voorvork lek
Moderator: ghulst
-
- Berichten: 111
- Lid geworden op: di sep 21, 2004 15:11
- Locatie: ferwert (noord friesland)
- Contacteer:
De voorvork van mijn motor is lek, olie gaat er langs de keerring langzaam uit....kan ik dit zelf vernieuwen of moet de olie/keering er op een speciale manier in????
Wat nou vernieuwen. Gewoon schoonmaken met een stukje tape op de voorpoot geplakt, vering erin duwen en poot ronddraaien. Komt het vuil er gewoon tussen uit. Klaar. 15 minuten werk.
Huskie op een Ktm!
Kan het gekker?
Kan het gekker?
-
- Site Admin
- Berichten: 2036
- Lid geworden op: do jan 01, 1970 02:00
- Locatie: Balkbrug
- Contacteer:
Veel 'lekke' keeringen zijn niet echt lek, maar dan zit er gewoon vuil tussen.
Dit kun je ook verwijderen met bijv. een negatief van een foto.
Knip deze in een punt, beetje olie eraan en duw het tussen de keering en de vorkpoot. even rond de vorkpoot gaan en klaar is K eh.. Ger.
Dit kun je ook verwijderen met bijv. een negatief van een foto.
Knip deze in een punt, beetje olie eraan en duw het tussen de keering en de vorkpoot. even rond de vorkpoot gaan en klaar is K eh.. Ger.
Freek
Noppenforum brengt je op het slechte pad.
Noppenforum brengt je op het slechte pad.
Dat is ook een mannier.
Om mijn truuk nog wat verder uit te leggen.
Haal je voorwiel eruit. Haal eventueel rem los(hoeft niet) afhankelijk welke poot. Haal de stofkeerring naar beneden bij een usd poot of omhoog bij een conventionele poot. Gebruik wat contact cleaner om poot even vet vrij te maken, op de hoogte van oliekeerring. Stukje tape rond de poot plakken, en schuin afsnijden, zodat er een stukje poot vrij blijft, dat wordt nml de schraper. Duw de oliekeerring al draaiend over het stukje tape. Draai die kant op dat de schraper het vuil naar buiten transporteert Door de oliedruk en ronddraaiende beweging zal het vuil naar buiten worden gedrukt. Klaar.
Duw als je toch bezig bent, een in vet gedrenkt stukje schuimrubber tussen oliekeerring en stofkeerring. Houdt de poot vettig en schoon. Vaak... soms.... misschien.
Afijn,
Om mijn truuk nog wat verder uit te leggen.
Haal je voorwiel eruit. Haal eventueel rem los(hoeft niet) afhankelijk welke poot. Haal de stofkeerring naar beneden bij een usd poot of omhoog bij een conventionele poot. Gebruik wat contact cleaner om poot even vet vrij te maken, op de hoogte van oliekeerring. Stukje tape rond de poot plakken, en schuin afsnijden, zodat er een stukje poot vrij blijft, dat wordt nml de schraper. Duw de oliekeerring al draaiend over het stukje tape. Draai die kant op dat de schraper het vuil naar buiten transporteert Door de oliedruk en ronddraaiende beweging zal het vuil naar buiten worden gedrukt. Klaar.
Duw als je toch bezig bent, een in vet gedrenkt stukje schuimrubber tussen oliekeerring en stofkeerring. Houdt de poot vettig en schoon. Vaak... soms.... misschien.
Afijn,
Huskie op een Ktm!
Kan het gekker?
Kan het gekker?
Of met een voelermaatje van pakkumbeet 0,2 mm.Freek schreef:Veel 'lekke' keeringen zijn niet echt lek, maar dan zit er gewoon vuil tussen.
Dit kun je ook verwijderen met bijv. een negatief van een foto.
Je moet iedereen in zijn waarde laten, vooral als het een nul is !!!
Het is dan zover.... lekke keering, althans er liep olie langs de voorpoot.
Vandaag de truk met de ..... plakband geprobeerd. Eerst op de linker poot. Het lukte wel, alleen de plakband eraf halen was niet zo'n succes. Rechter poot een foto-negatief gebruikt en op de linker ook. Momenteel geen olie meer langs de vork. Eens kijken of dat volgende week ook nog zo is.....
