Wat houdt dit precies in?? Ik ken de standaard afgepijlde offroad ritten en roadbook ritten. Wat houdt D-Systeem precies in?
Op veel belgische sites vind ik ritten die zij aanduiden als Enduro Balade of OffRoad Wandeling. Is dit gelijk aan een afgepijlde offroad rit?
Wij willen het komende jaar meer in Belgie gaan rijden als aanvulling op de nederlandse ritten. Maar wel makkelijk als je weet wat je ongeveer te wachten staat voor je een eind gaat rijden.
D-Syteem ritten?
Moderator: ghulst
Hoi mechdh 125,
D-systeem rijdt je als er een gids voorop rijdt.
Dan geeft de gids aan dat de tweede rijder moet stoppen op bv een kruising of gewoon een richtingsverandering.
De tweede rijder wacht dan tot iedereen voorbij is en sluit dan weer achteraan net voor een achterrijder die vooraf wordt aangewezen.
En zo gaat het door tot iedereen een keer is gestopt en dan begint het weer van voor af aan.
Het is dus een soort rouleersysteem zodat alles netjes bij elkaar blijft en er geen gevaarlijke situaties ontstaan bij drukke kruisingen e.d.
D-systeem rijdt je als er een gids voorop rijdt.
Dan geeft de gids aan dat de tweede rijder moet stoppen op bv een kruising of gewoon een richtingsverandering.
De tweede rijder wacht dan tot iedereen voorbij is en sluit dan weer achteraan net voor een achterrijder die vooraf wordt aangewezen.
En zo gaat het door tot iedereen een keer is gestopt en dan begint het weer van voor af aan.
Het is dus een soort rouleersysteem zodat alles netjes bij elkaar blijft en er geen gevaarlijke situaties ontstaan bij drukke kruisingen e.d.
Rekluse Z-Start "don't get left behind"
www.adfransenmxparts.nl ( Rekluse import - verkoop en service )
http://www.rekluse.com/
www.adfransenmxparts.nl ( Rekluse import - verkoop en service )
http://www.rekluse.com/
Ja en nog meer voordelen!
Indien je op korte afstanden links, dan rechts, dan links en weer links gaat, dan staan er voor de laatste rijder vier motorrijders klaar die hem de juiste richting op wijzen.
Indien je in een rit met gids een trage rijder voor je hebt en er valt een groot gat, dan kan je vaak niet eens meer zien waar de groep heengegaan is. Vooral niet als er al veel noppensporen staan.
Afgelopen zomer hebben we nog wel geprobeerd op de stofwolken te rijden, maar dat lukt ook niet altijd!
Grx,
Noppy
Indien je op korte afstanden links, dan rechts, dan links en weer links gaat, dan staan er voor de laatste rijder vier motorrijders klaar die hem de juiste richting op wijzen.
Indien je in een rit met gids een trage rijder voor je hebt en er valt een groot gat, dan kan je vaak niet eens meer zien waar de groep heengegaan is. Vooral niet als er al veel noppensporen staan.
Afgelopen zomer hebben we nog wel geprobeerd op de stofwolken te rijden, maar dat lukt ook niet altijd!
Grx,
Noppy
- sjikkentip
- Berichten: 500
- Lid geworden op: zo apr 13, 2003 18:21
- Locatie: Pajotten-enduroland-Villezjeel
Systeem D komt feitelijk van het Franse 'Système D'.De Fransen bedoelen hiermee een noodoplossing of een 4e rangs oplossing voor een probleem of taak bij gebrek aan betere oplossingen of middelen die voorhanden zijn.
Zo is dit ontstaan bij trips waar geen roadbook was,trips die niet uitgepijld waren of trips die niet over een afgebakend parcour reden.Dan werd er een oplossing gezocht dat ieder beurtelings bleef staan bij een richtingsverandering en terug aansloot voor de laatste rijder.
