WD40 om de ketting te smeren????

voor alle (rij) technische vragen en antwoorden

Moderator: ghulst

Plaats reactie
TTT
Berichten: 948
Lid geworden op: ma dec 29, 2003 11:07
Locatie: Waalre NB

In een poging mijn ketting kennis wat op te vijzelen kwam ik dit draadje tegen:

http://ktmtalk.com/index.php?showtopic=86856&hl=wd40

Weer typisch zo'n democratisch onderwerp.
Heeft er nog iemand iets aan toe te voegen???
smurf.
Gast

Ik kan me wel vinden in het feit dat WD-40 geen vuil zal aantrekken en zo uiteindelijk VEEL minder voor weerstand van de ketting zal zorgen....Denk echter ook dat de WD-40 zéér snel zal "verdwijnen" door water en vuil....(plakt niet genoeg)

Als ik lees: "O-ring kettingen dienen volgens mij NIET te worden gesmeerd" denk ik dat hier ergens wel een waarheid inzit, doch smeer ik de mijne!! :oops: :roll: :?:
Sjokske
Berichten: 2930
Lid geworden op: ma mei 05, 2003 07:19
Locatie: The middle of nowhere.NL

Mi 2, al is het alleen al om roestvorming tegen te gaan :idea:
Je moet iedereen in zijn waarde laten, vooral als het een nul is !!!
Dr_Bean
Berichten: 433
Lid geworden op: ma sep 27, 2004 22:52
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

hornet911 schreef:Als ik lees: "O-ring kettingen dienen volgens mij NIET te worden gesmeerd" denk ik dat hier ergens wel een waarheid inzit, doch smeer ik de mijne!! :oops: :roll: :?:
o-ringketting heeft oringen voor de draaipunten, maar niet voor de rollen! ook de buitenkant van de oringen slijt minder als deze wat licht geolied zijn.

kortom ik zou een O-ringketting wel smeren. Praktijk is ook dat o-ring ketting met oiler (scott- of osco) veel langer mee gaat.
Alleen in zwaar droog zand/stof, is het misschien beter helemaal niet te smeren, daar de olie meer zand aantrekt dan dat het goeddoet.
Verder dus ook altijd liefst smeren met een wat dunne olie, en die regelmatig verversen (=oiler)

Nu spreek ik dus niet over een crossbaan, maar bij allroad/enduro/rally
grts
Gast

EN SMEREN MET MOTOROLIE????
vleugelmoer
Berichten: 18
Lid geworden op: di mar 23, 2004 17:52
Locatie: Lichtenvoorde GLD (achterhoek)

WD- 40 WERKT PERFTECT.

ik rij nu met een o ring ketting meer dan een seizoen voorheen was dit een half jaar met gewoon ketting spray (en ja ik rij wel in het zand , lichtenvoorde) (3 voortandwielen 1 achtertand wiel en 1 ketting per jaar)

iets wat wel heel belangrijk is dat je het conserverings vet van je ketting af haalt voordat je hem gaat gebruiken. dat spul trekt zoveel vuil aan op het laatst komt het wiel bijna niet meer rond. duzz eerst ff ontvetten en daarna de ketting voor de eerste keer ff goed in spuiten met wd -40 klein stukje rijden +/- 5 km liefst op de weg. en vervolgen de ketting schoonmaken met een doek.

voordat je de baan in gaat de ketting lichtjes inspuiten met wd-40 ff in laten trekken overtollig eraf vegen en rijden maar. je zult zien dat na een paar rondjes rijden vanzelf de ketting lichtjes gaat smeren het is immer kruip olie.

na het rijden de ketting gewoon lichtjes met de hogedruk reiniger schoonspuiten en weer lichtjes insmeren. voor je gaat rijden weer ff het wiel een paar keer ronddraaien en beetje het vuil en de overtollige olie verwijderen

en je het een jaar lang plezier van je kettting
:D
huskie
Berichten: 4047
Lid geworden op: vr jun 14, 2002 20:05
Locatie: op stand

