Dell'Orto VHSB

voor alle (rij) technische vragen en antwoorden

Moderator: ghulst

Plaats reactie
Huertecilla
Berichten: 127
Lid geworden op: za nov 23, 2002 17:53
Locatie: Villanueva del Trabuco
Contacteer:

Het alternatief van Dell'Orto voor de Keihin FCR is de VHSB. Deze zit ook op de GP-fietsen van Aprilia bijvoorbeeld. Lijkt me een goed alternatief om de standaard PHM op mijn Husaberg te vervangen.
Iemand hier ervaring met zo'n carburateur?
Trail rijden: zo langzaam als mogelijk om er doorheen te komen genieten van het natuurschoon.
Jo VdB
Berichten: 1718
Lid geworden op: wo jun 05, 2002 22:20
Locatie: Midden-Limburg (België)

Hoi,

ik heb geen ervaring met de Dell'orto,

maar op http://offroadforen.de lees je wel wat van aanpassingen naar een Keihin FCR (voor wat de Husaberg betreft)

Hier wordt dus vaak de keihin gebruikt.

Doe eens effen een zoekopdracht in het technisch forum met als zoekopdracht "vergaser Husaberg"

Jo VdB
henk-v
Berichten: 1722
Lid geworden op: di aug 20, 2002 19:52
Locatie: enspijk
Contacteer:

Wat is de reden dat je hem wilt vervangen ?
Huertecilla
Berichten: 127
Lid geworden op: za nov 23, 2002 17:53
Locatie: Villanueva del Trabuco
Contacteer:

De FCR ken ik, weet ook welke afstelling ik nodig zou hebben, maar het probleem dat ik hoop op te lossen is me zelfs de kosten van een gebruikte FCR niet waard. De VHSB is een stúk goedkoper en bovendien heb ik er sproeiers voor.

Mijn FE400 start inmiddels gewoon goed, onder alle omstandigheden, en hij loopt echt netjes, maar hij reageert vrij bruusk op het gas. Vooral onderin en dat is niet altijd even lekker hier op de soms knap stenige bergpaadjes.
Beetje alsof het gas te ver ineens open gaat. Dat is niet zo, maar dat effect. Ik hoop dat een vlakke schuif onderin en op kleine veranderingen gevoeliger reageert, want dat is de kern van het probleem. Komt ook een beetje doordat de 38 mm. aan de forse kant is bij lagere toerentallen. Is geen halszaak, maar ik zou het als het kan graag verbeteren.
Kijk, de PHM is een héél fijne en superbetrouwbare carburateur, maar al wel 25 jaar hetzelfde. Nu zijn de basisprincipes van de carburatie niet veranderd, maar dat geldt ook voor viertakttechniek en is de WR450 niet helemaal hetzelfde als de XT500 toch?!
Trail rijden: zo langzaam als mogelijk om er doorheen te komen genieten van het natuurschoon.
kjl

Mijn ene Rotax heeft een VHSB39 vlakke schuif en de ander een phm40ns met accerelatie pomp.
Mijn ervaring is dat de fiets met PHM minder fel is dan de VHSB.
Maar om te zeggen dat er een heel groot verschil is nee de PHM pakt iets rustiger beter op dan de VHSB.
DE fietsen die standaard geleverd warem met een VHSB zijn ater toch weer ogebouwd naar een PHM ivm met betrouwbaarheid van de gasschuif.
Die vlakke wil wel eens haarschuurtjes ontstaan.

Succes KJL Rotac-CCM
Plaats reactie