnen, weet ik niet, deze Focus heeft een auto-stand. "Mogen we even aan uw mistverlichting voelen of die warm is?" Ga je gang, als jij daar een kick van krijgt. "Pardon?" Ga je gang, bedoelde ik.

"Ja, uw mistlampen zijn warm." Moet je ook niet ff achter voelen?. "Nee, dat hoeft niet, u krijgt een bekeuring voor onnodig voeren van mistverlichting". (Resultaat €65 minder aan de moto te besteden, daar gaat mijn Acerbis Blitz!).

Dit roept bij mij associaties op uit de tijd dat ik als een van de eerste een derde remlicht voerde omdat ik het veiliger vond voor de achterliggers en mijn kofferbak. Daar werden toch vroeger ook bekeuringen voor uitgedeeld?

Kunnen die jongens dan niet denken of selecteren ze personeel op een laag IQ?

Het voeren van een mistachterlicht is duizend maal gevaarlijker dan het voeren van mistkoplampen, indien het maar geen lichtorgel wordt. Bij een Mercedes hadden ze toch vroeger ook attentielampen? Betreffende het verblinden, die mistkoplampen staan op de straat gericht en schijnen maar vier meter ver of zo.

Noppy
:toost:
Noppy
Berichten: 2958
Lid geworden op: vr feb 13, 2004 23:49
Locatie: Midden-Nederland

Het wordt nóg leuker: het mistachterlicht van de auto en van de aanhanger mogen NIET tegelijkertijd branden; je loopt dus ondanks de juiste aansluiting alsnog een kans op een boete van 30€!

Hiervoor moet je dus ook de schakeling in je auto zelf aanpassen. Er mag dus maar één mistachterlicht branden, nl die op de aanhanger!

https://www.kck-online.nl/published/kck ... ns.nl.html

Het betreft hier Europese wetgeving, dus ook al hebben we uitstel binnen Nederland tot 1/6/2006, met een reisje naar Roemenië, België, Frankrijk e.d. kan je nog altijd een boete krijgen.

Bij Roemenië, Tsjechië e.d. kan je rekenen op torenhoge boetes van bijv €300, waarbij je deels in het inkomen van de diender voorziet.

Ik neig er naar toe om een waterdichte schakelaar op mijn aanhanger zelf te monteren, uit te stappen, even naar de aanhanger lopen aan mistlampje aanschakelen.

Noppy
:toost:
speedphreax
Berichten: 1680
Lid geworden op: ma mar 03, 2003 10:34
Locatie: N52 00.692 E5 34.350

Ik lees net op de site van het RDW dat de eisen mee gaan vallen:
Eisen aan mistachterlichten
-Voor beide categorieën aanhangwagens geldt dat het mistachterlicht van de aanhangwagen eventueel via een aparte schakelaar mag zijn geschakeld.
-Als er slechts één mistachterlicht is aangebracht, dan moet deze zich aan de linkerzijde bevinden.
-De controle op het inschakelen van het mistachterlicht op de aanhangwagen hoeft niet via een lampje zichtbaar te zijn in het trekkende voertuig.
-Het mistachterlicht op het trekkende voertuig hoeft niet automatisch te worden uitgeschakeld als de mistachterlichten op de aanhangwagen zijn ingeschakeld.
Zie http://www.rdw.nl/nl/voertuigeigenaar/a ... wagens.htm
Plaats reactie