kan iemand mij het verschil tussen een crosser en een enduro vertellen
en dan heb ik het niet over dat een enduro koplampen,kenteken en een beetje zwaarder dan een crosser is,
maar over het technische gedeelte:
1. heeft een crosser meer vermogen dan een enduro?
2. wielbasis
3. giering (versnellingsbak)
4. waarom?
ik heb het dan wel over vergelijkbare motoren bijv. ktm 450exc en 450sx
groetend,
iwan
crosser vs enduro?
Moderator: ghulst
Hoi,dorzel schreef: ik heb het dan wel over vergelijkbare motoren bijv. ktm 450exc en 450sx
iwan
dit zijn nu wel net 2 NIET vergelijkbare motoren sinds modeljaar 2003
450 EXC heeft kleine boring en lange slag ( --> beter qua koppel)
450 SX heeft grote boring en korte slag (--> beter qua top-vermogen)
Meestal is een moderne crosser wel te vergelijken met zijn enduro-tegenhanger.
Er zit soms verschil in de CDI-eenheid, bij de Yamaha's staat de ontsteking een tand anders afgesteld, de uitlaat is altijd meer restrictief bij een enduro, de tandwielverhouding bij een enduro is vaak "wide-ratio", enz.
Ik rij met mijn 520 EXC op op crossbanen zonder problemen.
Ik heb wel de vering laten aanpassen, want de enduro-vering is vaak te zacht voor op crossbanen.
Voor jan modaal zal het weinig verschil maken...
Jo VdB
-
- Berichten: 2183
- Lid geworden op: do jun 06, 2002 16:54
- Locatie: In de buurt van Arnhem
- Contacteer:
1:crosser heeft meer topvermogen omdat je daar zowizo geen(minder) last heb van maximaal aantal db , enduro motor moet in karakter ook wat soepeler zijn omdat je er inverhouding wat rustiger en meestal veel langer mee rij.dorzel schreef:kan iemand mij het verschil tussen een crosser en een enduro vertellen
en dan heb ik het niet over dat een enduro koplampen,kenteken en een beetje zwaarder dan een crosser is,
maar over het technische gedeelte:
1. heeft een crosser meer vermogen dan een enduro?
2. wielbasis
3. giering (versnellingsbak)
4. waarom?
ik heb het dan wel over vergelijkbare motoren bijv. ktm 450exc en 450sx
groetend,
iwan
2:Wielbasis is voor zover ik weet hetzelfde
3:gearing is van een enduro meestal iets langer omdat een crossmotor qua top erg zacht loopt ,geen enkele crossbaan in nl waar je boven dee 100 kom voor zover ik weet. Met enduro's wprden zowizo wel hogere snelheden gereden en top van 100-110 is op de weg zowizo nogal onhandig.
4: heb ik uitgelegt
http://www.rw-racing.nl
KTM EXC300
KTM EXC300
-
- Berichten: 460
- Lid geworden op: zo sep 22, 2002 06:23
- Locatie: Tussen de olde wieven !
Over het financieel technische gedeelte:
Over een enduromotor moet je helaas BPM betalen (speciale belasting), die wis en waarachtig niet misselijk is, al gauw een paar duizend euro.
Verder zijn er met de huidige crossers en enduro's niet zo veel verschillen meer als vroeger.
De versnellingsbak (van met namen Janners) hoeven tegenwoordig niet meer voor enduro's te worden omgebouwd, zijn al heel geschikt.
Alleen de gearing van het voor-en achtertandwiel zijn iets anders maar dat kan nooit echt een probleem zijn (gearing voor een enduro is door de bank genomen 14 / 48 of 14 / 50).
Dan de banden moeten endurobanden zijn (maar dat wist je waarschijnlijk wel), hoewel je met crossbanden heeeeeeerlijk enduro kunt rijden, maar ja het magnie he.
Over een enduromotor moet je helaas BPM betalen (speciale belasting), die wis en waarachtig niet misselijk is, al gauw een paar duizend euro.
Verder zijn er met de huidige crossers en enduro's niet zo veel verschillen meer als vroeger.
De versnellingsbak (van met namen Janners) hoeven tegenwoordig niet meer voor enduro's te worden omgebouwd, zijn al heel geschikt.
Alleen de gearing van het voor-en achtertandwiel zijn iets anders maar dat kan nooit echt een probleem zijn (gearing voor een enduro is door de bank genomen 14 / 48 of 14 / 50).
Dan de banden moeten endurobanden zijn (maar dat wist je waarschijnlijk wel), hoewel je met crossbanden heeeeeeerlijk enduro kunt rijden, maar ja het magnie he.
bedankt voor de antwoorden, sommige dingen wist ik al maar de meeste dingen die jullie beschreven niet.
ik denk er namelijk weer aan (weet wel zeker) om mijn oude hobbie weer uit te oeffenen (offroad)
en zat te twijfelen aan, of ik nou een enduro of een crosser zou kopen.
(en dan bij de crosser een bij passend kenteken te zoeken)
maar naar dat ik naar jullie antwoorden heb gekeken, denk ik maar voor een enduro te gaan ondanks het geld.
maar alleen al wat zo'n ding in een jaar afschrijft en de bpm kan je n.b al een leuk autootje kopen voor op de weg.
maar er loopt olie door mijn aderen dus zal ik het er maar voor over moeten hebben.
dorzel
ik denk er namelijk weer aan (weet wel zeker) om mijn oude hobbie weer uit te oeffenen (offroad)
en zat te twijfelen aan, of ik nou een enduro of een crosser zou kopen.
(en dan bij de crosser een bij passend kenteken te zoeken)
maar naar dat ik naar jullie antwoorden heb gekeken, denk ik maar voor een enduro te gaan ondanks het geld.
maar alleen al wat zo'n ding in een jaar afschrijft en de bpm kan je n.b al een leuk autootje kopen voor op de weg.
maar er loopt olie door mijn aderen dus zal ik het er maar voor over moeten hebben.
dorzel