Sinds een paar weken ben ik op zoek naar een klein endurootje om enduro ritjes mee te rijden zoals van Ad Ketelaars en op de crossbaan te oefenen
Ik wil een lichte enduro, niet te onderhoudsgevoelig, goede vering en zo rond de 45 pk. Ik zit te denken om een ktm 400 exc/suzuki drz400 of zo te nemen. Zou dat een goede keuze zijn?
Weet niet precies welk endurootje ik moet kiezen
Moderator: ghulst
[quote="Jan Vlietland"]Sinds een paar weken ben ik op zoek naar een klein endurootje om enduro ritjes mee te rijden zoals van Ad Ketelaars en op de crossbaan te oefenen
dit is ook een mooi klein endurootje
dit is ook een mooi klein endurootje
Laatst gewijzigd door JBassie op vr okt 29, 2004 12:35, 1 keer totaal gewijzigd.
Maar Jan,
Bedoel je niet 'een klein endurootje' dat ook nog woestijnwaardig te maken is?
En een endurootje dat niet zo trilt dat je na een rit tottwee dagen daarna niet meer kunt schrijven met een pen of vulpen vanwege de 'RSI'?
En eentje die niet te hoog is, zodat je een volle voet aan de grond kunt krijgen?
/chargeermodeon/ En eentje waar je niet na elke rit het blok hoeft te splitsen? /chargeermodeoff/ dus een machine die echt betrouwbaar is.
En eentje die een brede vermogensafgifte heeft i.p.v. een piekerige paniekerige?
Jan, ik denk dat jouw droommachine nog gemaakt moet worden
Bedoel je niet 'een klein endurootje' dat ook nog woestijnwaardig te maken is?
En een endurootje dat niet zo trilt dat je na een rit tottwee dagen daarna niet meer kunt schrijven met een pen of vulpen vanwege de 'RSI'?
En eentje die niet te hoog is, zodat je een volle voet aan de grond kunt krijgen?
/chargeermodeon/ En eentje waar je niet na elke rit het blok hoeft te splitsen? /chargeermodeoff/ dus een machine die echt betrouwbaar is.
En eentje die een brede vermogensafgifte heeft i.p.v. een piekerige paniekerige?
Jan, ik denk dat jouw droommachine nog gemaakt moet worden
-
- Berichten: 76
- Lid geworden op: vr okt 31, 2003 20:41
Mijn huidige KTM lc4 blijft gewoon in mijn bezit. Ga de carb nu vervangen door een Keihin en de huidige kuip gaat er af en er komt een rally kuip op. Deze motor wil ik gaan gebruiken om rally raid achtige trips mee te gaan doen zoals de Transspana. Vind het een beetje teveel zonde om met mijn ktm op de 'grens' te gaan rijden. Teveel schade bij een valpartijtje.
Alhoewel het nog best meevalt eigenlijk. Frame is nog recht. Slag in het wiel is eenvoudig te herstellen bleek na het losdraaien van de spaken. Vork is ook nog recht. Nieuw stuur en een nieuwe beugel voor mijn kuip en ik ben weer het heertje. Maar de motor wordt nu gelijk grondig aangepakt. Andere luchtfilterkast en uitlaatsysteem. Vond de CV-carb veel te traag op het gas reageren.
Maar goed een endurootje wil ik gaan gebruiken om mijn rijderskwaliteiten flink aan te scherpen. Zeker gezien de rally volgend jaar. Dus ik zoek een endurootje om op de crossbaan rondjes te rijden of een KNMV-ritje te rijden. Verder wil ik ook wel AK ritjes rijden maar dan achter iemand aan die wel een roadbook heeft. Als ik zelf een ritje met roadbook wil rijden pak ik mijn lc4.
Zou een 400-tje uit 2000 iets zijn. Of zijn die dingen allemaal afgeragd op de enduro's?
Alhoewel het nog best meevalt eigenlijk. Frame is nog recht. Slag in het wiel is eenvoudig te herstellen bleek na het losdraaien van de spaken. Vork is ook nog recht. Nieuw stuur en een nieuwe beugel voor mijn kuip en ik ben weer het heertje. Maar de motor wordt nu gelijk grondig aangepakt. Andere luchtfilterkast en uitlaatsysteem. Vond de CV-carb veel te traag op het gas reageren.