Vandaag de truk met de ..... plakband geprobeerd. Eerst op de linker poot. Het lukte wel, alleen de plakband eraf halen was niet zo'n succes. Rechter poot een foto-negatief gebruikt en op de linker ook. Momenteel geen olie meer langs de vork. Eens kijken of dat volgende week ook nog zo is.....
Ride light, ride fun, ride 2-stroke....
Bij mij werkte de plakbandtruuk ook (bij KTM met WP USD).
Het plakband was er inderdaad wat moeilijk af te halen naderhand, maar zo gaat het in ieder geval sneller dan de keerringen vervangen. Ik heb trouwens het voorwiel niet eens verwijderd. Plakband er 'kurketrekkerig' opgeplakt en toen een paar keer flink ingeveerd (is moeilijk bij zo'n WP, maar het lukte). Na 2 weken crossen is ie nog steeds dicht.
Het plakband was er inderdaad wat moeilijk af te halen naderhand, maar zo gaat het in ieder geval sneller dan de keerringen vervangen. Ik heb trouwens het voorwiel niet eens verwijderd. Plakband er 'kurketrekkerig' opgeplakt en toen een paar keer flink ingeveerd (is moeilijk bij zo'n WP, maar het lukte). Na 2 weken crossen is ie nog steeds dicht.
Dit werkt inderdaad prima, zelf heb ik bij mijn (niet noppenmotor) dithuskie schreef:Dat is ook een mannier.
Duw als je toch bezig bent, een in vet gedrenkt stukje schuimrubber tussen oliekeerring en stofkeerring. Houdt de poot vettig en schoon. Vaak... soms.... misschien.
Afijn,
toegepast en geen lekkage meer.
Normaal elk jaar wel een keer keerringen vervangen...
2 ringen gesneden uit een nieuwe huishoudspons, gedrenkt in molybdeendisulfidevet en die tussen de keerring en de stofkap geplaats.
-
- Berichten: 87
- Lid geworden op: ma sep 01, 2003 17:44
- Locatie: Omg. Arnhem
Ik heb deze "truc"ook geprobeerd maar nu zit het stukje plakband ONDER de keerring. Ik kan niet meer bij het stukje plakband. Hoe krijg ik nu de binnenpoot uit het voorvork om het plakband te verwijderen? Moet ik de onderste moer losdraaien om hem eruit te krijgen? En zoja waarmee krijg ik die eruit.huskie schreef:Wat nou vernieuwen. Gewoon schoonmaken met een stukje tape op de voorpoot geplakt, vering erin duwen en poot ronddraaien. Komt het vuil er gewoon tussen uit. Klaar. 15 minuten werk.
ja dat was niet de bedoeling hè, maar bij een XR kun je dat stukje wel laten zitten hoor. Een xr heeft geen kleine openingen waar dat stukje plakband voor ellende zou kunnen zorgen, dus ik zou lekker gaan rijden met die "niet" lekkende vork Het uit elkaar halen van een xr vork begint vanaf boven, maar eindigt door het losdraaien van die inbus bout van onderen. Maar vaak gaat de binnenpoot/cartridge meedraaien waardoor hij niet wil loskomen. De boel daar stevig verhitten helpt zeker. Zeker als die bout is geloctited. Probeer even een werktekeing van die vork te verkrijgen, dat helpt de helft suc6
Huskie op een Ktm!
Kan het gekker?
Kan het gekker?
Een bezemsteel boven in (ipv de veer) doet soms wonderenMaar vaak gaat de binnenpoot/cartridge meedraaien waardoor hij niet wil loskomen
-
- Berichten: 87
- Lid geworden op: ma sep 01, 2003 17:44
- Locatie: Omg. Arnhem
Ik heb de keerring er toch eruit gekregen zonder de cass. eruit te halen (viel niet mee, zonder de binnenpoot te beschadigen)
Moet ik speciale voorvorkolie in de vork doen (volgens de manual SS7)? Ik heb ook weleens gehoord dat er ook andere (goedkopere) olie zoals versnellingsbakolie of motorolie in gedaan kan worden. Is dat waar?
Moet ik speciale voorvorkolie in de vork doen (volgens de manual SS7)? Ik heb ook weleens gehoord dat er ook andere (goedkopere) olie zoals versnellingsbakolie of motorolie in gedaan kan worden. Is dat waar?
Laatst gewijzigd door xr250_1988 op di jan 25, 2005 22:13, 1 keer totaal gewijzigd.
Ik heb alleen gehoord dat er soms ATF in gaat (automaten olie).
