stand zuiger bij vernieuwen

voor alle (rij) technische vragen en antwoorden

Moderators: henk-v, Jo VdB, Zot, GuyC, Rudy

gijssie2
Berichten: 63
Lid geworden op: zo feb 08, 2004 00:14
Locatie: Beverwijk

stand zuiger bij vernieuwen

Bericht door gijssie2 »

Even een vraagje,ik heb de hele binnenzooi van mijn husky TE610 vernieuwd,en moet de boel weer monteren.
De meningen over de stand van de zuiger lopen uiteen,de ene zegt bovenin,de ander onderin,en sommige techneuten zeggen:maakt geen fluit uit'............
Hoe moet tie staan????
Het boek zegt:''put the piston at TDC(??) on compression stroke"......
Wie kan me vertellen hoe die moet staan????????
Alvast bedankt,
Gijs.
erwindob
Berichten: 1299
Lid geworden op: za jul 26, 2003 11:57
Locatie: Holland

Bericht door erwindob »

TDC = Top Dead Center,helemaal bovenin dus
Compression stroke is met de kleppen dicht

Slechts mijn vertaling. Verder weinig ervaring mee.

Met de zuiger bovenin is de cylinder er wel makkelijker op te krijgen denk ik. Kun je er nog een beetje bij waar de zuigerveren de cylinder in moeten.

Succes

Rwin
speedphreax
Berichten: 1680
Lid geworden op: ma mar 03, 2003 10:34
Locatie: N52 00.692 E5 34.350

Re: stand zuiger bij vernieuwen

Bericht door speedphreax »

Ik snap je vraag niet helemaal. Ik neem aan dat je de zuiger er op de juiste manier in hebt zitten: Dat wil zeggen met de inlaat kant naar de inlaat en de uitlaat kant naar de uitlaat.

Hoe je je zuiger in TDC kunt zetten op de compressieslag als de kop er nog niet op zit is mij onduidelijk. Dat kan helemaal niet.

Kortom: Waarvoor wil je de stand van de zuiger weten? Nokkenas timen? Kleppen stellen? Zuiger in cylinder monteren? Zuiger op drijfstang monteren? 1e keer starten?!?
Wortel

Bericht door Wortel »

Als je de zuiger wilt monteren in de cylinder maakt het technisch natuurlijk geen fluit uit waar die staat, tenzij je (later!) de nokkenas timing wil instellen. In dat geval moet je inderdaad rekening houden met de stand van de zuiger in combinatie met merktekens op de nokkenas tandwielen en mogelijk het huis.

Pas als je de cilinder en de zuiger hebt gemonteerd op het blok kan je de nokkenastiming afstellen aangezien je daarvoor de nokkenas en ketting hebt moeten demonteren...

Als je problemen hebt om de zuiger met zuigerveren in de cilinder te krijgen dan zou je kunnen proberen om de zuiger eerst los van de drijfstang van bovenaf in de cilinder te zetten zodat je makkelijk bij de zuigerveren kan komen. Daarna laat je de zuiger zakken totdat het gat van de zuiger pen zichtbaar is. Dan laat je de cilinder met zuiger zakken op z'n plek, doe je de drijfstang op z'n plek in de zuiger en monteer je de zuigerpen met circlip. Uiteraard is het handig om 1 circlip al vantevoren te monteren...

Denk erom! Een zuiger heeft ook een voor- en een achterkant, meestal staat er een pijltje op de zuiger dat naar de uitlaat moet wijzen.

Stop wel eerst een doek in je carter om te voorkomen dat die circlip daarniet in verdwijnt want die dingen kunnen nogaleens gemeen wegschieten...
gijssie2
Berichten: 63
Lid geworden op: zo feb 08, 2004 00:14
Locatie: Beverwijk

stand zuiger bij vernieuwen

Bericht door gijssie2 »

Ik wil dit graag weten omdat ik alles gemonteerd heb,en de zuiger idd in de bovenste stand heb gezet..............Als ik hem in zijn 6 zet en met de hand het wiel draai,hem vervolgens in zijn vrij zet en dan kick,hoor ik de zuiger schuiven,tot een bepaald punt dan stopt tie en krijg ik hem ook met mijn voet geen millimeter verder..........Het lijkt of de nieuwe zuiger tegen de kop aankomt ofzo......... Ik kan hem dus niet starten,maar volgens mij is alles korrekt gemonteerd,met het boek erbij en iemand met verstand van sleutelen............Help!! wat kan het zijn??
Wortel

Bericht door Wortel »

Ik zou maar gauw gaan controleren of je nokkenas timing goed staat voordat je veredr probeerd te starten want het kan zijn dat je zuiger nu je kleppen raakt die op het verkeerde moment opengaan.... en daar kunnen je zuiger en je kleppen niet tegen...