Maar goed een endurootje wil ik gaan gebruiken om mijn rijderskwaliteiten flink aan te scherpen. Zeker gezien de rally volgend jaar. Dus ik zoek een endurootje om op de crossbaan rondjes te rijden of een KNMV-ritje te rijden. Verder wil ik ook wel AK ritjes rijden maar dan achter iemand aan die wel een roadbook heeft. Als ik zelf een ritje met roadbook wil rijden pak ik mijn lc4.
Zou een 400-tje uit 2000 iets zijn. Of zijn die dingen allemaal afgeragd op de enduro's?
Ook een KTM heeft grenzen
Dag Jan,
Op de Transpana waren veel EXC's en redelijk wat LC4's. Ik heb maar 1 adventure gezien, de rest allemaal met klein plastic.
(wel zo verstandig gezien de stenen)
We moeten eens afspreken als je LC4 weer rijdt, kunnen we een stukje ruilen.
De 525MXC rijdt overigens als de brandweer
Op de Transpana waren veel EXC's en redelijk wat LC4's. Ik heb maar 1 adventure gezien, de rest allemaal met klein plastic.
(wel zo verstandig gezien de stenen)
We moeten eens afspreken als je LC4 weer rijdt, kunnen we een stukje ruilen.
De 525MXC rijdt overigens als de brandweer
Als je de benzinekraan op tijd hebt opengedraaid tenminste.TTT schreef:De 525MXC rijdt overigens als de brandweer
GS GJ
Een GS is pas een GS als 'ie smerig is!
Ik vond 'm er zo modern uitzien dat ik niet eens aan een benzinekraantje gedacht hep . Weer iets geleerd.
GS GJ
(Is bedoeld als compliment TTT)
GS GJ
(Is bedoeld als compliment TTT)
Een GS is pas een GS als 'ie smerig is!
-
- Berichten: 76
- Lid geworden op: vr okt 31, 2003 20:41
Iets te vroeg gejuichd over mijn dikke ktm. Bleek toch wel wat meer schade. Voorwiel moest toch vervangen worden. Verder mijn frame gescheurd. De hele boel dus uit elkaar. Hoop maar dat bij het lassen de boel niet alsnog krom trekt. Afijn gaan we volgende week mee aan de slag.
Verder blijkt bij het bestellen van de rallyspulletjes (2500 euro) niet alles te passen zoals ik het wilde. Pikant detail. De accu past niet want de uitlaat loopt er vlak langs. Bij de rally fietsen hebben ze een dubbele uitlaat, die onder langs het frame loopt en dat wil ik nog maar even nie doen. Accu komt nu ipv het gereedschapsbakje.
Veel tijd dus voor het in orde maken van de fiets. Zal nog wel een paar maanden duren voordat ik mijn keihin 41mm kan uitproberen
Wel erg blij met mijn 450 exctje. In de buurt al flink wezen rijden. Springen gaat tenminste ook weer als vanouds. En toch moet het met die dikke ook kunnen. Moet gewoon......moet Of zal ik toch maar trouwen en een kind nemen
Verder blijkt bij het bestellen van de rallyspulletjes (2500 euro) niet alles te passen zoals ik het wilde. Pikant detail. De accu past niet want de uitlaat loopt er vlak langs. Bij de rally fietsen hebben ze een dubbele uitlaat, die onder langs het frame loopt en dat wil ik nog maar even nie doen. Accu komt nu ipv het gereedschapsbakje.