Zeker dat af fabriek vet eraf halen is een goede tip. Man, wat plakt die bende. Als je dat niet doet kun je je ketting meteen afschrijven :twisted:
Huskie op een Ktm!
Kan het gekker?
Gebruikersavatar
JBassie
Berichten: 683
Lid geworden op: ma mar 22, 2004 15:54
Locatie: Velp
Contacteer:

huskie schreef:Zeker dat af fabriek vet eraf halen is een goede tip. Man, wat plakt die bende. Als je dat niet doet kun je je ketting meteen afschrijven :twisted:
:o heb ik niet gedaan en het is idd een ****bende. Wat plakt dat zeg.
Hoe kun je hem het beste reinigen en dan weer insmeren. :roll:
vleugelmoer
Berichten: 18
Lid geworden op: di mar 23, 2004 17:52
Locatie: Lichtenvoorde GLD (achterhoek)

gebruik ontvetter. het kan ook met benzine maar pasop dat de rubber ringetjes niet kapot gaan en dan gewoon goed insmeren met wd-40
Freek
Site Admin
Berichten: 2036
Lid geworden op: do jan 01, 1970 02:00
Locatie: Balkbrug
Contacteer:

Ik gebruik ook wel eens kettingzaag-olie.
Is redelijk dun, maar valt er niet zo snel af.
Freek

Noppenforum brengt je op het slechte pad.
Gast

OM TE REINIGEN: PETROLIUM, werkt zéér goed!
arthur
Berichten: 42
Lid geworden op: do jun 17, 2004 17:54
Locatie: West-Graftdijk

Freek schreef:Ik gebruik ook wel eens kettingzaag-olie.
Is redelijk dun, maar valt er niet zo snel af.
Hey Freek,

Dit vind ik nog eens een goed idee kettingzaag olie is inderdaad erg plakkerig :idea:
Noppy
Berichten: 2958
Lid geworden op: vr feb 13, 2004 23:49
Locatie: Midden-Nederland

PTFE-spuitbus, de vloeistof verdampt direct, daarna ontstaat er een droge transparante laag, die soms wit is. PTFE is een afkorting voor Teflon en is dit keer niet om mee te bakken!

Deze laag is 100% slingerbestendig, water, stof, en vuilafstotend.

Profi Dry Lube voldoet aan deze omschrijving. Ook KTM Sommer schrijft dit soort smeermiddel voor ten behoeve van de kettingen in terreingebruik.

Voor niet-terreingebruik kan je natuurlijk wel alle vet- en wax-soorten gebruiken.

Noppy
:toost:
defd90
Berichten: 39
Lid geworden op: zo nov 28, 2004 02:01
Locatie: Purmerend

Vanmddag maar eens op zoek gegaan naar de beste manier om O-ring kettingen te smeren.
Verschillende(industriele)leveranciers afgegaan,en volgens de heren deskundigen kwam er het volgende uit.

Ketting reinigen met kerosine(benzine of petroleum tast de o-ring aan).Of reinigen met z.g. koudontvetter.Afspoelen met water.Dan inspuiten met teflon(b.v. Interflon) of siliconenspray(niet de gewone met ca 20 % silicon,maar met minimaal 80% ).Let er wel op dat de spray nadrukkelijk ontwikkeld is voor snellopende kettingen die moeten werken onder vervuilde omstandigheden.

(Mij werd uiteindelijk geadviseerd:"Interflon Fin Grease +Teflon"(spuitbusje 300 ml €20)(De 80%siliconenspray kwam op ongeveer €45.)


Dit schijnt goed vuil en vocht te weren, en goed te smeren.