Je zuiger mag pas helemaal bovenin staan als je kleppen volledig gesloten zijn (dat geldt voor de compressieslag EN voor de inlaatslag. Ik weet niet wat voor merktekens Husky hiervoor gebruikt maar die zijn er vast wel ergens..
Wortel

Bericht door Wortel »

Controleer ook meteen of je decompressie klepje niet vast zit in de open stand want dan blijft er een uitlaat klep openstaan.
speedphreax
Berichten: 1680
Lid geworden op: ma mar 03, 2003 10:34
Locatie: N52 00.692 E5 34.350

Bericht door speedphreax »

Inderdaad lijkt het erop dat je de kleptiming verkeerd hebt gezet. Nu maar hopen dat je met je startpogingen de kleppen niet al hebt gesloopt. Is goed mogelijk.
gijssie2
Berichten: 63
Lid geworden op: zo feb 08, 2004 00:14
Locatie: Beverwijk

stand zuiger bij vernieuwen

Bericht door gijssie2 »

:( nou ik heb de hele zooi er weer even vanaf gehaald en alles gekontroleerd........Nu zit alles weer in elkaar,en werkt goed.Er was geen schade in het blok de kleppen zien er goed uit en mijn nieuwe zuiger is nog steeds nieuw.......Hij vonkt dus de ontsteking is goed,hij krijgt ook benzine..............HIJ WIL ALLEEN NIET STARTEN :shock: :(
Iemand toevallig nog een tip???
Het is wel mooi om zoveel reaktie's te krijgen,das handig.
Alvast bedankt daarvoor. :D
husky#4

timing

Bericht door husky#4 »

Ik heb +/- al 50 TE610 blokken gemonteerd ...

Zuiger bovenaan, en dan de nokkenas monteren met de nokken omlaag, op het tandwieltje van de nokkenas staat een bolletje en dat moet gelijk staan met de buitenkant van de cilinderkop, MAAR!!! je moet met je vinger in het gat van de spanner even duwen en dan nog eens controleren of de merktekens kloppen!

Dit is geen werkje voor onervaren doe het zelvers ... hoewel, simpeler kan eigenlijk niet ...

Husky TC 450 rules
gijssie2
Berichten: 63
Lid geworden op: zo feb 08, 2004 00:14
Locatie: Beverwijk

stand zuiger bij vernieuwen

Bericht door gijssie2 »

Ik heb alles gemonteerd volgens de tekeningetjes die in het boek staan,en het ziet er allemaal hetzelfde uit verder,hij komt ook goed rond..............Hij start alleen niet............Kan er iets verkeerd om zitten oid.? op past alles maar op 1 manier??
speedphreax
Berichten: 1680
Lid geworden op: ma mar 03, 2003 10:34
Locatie: N52 00.692 E5 34.350

Re: stand zuiger bij vernieuwen

Bericht door speedphreax »

Nog goed compressie?
gijssie2
Berichten: 63
Lid geworden op: zo feb 08, 2004 00:14
Locatie: Beverwijk

stand zuiger bij vernieuwen

Bericht door gijssie2 »

Het voelt idd als goede kompressie,ik heb nog nooit zo hard hoeven trappen,dus dat is wel gelukt iig........
Gast

Bericht door Gast »

Geen prop (doek) achtergebleven??

Is mij en keer overkomen :oops:
speedphreax
Berichten: 1680
Lid geworden op: ma mar 03, 2003 10:34
Locatie: N52 00.692 E5 34.350

Bericht door speedphreax »

Hij vonkt maar staat de ontsteking ook op tijd?
gijssie2
Berichten: 63
Lid geworden op: zo feb 08, 2004 00:14
Locatie: Beverwijk

stand zuiger bij vernieuwen

Bericht door gijssie2 »

Ik denk het wel,er staat een merkteken op de ankerplaat en die heb ik volgens het boek gezet.......Zou he misschien dan toch in die nokkenas ziten,kan het zijn dat ik de nok verkeerd om heb gemonteerd of past het dan gewoon niet?? In dat geval zou het openen van de kleppen niet kloppen en kan ik tot de kerst door blijven trappen??
Wortel

Bericht door Wortel »

Aangezien hij tijdens de reparatie blijkbaar een tijdje heeft stilgestaan zou ik even de carburateur leeg laten lopen en er "verse" benzine ingooien. Moderne benzines hebben veel vluchtige additieven waardoor als die wat langer staat start problemen kunnen geven. Die ouwe benzine kan je later wel weer mengen met de nieuwe.