Veel tijd dus voor het in orde maken van de fiets. Zal nog wel een paar maanden duren voordat ik mijn keihin 41mm kan uitproberen
Wel erg blij met mijn 450 exctje. In de buurt al flink wezen rijden. Springen gaat tenminste ook weer als vanouds. En toch moet het met die dikke ook kunnen. Moet gewoon......moet Of zal ik toch maar trouwen en een kind nemen
Ook een KTM heeft grenzen
Even een stomme vraag: is een 400cc een endurooTJE? Ben benieuwd waar ik 't dan moet zoeken! Ik ben ook aan 't kijken voor een endurootje, en dacht zelf meer aan iets van 125 tot 250cc. Verder moet 'ie idd niet te hoog zijn (ben 1.61), zodat in elk geval nog wat teentjes bodemcontact kunnen maken en een 'brede vermogensafgifte' hebben en makkelijk in onderhoud zijn. Zoiets. Oh ja, bijna vergeten - niet te duur (<2000 euri).Jan Vlietland schreef:Sinds een paar weken ben ik op zoek naar een klein endurootje om enduro ritjes mee te rijden zoals van Ad Ketelaars en op de crossbaan te oefenen
Ik wil een lichte enduro, niet te onderhoudsgevoelig, goede vering en zo rond de 45 pk. Ik zit te denken om een ktm 400 exc/suzuki drz400 of zo te nemen. Zou dat een goede keuze zijn?
Jan komt van een Adventure, en als je van zo'n kolos (niet lullig bedoelt) afkomt is de rest automatisch -tjeMargriet schreef:Jan Vlietland schreef: Even een stomme vraag: is een 400cc een endurooTJE? Ben benieuwd waar ik 't dan moet zoeken! Ik ben ook aan 't kijken voor een endurootje, en dacht zelf meer aan iets van 125 tot 250cc. Verder moet 'ie idd niet te hoog zijn (ben 1.61), zodat in elk geval nog wat teentjes bodemcontact kunnen maken en een 'brede vermogensafgifte' hebben en makkelijk in onderhoud zijn. Zoiets. Oh ja, bijna vergeten - niet te duur (<2000 euri).
Een Yamaha TT350 van TT-racer zou ideaal zijn, maar helaas, een Belgisch kenteken. Er staat al maanden een TT350 op 2ehands.nl
http://motor.2dehands.nl/markt/motor/72 ... tk;q=TT350
maar de verkoper reageert nergens op...
Een Honda XR250 is bijv. een prima betrouwbaar motortje, niet te groot.
Mijn voorkeur gaat uit naar een 4takt, lijkt me praktischer, maar misschien zijn er wel andere redenen om juist voor een 2takt te kiezen?TT racer schreef:wat voor een motor wil je een 4takt of een 2takt
ik rij met een TT 350 en ben 1.57 groot dus daar meot je het niet voor laten .
het licht er miss an wat je er mee wil gaan doen ook , ik denk dat een 4takt misschien wat makelijker is om te leren rijden als je nog nooit enduro gereden hebt , ik rij namelijk veel liever met een 4takt aar dat is ieder zijn keuze , een 4t slaat neit zo vlug af asl je in te lage toeren zit , een 4takt trek er zich vanzelf wel door meestal een 2tkat daar in tegen niet .
veel succes met de koop van een motor
het licht er miss an wat je er mee wil gaan doen ook , ik denk dat een 4takt misschien wat makelijker is om te leren rijden als je nog nooit enduro gereden hebt , ik rij namelijk veel liever met een 4takt aar dat is ieder zijn keuze , een 4t slaat neit zo vlug af asl je in te lage toeren zit , een 4takt trek er zich vanzelf wel door meestal een 2tkat daar in tegen niet .
veel succes met de koop van een motor
-
- Berichten: 76
- Lid geworden op: vr okt 31, 2003 20:41
Hoi Margriet,
Ach je hebt ook wel gelijk het is inderdaad een flinke machine. Maar als je het vergelijkt met m'n rally-fiets (=koe) dan lijkt het net een mountain-bike. En het vermogen is ook heel anders verdeeld. Ik kreeg de 450 pas in diepe blub op een maisveld niet boven de 3e versnelling omdat hij te ver terug viel in toeren waardoor de motor net niet genoeg vermogen had om door te trekken. Doordat de tandwielverhouding anders ligt lijkt het net of de motor vreselijk veel vermogen heeft, maar dit valt in werkelijkheid wel mee. Neemt niet weg dat het mindere gewicht heel veel uitmaakt.