Maar hoezo duur ,zal +/- €10 per liter zijn.
Je gebruikt +/- 1 liter en die gaat dan minimaal 1/2 jaar mee , als je de dikte in de winter aanpast. Doe je dat niet dan kun je deze minstens een jaar laten zitten (die van mij zit er al minstens 3 jaar in (putoline 5)
Maar hoezo duur ,zal +/- €10 per liter zijn.
Je gebruikt +/- 1 liter en die gaat dan minimaal 1/2 jaar mee , als je de dikte in de winter aanpast. Doe je dat niet dan kun je deze minstens een jaar laten zitten (die van mij zit er al minstens 3 jaar in (putoline 5)
Wegen? Waar wij gaan zijn geen wegen!
EXC450-R / KLX250
EXC450-R / KLX250
Voorvorkolie is echt niet duurder dan motor- of versnellingsbakolie (Eorootje of 8 per liter) en is verkrijgbaar in verschillende viscositeiten.
Tenzij je de originele Ohlins-olie gebruikt (heb ik ook eens maar nooit weer gedaan), die kost slechts € 32,50 per liter
Tenzij je de originele Ohlins-olie gebruikt (heb ik ook eens maar nooit weer gedaan), die kost slechts € 32,50 per liter
Je moet iedereen in zijn waarde laten, vooral als het een nul is !!!
In mijn handboek vande XR staat: ATF.
dus ik zou dat lekker gebruiken. Atf is ongeveer 7,5 sae, dus redelijk vloeibaar. Te dunne olie in een xr vork is slecht. Die vorken dempen toch al niet, dus hoe dunne de olie hoe slechter.
dus ik zou dat lekker gebruiken. Atf is ongeveer 7,5 sae, dus redelijk vloeibaar. Te dunne olie in een xr vork is slecht. Die vorken dempen toch al niet, dus hoe dunne de olie hoe slechter.
Huskie op een Ktm!
Kan het gekker?
Kan het gekker?
-
- Berichten: 87
- Lid geworden op: ma sep 01, 2003 17:44
- Locatie: Omg. Arnhem
Ik heb inderdaad (nu) ook gelezen dat er ATF-D2 in moet. En dat spul is (gelukkig) niet zo duur als de olie die "Sjokske" nodig heeft. Kost maar 5,80 euro de liter (met korting bij Brezan). Een meevallertje!
Is het nu ook zo hoe meer ATF in het voorvork des de stijver het voorvork aanvoelt. Of ligt dit alleen aan de viscositeit van de olie. En op het voorvork zit een lucht-nippel. Wat kun je hiermee precies doen?
Is het nu ook zo hoe meer ATF in het voorvork des de stijver het voorvork aanvoelt. Of ligt dit alleen aan de viscositeit van de olie. En op het voorvork zit een lucht-nippel. Wat kun je hiermee precies doen?
Hoe meer olie in de voorvork hoe stugger de voorvork inveert, m.a.w. hoe harder de voorvork aanvoelt. Met het lucht-nippel kun je voorvork ontluchten in volledig uitgeveerde toestand (elke voorvork wil zich wel eens een beetje oppompen ).xr250_1988 schreef:Is het nu ook zo hoe meer ATF in het voorvork des de stijver het voorvork aanvoelt. Of ligt dit alleen aan de viscositeit van de olie. En op het voorvork zit een lucht-nippel. Wat kun je hiermee precies doen?
Eventueel kun je er ook lucht mee inpompen mocht de voorvork te zacht zijn (te gemakkelijk inveren). Dan heb je dus een lucht ondersteunde voorvork . Deze techniek werd 20-30 jaar geleden wel toegepast. Ik heb 30 jaar geleden kortstondig nog met een volledig luchtgeveerde voorvork in mijn Montesa gereden.
-
- Berichten: 111
- Lid geworden op: di sep 21, 2004 15:11
- Locatie: ferwert (noord friesland)
- Contacteer:
Ik heb gedaan wat jullie zeggen, met plakband zelfs met heel fijn schuurpapier maar mijn voorvork lekt nog wel..
-
- Berichten: 111
- Lid geworden op: di sep 21, 2004 15:11
- Locatie: ferwert (noord friesland)
- Contacteer:
Dat dacht ik al ....hoe kan ik die vervangen??gassen schreef:Dan behoor jij waarschijnlijk, jammer genoeg, tot de categorie waarbij de keerring kapot is.
Dus vervangen