Het kan ook zijn dat je vlotter vast zit, klein tikje tegen de vlotter bak en er kan weer peut de carburateur in...

Weet je zeker dat je klep spelingen goed staan? want dat is ook vaak een reden voor slecht starten...

Ik ken de husky verder niet maar het lijkt me stug dat je een nokkenas verkeerd kan monteren terwijl wel de nokkenas timing goed staat..
gijssie2
Berichten: 63
Lid geworden op: zo feb 08, 2004 00:14
Locatie: Beverwijk

stand zuiger bij vernieuwen

Bericht door gijssie2 »

Ik heb de speling van de kleppen gekontroleerd,en die is goed volgens de waarden in mijn boek,de karburateur is uit elkaar geweest en schoongemaakt............En er zit ook idd nieuwe benzine in.......
husky#4

timing

Bericht door husky#4 »

je nokkenasketting ligt 1 tandje verkeerd, dat is waarschijnlijk alles ...
speedphreax
Berichten: 1680
Lid geworden op: ma mar 03, 2003 10:34
Locatie: N52 00.692 E5 34.350

Bericht door speedphreax »

Wortel schreef:Ik ken de husky verder niet maar het lijkt me stug dat je een nokkenas verkeerd kan monteren terwijl wel de nokkenas timing goed staat..
Het enige wat je kunt doen is de nokkenas 180 graden draaien maar dat maakt geen fluit uit omdat hij toch elke 360 graden vonkt
gijssie2
Berichten: 63
Lid geworden op: zo feb 08, 2004 00:14
Locatie: Beverwijk

stand zuiger bij vernieuwen

Bericht door gijssie2 »

Ik heb de nokkenas gemonteerd zoals op het plaatje in het boek,met de merktekens goed........misschien zit er idd een tandje verkeerd,die speling is er volgens mij wel.............
speedphreax
Berichten: 1680
Lid geworden op: ma mar 03, 2003 10:34
Locatie: N52 00.692 E5 34.350

Re: stand zuiger bij vernieuwen

Bericht door speedphreax »

gijssie2 schreef:Ik heb de nokkenas gemonteerd zoals op het plaatje in het boek,met de merktekens goed........misschien zit er idd een tandje verkeerd,die speling is er volgens mij wel.............
Kan heel goed. Je krijgt dan in ieder geval een heel slecht startende machine.
Gebruikersavatar
Wortel
Berichten: 381
Lid geworden op: zo jan 16, 2005 14:00
Locatie: Purmerend
Contacteer:

Bericht door Wortel »

Speling??
Alleen als je je ketting spanner los hebt zitten of als je een uitgerekte ketting hebt dan kan er speling inzitten. Als je ketting goed strak zit dan mag er maar heel weinig speling inzitten....

Het mag in ieder geval niet zo zijn dat als je er een tandje naast zit dat de merktekens goed zitten en als je de ketting een tandje verschuift de merktekens nog steeds goed zitten....

Heb je ook een nieuwe ketting gemonteerd? Zo nee, is de ketting niet uitgerekt dan. Zo ja, zit je ketting spanner vast op het moment dat je naar de merktekens kijkt?
gijssie2
Berichten: 63
Lid geworden op: zo feb 08, 2004 00:14
Locatie: Beverwijk

stand zuiger bij vernieuwen

Bericht door gijssie2 »

De ketting is nieuw,dus dat moet goed zijn.Kan het soms zijn dat het onderste tandwiel ook een merkteken heeft want daar heb ik volgens mij niet naar gekeken,ik weet niet of dat misschien het probleem kan zijn,de bovenste staat iig zoals tie hoort,dat heb ik nu al 5 keer gekontroleerd................... :(
huskie
Berichten: 4047
Lid geworden op: vr jun 14, 2002 20:05
Locatie: op stand

Bericht door huskie »

nokkenastandwiel op de krukas is de zuigerstand, als je dus de zuiger tdc hebt staan dan is hij goed.
Huskie op een Ktm!
Kan het gekker?
Plaats reactie