Mijn ervaring is dat de mix van gewicht en fijne vermogensverdeling een fiets prettig maakt of niet. Het budget is natuurlijk ook een beperkende factor.
Ga gewoon lekker proefritjes maken op fietsen van vrienden. Je mag anders ook wel een keer mijn motor proberen. Oh ja het onderhoud van een 450exc is meer dan een tt 350 (mits in goede conditie).
Ach je hebt ook wel gelijk het is inderdaad een flinke machine. Maar als je het vergelijkt met m'n rally-fiets (=koe) dan lijkt het net een mountain-bike. En het vermogen is ook heel anders verdeeld. Ik kreeg de 450 pas in diepe blub op een maisveld niet boven de 3e versnelling omdat hij te ver terug viel in toeren waardoor de motor net niet genoeg vermogen had om door te trekken. Doordat de tandwielverhouding anders ligt lijkt het net of de motor vreselijk veel vermogen heeft, maar dit valt in werkelijkheid wel mee. Neemt niet weg dat het mindere gewicht heel veel uitmaakt.
Mijn ervaring is dat de mix van gewicht en fijne vermogensverdeling een fiets prettig maakt of niet. Het budget is natuurlijk ook een beperkende factor.
Ga gewoon lekker proefritjes maken op fietsen van vrienden. Je mag anders ook wel een keer mijn motor proberen. Oh ja het onderhoud van een 450exc is meer dan een tt 350 (mits in goede conditie).
Ook een KTM heeft grenzen
Jan je wou gaan voor een 400 uit 2000 ?... waarom niet voor een 520 uit 2001?.. zo n fietsje draait toch wat minder toeren , en behoeft niet altijd op toeren gereden te worden , een 400tje zal meer toeren moeten maken om aan dat vermogen te komen , dus ook meer slijtage ... dr staat een mooie (zeker niet afgeragde) 520 bij vraag en aanbod ..
en als je van een LC4 overstapt op een exc 520 , voelt dat net of je op een mountainbike rijd , zo gemakkelijk
en als je van een LC4 overstapt op een exc 520 , voelt dat net of je op een mountainbike rijd , zo gemakkelijk
4 strokes only !!
Of een KTM 450 SX omgebouwd tot EXC met 6-versnellingsbak, electrische starter, INOX- demper, zwarte velgen. Motor is van september 2003, dus bijna overjaars gekocht, (look = 2005, behalve platte buis v/h frame) en mag de deur uit voor 5000 €. Eventueel als supermotard = +500 €
-
- Berichten: 76
- Lid geworden op: vr okt 31, 2003 20:41
Eh ik heb al een 450exc hoor, op kenteken.
Hij was uit 2003 voor 5750 euro en dit vond ik een goede prijs.
Hij was uit 2003 voor 5750 euro en dit vond ik een goede prijs.
Ook een KTM heeft grenzen
Dat biedt perspectief! Hoe hoog is zo'n TT350 dan?TT racer schreef:ik rij met een TT 350 en ben 1.57 groot dus daar moet je het niet voor laten.
Waar moet ik trouwens op letten bij 2e hands aanschaf? Had wel gehoord dat een kunststof tank beter is dan van metaal.
[quote]Of een KTM 450 SX omgebouwd tot EXC met 6-versnellingsbak, electrische starter, INOX- demper, zwarte velgen. Motor is van september 2003, dus bijna overjaars gekocht, (look = 2005, behalve platte buis v/h frame) en mag de deur uit voor 5000 €. Eventueel als supermotard = +500 €
erik houdt dit in dat je met een nieuwe 525 de erzberg gaat doen?
erik houdt dit in dat je met een nieuwe 525 de erzberg gaat doen?
Als ik mijn huidige niet verkocht krijg zal het niet zo pijn gaan doen om daar wat plastic te slopen, en met een nieuwe 525 zal ik het misschien wat voorzichtiger moeten aanpakken, maar heb ik in de proloog natuurlijk wel een hogere topsnelheid. Ik heb in ieder geval de ambitie om mee te doen aan de hare-scramble, en daarin wil ik toch ook niet echt afgaan, als dat nu met een nieuwe of een oude motor is.