mijn eerste keer op dit forum,vraagje
ik heb mij een wr426f 2002 gekocht maar heb problemen om mijn oliepeil te kontroleren,kan iemand mij hierbij helpen wanneer en hoe ik dit moet doen
tijdens kontrole zie ik niets of weinig staan en na bijvullen(300+200cc) zie ik niets veranderen,toch ben ik er van overtuigd dat er genoeg olie in is daar er nog maar een opnderhoud gebeurd is
graag uw hulp
groeten Danny
oliepeil wr426f
Moderator: ghulst
Ik heb een YZ 426 F met een peilstokkie tussen het balhoofd en de benzinetank (kweet niet hoe het bij een WR zit), en het peilen dient te gebeuren na de motor voldoende warm gedraaid te hebben. Niet te lang wachten met peilen, anders zakt het niveau weer.
Succes
Succes
Je moet iedereen in zijn waarde laten, vooral als het een nul is !!!
bedankt voor de snelle reactie, maar als ik peil blijft het op het minimum staan,Sjokske schreef:Ik heb een YZ 426 F met een peilstokkie tussen het balhoofd en de benzinetank (kweet niet hoe het bij een WR zit), en het peilen dient te gebeuren na de motor voldoende warm gedraaid te hebben. Niet te lang wachten met peilen, anders zakt het niveau weer.
Succes
doe jij zelf het onderhoud en hoeveel olie vul je in de motor?
en het olieverbruik?
en om de hoeveel km of tijd doe je een onderhoud?
is wel een toffe machine maar olie peil ambeteert me,
het blok is opengeweest vastloper op krukas maar verder niets aan de hand,moet er dan de eerste keer meer olie ingevuld worden of is dit hetzelfde als een gewoon onderhoud?
kan u me indien u het antwoord niet weet eens doorverwijzen naar een site met specialisten ter zake?
alvast bedankt!
Om de plusminus 500 km. vervang ik de olie, inclusief het schoonmaken van het oliefilter. Allebei de aftappluggen (onder het carter en aan de onderkant van de neergaande vierkante framebuis onder het balhoofd) losdraaien en laten uitlopen in eventueel opengesneden jerrycan (na warmdraaien van de motor), als deze uitgelekt zijn het oliefilterdeksel losdraaien en filter uitspoelen (ik heb een stalen uitwasbaar filter, was ik uit met wasbenzine en blaas ik droog met perslucht).
Voor het vullen alles weer terug monteren (niet te vast i.v.m. kapot draaien draad in aluminium carter), indien aanwezig met momentsleutel - aftappluggen op plusminus 25 Nm. - boutjes oliefilterdeksel op plusminus 10 Nm.).
Bij mij gaat er ongeveer 1,6 liter in.
Na warmdraaien peilen en eventueel bijvullen tot het peil voldoet aan het niveau op de peilstok.
Voor het vullen alles weer terug monteren (niet te vast i.v.m. kapot draaien draad in aluminium carter), indien aanwezig met momentsleutel - aftappluggen op plusminus 25 Nm. - boutjes oliefilterdeksel op plusminus 10 Nm.).
Bij mij gaat er ongeveer 1,6 liter in.
Na warmdraaien peilen en eventueel bijvullen tot het peil voldoet aan het niveau op de peilstok.
Je moet iedereen in zijn waarde laten, vooral als het een nul is !!!
als u de olie aflaat , hoeveel olie komt er dan uit?Sjokske schreef:Om de plusminus 500 km. vervang ik de olie, inclusief het schoonmaken van het oliefilter. Allebei de aftappluggen (onder het carter en aan de onderkant van de neergaande vierkante framebuis onder het balhoofd) losdraaien en laten uitlopen in eventueel opengesneden jerrycan (na warmdraaien van de motor), als deze uitgelekt zijn het oliefilterdeksel losdraaien en filter uitspoelen (ik heb een stalen uitwasbaar filter, was ik uit met wasbenzine en blaas ik droog met perslucht).
Voor het vullen alles weer terug monteren (niet te vast i.v.m. kapot draaien draad in aluminium carter), indien aanwezig met momentsleutel - aftappluggen op plusminus 25 Nm. - boutjes oliefilterdeksel op plusminus 10 Nm.).
Bij mij gaat er ongeveer 1,6 liter in.