Het grote voordeel vind ik dat iedereen,steeds wisselend,eens voor- en achteraan rijdt.Vooral in de zomer,bij veel stof is dit interessant.Ook dient de laatste man de trip niet te kennen,hij hoeft enkel maar te volgen,als iedereen dicipline heeft en blijft staan tot hij er is!Men moet ook het traject niet gaan uitstippelen op voorhand.
Meestal draagt de laatste piloot een fluo hesje om hem van ver te kunnen herkennen.
Zo is dit ontstaan bij trips waar geen roadbook was,trips die niet uitgepijld waren of trips die niet over een afgebakend parcour reden.Dan werd er een oplossing gezocht dat ieder beurtelings bleef staan bij een richtingsverandering en terug aansloot voor de laatste rijder.
Het grote voordeel vind ik dat iedereen,steeds wisselend,eens voor- en achteraan rijdt.Vooral in de zomer,bij veel stof is dit interessant.Ook dient de laatste man de trip niet te kennen,hij hoeft enkel maar te volgen,als iedereen dicipline heeft en blijft staan tot hij er is!Men moet ook het traject niet gaan uitstippelen op voorhand.
Meestal draagt de laatste piloot een fluo hesje om hem van ver te kunnen herkennen.
KTM EXC-F 280 2011 HONDA NC700X 2012
http://nin-off-road.skynetblogs.be/
http://nin-off-road.skynetblogs.be/
-
- Berichten: 439
- Lid geworden op: di nov 19, 2002 10:48
- Contacteer:
Het grote voordeel is wel dat het veel veiliger is om in D-systeem te rijden. Ad heeft het over drukke kruisingen, maar vooral op de kruisingen en onoverzichtelijke bochten in het bos heeft het grote voordelen. Indien een groep niet in D-systeem rijdt, moet de gids a.h.w. al voor de gehele groep (potentieel gevaarlijke) situaties inschatten. Ook het feit dat de gids, meer "lucht" krijgt, doordat er niet constant iemand tegen zijn achterwiel zit te duwen, vind ik een groot voordeel. Ik persoonlijk vind dat een groep al vanaf vier of vijf rijders in D-systeem moet rijden. In het verleden waren er in Belgie ritten in D-systeem waar zo'n 150 rijders aan deel namen. Je stond dan wel een half uur te wachten voordat iedereen voorbij was. Veel clubs maken er een sport van om in D-systeem te rijden. Degenen die snel willen rijden, hebben de mogelijkheid daartoe maar staan wat meer stil. De langzamere rijders kunnen veel beter hun eigen tempo bepalen.
Minder dB's, meer paden open. www.codegroen.com
Wil ik toch even nuanceren, in het verleden al enkele keren meegemaakt dat de "snellere" rijders je voorbij gevlamt komen. Maar dat je ze nergens richting ziet staan aangeven. Rijden tot bijna aan de gids en dan terug laten afzakken naar het einde van de groep. Sportief vind ik dit niet, maarja.Ad Ketelaars schreef:Degenen die snel willen rijden, hebben de mogelijkheid daartoe maar staan wat meer stil. De langzamere rijders kunnen veel beter hun eigen tempo bepalen.
-
- Berichten: 439
- Lid geworden op: di nov 19, 2002 10:48
- Contacteer:
leuke site Guy. Het is mooi om te zien dat de inschrijvingen voor het Trefle Lozerien, gisteravond om 23.00 uur van start gegaan zijn en nu al volgeboekt is. Blijft wel erg populair.
Minder dB's, meer paden open. www.codegroen.com
Was een mooi ritje vandaag op de linkeroever zo te zien aan de foto's op guyke's site.
Jo vd B ook weer aan het rijden geweest en de knie houd het goed ?
Jo vd B ook weer aan het rijden geweest en de knie houd het goed ?
Rekluse Z-Start "don't get left behind"
www.adfransenmxparts.nl ( Rekluse import - verkoop en service )
http://www.rekluse.com/
www.adfransenmxparts.nl ( Rekluse import - verkoop en service )
http://www.rekluse.com/
Absoluut no problemo (ik houd hout vast..)adje schreef:Jo vd B ook weer aan het rijden geweest en de knie houd het goed ?
Jo VdB