Tot op heden deed ik alle kettingen met z.g. witte ketting spray(vet).
Ik ga dit de komende tijd maar eens vergelijken.

tot zover,

Groet,

Rob :D
Dr_Bean
Berichten: 433
Lid geworden op: ma sep 27, 2004 22:52
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

defd90 schreef:(Mij werd uiteindelijk geadviseerd:"Interflon Fin Grease +Teflon"(spuitbusje 300 ml ?20)(De 80%siliconenspray kwam op ongeveer ?45.)
klinkt voor mij toch als: dan maar liever met kettingzaagolie (a 5 euro/liter, evt biologisch afbreekbaar!), en zo af en toe een nieuwe ketting!
Noppy
Berichten: 2958
Lid geworden op: vr feb 13, 2004 23:49
Locatie: Midden-Nederland

Het klinkt wellicht gek, maar het is ons kleinste tandwieltje dat een groot deel van de problemen veroorzaakt.

Ik heb gehoord dat de vetdeeltjes op je ketting 40G zwaartekracht moeten doorstaan op plek waar de ketting om je voortandwiel draait.

Een kettingzaag heeft een grotere radius dan ons voortandwiel, dus die doet wellicht maar 20G!

Een industriële ketting wordt niet blootgesteld aan continu variërende krachten, klappen, zand, waterstralen en modder.

Kettingzaagvet is wél lekker goedkoop, vermoed ik :roll:

Noppy
:toost:
Gast

Was het verschil tussen kerosine en petrolium??
Gebruikersavatar
JBassie
Berichten: 683
Lid geworden op: ma mar 22, 2004 15:54
Locatie: Velp
Contacteer:

(Mij werd uiteindelijk geadviseerd:"Interflon Fin Grease +Teflon"(spuitbusje 300 ml €20)(De 80%siliconenspray kwam op ongeveer €45.)

hobby is al duur genoeg :roll:
Freek
Site Admin
Berichten: 2036
Lid geworden op: do jan 01, 1970 02:00
Locatie: Balkbrug
Contacteer:

Noppy schreef:kettingzaag heeft een grotere radius dan ons voortandwiel, dus die doet wellicht maar 20G!
Noppy
Het aandrijftandwiel van een kettingzaag is kleiner dan ons voortandwiel.
Volgens mij maakt dat dus niet zo veel verschil.

Een kettingzaag wordt wel konstant gesmeerd.

Dus komen we toch weer uit bij de scottoiler
Freek

Noppenforum brengt je op het slechte pad.
Noppy
Berichten: 2958
Lid geworden op: vr feb 13, 2004 23:49
Locatie: Midden-Nederland

Kerosine is vluchtiger, is een zeer hoog octaan benzineachtige brandstof voor vliegtuigen.

Petroleum, daar brandde je vroeger je kachels op :lol:

@Rob: gewoon bij Hein-gericke voor 9.95 Euri (laat je niet gek maken). Interflon kan héél goed zijn voor wegracers, maar niet voor een noppenfiets. Ik heb in het verleden ruim 10 verschillende Teflonsprays geëvalueerd. Terwijl je staat te kletsen bij de dealer, vraag of je even in de dop kort mag spuiten. Wapper lekker met de dop en klets verder. Daarna loop je even naar buiten om een handje stof en zand in de dop te doen landen. Klop daarna de dop uit. Blijft er veel stof en zand hangen? Ongeschikt; volgende merk graag!

Siliconespray is sowieso niet slecht om in huis te hebben met deze winterse dagen: spuit al je rubberen kabels in of spuit een doek in en haal die langs je kabels. Siliconespray is ook erg handig ónder je spatborden; hierdoor loopt de modderopbouw minder hard :lol:

Voor gebruik van kettingspray de degreaserschuim (spuitbusje) een half uurtje in je ketting laten trekken, afspoelen met een tuinslang (geen hoge druk svp!). Daarna droogblazen met perslucht of even op een bok een paar minuutjes laten draaien of een ventilatorkacheltje een paar uurtjes op je fiets richten. Daarna royaal insprayen met teflon (van bovenaf, ter hoogte van het geleidingsblokje van je achterbrug.)

Je mag wel eens proefsmeren zodra je bij mij in de buurt bent :wink:

Verder zijn je balhoofd en achterbruglagers uiterst karig gesmeerd, misschien je wiellagers ook wel. Binnen een half jaar zijn die veiligheidshalve zéér zeker aan de beurt.