Na warmdraaien peilen en eventueel bijvullen tot het peil voldoet aan het niveau op de peilstok.
ik heb de olie afgelaten en er komt maar 0.8l uit.
blok is vorige week opengeweest in de garage voor nieuwe krukas en werd daar op peil gezet!!
of moet er dan de 1è maal meer olie in en zijn ze dit " vergeten "??
graag uw antwoord want krijg al lichtjes stress.
p.s.: in de garage doen ze hoofdzakelijk racemoto's en bijna geen cross
heb beide pluggen al losgedraaid en er komt niets meer uit:0.8l is alRachez schreef:Onderaan de voorste frame buis zit ook een aftapplug, om de olie uit de bovenste framebuis te laten lopen. Dus nog geen stress
plug op rechthoekige buis kader en onderaan carter
Arno,Arno schreef:Bij mijn WR450 (zal niet veel verschillen met de 426) is het:
nee, verkeerde denkpiste !!!
Immers, om het gewicht te verlagen heeft yamaha een en ander veranderd aan de olieleidingen van de nieuwe 450 !!!
In een 450 gaat minder olie owv gewichtsbesparing !
Jo VdB
Even een belletje naar de betere Yamaha-dealer (voor Nederland is er iemand die van alle types wel iets weet nl.: Sigmans motoren, tel. 0492-341276, vanuit Belgie tel. 0031-492341276).
Ik weet dat bij een WR450F een ander type oliereservoir is toegepast (in het carter i.p.v. in het frame), vandaar dat de inhoud minder zal zijn dan bij een type waar de olie bewaard wordt in het frame.
O,8 liter uit het gehele systeem (carter + frame) lijkt mij zo ongeveer de helft te weinig, en is waarschijnlijk de verklaring waarom je na bijvullen het systeem nog niet op peil krijgt.
De inhoud bij een systeem met oliereservoir in het frame zal volgens mij altijd rond de 1,6 liter moeten liggen.
Of er een oliereservoir in het frame toegepast is is simpelweg te zien aan het feit of er een oliepeilstok tussen de benzinetank en het balhoofd zit (ik weet namelijk niet hoe dit bij een WR426F van 2002 is uitgevoerd, de oudere types hebben het voornoemde peilstokkie).
Ik weet dat bij een WR450F een ander type oliereservoir is toegepast (in het carter i.p.v. in het frame), vandaar dat de inhoud minder zal zijn dan bij een type waar de olie bewaard wordt in het frame.
O,8 liter uit het gehele systeem (carter + frame) lijkt mij zo ongeveer de helft te weinig, en is waarschijnlijk de verklaring waarom je na bijvullen het systeem nog niet op peil krijgt.
De inhoud bij een systeem met oliereservoir in het frame zal volgens mij altijd rond de 1,6 liter moeten liggen.
Of er een oliereservoir in het frame toegepast is is simpelweg te zien aan het feit of er een oliepeilstok tussen de benzinetank en het balhoofd zit (ik weet namelijk niet hoe dit bij een WR426F van 2002 is uitgevoerd, de oudere types hebben het voornoemde peilstokkie).
Je moet iedereen in zijn waarde laten, vooral als het een nul is !!!
Okee, leesfoutje mijnerzijds.
In Noppennieuws nr. 42 (januari-februari 2003) staat inderdaad vermeld dat er een peilstuk voorzien is (nu weliswaar aan de linkerzijde van het balhoofd i.p.v. bovenop de framebuis).
Wel wordt er bij vermeld dat de olie bij een WR450F in het motorblok bijgevuld dient te worden, dit in tegenstelling tot de oudere modellen.
Feit blijft dat 0,8 liter wel errug weinig is.
In Noppennieuws nr. 42 (januari-februari 2003) staat inderdaad vermeld dat er een peilstuk voorzien is (nu weliswaar aan de linkerzijde van het balhoofd i.p.v. bovenop de framebuis).
Wel wordt er bij vermeld dat de olie bij een WR450F in het motorblok bijgevuld dient te worden, dit in tegenstelling tot de oudere modellen.
Feit blijft dat 0,8 liter wel errug weinig is.
Je moet iedereen in zijn waarde laten, vooral als het een nul is !!!
ok moto gaat dinsdag terug binnen,ben nogmaals naar dealer geweest en verteld dat er maar 0.8l meer in zat en beseft nu ook dat motor niet ok is en gaat in garantie segmenten en klepdichtingen vervangen en hopelijk is het probleem dan verholpen,
'k heb hier op korte termijn veel geleerd dankzij jullie en ben van een groentje naar een iets minder groentje geëvolueerd
bedankt aan allen en ik laat het zeker weten hoe dit afloopt
groeten Danny
'k heb hier op korte termijn veel geleerd dankzij jullie en ben van een groentje naar een iets minder groentje geëvolueerd
bedankt aan allen en ik laat het zeker weten hoe dit afloopt
groeten Danny
heb motor terug,zitten nieuwe dichtingen op klepstelen en nieuwesegmenten en schraapveer op:in garantie
nu nog even inrijden en kunnnen terug er tegenaan
nu nog even inrijden en kunnnen terug er tegenaan