Olie aftapplug carter schroefdraag gaar

voor alle (rij) technische vragen en antwoorden

Moderator: ghulst

Plaats reactie
sillieeee

Hej all,

Ik heb een yamaha yzf 426 mijn olie aftapplug schroefdraad van de carter is gaar niet helemaal ma ik vertrouw het niet helemaal. Heb wel een idee Ik maak een gat in de aftapplug met schroefdraad met een m6 er in zo kan ik dan vial die ms bout de olie aflaten is dat wat of nie? Dan doe ik de orgenele met een beetje loctite nog 1 maal vast draaien is dit een goede oplossing of niet?

Groetjes

Rob
mxrider#28

ik heb hem gewoon groter laten tappen... als je genoeg "vlees" over hebt en het in je blok kan dan zou ik dat eerder doen
Wortel
Contacteer:

Lijkt me een beetje onbetrouwbare oplossing... (Ik bedoel dus de loctite oplossing...)

Draai de plug eruit (voordat ie helemaal naar de gallemiezen is) en laat er een heli-coil inzetten (dus nieuw schroefdraad). Dan is de schroefdraad weer als nieuw, sterker nog...de schroefdraad is beter dan het was!

Groter tappen kan ook natuurlijk...
adrenaline seeker

Wortel schreef:Lijkt me een beetje onbetrouwbare oplossing... (Ik bedoel dus de loctite oplossing...)

Draai de plug eruit (voordat ie helemaal naar de gallemiezen is) en laat er een heli-coil inzetten (dus nieuw schroefdraad). Dan is de schroefdraad weer als nieuw, sterker nog...de schroefdraad is beter dan het was!

Groter tappen kan ook natuurlijk...
wat is een heli-coil als ik vragen mag en waar kun je zo iets halen
there ain't no hill to high
Sjokske

En voortaan de plug vastzetten met een momentsleutel scheelt stukken (25 Nm. is vast genoeg in de meeste gevallen) :idea:
En koperen of aluminium ring niet vergeten.
Je moet iedereen in zijn waarde laten, vooral als het een nul is !!!
Gast

Een Helicoil is een stalen spiraalvormig stukje schroefdraad met een dwars stukje aan het einde.
Schroefdraad gat is kapot (dol) bv was M10 , je kunt hier nog een boor van 10 inzetten , hoeft niet altijd. Met de speciale Helicoil tap maak je nieuwe schroefdraad in dat gat om vervolgens met een speciale houder de helicoil erin te draaien.
Dan komt er nog iets leuks, je moet dat dwarsstukje afbreken.
Een goed passende Pen erin en tikken en waar blijft dat stukje ???

PS het hoeft niet met een speciale tool, ik heb het vaak met pen waarin een sleufje gezaagd was , gedaan.
Een goed revisie bedrijf heeft alle spullen in huis.
Voor bougies bestaan er ook DHZ setjes bij de betere automaterialen zaken.

good luck (goed leck) :wink:
Sjokske

Gaat niet verder dan M16 bij mijn weten (voor metrische threadjes tenminste).
Je moet iedereen in zijn waarde laten, vooral als het een nul is !!!
adrenaline seeker

weeral iets bijgeleerd :D
there ain't no hill to high
Plaats reactie