Voordat je gaat oefenen in het terrein je veervoorspanning af stellen op je gewicht en je damping en rebound soepeler afstellen; het staat allemaal afgesteld voor op de weg. Effect is anders dat je dóór het zand gaat ipv óver het zand!

Nou, rijd hem voorzichtig in en denk er aan dat je afwisselend flink hoge toerentallen mag maken, zodra hij warm is uiteraard. Dat oude geleuter over kwart gas bij zoveel km, half gas bij zoveel km, volbelasting bij zoveel km klopt niet! Je eerste 500km is je beste kans om er in de toekomst vele PK's uit te halen 8)

Na het inrijden wordt het tijd voor je eerste beurtje en je inlaatsnorkeltje te verwijderen en je uitlaatje op te boren. Voor een paar euri kan je dan je sproeierbezetting aanpassen (daar zijn standaard maten voor) en desgewenst je uitlaatgassen meten op complete verbranding (kost maar een kwartiertje en weinig euri).

Take care,

Noppy
:toost:
TTT
Berichten: 948
Lid geworden op: ma dec 29, 2003 11:07
Locatie: Waalre NB

@Noppy, het eerste stuk begrijp, wat de rest met kettingen smeren te doen heeft begrijp ik niet :roll:

Ik heb 2 bussen Putoline, 1 met O ring vet, plakkerig spul i.d.d. en 1tje met iets wat droog is". TECH CHAIN ceramic chainwax

Net een nieuw aandrijf setje bij Sommer gehaald (Regina X-Ring voor 71 euro, aanbieding :) ). Ik ga dat hier eens op proberen.
smurf.
Noppy
Berichten: 2958
Lid geworden op: vr feb 13, 2004 23:49
Locatie: Midden-Nederland

Sorry Toine,

Het was idd een beetje off-topic: Rob heeft een nieuwe motor gekocht en het zelfde type Suz als ik; we hebben al wat privéberichten uitgewisseld; vandaag kon ik het niet hem wat ongevraagde adviezen mee te geven :lol:

By the way, spuit die wax eens in het dopje van de spuitbus en doe de stof/zandtest? Indien het verschrikkelijk plakkerig is, kan je het nog altijd aan een super biker doorverkopen :lol:

Grx,

Noppy
:toost:
Noppy
Berichten: 2958
Lid geworden op: vr feb 13, 2004 23:49
Locatie: Midden-Nederland

Oud draadje, maar er is nieuw nieuws van bij Oerlemans:

http://www.gasgasmotoren.nl/Default.asp ... index.html
:toost:
Zeeuwse Klei
Berichten: 198
Lid geworden op: za feb 26, 2005 19:44
Locatie: 's-Heerenhoek

Noppy schreef:Het klinkt wellicht gek, maar het is ons kleinste tandwieltje dat een groot deel van de problemen veroorzaakt.

Ik heb gehoord dat de vetdeeltjes op je ketting 40G zwaartekracht moeten doorstaan op plek waar de ketting om je voortandwiel draait.

Een kettingzaag heeft een grotere radius dan ons voortandwiel, dus die doet wellicht maar 20G!

Een industriële ketting wordt niet blootgesteld aan continu variërende krachten, klappen, zand, waterstralen en modder.

Kettingzaagvet is wél lekker goedkoop, vermoed ik :roll:

Noppy
Doet jouw ketting 12 m/seconde?
Een beetje kettingzaag wel namelijk... :wink: Tenminste, die 5 hier in de schuur van mij wel... Nee, ik lieg, die van '63 waarschijnlijk niet :)

Kettingzaagolie plakt als de ziekte en smeert prima, beter als motorolie in ieder geval voor dergelijke omstandigheden. Het is erg taai.


Overigens, kerosine lijkt erg veel op diesel (tenminste, de soort die ik hier heb staan in een cannetje wel, daar kun je nog een lucifer in doven). Op Schiphol is een hele rel geweest een jaar of 7-8 terugomdat personeel al jaren lang kerosine zonder accijns tankte ipv diesel mét accijns...
Plaats reactie